Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortsette med VogH når magen er i ulage


xeena

Recommended Posts

Nå har valpen min begynte å reagere på det lille av VogH som jeg blander med Rc, har bare blandet inn litt i tørrfòret. HUn spiser gladelig maten sin, emn gud bedre for en løs mage og hvor ofte, og spesielt om natta! ER rimelig sliten av å måtte gå ut 4-5 ganger i løpet av natta og rekker jeg det ikke er det igang med å vaske........... Frytkelig løs avføring, men ikke rennende på en måte :wub:

Skal jeg fortsette å gi henne VogH, eller bare tørrfòr i en periode for å se om det går over, eller skal jeg fòre på vanlig måte og se om det går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Mystisk, men jeg fikk akkurat samme problemet med min hund når jeg blandet v&h med Royal!

Hun var fin i magen noen dager,og dårlig andre dager, og det kom alltid på natta! jeg tenkte det ville gå iver, men det gjorde det ikke, så jeg dro til vet med henne jeg..

Det som er mystisk er at hun har spist masse V&H før, og vært helt fin i magen!(heller litt for hard)

Vet'n lurte på hva jeg fora på, og jeg sa det.. hun sa ikke noe på V&H, men lurte på om hunden hadde klødd noe, eller druket mer enn vanlig osv.. Hun holdt det nemlig åpent som et alternativ at det var en liten foralergi. hun sa de fleste tørrfoprodusenter bruker forskjellige proteiner i foret, og det var noen hunder som ikke tålte alle typene..

Jeg klødde meg litt i hodet, og fant ut at problemene egentlig startet da jeg bytta til royal...

Nå har hun spist eukanuba lettfordøyelig for til valper i en og en halv uke, og hun er helt fin nå! har sakte begynnt å fore litt v&H igjen nå, og det virker som det går bra;)

Hold oss oppdatert på åssen det går med den valp da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kutter vi Rc inntil videre, som oppdretter prentet inn i meg, alt for mye protein i Rc! Vi får prøve voksenfòret til RC, er mye mindre proteiner i det. VogH har jeg ikke lyst å kutte ut. Spiser jo godt til tross for løs mage, men fikk bentekronen nå så får vi se om det endrer seg

Takk for erfaringen du delte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forer en valp av veldig stor rase på v&h, men har fått frarådet å bruke RC sitt valpefor tilpasset store raser? Husker ikke hvem her inne om hadde litt odde erfaringer med valper som vokste opp på v&h, jeg hadde ikke satt en valp som skal vokse så mye så fort på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forer en valp av veldig stor rase på v&h, men har fått frarådet å bruke RC sitt valpefor tilpasset store raser? Husker ikke hvem her inne om hadde litt odde erfaringer med valper som vokste opp på v&h, jeg hadde ikke satt en valp som skal vokse så mye så fort på det.

Har selv foret opp en stor rase, riktignok ikke så stor som en nuffe, og har ikke merket noe problem av noe slag med mage eller vekst. Det som synes på avføringen er om han får noe mer/annet ved siden av, spesielt tørrfor.

Første ukene halvblandet jeg med RC og V&H men etter anbefalning av vet'n droppet jeg RC og foret kun på V&H fra han var 4 mnd.

V&H har også valpefor, men 33 og 25 er fin-fin å bruke om man tilsetter omega3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forer en valp av veldig stor rase på v&h, men har fått frarådet å bruke RC sitt valpefor tilpasset store raser?

Ja grunnet høyt proteininnhold ja, anbefalt å gå rett på voksenfòr.

Vi kutter nå RC og går over på Flatazor, tror jeg det het fra tirsdag, inntil videre får hun VogH og bentokronen. Tror ikke jeg takler flere netter med å springe ut hver 2-3 timer, er nok irritabel :wub: Kokluderte etter samtale med flere som har nuffe at det muligens er RC som har gitt henne flass, blass pels. Kan hende jeg går over til å gi henne ett måltid med bare VogH og de to andre med tørrfòr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå trodd at det er ekstra viktig og bruke valpefor til store raser da. Disse rasene har jo ofte større problemer med beinbygning og HD. Det vel nettopp derfor jeg mener det er best og bruke valpeforet og fortrinsvis ett som er beregnet på store raser. På det foret jeg bruker er det faktisk anbefalt og bruke valpeforet til de er nærmere to år gamle før en går over til voksen for. Jo større raser jo lengre på valpeforet.

Når det gjelder V&H vet jeg ikke hva som er anbefalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde nå jeg også da jeg fikk hund, men i følge oppdretter og flere innad i miljøet så bruker dem ikke valpefor, er for mye proteiner i valpefòret mener dem

VogH har jo nå eget valpefòr, men ble frarådet og bruke det, bruk vanlig voghfòr. ER så mange gode råd ute og går, og man klarer ikke å følge alle. Flatazor er vistnok ett godt fòr, kjente ikke til det jeg da men, så vi prøver det nå og ser om hun slutter og flasse og pelsen vil skinne igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôret opp en 70 cm høy og 70 kg tung boerboel på V&H nr 25 og 33.

