Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens oppfordring! Meld deg som blodgiver!

Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Skrevet

Jeg gir både fullblod og trombocyttkonsentrat. Sistnevnte tar borti 2 timer hver gang - men så har du da også gitt like mye som 8 blodgivere tilsammen (blodet "vaskes" for blodplater og sendes tilbake til deg).

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Kan ikke gi jeg,går under punkt 4 og 5. Men har akutt nåleskrekk men har faktisk vurdert å bli donor,bare for å kurere skrekken (Og hjelpe andre )

Skrevet
Men hvorfor kan man ikke gi hvis man har bodd i England mellom 1980-1996

Ga blod igjen for første gang på 1,5 år igår og da fikk jeg faktisk vite akkurat det. Det er på grunn av faren for kugalskap (husker du at det var masse prat om det en gang i tiden). Egentlig gjelder vel igrunn bare om du har spist kjøtt, men da de fleste av oss ikke er vegeterianere har de jo laget det som ett generelt kriterie.

Skrevet

Vel, vel. Siden denne tråden ble startet så har jeg faktisk meldt meg som blodgiver ;) Er ikke noe skummelt, kjapt og greit unnagjort.

Skrevet

3. Personer som veier under 50 kg.

Der datt jeg ut gitt. Ligger jo og vipper.

Hvorfor ikke det egentlig? Sammenheng med at jeg pleier å besvime av blodprøver? ;)

Skrevet

Jeg er for ung til å gi blod gitt, hehe!

Men kanskje jeg burde når jeg blir eldre, hvis jeg har arvet pappas blodtype. Den var vist AB rhesus minus, noe som ikke er vanlig.

Skrevet

den 50 kg grensen er vel satt pga helsen til folk tenker jeg. Det er jo ganske mye blod som skal ut og da bør man ha litt kropp å ta av:P

Guest Snusmumrikk
Skrevet
den 50 kg grensen er vel satt pga helsen til folk tenker jeg. Det er jo ganske mye blod som skal ut og da bør man ha litt kropp å ta av:P

Jepp, den reglen er der for blodgiverens skyld. Naturlig nok her en liten person mindre å gå på enn en større.

Flott at så mange vil gi blod! Og dere som nevner mulige skjeldne blodtyper, det er jo selvfølgelig flott at folk med skjeldne blodtyper vil gi, men blodbanken er like interessert i alle typer blod, for jo vaneligere blodet er jo flere er det jo som vil trenge det også.

Det er kjapt og greit unnagjort, de fleste får ikke noen problemer av noe slag (får du det bør du selvfølgelig ikke gi flere ganger) og der jeg har gitt har de ihvertfall vært veldig hyggelige og greie.

Skrevet

Ble tidligere "innkalt" til trobocytt tapping, men er lenge siden nå når jeg tenker meg om. Har noen artige antistoffer av litt sjelden variant, så sikkert derfor jeg kun er populær der oppe sånn i perioder...

Skrevet

Jeg har tenkt seriøst på å gi blod i mange år, har tom fyllt ut sånn skjema en gang, men aldri kommet lengre enn det... Har besvimt av sprøyter og annet siden jeg var lita så har en liten sperre der... Men har også tenkt at jeg kanskje kunne kommet over dette (slutter sannsynligvis å puste har jeg funnet ut etter "forskning") ved å gi blod... Men altså ikke kommet lengre... *skamme seg* :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...