Gå til innhold
Hundesonen.no

Plukk opp hundebæsj


ms.dyrego

Recommended Posts

du er tilgitt ms.dyrego :lol: ¨

Men hvis det er så ille der du bor, så burde du/dere ta det opp med stallene rundt omkring, for jeg er sikkert på at rytterne vil ta hensyn til dette, fordi de gjerne vil få lov å fortsette å ri på tur..

Her hvor jeg bor (vestfold) er det blitt mye hest etter hvert, og det er flere og flere som bannlyser hestene fordi di lager "spor i stiene" eller utsagn som "mange er redde for hest" ,dette er i skogen, og på stier, og flere og flere stier blir stengt for hest, og komunene nekter å lage ridestier.. Dette ,medfører at hestene ender opp på sykkelsti ol, noe som i alle fall jeg synes IKKE er forsvarlig..

Det er mye pga dette jeg sparker bort møkka etter mine hester, fordi jeg veldig gjerne vil få lov å fortsette å ri i skogen!

Håper du skjønner at jeg "tenner" litt, er så lei av å få kjeft hver gang jeg er på tur med hesten min, selv om jeg prøver å være "flink" !

har litt vondt for å forstå hvorfor ikke hesten også kan få lov å gå i skogen/på stier uten å bli kjeppjaga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Det er synd at ikke den komunen du bor i er så vanskelig, og jeg synes du har helt rett i at ryttere burde få egene stier/veier.Her har vi heldig vis mange "traktor veier", som er åpen for alle (en bra ting så lenge veien ikke er dekket av møkk). Jeg liker å prate med folk jeg møter på veien, er for tiden sykemeldt så det hjelper på kjedsomheten. De fleste ryttere som jeg prater med sier at de skjønner at dette er et iritasjons moment og det har blitt litt bedre av dette. Men så er det de som himler med øynene å setter avgårde.

Det er også mange som kun rir langs gangfelt. Er ikke det skadelig for hesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker en saklig diskusjon, bør du kanskje lese innleggene du svarer på, før du slenger ut av deg slikt nonsens.

Det var absoult ikke nonsens.. Mener fremdeles at om en hest ikke tåler at man stiger av og på den en ekstra gang på tur, så bør den heller ikke rides på..

Det normale er å stige opp på hestens venstre side. Dette tåler en hest fint, sålenge hesten er frisk, rytteren har en rimelig spenst i frasparket og ikke er så altfor tung. Men en belastning for ryggen er det uansett, fordi den (kortvarige) vekten av rytteren vil belaste kun hestens ene side. Når rytteren vel sitter i salen, er vekten jevnt fordelt og rimelig stabil.

Okei, så hva med å variere siden man siger av å på hesten? Da vil hesten bli like mye belastet på hver side, og bygge opp muskler på begge sidene.

Så lenge min personlige mening er at det er noe stort tull å plukke opp hestebæsj, ser jeg heller ingen grunn til å bedrive unødvendig av og på stigning.

Okei, så om min personlige mening var at det var noe tull å plukke opp hundedrit, så skulle jeg bare sluttet å plukke det opp? Det handler jo ikke bare om deg selv i denne saken da, det handler om mennesker rundt, som syns det er ekkelt. Fatter ikke at det er et stort problem å plukke opp, eller sparke driten ut til siden :lol:

I de områdene det er ekstremt mye dritt pga rideskole eller annen stor stall, kan jo en del av møkkinga være å ta med seg en trillebår og fjerne dritten på de nærmeste stiene rundt stallen. Fremdeles syns jeg ikke rytteren skal gå av hesten.

Rundt stallen kan det ligge så mye dritt det vil for de fleste menneskers del. Der er det kun ryttere som ferdes uansett.. På veier og stier der vanlige folk går, bør det være en selvfølge at drit sparkes vekk.

Hva når ti stykker rir etter hverandre på en sti? Det ville jo blitt en artig tur!