Han ble en kjempeflott hund - slank og muskuløs, med glatt og glansfull, flassfri pels, og med hvite tenner og ingen "hundeånde". Han fikk så mye V&H han ville ha, men han regulerte selv hvor mye han trengte.

Man kan ikke gi "for mye proteiner" så lenge en hund er frisk og fri for matallergier (når man har matallergi, så reagerer man på proteinene i de råvarene man er allergisk mot - man reagerer ikke på *alle* proteiner).

En hund kan ikke vokse "for fort" av maten den får, med mindre maten inneholder veksthormoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen fôrekspert, hverken av bakgrunn eller selvbestaltethet, men poenget er vel at korrekt fôring er særlig viktig for de hunder som er i faresonen for å utvikle HD og ikke minst vekstforstyrrelser i form av osteochondrose og hele det beitet der? Sier veterinærene... og det ER ikke så lett å si imot dem, særlig ikke når det er veterinærer man har faglig respekt for og som later til å være oppdatert.

Albue- og skulderproblemer rammer oftere hannhunder av raser som skal vokse mye. "En veterinær som jeg vet flere her inne bruker, er vel blant dem som frarådet V&H til en hund som var i risikosonen fordi V&H er for mye "avfall" og fett og for lite "rent kjøtt". Råfôring derimot var vedkommende veterinær veldig positivt til... hvis råvarene var gode altså.

Så er det jo dette med raseforskjeller, og der kan det jo ligge ting - også i forhold til hva man "vet" fra gammelt av at rasen er utsatt for. Det er sikkert mye "overtro" også, men det kan jo være interessant å spørre om hvorfor de tror det - om de har erfaringer?

I en studie av vekstrater hos hunder, så fastslår man: "However, the data also suggest that additional differences in growth patterns may exist in breeds of similar size". Ergo er ikke en "stor hund" det samme som en "stor hund" tydeligvis.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/134/8/2027S

Dette ble gjort med tanke på fôr for ulike hunderaser ("The aim of this study was to compare the complete growth curves of 12 different-sized dog breeds and to investigate a mathematical basis for the provision of breed-specific feeding guides"), men er gjengitt i den amerikanske Journal of Nutrition, altså bladet til de amerikanske ernæringsekspertene eller hva tittelen korrekt er oversettelig til.

I undersøkelsen vises det til at overfôring for store hunderasers vedkommende kan føre til skjelettforandringer, og referer til en undersøkelse fra 1992 på grand danois.

(Meyer, H. & Zentek, J. (1992) The influence of various levels of energy intake on the body weight and skeletal development of growing Great Danes. 1. Body weight development and energy requirement [in German]. Zentralbl. Veterinarmed. A. 39: 130–141)

Men i en lignende undersøkelse på samme side virker det ikke som det er proteinene som er problemet, etter det jeg klarer å lese meg til?

Og når jeg sitter og blar og ser disse undersøkelsene, kom det opp noe annet interessant - nemlig fødselsvekten til hundene:

"Greater birth weight was associated with greater probability of moderate degenerative changes or macroscopic lesions at 8 mo. These results support the hypothesis that increased birth weight is sufficient to alter the course of hip development and result in measurable degenerative changes at adulthood."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1698818...Pubmed_RVDocSum

Jo mer man vet, jo verre blir det nesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror... uten at jeg orker å tråle nutrition.org (et knalltips forresten, folkens!), at om man gir hunden sin en sunn diett (om enn tørt eller rått), holder den slank og gir den tilstrekkelig mosjon så vil den vokse opp til å bli som den skal bli. Til sitt genetiske potensiale. Får bikkja HD da, ligger det nok i genene. Det tror jeg det i de aller aller fleste tilfellene gjør uansett.

Jeg veier noenogseksti kilo jeg, altså er jeg langt tyngre enn de fleste hunder, pluss at jeg bare har to ben å fordele vekten på. Jeg har vokst opp uten en klinisk diett hvor micronutrients ble studert ned til den minste mikrogram. Tror ikke mamma beregnet hvor mye kalsium det var i kjøttkakene før de ble servert, eller om jeg fikk i meg nok E-vitaminer i løpet av dagen. Jommen har jeg ikke klart å bli "voksen" uten leddproblemer, forkalkninger eller dritt og møkk. Med sunt folkevett og en variert diett kommer man langt, og akkurat der er vi nok ganske like hundene.

