Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgernerver

Emilie

Recommended Posts

• Svar 124
  • Created
  • Siste svar

I klubben hos oss er det flere belgere, både sorte og brune og jeg kan ikke si at jeg ser noe feil med dem. Men så er det jo dyktige folk som eier disse og trener så det står etter. Ja de girer seg opp og er ivrige, men de gjør jo de fleste av de aktive rasene. I schæferhund klubben hvor jeg trener er det mye annerledes. Ser flere "feile" hunder der (og har sett). Dette er ingen sammenliging iforhold til debatten nå, men det jeg mener er jeg har ikke sett noen dårlige belgere her i størket ihvertfall, så jeg har ikke dette intrykket. En uheldig belger i uheldige uerfarne hender, blir ikke så annerledes enn med en Bc eller schæfer, så de skiller seg ikke ut. Syns jeg da. Men somsagt så har jeg kun sett disse hundene på treninger i hovedsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg trent med belgerklubben og jeg har trent med schäferhundklubben, og skal man sammenligne generelt så er ikke den ene noe verre enn den andre - for å si det slik. Særlig tatt i betraktning av at det er to ulike raser, som har høyst ulik atferd i endel situasjoner.

Ja, jeg skulle ønske meg at langhårsbelgerne for eksempel var mer skuddfaste, og jeg ser at de som er dårlige, er det på sin måte. Så har man jo malinoisene som "retter opp" mitt inntrykk - sett som bruksmenneske da. De er for belgerne det som bruksschäfere er for schäferrasen, på en måte. For på schäfertreningen kom det mye håpløse greier fra utstillingskenneler; husker hvordan noen ikke engang kom seg forbi første punkt på k-testen - hilse på dommeren... Men schäferne er jo veldig ofte veldig bra på skudd da!

Mine svenske bruksschäferbekjente kan ikke få sagt "nok stygt" om MH-testresultatene til utstillingsschäfere, men likevel - hvis utstillingsfolket, som mottester og Sch-graderer ute, er fornøyd - nei, det er ikke tjenestehundmateriale, men det later til at endel er fornøyd likevel?

For om eierne er fornøyd og synes det går bra... ja, spiller det veldig stor rolle? Langhårsbelgeren var ALDRI en brukshund opprinnelig - den var en gjeterhund vel. Som så ble en mer allroundhund generelt, med unntak av mallen som da ble plukket opp og "justert" så den ikke ligner så veldig på de andre belgerne lenger. Men hva er "best"? Schäferen ble skapt av ulike gjeterhundraser for å BLI en brukshund, den ble "omskapt" til det, og det gir en smule annen hund - og så avles de faktisk VEIKERE nå for tiden enn de opprinnelig ble. Bør man da fordømme utstillingsschäferen totalt?

Om mallene og bruksschäferne tester suverent på mentalitetstester... gjør det dem til gode familie- og hverdagshunder? En hund med høy skår på L-test i Sverige er ikke nødvendigvis noen særlig trivelig familiehund. I USA kjører de ulike tester, selv om de er mest for enkeltindivider - ikke avl/kull; der legger noen tester vekt på at hunden skal være en "god borger" - en "canine good citizen" og så videre.

For det er dette med en standard å måle ting opp mot som kan bli et problem. Det er mange selskapshundraser og gjeterhundraser som ikke nødvendigvis gjør det bra på typiske brukshundtester, men som kan være gode hunder i dagliglivets "bruk". Skal man sette krav på beståtte FA og slikt, så kan man komme til å slå barnet ut med badevannet. For ER dette de gode familiehundene, som for eksempel belgere i majoriteten er?

HVA er en "god reaksjon"? En hund som skvetter unna, behøver den være noe verre/farligere/skumlere enn den som fronter enhver trussel uten å rikke seg en tomme? For meg er dette raseforskjeller. Jeg vet hva JEG liker... men jeg savner altså litt dette om hvorfor det skulle være så fryktelig mange dårlige belgere - dårlige TIL HVA?

(Det kan jo forøvrig ha noe å gjøre med én eller to dårlige oppdrettere som pøser ut drittbikkjer, har vært borti det på andre raser, hvor folk på stedet nærmest var skeptisk til en hel rase på grunn av erfaringer med den lokale oppdretterens villsinte bikkjer...)