Da bør man ha såpass avstand at det fremdeles går an å gå av å sparke driten vekk, eller man bør unngå å ri så mange sammen.. Det kan være stress å plukke opp drit fra hunden om man er mange på treff, hundebånd over alt, hunder over alt, men likevel går det fint å bøye seg ned å plukke opp.

Blir hun og sønnen mindre allergiske av dritt som ligger på siden av veien, enn av den som ligger på veien? Min datter er også ekstremt allergisk mot alle andre hester en curly. Hun holder seg unna dem. Dritten vi passerer på tur, går hun rundt. Det gjør jeg og. Hvis hun hadde begynt å grave i den med vottene sine for så å gni det opp i ansiktet, tror jeg ikke allergien hadde vært hennes største problem!

Små barn ser seg ikke alltid for når de går. Er det vanskelig å respektere at andre ikke har samme synspunkter som deg, eller at andre faktisk blir syke av noe som du tåler helt fint? Er det virkelig et så stort problem for det å sparke vekk driten?? :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Kihla:

Er ikke det en grei løsning at man bare sparker vekk møkka?

Var det ment som ett spørsmål til meg?!

Skrivd det lenger opp, at jeg det om jeg rir på gangvei osv, men ikke om jeg er langt inni skauen. Der det ikke er spesielt turløype for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.. Nå fikk jeg meg en god latter. Tenkte jeg bare skulle svare på pose-opplegget: Det finnes poser til å ha under halen til hesten når man kjører hest og vogn. Da er denne posen festet i sele/vogn, og ikke i selve hesten. Det funker altså ikke når man rir (Med mindre man rir med sele og vogn i stien, men det har jeg fremdeles tilgode å se.)

Ellers syntes jeg det er fint at mange ryttere skyver møkken ut i kanten når de rir på gangvei og slikt. Det burde helt klart vært egne ridestier, dette hadde vært fint for alle som er redde, allergiske, eller bare allergiske mot hestemøkk... Og jeg syntes heller ikke egne ridestier er for mye å forlange. Nå på vinterstid er det bare deler av lysløypene hvor de som ikke er født med ski på bena kan GÅ... Kanskje skogen egentlig ikke er for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før jeg sier noe som helst mer vil jeg bare understreke at når jeg er med hundene våre på plasser der andre ferdes plukker jeg altid opp etter dem. noen ganger også etter andre som ikke er fult så ansvarlige.

men så til det jeg ville ta opp:

når jeg er og går tur irriterer det meg VELDIG at hester ikke har noe lignende regelverk

for å sette det på spissen så kan man si at en liten hund elter etter seg en spiseskje med avføring, mens en hest etterlater seg en dunge på størrelse med en liten hund. men den som ikke plukker opp etter den lille hunden kan i verste fall risikere avlivning finnes det ikke noe lignende regelverk for hester.

det er ufyselig når det ligger hestemøkk på ganfelt(hvor hester etter norsk lov ikke har lov å gå! de er faktisk for kjøretøy og regne når de blir ridd... med høyre regel og hele pakka) eller småveier.

og i skogen ligger det møkk overalt, og hvilken hund kan motstå "deilig" frisk møkk...

jeg synes det burde komme en lov som påbyr heste eiere å plukke opp.

HAR DU DYR, HAR DU ANSVAR!

Jeg har absolutt ingen problem med hestemøkk.

Vet ikke hvorfor men det er liksom ikke møkk på samme måte som hundebæsj.

Tråkker man i hestemøkk så lukter det omtrent ingenting (kanskje stall) men hundemøkklukta sitter

til man har kommet hjem og skrubbet og desinfisert etter alle kunstens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.. Nå fikk jeg meg en god latter. Tenkte jeg bare skulle svare på pose-opplegget: Det finnes poser til å ha under halen til hesten når man kjører hest og vogn. Da er denne posen festet i sele/vogn, og ikke i selve hesten. Det funker altså ikke når man rir (Med mindre man rir med sele og vogn i stien, men det har jeg fremdeles tilgode å se.)