Det aller meste av forskningen gjort på ernæring hos hund er gjort (eller finansiert) av tørrfôrgigantene. Det er litt viktig å ha i bakhodet det også. De finner marked til Labradorfôret, til juniorfôret, til lightfôret, til leddfôret, til fôret-til-de-hundene-mellom-11-og-19-mnder-med-sort-kort-pels-og-som-veier-29,5-kilo-og-har-underbitt og alle de andre potensielle gullgruvene de måtte komme på. Money rules the world, og siden vi hundeeiere vil det aller aller beste for hundene våre er vi jammen enkle å utnytte. Det går på samvittigheten løs når man skal fôre bikkja gitt.

Det blir for hysterisk til slutt for mitt vedkommende. Jeg gir en rå diett med mye variasjon, en slump Omega og/eller probiotika om jeg har, og det har mine fungert helt 100% på. Bacon var HD/AA fri. Moshi hadde ingen plager bortsett fra sin medfødte hjertefeil, og Töddel har klart å bli frisk fra en alvorlig beinskade. Jeg orker ikke tenke på at alt skal være så forbasket "complete and balanced" hele tiden lengre, ikke minst er det en umulighet uansett. Om det blir sånn ca over tid er det bra nok for meg, og det virker som det funker flott for bikkja og. If it ain't broke, don't fix it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde nå jeg også da jeg fikk hund, men i følge oppdretter og flere innad i miljøet så bruker dem ikke valpefor, er for mye proteiner i valpefòret mener dem

VogH har jo nå eget valpefòr, men ble frarådet og bruke det, bruk vanlig voghfòr. ER så mange gode råd ute og går, og man klarer ikke å følge alle. Flatazor er vistnok ett godt fòr, kjente ikke til det jeg da men, så vi prøver det nå og ser om hun slutter og flasse og pelsen vil skinne igjen

jeg har ingen gode erfaringer med flatazor, det skal visst være ett godt for, men da mine fikk det, var resultatet bla. blass og matt pels, flass, og dritt av dimensjoner... dreit MASSE MASSE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Hvor gammel er denne valpen din nå? Du har på kort tid byttet fra butikkfor, til V&H, til V&H og RC, og til Bentokronen, og nå skal du prøve Flatazor? Det er vel en mulighet for at du bytter litt vel mye i en periode her, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forer en valp av veldig stor rase på v&h, men har fått frarådet å bruke RC sitt valpefor tilpasset store raser? Husker ikke hvem her inne om hadde litt odde erfaringer med valper som vokste opp på v&h, jeg hadde ikke satt en valp som skal vokse så mye så fort på det.

Jeg kontakten produsenten av V&H, som sa at de ikke anbefaler fòret som fullfòr til valper av middels til store raser som er i vekst. Når det gjelder TS sitt problem ville jeg definitivt forhørt meg med veterinær før jeg gikk over til voksenfòr. Valpefòr for store raser er tross alt designet for at valpen ikke skal vokse for fort, og at den skal få nok næring til å bygge en sterk kropp. Det er jo og veldig viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

("The aim of this study was to compare the complete growth curves of 12 different-sized dog breeds and to investigate a mathematical basis for the provision of breed-specific feeding guides")

I undersøkelsen vises det til at overfôring for store hunderasers vedkommende kan føre til skjelettforandringer, og referer til en undersøkelse fra 1992 på grand danois.

(Meyer, H. & Zentek, J. (1992) The influence of various levels of energy intake on the body weight and skeletal development of growing Great Danes. 1. Body weight development and energy requirement [in German]. Zentralbl. Veterinarmed. A. 39: 130–141)

Men i en lignende undersøkelse på samme side virker det ikke som det er proteinene som er problemet, etter det jeg klarer å lese meg til

Legg merke til hvordan de formulerer seg:

The influence of various levels of energy intake on the body weight and skeletal development[...]

Altså: hvordan ulikt energiinntak (kalorier) påvirker kroppsvekten og skjelettutviklingen. Med andre ord dreier det seg om å gi større eller mindre mengder kalorier, og la de voksende hundene bli mer eller mindre overvektige, og se hvordan det påvirker skjelettets utvikling. Og det er jo rimelig logisk at en overvektig valp/unghund vil ha større potensiale for å utvikle skjelettlidelser enn en som holdes slank under oppveksten.

At skjelettproblemene ikke har sammenheng med proteinene er dermed også ganske logisk, siden energinivået i fôret kommer fra karbohydrater og fett, og kun i mindre grad fra proteinene.

Boerboelen min var 70 cm og 70 kg, men han var slank under hele oppveksten. Jeg tipper at han som voksen var ihvertfall 8-10 kg under "normalvekta" for tilsvarende hanner. Han viste seg da også å være HD- og AD-fri. Han var forøvrig den klart største valpen i kullet, og veide 12 kilo ved 8 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Hvor gammel er denne valpen din nå? Du har på kort tid byttet fra butikkfor, til V&H, til V&H og RC, og til Bentokronen, og nå skal du prøve Flatazor? Det er vel en mulighet for at du bytter litt vel mye i en periode her, kanskje?