Jeg vet ikke hvordan belgeravlen er pr idag. Hva som er det største problemet. Men heller ikke jeg kommer på så fryktelig mange "problembelgere" jeg treffer rundt om nå som jeg ikke er så aktiv i ulike treningsmiljøer lenger - jeg treffer greie hunder rundt om på turene våre. Senest to trivelige hunder i dag, en frempå og trygg ung valp og en eldre, som var en glede å treffe. Jeg er mer skeptisk når jeg treffer endel andre raser - i forhold til mine egne hunders opplevelse da :lol:

Ja, noen virker stresset, men kanskje det er jeg som blir mest svett av det? Jeg liker langhårsbelgerne, men den er litt for vemete for meg - men det behøver ikke nødvendigvis være stress, men rett og slett litt "hamsterkjapphet" (bip-bip-bip... der de spretter rundt). Men øynene som ser... er man vant til mer gampete hunder som beveger seg rett frem, så kan en belger lett bli too much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig. Faktisk har jeg ikke møtt mer enn en belger som jeg har synes virket en smule svak i temperamentet, men jeg kan nesten ikke huske sist gang jeg møtte en Schæfer som jeg ikke hevet øyenbrynene litt av.. Jeg tror gemytt og temperament er noe som er svært viktig å tenke på i avl uansett rase, og det synes jeg det virker som de fleste belgeroppdrettere tenker mye på.. Det er mange, mange andre raser jeg heller vil trekke frem da, igrunn.

Ja, så utviklet det seg til å bli en diskusjon der man sammenligner schäferens mentalitet med belgernes, ene og alene fordi trådstarter (meg) har schäfer selv - og dermed ikke er i stand til å godta at det er snakk om to ulike raser med ulike mentale egenskaper?! Unnskyld meg, men jeg vet da å ha et grunnlag før jeg starter en tråd. Synd at det ikke går an å ha en saklig diskusjon om et emne, uten å trekke inn momenter som har lite med den opprinnelige problemstillingen å gjøre.

Hvilken erfaring jeg har med belger forøvrig, skulle vel egentlig vært irrelevant for denne diskusjonen, men der tok jeg skammelig feil gitt! Vel, for dem som ikke har fått det med seg, eller må ha det inn med teskje, så lever jeg til daglig i en husholdning med flere belgere både langhårs- og korthårsvarianten representert, samt schäferhund og border collie. Men jeg møter så klart på andre belgere, både på fritiden og i jobbsammenheng, og jeg er bare ikke imponert. Ja, man kan si så mye usaklig dritt man bare vil om schäferen, men rettferdiggjør bråkete schäferhunder avl på pissnervøse nervevrak? Nei!

Det verste jeg ser er virkelig nervøse hunder, for det er disse som lider mest etter min mening. Elendige hunder går i avl, det er ingen hemmelighet, og folk synes det er helt greit. Det er akseptert; en redd belger som gjemmer seg bak eieren sin er da til mye mindre bry enn en schäfer som går foran eieren og gnåler, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan si så mye usaklig dritt man bare vil om schäferen, men rettferdiggjør bråkete schäferhunder avl på pissnervøse nervevrak? Nei!
Men hvorfor er schæferene "bråkete" da? Har det ingenting med avl å gjøre liksom?

Elendige hunder går i avl, det er ingen hemmelighet, og folk synes det er helt greit. Det er akseptert; en redd belger som gjemmer seg bak eieren sin er da til mye mindre bry enn en schäfer som går foran eieren og gnåler.
Så schæferavlen er på en måte "unnskyldt" siden nervøse hunder har det verre enn hunder som gnåler?

Og du fortsetter å sammenligne schæfer med belger - ikke stort bedre du! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er schæferene "bråkete" da? Har det ingenting med avl å gjøre liksom?

Var det ikke du som var lei av diskusjoner om schäferhunder da? Men uansett, det er et både og. Hvis du vil ha en utbroderng kan du gjerne sende meg en PM.

Så schæferavlen er på en måte "unnskyldt" siden nervøse hunder har det verre enn hunder som gnåler?

Og hvorfor i alle dager tror du jeg mener utagering er unnskyldt, bare fordi jeg er i mot avl på elendig nervekonstitusjon?

Og du fortsetter å sammenligne schæfer med belger - ikke stort bedre du! :rolleyes:

Ja, dumme meg, som prøver å forsvare mine synspunkter! Men jeg har fortsatt til gode å lese at noen egentlig er enig i at dritt bør lukes ut av avlen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner likevel noe mer konkret utover dette - utover personlig synsing. Du synser om de elendige belgerne du stort sett møter - mens vi andre stusser litt og synes ikke vi ser det samme.

