Gå til innhold
Hundesonen.no

Nervøs hund..

MariaN

Recommended Posts

Vi passer en hund i kveld.

Border Collie/svart elghund om jeg husker rett. Hun er ca 6 mnd gammel.

Jeg syns hun er veldig nervøs.

Skulle ha på henne halsbåndet og da la hun seg ned.

Jeg ropte på henne, men da gikk hun andre veien, og når jeg gikk etter henne la hun seg skinnflat.

Hun blir også litt redd Diesel hver gang de møtes. Men det er kanskje ikke så rart :ahappy:

Hun er skvetten/nervøs til OSS, men hun er sikkert mer livlig hjemme (hun er litt 'nervøs' generelt).

Hvorfor er hun 'nervøs'? Er det blandingen som gjør det?

Hun er IKKE mishandlet eller opplevd noe annet vondt i livet.

Hva kan gjøres for at hun får litt mer 'selvtilitt'?

Jeg skal vise denne tråden til eieren senere, kanskje hun får noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en million grunner til at en valp har nervøse trekk. Den kan ha hatt en ufullstendig oppvekst hvor den har fått for lite av de inntrykkene en liten valp burde ha med seg videre i livet nå til dags. Den kan ha nervøse foreldre med "dårlige" gener. Den kan ha nervøse slektninger enda lengre ut i slekta. Den kan være syk. Den kan ha vondt. Den kan være understimulert, den kan være overstimulert. Den kan ha opplevd èn liten eller flere små "ubetydelige" hendelser tidlig i livet som har satt dype spor.

Jeg tror den lista kunne blitt veldig, veldig lang..

Det er neppe blandingen i seg selv som gjør henne nervøs iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har erfart med Kali som også kan være litt smånervøs til tider, er at oppmuntring er den beste løsningen. Det blir litt annerledes for deg i og med at det ikke er din hund og at hun kanskje oppfører seg slik rundt mennesker hun ikke kjenner så godt, men du kan bruke mye godbiter eller ball hvis hun liker det for at hun skal føle seg trygg på deg eller bare kos og dempende signaler. Slik at hun skjønner at hun kan føle seg trygg, og dermed slutter hun nok å dempe når dere tar eller går mot henne.

Rolige og nervøse hunder kan føle seg stressa hvis de er med veldig lekne og aktive hunder som kanskje ikke alltid tar de dempene signalene de sender. Så hvis hunden din skremmer den du har på besøk, så bør du ta ham vekk fra henne, spesielt hvis det ikke er noen plass hun kan legge seg for å være i fred.

Mine tips til eierne er at de må lære seg å lese henne, og se når hun gir de små tegnene på nervøse signaler slik at de enten kan ta henne vekk fra situasjonen før det blir verre eller at de kan oppmuntre henne med godbiter eller leke mens de roser henne. Det er ikke alltid oppmuntring hjelper, spesielt hvis hunden blir så redd at den skjelver og hjemmer seg. Men oppmuntring er veldig bra å bruke i forhold til sosialisering og håndtering osv.. Bare for å ta det eksempelet at hun gikk bort fra deg når du ropte på henne og la seg rett ned når du gikk mot. Det er veldig typiske signaler fra en hund som føler seg truet. Det som er lurt da er feks å rope på henne når du står med ryggen til med en godbit eller gå motsatt vei når du roper på henne.

Håper det var svar på noe av det du lurte på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...