Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli raskt myk?


helle

Recommended Posts

Er det noen her inne som driver med turning eller andre idretter der man må være myk??

Jeg kan de vanlige tøyeøvelsene, men lurer på om noen har et supert oppsett eller tøyingsprogram for å bli raskt myk? Jeg er alt for stiv i beina til min idrett, og har lyst til å bli mykere kjappt..

Hvor ofte bør jeg tøye? Hvor lenge holde hver tøying osv. Snakker ikke om tøying for å "stekke ut" etter trening, men for å bli MYE mykere. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det finnes nok ingen metoder for å bli fort myk...

Varm godt opp, de store muskelene i beina, masser gjerne litt. Så må du bare tøye og tøye. Sorry, ingen ekspress oppskrift. Ligg gjerne lenge og tøy. *Mimre tilbake da spagaten gikk begge veier her, ikkje kødd engang;)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du trene bevegelighet er det veldig viktig at du varmer opp godt på forhånd. Du kan sikkert finne noen øvelser for hofteleddene på nettet, eller du kan gå i en bokhandel og titte litt i en gymbok for vgs.

Når det gjelder belastning, så kommer det litt an på om det er aktiv eller passiv bevegelighetstrening, men generelt sett kan du holde 30 - 45 sekunder for hver øvelse med ca 20 - 30 sekunder pause mellom hver repetisjon. Prøv å strekk til det maksimale hver gang, uten at du overbelaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, fant også ut en raskere metode for å bli myk.

F.eks for å strekke den store muskelen bak på låret så legger du deg på ryggen, og får en annen til å løfte den ene foten din så langt opp den kommer til det gjør vondt.. Hold i 15 sek, så presser du hardt imot i 5 sek, og slapper helt av, da vil personen kunne dytte foten din lengre bak. Gjenta dette 3 ganger. Den siste gangen, når muskelen altså ikke kan strekkes mer, holder man 30-60 sek.

Skal prøve metoden på alle muskelgrupper nå :icon_redface: Brukte også denne metoden hos fysioen min da jeg var der for ryggen (for stram på ene siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, fant også ut en raskere metode for å bli myk.

F.eks for å strekke den store muskelen bak på låret så legger du deg på ryggen, og får en annen til å løfte den ene foten din så langt opp den kommer til det gjør vondt.. Hold i 15 sek, så presser du hardt imot i 5 sek, og slapper helt av, da vil personen kunne dytte foten din lengre bak. Gjenta dette 3 ganger. Den siste gangen, når muskelen altså ikke kan strekkes mer, holder man 30-60 sek.

Skal prøve metoden på alle muskelgrupper nå :icon_redface: Brukte også denne metoden hos fysioen min da jeg var der for ryggen (for stram på ene siden).

Denne metode er ikke god hvis man er hybermobil i sine led :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...