Jeg mener... er MINE (og alle de andre som også stusser litt på generaliseringen) observasjoner av belgere noe "dårligere" enn DINE?

Forøvrig er vel ikke det mest interessante spørsmålet HVORDAN en hund reagerer på redselen sin - om den utagerer, slik schäfere gjør og som ofte er utslag av reinspikka usikkerhet, eller om den gjør noe så forkastelig som "dine" belgere gjør, nemlig å gjemme seg bak eier. Spørsmålet er vel da OM det er mer redsel hos belgeren idag i forhold til før, og OM oppdretterne er på ville veier.

Det er et godt spørsmål, slik det vil være på enhver rase.

Men det VAR jo ikke noe spørsmål fra din side, men en ganske bastant påstand, må man vel kunne påstå - og det er nok DERFOR flere har trukket inn din schäferbakgrunn vil jeg tippe, siden det du fremsetter jo er basert KUN på det DU ser, og da har det altså med øynene som ser.

Så du har kanskje ropt i skogen på en måte som gjør at du får svar "som fortjent" :P

Men på de aller fleste raser så er det vel faktisk STRENGERE krav nå enn før når det gjelder avl? Så er spørsmålet om hvor mange kull som fødes utenfor raseklubbenes godkjenning, slik tilfellet er på rottweiler - der majoriteten vel går utenom de strenge anbefalingene som klubben mener er nødvendige. Men det har jeg ikke noe tall på, så da skal iallfall jeg følge mitt eget råd og ikke påstå noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvilken erfaring jeg har med belger forøvrig, skulle vel egentlig vært irrelevant for denne diskusjonen, men der tok jeg skammelig feil gitt! Vel, for dem som ikke har fått det med seg, eller må ha det inn med teskje, så lever jeg til daglig i en husholdning med flere belgere både langhårs- og korthårsvarianten representert, samt schäferhund og border collie. Men jeg møter så klart på andre belgere, både på fritiden og i jobbsammenheng, og jeg er bare ikke imponert. Ja, man kan si så mye usaklig dritt man bare vil om schäferen, men rettferdiggjør bråkete schäferhunder avl på pissnervøse nervevrak? Nei!

Nei, det er ikke irrelevant - og for å være helt ærlig så tror jeg du "skryter" på deg en masse erfaring du rett og slett ikke har - beklager, men det du kommer med er vås fra ende til annen.

HVA er langhårsbelgeren dårlig til?

Du kommer jo ikke med argumenter, du forklarer ikke hva som er dårlig - du snakker bare tull og vas (om ting du helt klart ikke har spesielt god greie på) - når så vettuge folk forsøker å påpeke at det finnes dårlige individer innen alle raser - også schæfer så blir du gallsur og enda mer usakelig.

Nei - kom med noe vettugt så kan man kanskje diskutere, men forsøk da med noe du faktisk kan noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela, personlig synsing, det er dine ord, og gjerne det ikke er noe annet. De fleste her gjør ikke noe annet enn å synse de heller så vidt jeg har fått med meg. Likevel synes jeg det er unødvendig å pepre meg for avlen på min rase, hvorfor skal det være relevant liksom? Men lag gjerne en schäferdiskusjon, for all del, så skal jeg bidra jeg.

Det jeg faktisk vet er at avlskravene til belgerklubben ikke holder mål utifra mine synspunkter. Der finnes for det meste kun anbefalinger, noe som bidrar til friere tøyler hos oppdrettere. Jeg skjønner rett og slett ikke problemet jeg? Hvorfor er det så dumt å være kritisk til oppdrettere som tydeligvis avler helt ukritisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja, dumme meg, som prøver å forsvare mine synspunkter! Men jeg har fortsatt til gode å lese at noen egentlig er enig i at dritt bør lukes ut av avlen :rolleyes:

Da tror jeg du må lese engang til hvis det er det du får ut av en to siders diskusjon. Jeg har aldri og vil aldri forsvare avl på en mentalt dårlig hund, men det er forskjellige virkemidler for å unngå at det skjer. Tvang og påbud er ikke veien å gå emm. Det å komme med en bastant påastand at alle belgere er skrothunder fremmer ikke en viktig og ikke minst spennende diskusjon. Det eneste du oppnår med det er at alle som har ett forhold til rasen får alle pigga ut. Det burde du vite med så mye fartstid i hundemiljøet som du hevder.

