Gå til innhold
Hundesonen.no

avlsklasse=)


Arielle

Recommended Posts

hei.

Siden jeg har tatt på meg annsvaret for påmelling av hundene til opdretteren til min Ivo så lurte jeg på en ting. Hvordan fungerer dette med avlsklasse? Vi lurte på og stille avlsklasse på NKK bergen, pleier dere stille hundene deres i "vanlige" klasser og avlsklasser sammen dag? kræsjer ikke dette? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare dèt . men for at hundene skal få stille i avlsklassen, så MÅ de være påmeldt og bedømt individuelt...

Dvs. avlsdyret selv (mor, i dette tilfellet) kan være påmeldt KUN i avlsklasse, og da deltar hun ikke i konkurransen med de andre hundene om CK, cert, BIR/BIM. Men alle avkommene må være påmeldt individuelt i junior/unghund/åpen/champ eller veteran.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg, Susanne- Trenger ikke tispa å kvalitetsbedømmed på forhånd? Kan hun (eller han, da) KUN stilles i avlsklasse? (Det er jo somoftest en mer overfladisk bedømmelse der de hverken kikker på tenner eller opp på bord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke utst.reglene også (filler'n - jeg som var så sikker på at jeg kunne dette på rams...).

Og joda, jeg hadde rett sånn som jeg skrev det.

Avlshunden (tispe eller hann) KAN meldes på kun i avlsklasse - og derfor ikke stilles i eksteriørbedømmelse.

Men selvsagt kan OGSÅ meldes på i vanlig bedømmelse (noe som vel er mest vanlig å gjøre) - hvis man vil det.

Hvis man ikke ønsker å stille hunden i eksteriørkonkurransen melder man på kun i avl, hvis man vil begge deler gjør man det.

Det viktige her er at avlsdyret skal stå katalogen.

Så man kan ikke stille en avlsklasse etter hund som ikke er påmeldt i det hele tatt (dvs som ikke står i katalogen annet enn som foreldredyr).

Eksempel:

Hvis jeg tilfeldigvis er på en utstilling og har med meg min eldste hann og han ikke er påmeldt - vil han ikke kunne gå inn i ringen og få bedømt sin avlsklasse, uansett.

Men hvis han er påmeldt bare i championklasse og jeg ser at han har 4 avkom der - så kan jeg si ifra til ringsekretæren at "whopps - han har visst avlsklasse - og den vil vi stille".

Eller jeg kan "safe" og melde han på i avlklasse overalt hvor vi skal stille - uavhengig om han skal meldes på eller ikke - da han KAN jo ha en avlsklasse der man har lyst til å stille?

Avkommene derimot, MÅ være påmeldt og utstilt i vanlig eksteriørbedømmelse, uansett.

For å gjøre forvirringen total:

Oppdretterklasse kan man enten melde på på forhånd - eller på stedet.

Dog skal alle dyrene som her inngår være påmeldt og utstilt på utstillingen, da.. Den klassen kreves IKKE at det står i katalogen på forhånd.

Men det er jo en helt annen sak, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var nytt for meg også hadde håpet på og få stille avlsklasse og stille åpen med tispa:S

Jeg tolker det som om hun kan være meldt på i en annen klasse ( feks. åpen), men behøver ikke det for å være med i avlsklasse, mens avkommene må være påmeldt i individuelle klasser.

Ikke bare dèt . men for at hundene skal få stille i avlsklassen, så MÅ de være påmeldt og bedømt individuelt...

Dvs. avlsdyret selv (mor, i dette tilfellet) kan være påmeldt KUN i avlsklasse, og da deltar hun ikke i konkurransen med de andre hundene om CK, cert, BIR/BIM. Men alle avkommene må være påmeldt individuelt i junior/unghund/åpen/champ eller veteran.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar... men vel innviklet dette greiene så for og gjøre det enkelt: Jeg meller på en tispe(moren) og hennes 4 avkomm fra samme kull (3 hanner 1 tispe) på NKK bergen. Alle avkommene skal stilles i juniorklasse og moren skal stille i Åpen klasse på lørdag og da går de i avlsklassen etter BIR/BIM. Jeg skriver på påmellingen av moren at hun skal ha avlsklasse. Så da er det vel greit? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Susanne!

Hm.... Dersom tispa ikke trenger å kvalitetsbedømmes er det mulig jeg kan stille litt avlsklasse med Centa. Hun er skrekkelig flink til å løpe rundt i en ring og stå pent, men etter en meget uheldig episode på bordet for noen år siden har hun blitt rent stakkarslig og skrekkelig utilpass på bordet, så det vil jeg ikke utsette henne for. Hun er jo også Champion, så det er liten vits å stille henne i eksteriør etter min mening (iallefall når hun ikke trives på bordet lenger)

Hun begynner jo å få endel fine avkom :wub: (Synes nå jeg iallefall )

Betaler men full pris for "avlsklasse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke for avlsklasse, selv ikke når avlsdyret ikke er påmeldt i noen "vanlige" klasser.

Jeg har også meldt på vår gamle akitatispe kun som avlsklasse. Hun er N S Uch, men det var "før". I dag er hun ikke noen god akita. Hun liker seg heller ikke spesielt godt på utstilling. Men hun har en del gode avkom, så det er moro å vise avlskvalitetene hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...