:lol: takk for oppklaringen agående posen :icon_redface: Visste jeg hadde hørt om noe lignende :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på rideskole (begynner å bli noen år siden, men...) pleide vi alltid å gå av og få møkka ut av veien. Hvis den som red bak så at hesten foran begynte å løfte på halen sa vi til og med fra til rytteren sånn at han/hun kunne ri hesten ut i grøftekanten :blink: Jeg skjønner absolutt at folk synes det er ekkelt med svære hauger midt i veien selv om det forsvinner relativt fort, og rir man der der ferdes ikke-ryttere synes jeg man skal ta hensyn uansett. Og hvis hesten tar skade av at rytteren hopper av og på for å bli kvitt møkka bør man seriøst vurdere påstigningsteknikken sin :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sorry asså, men dette tror jeg må være den rareste tråden jeg har lest på lenge!! :Laugh: Her i Oslo har vi ikke for vane å ri rundt i byen og i boligfelt...her rir vi i skogen, og å ikke tåle hestebæsj i skogen blir rett og slett bare for dumt... :wub: Det skal vel ganske godt gjøres å klare å tråkke i en hestemøkk fordi man ikke så den, og jeg har ALDRI i min over 20 år lange ridekariere hørt om at noen har hatt problemer med dette, haha! Syns ikke diskusjonen ble noe mindre idiotisk av dette allergiproblemet heller akkurat... Som skrevet tidligere her, så er det ikke allergien som er det største problemet dersom man klarer å prestere å få dritten i ansiktet! :P Jeg har "badet! i mye dritt i mitt liv, men har ennå til godet å få det i ansiktet... Og jo, vi vet nok hvor mye som kommer ut der bak, for det er tross alt vi som hver eneste dag lemper ut alt det hesten har lagt fra seg i boksen over natten... ;)

Nei, beklager, dette blir bare for dumt...til og med her i hovedstaden er vi ikke så fisefine, og her bor det mange "fine frøkner" kan jeg love... Her driter politihestene midt på Karl Johan, uten at noen så mye rynker på nesen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, dette blir bare for dumt...til og med her i hovedstaden er vi ikke så fisefine, og her bor det mange "fine frøkner" kan jeg love... Her driter politihestene midt på Karl Johan, uten at noen så mye rynker på nesen! ;)

Det der tror jeg ingenting på... Jeg har ikke vært så mye i Oslo, men at INGEN rynker på nesa av en hesteklump på Karl Johan tviler jeg sterkt på :P Der jeg er fra er det ikke sjelden det ligger dritt strødd på veiene eller stinker lang vei på grunn av gjødsling, og til og med vi som er vant til DET reagerer på en hestebæsj der vanlige folk ferdes :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, dette blir bare for dumt...til og med her i hovedstaden er vi ikke så fisefine, og her bor det mange "fine frøkner" kan jeg love... Her driter politihestene midt på Karl Johan, uten at noen så mye rynker på nesen! :wub:

Jeg syns faktisk det er temmelig ekkelt jeg da ;) Vet det er flere som syns det er ganske udelikat.. Jeg er heller ingen "fin frøken", men dritt syns jeg er ekkelt..

Faktisk en av tingene jeg syns er ekkelt med oslo, myyyye mer hestemøkk enn bergen..

