Gå til innhold
Hundesonen.no

Påmelding til utstilling, er hunden fullcertet?

MegaMarie

Recommended Posts

Laget nytt spm. Det står 3 sånne JA, NEI spm og jeg lurer på hva de betyr.

Eksteriør:

Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion?

Dette vet jeg, det er om hunden kun mangler 1 Cert for å bli Champion og i dette tilfelle NKK Certet

Er hunden fullcertet?

Hva betyr dette? Om hunden har alle Cert? Da heter den jo N uch da..

For hunder med krav om premiering

på prøve for utdeling av Certifikat:

Har hunden oppnådd tilstrekelig premiering?

Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og skal melde meg på til utstilling og fikk et nytt sånt skjema også står det registrerings nr. i hundeklubben som jeg er med i. Jeg aner ikke hva det er! Er det virkelig nødvendig å fylle ut det?

Jeg er medlem i Norsk Miniatyrhund klubb, er noe sted vi kan finne ut reg nr?

EDIT: Har enda et spm. Før stod det jo alltid: står hunden for championatet?

Hvorfor står det ikke det lenger?

Har ikke hørt om at man skal skrive regnr i hundeklubb, men regnr til hunden skal du føre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det enten på giroen du betalte ved årsskiftet for medlemskapet, ved å henvende deg til raseklubben, eller ved å logge deg inn på logginntjenester på NKK - da står det på Din side der.

Det er nytt av året (?) at man må fylle ut medlemskap, for at det skal dobbeltsjekkes at man faktisk er medlem og ikke skal betale dobbelt.

Angående spørsmål om championat, så vet jeg ikke svaret - men det spiller vel ikke så veldig stor rolle? Man sier jo fra om man blir det, veldig få holder inne med det som en hemmelighet når de får siste certet... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

De som arrangerer utstillinger/lydighet osv skal legge inn opplysningene på hunden i DogArra og der kommer det frem om man ikke er medlem og ergo er det enklere for nkk å kreve inn "normal"-beløpet (dvs dobbel avgift). Arrangørene betaler en viss sum for hver hund som er påmeldt til nkk, og er ikke eieren medlem i en samarbeidende hundeklubb, ja da blir det dobbel avgift. Jeg er selv påmeldingsansvarlig for valpeshow/utstillinger/lydighet for min raseklubb og sitter nå daglig og legger inn hunder i DogArra. Vi har arrangement i Tønsberg i februar, og jeg har fått flere påmeldte hunder som eierne ikke er medlem i en klubb. Jeg tar da kontakt med de og forklarer at siden de ikke er medlemmer i en nkk-godkjent klubb blir det dobbel avgift. Alle de jeg har vært i kontakt med har forstått dette og har meldt seg inn i en klubb.

Dette ble litt langt men kanskje det kan hjelpe til å forstå hvorfor medlemsnr er "påkrevd".

Ang DogArra SKAL arrangørene legge inn opplysningene der slik at nkk kun kan gå inn og sjekke når de mottar papirene fra utstillingen. Om man ikke gjør det, kommer det en "stor" regning fra nkk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Draitini - hva gjør dere med utenlandske utstillere, da (medl. av svenske raseklubben, SKK, FKK, etc)?

Jeg har ikke vært inne og sett på det programmet engang, jeg (Dog Web Arra) - men det sier seg kanskje selv når jeg gjør det...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjellig praksis på dette da? Jeg meldte på Alexis til utstilling nå i februar, (meldte på 8 jan) og jeg fikk ikke spørsmål om medlemsnr...

Samme her da jeg meldte på Amigo til NKK Bergen i mars. Ingen spørsmål om medlemsnr.

Men kanskje det er annerledes med NKK-utstillingene da alle opplysningene om deg og hund kommer automatisk fram når du skriver inn reg.nr til hunden?

Jeg har fått spørsmål om medlemsnummer på de fem siste utstillingene jeg meldte på til. Disse arrangørene har brukt et eget skjema på nett, mens når man melder på til NKK kobler man seg for så vidt direkte til deres database. Altså, til "vanlige" arrangører gir du selv opplysningene, derfor trenger de medlemsnummer. Til NKKs utstillinger velger du blant informasjon de allerede har.

Ny som "tobarnsmor" som jeg er - hvordan er det når man har to hunder? Det er jo jeg som er medlem i klubben..

Vet ikke om jeg forstår hva du mener, men medlemskapet er jo personlig, så er du medlem av en hundeklubb kan du melde på så mange hunder du vil. En hund er ikke medlem.

Men hvis din samboer/barn/far/kjæreste/skytsengel eier den andre hunden, må også denne personen være medlem et eller annet sted. Mange klubber har jo husstandsmedlemskap, altså billigere medlemskap til familiemedlemmer av hovedmedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg forstår hva du mener, men medlemskapet er jo personlig, så er du medlem av en hundeklubb kan du melde på så mange hunder du vil. En hund er ikke medlem.

