Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder i RAWformat - får ikke sett de!


Huldra

Recommended Posts

Hjelpes min! :icon_redface: Jeg har tatt bilder i RAW-format, og de vil for det første ikke forhåndsvises i windows der de ligger lagret, og for det andre får jeg ikke åpnet de i Photoshop fordi de er "the wrong kind of file"..! Det var (tror jeg) flere skikkelig gode bilder der, og det er jo fryktelig synd om jeg ikke får sett de! Hva i alle dager skal jeg gjøre?? :blink:

(Og hvem var det som sa at man ble avhengig av RAWformat? :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til downloads.com, og søk på raw så får du opp flere programmer som både kan vise og indexere rawfilene dine :icon_redface:

Takk for så raskt svar! :blink:

Men jeg må si jeg synes det er tullete at jeg ikke kan se de på dataen. Syns det er veldig greit å se forhåndsvisningen man får i standardprogrammet som ligger på pcen. Kan jeg endre fil-typen? Jeg er ikke noe datageni, så jeg håper på en enkel løsning..) :blink: Kan jeg fx endre filtypen på kameraet, selv om bildene allerede er tatt? De ligger der enda, har ikke formatert enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om jeg vil endre de, kan jeg ikke bruke photoshop da? (Og jeg som nettopp hadde begynt å komme litt inn i det..) :rolleyes: Er det et spesielt program du vil anbefale? Jeg valgte det øverste på lista ( PhotoPerfect 2.85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker må du installere en plugin til photoshop for kameraet ditt - jeg husker ikke om jeg fant den på canon sine sider eller hos Adobe, da får du åpnet dem i raw, og kan lagre dem ned i et annet format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker må du installere en plugin til photoshop for kameraet ditt - jeg husker ikke om jeg fant den på canon sine sider eller hos Adobe, da får du åpnet dem i raw, og kan lagre dem ned i et annet format.

Tror det er på canon sine sider, men jeg skjønner ikke hva jeg skal velge å laste ned..? :icon_redface: Som sagt, ikke noe datageni jeg altså..! Canon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får åpnet alle mine RAW filer direkte i PS? har PS CS3

Jeg har CS2, kanskje jeg heller skal laste ned CS3? Innbller meg at hvis jeg først får åpnet de i Photoshop, så kan jeg lagre de i et annet filformat? Eller..? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, åpner dem i ps, får opp masse forskjellige greier man kan stille på, farger kontrast osv, og så trykker du ok og da åpnes det i vanlige ps. Når du lagrer bildet igjen da, så blir det lagret i ny fil i jpeg eller det formatet du måtte velge.

Åh! Digg! Tusen takk for hjelpen! Nå får jeg sette typen i arbeid når han kommer hjem..! :icon_redface: Gleder meg som en liten unge til å se bildene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt ordnings! :whistle: Men hva gjør dere med de "gamle" RAWfilene? Sletter de når dere har lagret de som jpeg/jpg? Hva trenger jeg de evt til senere? De tar jo opp endel plass.

Jeg tar vare på dem i tilfelle jeg har lyst til å redigere dem på en annen måte på et eller annet tidspunkt, eller av andre grunner trenger dem. For meg er det verdifullt å ha filer uten kvalitetstap liggende for fremtiden. Det tar litt plass, heldigvis er eksterne harddisker ganske så rimelige etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir selvsagt en smakssak, men måtte jeg ha valgt å kun beholde en av delene, ville jeg beholdt raw faktisk. For meg blir det som negativer og papirkopier av bilder - negativer får du alltid nye bilder av, men du kan ikke gå motsatt vei. Ingen vet hvilke muligheter som vil komme senere ifht ytterligere redigering av raw f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold rawfilene. Det kommer du til å bli glad for når du har lært litt mer om bildebehandling og etterhvert begynner å utforske råfilenes virkelige potensiale!

Selv bruker jeg Lightroom for å jobbe med filene, der kan du jo se dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hvordan skifter jeg om på innstillingene på kameraet sånn at jeg kan ta bilder i RAW format?? :ahappy:

Les i brukerhåndboka di. Dette varierer fra kamera til kamera, menysystemet er jo forskjellig for merke til merke, så les brukerhåndboka du :lol:. Men sånn kortversjonen: finn ut hvor du kan endre på bildekvaliteten - der har du sannsynligvis ulike valg både mht oppløsning og filformat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpå mitt er det på Kvalitet (må være på manuelle innstillinger for å kunne endre det), og da kan jeg velge mellom S (small), M (medium) eller L (large). Så nederst kan jeg f. eks velge "RAW+L". Da lagrer den RAW-filer OG jpg-filer, men det tar jo mye plass på minnekortet. Eller så kan jeg velge kun RAW om jeg vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...