MEN skog og mark gjør meg ingenting, med mindre det ligger midt på stien. Tar ikke lange stunden å hoppe av hesten og sparke det ut til siden, dette gjorde alltid jeg og min søster da vi red (jeg satt bakpå henne, jeg har ikke ridd siden jeg var 6 år :P ) Samme med hund, jeg løper ikke etter hundene mine rundt om i skogen for å plukke opp all dritten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sorry asså, men dette tror jeg må være den rareste tråden jeg har lest på lenge! :Laugh: Her i Oslo har vi ikke for vane å ri rundt i byen og i boligfelt...her rir vi i skogen, og å ikke tåle hestebæsj i skogen blir rett og slett bare for dumt... :wub: Det skal vel ganske godt gjøres å klare å tråkke i en hestemøkk fordi man ikke så den, og jeg har ALDRI i min over 20 år lange ridekariere hørt om at noen har hatt problemer med dette, haha! Syns ikke diskusjonen ble noe mindre idiotisk av dette allergiproblemet heller akkurat... Som skrevet tidligere her, så er det ikke allergien som er det største problemet dersom man klarer å prestere å få dritten i ansiktet! :P Jeg har "badet! i mye dritt i mitt liv, men har ennå til godet å få det i ansiktet... Og jo, vi vet nok hvor mye som kommer ut der bak, for det er tross alt vi som hver eneste dag lemper ut alt det hesten har lagt fra seg i boksen over natten... :P

Nei, beklager, dette blir bare for dumt...til og med her i hovedstaden er vi ikke så fisefine, og her bor det mange "fine frøkner" kan jeg love... Her driter politihestene midt på Karl Johan, uten at noen så mye rynker på nesen! ;)

Takk takk Nina, trenger noen til som er vettuge og realistiske her inne! På tide du fant veien hit! :P:P

MEN skog og mark gjør meg ingenting, med mindre det ligger midt på stien. Tar ikke lange stunden å hoppe av hesten og sparke det ut til siden, dette gjorde alltid jeg og min søster da vi red (jeg satt bakpå henne, jeg har ikke ridd siden jeg var 6 år :P ) Samme med hund, jeg løper ikke etter hundene mine rundt om i skogen for å plukke opp all dritten deres.

I skauen gidder ikke jeg sparke det til siden en gang. Med mindre det går masse folk det! Noe det ikke gjør på de stiene oppi her.

Omtent alle jeg møter og har møtt i de 15 åra jeg har ridd her har folk smilt og hilsa. Ikke noen som har kommentert driten i stiene.. Men men,mjøndalinger er jo ikke de særeste! Takke gud for det! Hadde nok ledd om noen hadde bedt med fjerne driten der det omtrent bare ferdes hester.

Og hestene mine pleier ikke drite på turer...

*dobbelpost, husk å bruke redigeringsfunksjonen, slått sammen av mod Tijon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg lest gjennom hele tråden. Må si at det tok skikkelig av til tider. Jeg personlig kan ikke skjønne at hestemøkk gjør noe i skog. Men på fortauet er det ikke så veldig delikat. Men det skjer jo at det er vrient å få opp. En gang for ca 15 år siden, eller noe som jeg rei gjennom sentrum(fordi jeg måtte) Hesten min dreit, og det kom en trailer forbi og hesten ble redd, så jeg måtte bare ri videre. Men den heste driten skammet jeg meg over at jeg ikke fikk fjernet. For hestedrit, akkurat som hundedrit hører ikke hjemme på fortau synes jeg ;-) Men hvis det ligger der går det jo ann å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke problemet med hestemøkk i det hele tatt jeg. det kommer bort etter ei regnskyll.

dessuten er det jo kunn høy og korn .....ikke lukter det heller...

den damen som pratet om pose bak rumpa på hesten har nok sett dette på de triste hestene i tyrkia eller spania ,men de trekker vogn som denne "posen" festes i...ser ikke noe problem med hestemøkk i modernatur jeg nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

Jeg syntes hverken hestemøkk eller hundemøkk er så veldig delikat når det ligger midt i veien.