Forsvar gjerne dine synspunkter, men da må du komme med noe som er litt mer holdbart enn å si at "alle belgere er skrothunder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som var lei av diskusjoner om schäferhunder da? Men uansett, det er et både og. Hvis du vil ha en utbroderng kan du gjerne sende meg en PM.
Jo, jeg er lei av schæferdebatter, jeg bare spurte fordi ut i fra det du skrev (som jeg quotet), virket det som at avl på nervøse hunder er mye verre enn avl på utagerende hunder.

Og hvorfor i alle dager tror du jeg mener utagering er unnskyldt, bare fordi jeg er i mot avl på elendig nervekonstitusjon?
Hvis du leser det du skrev en gang til, så forstår du kanskje hvorfor. Og legg merke til at jeg skrev unnskyldt i anførselstegn.

Ja, dumme meg, som prøver å forsvare mine synspunkter!
Bare jeg som henger meg opp i småting uten å se sammenhengen - klart du må få forsvare deg :P

Men jeg har fortsatt til gode å lese at noen egentlig er enig i at dritt bør lukes ut av avlen :rolleyes:
Tror alle er enig i det, men diskusjonen tok jo en litt annen vending nå da...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg faktisk vet er at avlskravene til belgerklubben ikke holder mål utifra mine synspunkter. Der finnes for det meste kun anbefalinger, noe som bidrar til friere tøyler hos oppdrettere. Jeg skjønner rett og slett ikke problemet jeg? Hvorfor er det så dumt å være kritisk til oppdrettere som tydeligvis avler helt ukritisk?

For det første, det var vel ikke først og fremst oppdrettere som avler ukritisk det virket som du var ute etter å ta i første innlegget ditt, du uttrykte deg ganske bastant om at belgeravl ble dårligere og dårligere, og at det er fler og flere nervøse langhårsbelgere - og det må du nesten tåle at andre ikke er enig med deg i, når vi ikke ser de vrakene du ser..

For det andre, vi er alle kritiske til oppdrettere som tydeligvis avler helt ukritisk, og joda, det finnes sånne selv hos "oss", men det er ikke REGELEN for belgeren heller. Det er det jeg reagerer på, at du fremstiller belgeravl som noe så useriøst at alt mulig rart blir avlet på, og sånn er det ikke hos noen av de belgeroppdretterene jeg kjenner, samtlige av dem har faktisk kutta ut hunder fra avl fordi de mener de ikke er bra nok - til tross for at de er pene, ja.

For det tredje, vi er alle enige om at belgerklubben fint kunne satt ned noen krav i forhold til det mentale, slik de har gjort til fysisk helse. Men DET er ikke det samme som å gå ut mot langhårs-belgeravl generelt og si at de driter i det mentale og bryr seg bare om utstillingsresultater osv..

Det JEG blir sittende å lure på, er jo hvem oppdrettere du kjenner som er så useriøse og ufyselige at de avler på nervøse bikkjer bare fordi at de er pene. Jeg antar at det ikke var målet med diskusjonen din? Jeg veit ikke engang om det finnes en sånn oppdretter i din omgangskrets (nei, jeg vil ikke ha noen navn, så nysgjerrig er jeg ikke). Hvor er du ser alle disse nervevraka hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie hvis dette er hva du er ute etter : Ja, da tolket du det feil, det går mer på å få fram en diskusjon om det virkelig er nødvendig å bruke mentalt elendige hunder i avl...

så skjønner jeg ikke hvorfor du drar opp belgeren? Da burde du tatt opp en diskusjon om at du syns det er feil(eller hvilken som helt or du vil bruke) at hunder men elendig mentalitet... ikke belgeren.. For Schaferen er ikke akkorat den rasen så er så "god" i hode nå til dags og det kan jeg uttale meg om for jeg kjenner folk som har holdt på med oppdrett av rase i over 20år men slutten ettopp pga. folk som avler uten og tenke på mentalitet, gener++++ Hadde nettopp 2 schafrer som angrep en tibbe her for bare 2 dager siden... Men hvis du er ute etter og diskutere at hunder som har dårlig mentalitet ikke skal brukes i avl så er det jo ikke så veldig saklig akkurat det denne tråden startet med! Hvordan skal folk vite at det er det du vil diskutere når du skriver et innlegg om belgeren som er på vei under "jorda" og hvor nervevra denne rasen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du må lese engang til hvis det er det du får ut av en to siders diskusjon. Jeg har aldri og vil aldri forsvare avl på en mentalt dårlig hund, men det er forskjellige virkemidler for å unngå at det skjer. Tvang og påbud er ikke veien å gå emm. Det å komme med en bastant påastand at alle belgere er skrothunder fremmer ikke en viktig og ikke minst spennende diskusjon. Det eneste du oppnår med det er at alle som har ett forhold til rasen får alle pigga ut. Det burde du vite med så mye fartstid i hundemiljøet som du hevder.