Men hvis din samboer/barn/far/kjæreste/skytsengel eier den andre hunden, må også denne personen være medlem et eller annet sted. Mange klubber har jo husstandsmedlemskap, altså billigere medlemskap til familiemedlemmer av hovedmedlemmer.

Det var det mente ja, takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått spørsmål om medlemsnummer på de fem siste utstillingene jeg meldte på til. Disse arrangørene har brukt et eget skjema på nett, mens når man melder på til NKK kobler man seg for så vidt direkte til deres database. Altså, til "vanlige" arrangører gir du selv opplysningene, derfor trenger de medlemsnummer. Til NKKs utstillinger velger du blant informasjon de allerede har.

Forstår ikkje helt kva du meiner her..... Med "vanlige" arrangører meiner du feks. sch. utstilling då? Eg meldte på til 4 utstillinger i fjor høst som ikkje var NKK utst. men fikk ikkje spørsmål om medlnr. på nokon av dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikkje helt kva du meiner her..... Med "vanlige" arrangører meiner du feks. sch. utstilling då? Eg meldte på til 4 utstillinger i fjor høst som ikkje var NKK utst. men fikk ikkje spørsmål om medlnr. på nokon av dei.

Med "vanlige" arrangører mener jeg de som ikke er NKK, ja.

Hvis du ser for eksempel på påmeldingsskjemaet til Norsk Dobermann Klub, så spør de om medlemsnummer.

Første spørsmål under Eier.

Lenger ned spør de om medlemskap betalt for inneværende år i hvilken klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Draitini - hva gjør dere med utenlandske utstillere, da (medl. av svenske raseklubben, SKK, FKK, etc)?

Jeg har ikke vært inne og sett på det programmet engang, jeg (Dog Web Arra) - men det sier seg kanskje selv når jeg gjør det...

Susanne

Utenlandske utstillere som er medlemmer av sine lands klubber (f.eks. skk, fkk, dkk) er sidestillt med medlemmer hos nkk. Nkk har jo tektsten "samarbeidende klubber" og dette gjelder ikke kun i Norge men for alle land.

DogArra er ett program for arrangører og som "vanlige" medlemmer ikke kommer inn på (må ha login-id og bruker-id som nkk/arrangør godkjenner).

Vi kan jo ikke sikkert si om utenlandske eiere er medlemmer, da dette ikke kommer frem i DogArra, men i Sverige har det lenge vært påkrevd slike opplysninger.

Dette er nytt fra nå i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
I fjor meldte jeg på til Sør-Rogaland Brukshundklubb, Haugesund og Omegn Hundeklubb og Fitjar-Stord Hundeklubb. Og i år meldte jeg på til ØEVHK. Ingen av disse har krevd medlemsnummer.

Det er først nå i år at dette fungerer 100% inne hos nkk, og om man ikke er medlem i klubb og kun betaler "vanlig" avgift, risikerer man at man må betale resterende for påmeldingen før man får startnr. Det enkleste er at alle opplysningene som man gir fra seg ved påmeldingen er korrekt, for da kommer det opp i DogArra. Jeg har nå flere som har "ikke gyldig" på seg som har meldt på stevnet i februar og da opplyser jeg eierne om at medlemsskapet ikke er ok ifølge nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først nå i år at dette fungerer 100% inne hos nkk, og om man ikke er medlem i klubb og kun betaler "vanlig" avgift, risikerer man at man må betale resterende for påmeldingen før man får startnr. Det enkleste er at alle opplysningene som man gir fra seg ved påmeldingen er korrekt, for da kommer det opp i DogArra. Jeg har nå flere som har "ikke gyldig" på seg som har meldt på stevnet i februar og da opplyser jeg eierne om at medlemsskapet ikke er ok ifølge nkk.

Ja det er jo nettopp derfor jeg svarer på innleggene her, for jeg har meldt på i år (8 jan) og fikk ikke spørsmål om medlnr og ikke sto det noen plass at man skal føre opp medlnr. heller. (men det er sikkert jeg som er "treg" her og ikke forstår)

Her er elektronisk påmeldingskjema for schäfer som eg fant i dag, og her er ingen spørsmål om medlemsnr.

http://www.nschk-bergen.com/Form.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Ja det er jo nettopp derfor jeg svarer på innleggene her, for jeg har meldt på i år (8 jan) og fikk ikke spørsmål om medlnr og ikke sto det noen plass at man skal føre opp medlnr. heller. (men det er sikkert jeg som er "treg" her og ikke forstår)

Her er elektronisk påmeldingskjema for schäfer som eg fant i dag, og her er ingen spørsmål om medlemsnr.

http://www.nschk-bergen.com/Form.html

Da kan det jo hende at arrangøren ikke har sjekket (og lagt inn) i DogArra enda? Bare en spekulasjon jeg har det da ;) Inne i DogArra var det også slik i fjor, men da ble ikke medlemsskap sjekket og man kunne legge inn klubben selv. Mens nå, om ikke det er registrert inne hos nkk, kan man ikke "lure" systemet og slippe unna med "vanlig" påmeldingsavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...