Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow-hvordan gjør man?

hegerakn

Recommended Posts

hei

nesten helt fersk (men lykkelig :x ) eier av storpuddelvalp :| . fikk høre litt om utstilling og valpeshow etc. av oppdretteren jeg kjøpte valepn min av, og syntes det hørtes veldig spennende ut. problemet er bare at jeg blir kjempeforvirra av alt som står om det på NKK sine nettsider og Norsk Puddelklubb sine nettsider. Jeg skjønner om mange av dere synes jeg bare kunne spurt oppdretteren "min", og hun ville helt sikkert være behjelpelig, men hun virker veldig travel og jeg føler at jeg har mast litt på henne allerede. derfor vil jeg ikke mase mer.

For en som er fersk og interessert i å bli en del av det store, spennende hundemiljøet så er det jammen ikke lett å finne ut av ting. det er sikkert mange steder man kunne fått gode svar, men spørsmålet er bare hvor? (håper det er her :x )jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

1. Hvordan foregår et valpeshow/må man gå, stå på en spesiell måte, får man hjelp underveis av dommere etc?

2. Hvordan melder man seg på?

3. Hva er kriteriene for å være med? Må man være medlem av NKK/NPK? (jeg kunne godt tenke meg et medlemskap, men holder det å melde seg inn feks. NPK, er man da automatisk medlem av NKK? )

4. hvordan finner man ut av hvor og når det er et valpeshow? jeg klarer ikke finne det noen sted!

huff, har 100 spørsmål til, men dette får holde for denne gang. nå må jeg ta kvelden. bildet er forøvrig av Sindy på 6 mnd som vi kjøpte i oktober, og "storebror" Romeo som vi har på for fra Norges Blindeforbunds førerhundeskole (han er 19 mnd.)

post-3393-1201129513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du må ikke være medlem noe sted, men påmeldingen til utstilling er dyrere om du ikke er medlem.

Det er ulike måter å stille opp de forskjellige rasene, men om du ser på oppstilte bilder av din rase, ser du jo hvordan den skal stå. Og det er lurt å øve inn stå, løpe fint i ringen også er det viktig at hunden din blir vant til at det er greit å bli tatt og kjent på, sjekk av tenner o.l

Siden du har puddel er det jo også en del pelsstell før en utstilling;)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

nesten helt fersk (men lykkelig :) ) eier av storpuddelvalp :icon_redface: . fikk høre litt om utstilling og valpeshow etc. av oppdretteren jeg kjøpte valepn min av, og syntes det hørtes veldig spennende ut. problemet er bare at jeg blir kjempeforvirra av alt som står om det på NKK sine nettsider og Norsk Puddelklubb sine nettsider. Jeg skjønner om mange av dere synes jeg bare kunne spurt oppdretteren "min", og hun ville helt sikkert være behjelpelig, men hun virker veldig travel og jeg føler at jeg har mast litt på henne allerede. derfor vil jeg ikke mase mer.

For en som er fersk og interessert i å bli en del av det store, spennende hundemiljøet så er det jammen ikke lett å finne ut av ting. det er sikkert mange steder man kunne fått gode svar, men spørsmålet er bare hvor? (håper det er her :) )jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

1. Hvordan foregår et valpeshow/må man gå, stå på en spesiell måte, får man hjelp underveis av dommere etc?

Hei, velkommen til Hundesonen. Jeg skal prøve å svare deg så godt du kan - alle har vært nybegynnere, alle trenger hjelp av og til - men si ifra om jeg skal utdype noe. Etter for mange år glemmer man dessverre hvordan det er å være ny...

Valpeshow arrangeres på en del ordinære utstillinger (utstillinger som ikke er arrangert av Norsk Kennel Klub, men lokale hundeklubber eller raseklubber), det finnes rene valpeshow (altså kun valpeshow, ikke andre konkurranseformer), og det hender at de som arrangerer lydighets- og agilitykonkurranser også har valpeshow.

Oversikt over ordinære utstillinger finner du her hos Norsk Kennel Klub. For de andre må du nesten finne annonser, for eksempel i Hundesport (se svar lenger ned).

Mange dommere dømmer valpeshow som det det er - en uhøytidelig konkurranse, en læringssituasjon, miljø- og sosialtrening. Selv om enkelte (av og til også jeg...) tar valpeshow dønn alvorlig, er det jo snakk om små valper. Men det er selvfølgelig en fordel at hunden går greit i bånd, så du får den med deg. Hunden skal trave i sirkel, kanskje i trekant, kanskje i rett linje fram og tilbake. Hunden skal stå rolig. Som andre har sagt må du høre med puddelfolk hvordan puddel skal stå, for det vet jeg ikke. På noen raser skal halen løftes, på noen skal beina stå sånn og på andre slik. Så må hunden tåle at dommeren kjenner og klemmer på den, sjekker tenner, leter etter testikler (hvis det er hannhund) og slikt. Men de fleste tåler veldig godt at valpen er leken, vil hilse, snur seg, setter seg og rett og slett ikke er proff (enda).

Jeg må jo være ærlig og si at dommere er veldig forskjellig. Noen forventer faktisk at det kommer inn en valp som kan oppføre seg, andre er mye mer forståelsesfulle og behjelpelige. Det vil også være en ringsekretær i ringen (gjør papirarbeid, roper inn de som skal inn, holder styr på det som skjer), og disse vil ofte prøve å hjelpe deg. Fortelle deg hva du skal gjøre, si fra hvis du gjør store feil (som å løpe med hunden på høyre side av deg selv), osv.

2. Hvordan melder man seg på?

Du finner det valpeshowet du vil melde på til - enten ved å se i linken over eller finne annonser. Det vil framgå av annonsen hvordan du skal melde på. Noen har et skjema på nett du fyller ut, noen vil ha en mail, noen vil at du bruker papirskjema (de kan du da som regel be om å få tilsendt, enten fra arrangør eller fra NKK).

Du må også huske å betale. Gjør du det for sent, må du betale femti prosent ekstra.

3. Hva er kriteriene for å være med? Må man være medlem av NKK/NPK? (jeg kunne godt tenke meg et medlemskap, men holder det å melde seg inn feks. NPK, er man da automatisk medlem av NKK? )

For valpeshow er det få krav - hunden behøver for eksempel ikke være ferdig registrert i Norsk Kennel Klub enda. Det er ikke lenger mulig å være medlem direkte i NKK, det er du gjennom for eksempel Puddelklubben, en lokal hundeklubb eller andre du vil være med i. Du må ikke være medlem, men det er dyrere å stille uten medlemskap.

4. hvordan finner man ut av hvor og når det er et valpeshow? jeg klarer ikke finne det noen sted!

Se på linken over, eller meld deg inn i en klubb. Da får du Hundesport i posten ti ganger i året, og der er det annonser for ulike arrangement. Hundesport kom denne uka, og hadde flere annonser for valpeshow i februar og mars.

Du kan kjøpe Hundesport på Narvesen, eller følg med på denne linken for å se om annonsene legges ut som PDF.

Bare spør igjen om noe er uklart, eller du lurer på mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...