Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye indflyttere i akvariet

Einstein&Charlie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skulle egentlig bare gå og lure lidt rundt i dyreforretningerne, så jeg kunne bestemme mig for hvilke guaramier jeg vil have i det.

Endte ud med at købe 5 orange dværg reker, 3 blåguarami, skulle gerne være 1 han og 2 hunner og 3 hvide kysseguaramier, der også skulle være kønsfordelt som de andre, men er ikke helt sikker, kan måske godt være 3 hunner.

Jeg ville gerne have 3 røde kysseguaramier, men var i karantæne, så må se om en 1 eller 3 uger hvordan det går med dem.

Har ikke lyst til at få syge fisk.

Hvordan ser jeg med sikkerhed på de hvide guaramier, hvilket køn de er?

Skrevet

Gratulerer med nye fisker! Alltid like gøy og spennende.

Synes guramier er kjempefine fisker, dog litt vanskelige å holde desverre. Kysseguramien er min favoritt innen den familien sammen med rubinguramien.

På kysseguramien skal du kunne se kjønnsforskjellene på ryggfinnen der også som hos andre guramier, men her er forskjellen mye, mye mindre synlig og det kan være vanskelig å fastslå kjønn dersom fisken er ung.

(P.S: Du vet at vel at kysseguramien kan bli godt over 25 cm. og trenger stoooor plass etterhvert?)

Og en ting til: BILDER!!

Skrevet

Ja det bliver asiatiske fisk, da jeg senere kommer til at importere kampfisk fra Thailand, og hunnerne skal gå i karet sammen med guaramierne.

Gratulerer med nye fisker! Alltid like gøy og spennende.

Synes guramier er kjempefine fisker, dog litt vanskelige å holde desverre. Kysseguramien er min favoritt innen den familien sammen med rubinguramien.

På kysseguramien skal du kunne se kjønnsforskjellene på ryggfinnen der også som hos andre guramier, men her er forskjellen mye, mye mindre synlig og det kan være vanskelig å fastslå kjønn dersom fisken er ung.

(P.S: Du vet at vel at kysseguramien kan bli godt over 25 cm. og trenger stoooor plass etterhvert?)

Og en ting til: BILDER!

Når mine bliver så store bliver de nok givet væk, da der ikke kommer større akvarie her, Men ville gerne have lidt at se på indtil jeg kommer til at få mine kampfisk.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Edit: Jeg har nu stået og studeret kysseguaramierne lidt, tror faktisk at det er 2 hanner og en hun.

Skrevet

Ser av den andre tråden din at det ikke er blågurami du har men dverggurami.

Fine de og men vanskelige pga. at de er sålett mottakelig for sykdommer.

Skrevet

Jeg kan se at min dverguarami han har fundet sig til rette nu, han er allerede begyndt at lave en stor skumrede, men jeg kan se, at ligesom kampfisk bør de yngle i et seperat kar, og hunnen tages væk efter leg, og hannen også fjernes når æggene er klækket.

Heldigvis er ingen af hunnerne rognstigne endnu.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...