Der jeg har hesten min, går vi alltid av å sparker møkka ut av veien om hestene bæsjer når vi

rir på tur. Disse som kjører traverne får jo ikke gjort det, så i tillegg til at vi sparker møkka ut

av veien, kjører vi innover den veien der vi pleier å ri, og ta vekk all hestemøkk minst en gang

i uka. Da ser det jo mye penere ut med en gang for alle som skal innover der, skiturister, folk

som går på beina og for oss ryttere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke problemet med hestemøkk i det hele tatt jeg. det kommer bort etter ei regnskyll.

dessuten er det jo kunn høy og korn .....ikke lukter det heller...

den damen som pratet om pose bak rumpa på hesten har nok sett dette på de triste hestene i tyrkia eller spania ,men de trekker vogn som denne "posen" festes i...ser ikke noe problem med hestemøkk i modernatur jeg nei

jeg er da den damen, jeg har ikke sett pose på noen hest før, men skrev at jeg mente å ha hørt noe sånnt før.

Skjønner fremdeles ikke hva problemet er med å hoppe av hesten å sparke det ut til kantene i det minste. Og jo, hestemøkk lukter, og hest lukter! Hest har faktisk mye mer kroppslukt enn hund. Husker da min søster red, stinket av klærene. Samme gjør det i alle staller, og av alle som har vært og ridd. Det lukter hest, og samme gjør driten. :wub:

Og driten er jo ikke KUN høy og korn, i såfall kunne man jo fort hestene med driten, om de dreit utigjenn nøyaktig det samme som de spiste :) :)

Dessuten, hva om det går 1-2 uker mellom hver gang det regner da? Skal driten ligge der på hele fortauet i noen uker før det blir vasket vekk av regnet? Er det ok?

Syns det er mange fornuftige hestefolk her inne, som sparker vekk driten når den lander på fortau og slikt. Synn ikke alle var som dem, da hadde man ungått unødvendige konflikter. Utrolig at folk forsvarer å la møkk etter dyret deres ligge igjen på fortau og lignende. (snakker ikke om skog her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... det med lukt blir vell individuelt her. det er ikke alle hester det går an å gå av for å sparke unna hestemøkka...men om en har en grei hest så gjør mann jo selvfølgelig det. jeg har trent travhester i tyve år og har nok latt myemøkk blitt liggende etter de hestene jeg har trent.

hva mer enn avfallstoffer av høy og korn er det som kommer ut av hesten tro? hva kommer ut av din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... det med lukt blir vell individuelt her. det er ikke alle hester det går an å gå av for å sparke unna hestemøkka...men om en har en grei hest så gjør mann jo selvfølgelig det. jeg har trent travhester i tyve år og har nok latt myemøkk blitt liggende etter de hestene jeg har trent.

hva mer enn avfallstoffer av høy og korn er det som kommer ut av hesten tro? hva kommer ut av din hund?

å si det kommer ut avfallstoffer av høy og korn er noe helt annet enn å si det kommer ut høy og korn :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...tenkte kanskje du forsto det jeg da... vi driter jo ikke akkurat brødskiver og kjøttkaker vi heller :hyper::P

joda, forstod det egentlig :P men innimellom kan det virke som at noen hestefolk faktisk mener at det ikke er noe annet enn korn og høy, i spiselig form som kommer ut :P så blir litt oppgitt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Prøvde å lese de fleste av innleggene, men leste bare litt :) Jeg rir selv, og mener at man burde hoppe av hesten og skubbe møkka til side hvis det er på fortau/populære stier... :rolleyes: Men det er ikke bra for ryggen til hesten, det blir som at man går med en tung ryggsekk og lar den henge på den ene skulderen... Men hvis man rir en altfor høy hest barbak (uten sal) kan det jo bli vanskelig å komme seg på igjenn... ;P

Men løsningene kan jo være ganske enkle:

Rytteren: Kan eventuelt ri på siden av stien, så man slepper å hoppe av hele tiden. :lol:

"Publikum": Kan snakke med stallene, og be dem ri på siden/skyve avføringen til siden. :D

Dette var bare min lille mening da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...