Forsvar gjerne dine synspunkter, men da må du komme med noe som er litt mer holdbart enn å si at "alle belgere er skrothunder".

Jeg sier ikke at alle belgere er skrothunder, jeg har ikke skrevet det, og aldri ment det heller :angel: Men jeg mener fortsatt at det er for mange dårlige individer; redde, nervøse hunder som jeg faktisk VET går i avl. Som akela skrev det blir bare personlig synsing ja, jeg har ingen dokumentasjon, men er det noen andre som egentlig har det her i denne diskusjonen?

Ja, folk skyter piggene ut, når de raser gjennom startinnlegget og oppsummerer med at det hele er et angrep på deres rase. Det er en kritikk ja, for jeg ser en del belgere, og ja, jeg vil tro at når en prosentandel som nærmer seg 60 av de jeg ser har en mentalitet som gjør at ikke hundene fungerer særlig bra, så er det på tide å gjøre noe?

Vel, så var det dette viktige spørsmålet hva sviktende mentalitet er for meg? Det blir vel for dumt å stille et slikt spørsmål, "for jeg vil nok bare sammenligne med en schäferhunds uansett hvordan man vrir og vrenger på det" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie hvis dette er hva du er ute etter : Ja, da tolket du det feil, det går mer på å få fram en diskusjon om det virkelig er nødvendig å bruke mentalt elendige hunder i avl...

så skjønner jeg ikke hvorfor du drar opp belgeren? Da burde du tatt opp en diskusjon om at du syns det er feil(eller hvilken som helt or du vil bruke) at hunder men elendig mentalitet... ikke belgeren.. For Schaferen er ikke akkorat den rasen så er så "god" i hode nå til dags og det kan jeg uttale meg om for jeg kjenner folk som har holdt på med oppdrett av rase i over 20år men slutten ettopp pga. folk som avler uten og tenke på mentalitet, gener++++ Hadde nettopp 2 schafrer som angrep en tibbe her for bare 2 dager siden... Men hvis du er ute etter og diskutere at hunder som har dårlig mentalitet ikke skal brukes i avl så er det jo ikke så veldig saklig akkurat det denne tråden startet med! Hvordan skal folk vite at det er det du vil diskutere når du skriver et innlegg om belgeren som er på vei under "jorda" og hvor nervevra denne rasen er?

Med "...elendige hunder i avl" menes jo ikke nødvendigvis hunder generelt, men nettopp belgere. At det ikke er greit å avle på mentalt ustabile hunder er jo alle enig om, så da hadde det jo ikke blitt noen debatt. Tar man f.eks en rase som utgangspunkt - ja, da snakker vi diskusjon! Men det er jo tydeligvis ikke en tilfeldig rase ts har tatt utgangspunkt i - men jeg kjenner ikke rasen, eller avlen for den saks skyld, så det skal jeg ikke kommentere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg kjenner ikke belgeren men vet en del om schaferen. Men hvorfor ta en spesiell rase. det går an og si enkelte raser og det blir en debatt utav det
Hva har det å si at du vet en del om schæferen? Har du heller lyst å ta en diskusjon om den du kanskje? Men hvorfor ta en spesiell rase - kanskje fordi trådstarter ønsker å diskutere nettopp denne rasen?? Akkurat som noen ønsker å diskutere schæfer osv. Denne debatten handler jo, så vidt jeg har fått med meg, om belgerens utvikling mht. avl og mentalitet, og da skriver man ikke på generelt grunnlag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg sier ikke at alle belgere er skrothunder, jeg har ikke skrevet det, og aldri ment det heller :angel: Men jeg mener fortsatt at det er for mange dårlige individer; redde, nervøse hunder som jeg faktisk VET går i avl. Som akela skrev det blir bare personlig synsing ja, jeg har ingen dokumentasjon, men er det noen andre som egentlig har det her i denne diskusjonen?

Ja, folk skyter piggene ut, når de raser gjennom startinnlegget og oppsummerer med at det hele er et angrep på deres rase. Det er en kritikk ja, for jeg ser en del belgere, og ja, jeg vil tro at når en prosentandel som nærmer seg 60 av de jeg ser har en mentalitet som gjør at ikke hundene fungerer særlig bra, så er det på tide å gjøre noe?

