Gå til innhold
Hundesonen.no

Nervøs hund..


MariaN

Recommended Posts

Vi passer en hund i kveld.

Border Collie/svart elghund om jeg husker rett. Hun er ca 6 mnd gammel.

Jeg syns hun er veldig nervøs.

Skulle ha på henne halsbåndet og da la hun seg ned.

Jeg ropte på henne, men da gikk hun andre veien, og når jeg gikk etter henne la hun seg skinnflat.

Hun blir også litt redd Diesel hver gang de møtes. Men det er kanskje ikke så rart :ahappy:

Hun er skvetten/nervøs til OSS, men hun er sikkert mer livlig hjemme (hun er litt 'nervøs' generelt).

Hvorfor er hun 'nervøs'? Er det blandingen som gjør det?

Hun er IKKE mishandlet eller opplevd noe annet vondt i livet.

Hva kan gjøres for at hun får litt mer 'selvtilitt'?

Jeg skal vise denne tråden til eieren senere, kanskje hun får noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en million grunner til at en valp har nervøse trekk. Den kan ha hatt en ufullstendig oppvekst hvor den har fått for lite av de inntrykkene en liten valp burde ha med seg videre i livet nå til dags. Den kan ha nervøse foreldre med "dårlige" gener. Den kan ha nervøse slektninger enda lengre ut i slekta. Den kan være syk. Den kan ha vondt. Den kan være understimulert, den kan være overstimulert. Den kan ha opplevd èn liten eller flere små "ubetydelige" hendelser tidlig i livet som har satt dype spor.

Jeg tror den lista kunne blitt veldig, veldig lang..

Det er neppe blandingen i seg selv som gjør henne nervøs iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har erfart med Kali som også kan være litt smånervøs til tider, er at oppmuntring er den beste løsningen. Det blir litt annerledes for deg i og med at det ikke er din hund og at hun kanskje oppfører seg slik rundt mennesker hun ikke kjenner så godt, men du kan bruke mye godbiter eller ball hvis hun liker det for at hun skal føle seg trygg på deg eller bare kos og dempende signaler. Slik at hun skjønner at hun kan føle seg trygg, og dermed slutter hun nok å dempe når dere tar eller går mot henne.

Rolige og nervøse hunder kan føle seg stressa hvis de er med veldig lekne og aktive hunder som kanskje ikke alltid tar de dempene signalene de sender. Så hvis hunden din skremmer den du har på besøk, så bør du ta ham vekk fra henne, spesielt hvis det ikke er noen plass hun kan legge seg for å være i fred.

Mine tips til eierne er at de må lære seg å lese henne, og se når hun gir de små tegnene på nervøse signaler slik at de enten kan ta henne vekk fra situasjonen før det blir verre eller at de kan oppmuntre henne med godbiter eller leke mens de roser henne. Det er ikke alltid oppmuntring hjelper, spesielt hvis hunden blir så redd at den skjelver og hjemmer seg. Men oppmuntring er veldig bra å bruke i forhold til sosialisering og håndtering osv.. Bare for å ta det eksempelet at hun gikk bort fra deg når du ropte på henne og la seg rett ned når du gikk mot. Det er veldig typiske signaler fra en hund som føler seg truet. Det som er lurt da er feks å rope på henne når du står med ryggen til med en godbit eller gå motsatt vei når du roper på henne.

Håper det var svar på noe av det du lurte på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...