Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye raser?


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Er ikke alle som klarer å huske hele navnet til Tolleren nei.. Har hørt mange versjoner:

"Er det sånn derre Duck Retriever? Tolling Retriever? Nova Duck? Nei.. Hva heter det igjen?"

Jeg svarer hele navnet før jeg sier at det går an å bare si Toller:)

Familien min hadde litt problemer med navnet også. Når de var ute å gikk tur med den firbeinte var det mange som spurte hvilken rase det var.. Svaret var diverse:) Men de lærte det til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
He he he he - akkurat med tolleren så er det jo litt morsomt da - for uttalen er det svært få som får dreisen på uansett liksom.

De fleste sier jo "Nåva Skåttja Døkk Tolling Retriever" - men Scotia uttales ikke Skåttja - men Skouscha (eller mer i den duren) (som motion på engelsk - det er ikke måtjon liksom *humre*)

*flire* Jeg sier det sånn som det skal sies når jeg en sjelden gang treffer på noen som er interessert i å vite hele navnet på rasen... Og da heter det ikke "Skåttja", men "Skouscha" som du sier... Skal love deg at de fleste får et litt sånt uttrykk: :) før de kommenterer litt stille for seg selv at "Jeg tror jeg holder meg til å si Toller, jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scotia = skåtia på trøndersk. Sånn er det bare. :rolleyes:

Jammen! Har ikke jeg gått rundt og tenkt helt feil! Hvordan uttales det da?

*host* Scotia = Skåtia på totensk også gitt... hehe. Jeg trodde det uttales sånn ja.

Nå skal jeg ikke uttale Groenendael i det hele tatt, tror jeg,men skrives det ikke sånn da? og ikke Groendal? eller bæsja jeg skikkelig på leggen ved å komme her å være tøff nå? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* Scotia = Skåtia på totensk også gitt... hehe. Jeg trodde det uttales sånn ja.

Nå skal jeg ikke uttale Groenendael i det hele tatt, tror jeg,men skrives det ikke sånn da? og ikke Groendal? eller bæsja jeg skikkelig på leggen ved å komme her å være tøff nå? :lol:

Fnis, det uttales da Gronnis :lol: Tror den første skrivemåten din er helt rett ja, men jeg er ikke bevandret nok til å ha hørt korrekt uttale tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* Scotia = Skåtia på totensk også gitt... hehe. Jeg trodde det uttales sånn ja.

Nå skal jeg ikke uttale Groenendael i det hele tatt, tror jeg,men skrives det ikke sånn da? og ikke Groendal? eller bæsja jeg skikkelig på leggen ved å komme her å være tøff nå? :lol:

Siden jeg heller ikke er særlig bevandret i belgermiljøet, så foreslår jeg ny uttale: grønendal! (Lå det ikke en sånn fin liste over uttalen på rasenavn her et sted før?) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg heller ikke er særlig bevandret i belgermiljøet, så foreslår jeg ny uttale: grønendal! (Lå det ikke en sånn fin liste over uttalen på rasenavn her et sted før?) :lol:

Hmmm... Jo mer jeg sier det for meg selv, jo vanskeligere blir det, men jeg tror jeg sier: Grondal jeg... :lol:

Ofte går det i bare "svarting", "grønnis" e.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo navnet på tolleren på papiret, men har vært litt usikker på selve uttalen av Scotia. Takk til dere som har opplyst om det, jeg har sagt det feil ser jeg :lol:

Jeg òg. :lol: Jeg har en hund jeg ikke vet rasenavnet til. Det visste jeg ikke! ;) Har aldri hørt skousja, jeg.... Ser jo logikken, men tror ikke jeg kommer til å begynne å si det riktig for det. Kanskje jeg skulle begynne å si motion, isteden. :rolleyes:

*host* Scotia = Skåtia på totensk også gitt... hehe. Jeg trodde det uttales sånn ja.

Jeg og. Og jeg har jo rasen. Burde kanskje si fra til oppdretter, slik at hun får mulighet til å finne mer verdige eiere til prinsessa. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Og så har man alle som har Groendal :lol:

Jadda, men det er jo ikke helt feil å skrive det som man uttaler det da......... men Brother collie *ler*

Tror nok det er som Maria sier altså - broren til Collien.......... Jeg er imidlertid litt spent på hva en Irsk Gjeterhund er..... tenkte jeg skulle maile å spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ALLER vanligst er den såkalte boarder collien... det er en svært vanlig, svart og hvit rase av gjeterhundopprinnelse her til lands.

