Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow-hvordan gjør man?


hegerakn

Recommended Posts

hei

nesten helt fersk (men lykkelig :x ) eier av storpuddelvalp :| . fikk høre litt om utstilling og valpeshow etc. av oppdretteren jeg kjøpte valepn min av, og syntes det hørtes veldig spennende ut. problemet er bare at jeg blir kjempeforvirra av alt som står om det på NKK sine nettsider og Norsk Puddelklubb sine nettsider. Jeg skjønner om mange av dere synes jeg bare kunne spurt oppdretteren "min", og hun ville helt sikkert være behjelpelig, men hun virker veldig travel og jeg føler at jeg har mast litt på henne allerede. derfor vil jeg ikke mase mer.

For en som er fersk og interessert i å bli en del av det store, spennende hundemiljøet så er det jammen ikke lett å finne ut av ting. det er sikkert mange steder man kunne fått gode svar, men spørsmålet er bare hvor? (håper det er her :x )jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

1. Hvordan foregår et valpeshow/må man gå, stå på en spesiell måte, får man hjelp underveis av dommere etc?

2. Hvordan melder man seg på?

3. Hva er kriteriene for å være med? Må man være medlem av NKK/NPK? (jeg kunne godt tenke meg et medlemskap, men holder det å melde seg inn feks. NPK, er man da automatisk medlem av NKK? )

4. hvordan finner man ut av hvor og når det er et valpeshow? jeg klarer ikke finne det noen sted!

huff, har 100 spørsmål til, men dette får holde for denne gang. nå må jeg ta kvelden. bildet er forøvrig av Sindy på 6 mnd som vi kjøpte i oktober, og "storebror" Romeo som vi har på for fra Norges Blindeforbunds førerhundeskole (han er 19 mnd.)

post-3393-1201129513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du må ikke være medlem noe sted, men påmeldingen til utstilling er dyrere om du ikke er medlem.

Det er ulike måter å stille opp de forskjellige rasene, men om du ser på oppstilte bilder av din rase, ser du jo hvordan den skal stå. Og det er lurt å øve inn stå, løpe fint i ringen også er det viktig at hunden din blir vant til at det er greit å bli tatt og kjent på, sjekk av tenner o.l

Siden du har puddel er det jo også en del pelsstell før en utstilling;)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

nesten helt fersk (men lykkelig :) ) eier av storpuddelvalp :icon_redface: . fikk høre litt om utstilling og valpeshow etc. av oppdretteren jeg kjøpte valepn min av, og syntes det hørtes veldig spennende ut. problemet er bare at jeg blir kjempeforvirra av alt som står om det på NKK sine nettsider og Norsk Puddelklubb sine nettsider. Jeg skjønner om mange av dere synes jeg bare kunne spurt oppdretteren "min", og hun ville helt sikkert være behjelpelig, men hun virker veldig travel og jeg føler at jeg har mast litt på henne allerede. derfor vil jeg ikke mase mer.

For en som er fersk og interessert i å bli en del av det store, spennende hundemiljøet så er det jammen ikke lett å finne ut av ting. det er sikkert mange steder man kunne fått gode svar, men spørsmålet er bare hvor? (håper det er her :) )jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

1. Hvordan foregår et valpeshow/må man gå, stå på en spesiell måte, får man hjelp underveis av dommere etc?

Hei, velkommen til Hundesonen. Jeg skal prøve å svare deg så godt du kan - alle har vært nybegynnere, alle trenger hjelp av og til - men si ifra om jeg skal utdype noe. Etter for mange år glemmer man dessverre hvordan det er å være ny...

Valpeshow arrangeres på en del ordinære utstillinger (utstillinger som ikke er arrangert av Norsk Kennel Klub, men lokale hundeklubber eller raseklubber), det finnes rene valpeshow (altså kun valpeshow, ikke andre konkurranseformer), og det hender at de som arrangerer lydighets- og agilitykonkurranser også har valpeshow.

Oversikt over ordinære utstillinger finner du her hos Norsk Kennel Klub. For de andre må du nesten finne annonser, for eksempel i Hundesport (se svar lenger ned).

Mange dommere dømmer valpeshow som det det er - en uhøytidelig konkurranse, en læringssituasjon, miljø- og sosialtrening. Selv om enkelte (av og til også jeg...) tar valpeshow dønn alvorlig, er det jo snakk om små valper. Men det er selvfølgelig en fordel at hunden går greit i bånd, så du får den med deg. Hunden skal trave i sirkel, kanskje i trekant, kanskje i rett linje fram og tilbake. Hunden skal stå rolig. Som andre har sagt må du høre med puddelfolk hvordan puddel skal stå, for det vet jeg ikke. På noen raser skal halen løftes, på noen skal beina stå sånn og på andre slik. Så må hunden tåle at dommeren kjenner og klemmer på den, sjekker tenner, leter etter testikler (hvis det er hannhund) og slikt. Men de fleste tåler veldig godt at valpen er leken, vil hilse, snur seg, setter seg og rett og slett ikke er proff (enda).

Jeg må jo være ærlig og si at dommere er veldig forskjellig. Noen forventer faktisk at det kommer inn en valp som kan oppføre seg, andre er mye mer forståelsesfulle og behjelpelige. Det vil også være en ringsekretær i ringen (gjør papirarbeid, roper inn de som skal inn, holder styr på det som skjer), og disse vil ofte prøve å hjelpe deg. Fortelle deg hva du skal gjøre, si fra hvis du gjør store feil (som å løpe med hunden på høyre side av deg selv), osv.

2. Hvordan melder man seg på?

Du finner det valpeshowet du vil melde på til - enten ved å se i linken over eller finne annonser. Det vil framgå av annonsen hvordan du skal melde på. Noen har et skjema på nett du fyller ut, noen vil ha en mail, noen vil at du bruker papirskjema (de kan du da som regel be om å få tilsendt, enten fra arrangør eller fra NKK).

Du må også huske å betale. Gjør du det for sent, må du betale femti prosent ekstra.

3. Hva er kriteriene for å være med? Må man være medlem av NKK/NPK? (jeg kunne godt tenke meg et medlemskap, men holder det å melde seg inn feks. NPK, er man da automatisk medlem av NKK? )

For valpeshow er det få krav - hunden behøver for eksempel ikke være ferdig registrert i Norsk Kennel Klub enda. Det er ikke lenger mulig å være medlem direkte i NKK, det er du gjennom for eksempel Puddelklubben, en lokal hundeklubb eller andre du vil være med i. Du må ikke være medlem, men det er dyrere å stille uten medlemskap.

4. hvordan finner man ut av hvor og når det er et valpeshow? jeg klarer ikke finne det noen sted!

Se på linken over, eller meld deg inn i en klubb. Da får du Hundesport i posten ti ganger i året, og der er det annonser for ulike arrangement. Hundesport kom denne uka, og hadde flere annonser for valpeshow i februar og mars.

Du kan kjøpe Hundesport på Narvesen, eller følg med på denne linken for å se om annonsene legges ut som PDF.

Bare spør igjen om noe er uklart, eller du lurer på mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...