HUn er nå 15 uker, har ikke byttet så mye som det du beskriver, har gitt butikkfòr sammen med RC i første omgang, fordi hun fikk butikkfòret da hun kom hit. SÅ jeg blandet halvt om halv i begynnelsen. SÅ ble det kun RC med kjøttrester (kalkun, kyllin, o.l.), dermed ville hun ikke ha kun Rc da hun fikk tilbud om det, da ble det RC og VogH :lol: Nå får hun bentoKronen og VogH. Når den er tom blir det flatazor, orker ikke å ha så mange fòrsekker stående

VogH får hun kun som en liten smakstilsetting i måltidet, ikke som ett eget måltid! Får en tynn skive "krakket" opp i fòret, spiser som bare det.

Spiser godt, er i mye aktivitet og driter hver morgen 2-3 ganger, fast! Så nå er magen i orden og jeg er fornøyd. Får sove :rolleyes:

Angående det med voksenfòr til valper skal ikke jeg begi meg mer ut på det området, spurte igjen hos en annen som har nuffe og de sier det er fordi valpene ikke skal vokse så fort. Hva som skiller voksen fra valpefòr er blant annet det høye proteininnholdet, hva mer vet jeg ikke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med voksenfòr til valper skal ikke jeg begi meg mer ut på det området, spurte igjen hos en annen som har nuffe og de sier det er fordi valpene ikke skal vokse så fort. Hva som skiller voksen fra valpefòr er blant annet det høye proteininnholdet, hva mer vet jeg ikke :rolleyes:

Hva som skiller voksen- fra valpefôr er blant annet at voksenfôr kan inneholde for mye kalsium. Voksne hunder kan skille ut overskuddskalsium, mens valper opptar all kalsiumen i kroppen. Det kan føre til skjelettproblemer hvis fôret inneholder for mye kalsium.

Hvis et valpefôr inneholder mer protein enn et tilsvarende voksenfôr, så er det et tegn på kvalitet! Mat består, grovt sett, av tre ting: proteiner, fett og karbohydrater. De to siste er energikilder, mens proteinene er byggesteinene som skal hjelpe kroppen til å vokse seg sterk og frisk. Reduserer man mengden protein må man samtidig øke mengden fett og/eller karbohydrater, noe som kan føre til at valpen legger på seg for mye - og DET er ihvertfall skadelig for skjelettet. Men fett inneholder mange nødvendige næringsstoffer, så det bør ikke være for lite av det heller.

Neste gang jeg får meg en mastiffvalp, skal den derfor fôres opp med mye protein, passelige mengder fett, og null karbohydrater. Sistnevnte er totalt unødvendig for hunder så lenge de får nok proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôret opp en 70 cm høy og 70 kg tung boerboel på V&H nr 25 og 33.

Fyttikatta, EN KG for HVER CM :shocked: Jammen glad JEG ikke spiser V%H, da hadde jeg rullet rundt :lol:

Neida, fra spøk til halvor. Jeg har brukt V&H som basis på mine voksne hunder i flere år OG fòret opp x-antall valper fra de ble avvent mor, på samme fòret. ++ selvfølgelig. Og det var før valpefòret kom. De fleste av "barna" mine fortsatte med V&H da de flyttet hjemmefra, noen gikk over til tørt og en gikk over til ennå mere rått. Ingen av disse har eller har hatt problemer av noe slag. De er sunne, friske, glansfulle i pels, flotte tenner og hadde ikke voksesmerter/skader.

Jeg er ingen fòrings-ekspert, men har valgt, og velger fremdeles, å lytte til de med mer kunnskap enn meg, samt egne erfaringer over mange år. Og jeg har aldri angret på at jeg byttet ut det tørre.

Lykke til med valpen din, xeena :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fòrings-ekspert, men har valgt, og velger fremdeles, å lytte til de med mer kunnskap enn meg, samt egne erfaringer over mange år. Og jeg har aldri angret på at jeg byttet ut det tørre.

Lykke til med valpen din, xeena :rolleyes:

Det er det jeg også gjør, hører med dem som har hatt samme rase noen årtider. Det tørre blir muligens byttet ut når jeg får lettere tilgang, men vi får se.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!

Tenkte bare jeg skulle poppe inn en komentar om at hunden min er helt fin i magen nå, og har gått helt over til bare V&H nå.. så da tålte hun ikke RC..

ER nok samme som her det, er helt fin i magen her og og RC er kuttet ut, men vi har ikke gått over til kun VogH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...