Ifølge min ordbok betyr det at denne collietypen, ut fra det første navnet, enten er:

1. pensjonær

2. kostelev

3. husdyr som ikke er verdt føden (brukt i landbruket)

4. entregast (ord brukt i marinen)

*flir* Du og du så ofte jeg irriterer meg over den... men siden jeg er voksen og fornuftig, så klarer jeg å sitte på hendene mine.

Men si meg Akela, kommer ikke Boardern i flere farger enn sort/hvitt? Mener å ha hørt det, men det er vist ytterst sjeldent. For det har jeg hørt de si i parken nemlig.

Hmmm.

Nå begynte jeg å lure. Boarder eller border collie?

Trøtt ser du :lol:

BORDER collie, som i grense. (eventuelt Border Line Collie)

Hmmm... Jo mer jeg sier det for meg selv, jo vanskeligere blir det, men jeg tror jeg sier: Grondal jeg... :lol:

Ofte går det i bare "svarting", "grønnis" e.l...

Gitt opp og kaller dem alle samma svartinger. Også er de "røde" = Terv(se jeg fikk rett farge, personlig synes jeg de er mer orange/pissgule, men det er nå meg),

Schäferen er også rasende festlig, Sjeferen ser man titt og ofte. Første gang jeg så den måten å skrive det på, lurte jeg grundig på hva det var... men så kom utagering, møkka eiere og ett par mindre pene ting om den andre enden av båndet, samt en ørten sider lang diskusjon og da skjønte jeg at det måtte være Schäferen vi snakket om.

Jadda, men det er jo ikke helt feil å skrive det som man uttaler det da......... men Brother collie *ler*

Tror nok det er som Maria sier altså - broren til Collien.......... Jeg er imidlertid litt spent på hva en Irsk Gjeterhund er..... tenkte jeg skulle maile å spørre...

Dobbeltposter, for jeg aner ikke hvordan jeg får quoten inn i redigeringsfunskjonen.Sorry moddis.

Jeg vil gjette! Denne gjeteren gjeter veldig store kuer. Som Herefordoksene... for hverken Kelpi (bor ikke i England) eller Brother colli, klarer å stille opp mot denne saken nei! Da må vi inn med gigant gjeterne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* Scotia = Skåtia på totensk også gitt... hehe. Jeg trodde det uttales sånn ja.

Bra det ikke bare er meg, jeg har også alltid sagt "Skåtia". Selv om det forsåvidt makes sense at det skal uttales annerledes... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som er heller ukjent i Norge (og heller ikke NKK/FCI registrert ennå). Navnet er jo en utfordring: Russisk Tsvetnaya Bolonka eller det tyske navnet Bolonka Zwetna er jo noe letter. Bare prøv å si det :lol:

Synes det krøller seg på tungen selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som er heller ukjent i Norge (og heller ikke NKK/FCI registrert ennå). Navnet er jo en utfordring: Russisk Tsvetnaya Bolonka eller det tyske navnet Bolonka Zwetna er jo noe letter. Bare prøv å si det :lol:

Synes det krøller seg på tungen selv jeg.

Hvordan uttaler du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire* Jeg sier det sånn som det skal sies når jeg en sjelden gang treffer på noen som er interessert i å vite hele navnet på rasen... Og da heter det ikke "Skåttja", men "Skouscha" som du sier... Skal love deg at de fleste får et litt sånt uttrykk: :) før de kommenterer litt stille for seg selv at "Jeg tror jeg holder meg til å si Toller, jeg... :)

Ha ha, samboern her hjemme har gitt om Toller'n for lenge siden han også. Han husker "Duck" og "Retriver" da. Derfor blir det Donald Duck Retriver. Kjekt å ha. De er glad i å jakte på ender, er de ikke? Svømme liker de vel også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke uttale Groenendael i det hele tatt, tror jeg,men skrives det ikke sånn da? og ikke Groendal? eller bæsja jeg skikkelig på leggen ved å komme her å være tøff nå? :)

Og får virkelig å være pirkete og kjip, heter det jo nå "belgisk fårehund, groenendael"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...