Vel, så var det dette viktige spørsmålet hva sviktende mentalitet er for meg? Det blir vel for dumt å stille et slikt spørsmål, "for jeg vil nok bare sammenligne med en schäferhunds uansett hvordan man vrir og vrenger på det" :P

Jeg går ut i fra at vi har bedre avlede belgere på Østlandet da enn det dere har på vestlandet, for jeg ser mange belgere i løpet av ett år og jeg kjenner meg fortsatt ikke igjen i din verden. Hva er å "fungere bra"? Betyr det at de klarer å eksistere eller betyr det at de ikke er egnet som tjenestehunder, eller er det at de ikke er trygge i sin livsbase. Jeg driter egentlig litt i hva du mener er sviktende mentalitet (kan ikke si jeg har spurt deg om det heller så forstår ikke helt den kommentaren der..) eller om du sammenligner med schäferen (noe jeg heller ikke ser poenget med). Jeg er opptatt av hva er det som gjør at en hund fungerer dårlig i sitt eget liv?

For ofte når man snakker om en "dårlig hund" så er det vel i mange tilfeller feil hund til feil bruk/eier.. Dette er fortsatt bare mine observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg er ikke ute etter og diskutere schaferen men syns det er rart at trådstarter vil ha en diskusjon om det og avle på mentalt dorlige hunder og drar frem belgeren når han har en rase som er utsatt for det samme(sier ikke at det er sånt med belgeren for det vet jeg ikke) da støtter han jo det og avle på en rase som ikke er god mentalt for kjøper du valper så blir etterspørselen større og fler valper kommer det til verden men syns denne debaten ble litt usakelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at vi har bedre avlede belgere på Østlandet da enn det dere har på vestlandet, for jeg ser mange belgere i løpet av ett år og jeg kjenner meg fortsatt ikke igjen i din verden. Hva er å "fungere bra"? Betyr det at de klarer å eksistere eller betyr det at de ikke er egnet som tjenestehunder, eller er det at de ikke er trygge i sin livsbase. Jeg driter egentlig litt i hva du mener er sviktende mentalitet (kan ikke si jeg har spurt deg om det heller så forstår ikke helt den kommentaren der..) eller om du sammenligner med schäferen (noe jeg heller ikke ser poenget med). Jeg er opptatt av hva er det som gjør at en hund fungerer dårlig i sitt eget liv?

For ofte når man snakker om en "dårlig hund" så er det vel i mange tilfeller feil hund til feil bruk/eier.. Dette er fortsatt bare mine observasjoner.

Hmm, det jeg mener er for dårlig mentalitet er vel av det jeg kommer på akkurat nå blant annet; lyd-/skuddberørte (eller direkte redde), bruker overdrevet lang tid på avreagering, lav terskel for forsvar i angst og verdrevet stress. Det var det jeg kom på i farten som i min vanvittige verden karakteriserer en "vanlig" belger på Vestlandet.

EDIT: Nei, en belger trenger da overhodet ikke å være et tjenestehundemne for å være en kjekk og grei familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hmm, det jeg mener er for dårlig mentalitet er vel av det jeg kommer på akkurat nå blant annet; lyd-/skuddberørte (eller direkte redde), bruker overdrevet lang tid på avreagering, lav terskel for forsvar i angst og verdrevet stress. Det var det jeg kom på i farten som i min vanvittige verden karakteriserer en "vanlig" belger på Vestlandet.

EDIT: Nei, en belger trenger da overhodet ikke å være et tjenestehundemne for å være en kjekk og grei familiehund.

Jeg ser noen ytterst få av de, men det er ikke flertallet. Skuddredselen finnes jo på enkelte (og mulig det er mange) individer. Den er jo ekstremt arvelig så det er definitivt en faktor å jobbe med, noe jeg har full tillitt til at belgerklubben gjør om dette er ett problem på rasen.. Jeg ser lite hunder som bruker ekstrem lang tid på avreagering, det jeg ser er en del hunder som brister litt i miljøet men det tror jeg går mere på eiers manglende trening og hundens manglende erfaringer enn veldig "dårlig" avl. Jeg syns at generelt sett så er det lite forsvar på langhårsvarianten kontra malle. Men jeg jeg har sett ett par unge utrygge tisper som er litt bitchy mot andre hunder, men igjen:eier. Jeg skjønner det at dere må ha en "lokal anti-helt" for jeg kjenner igjen trekkene du nevner på en og annen hund i løpet av ett år, men absolutt ikke flertallet.

Når det gjelder tester så vet jeg ikke om verdiene på MH/ FA er spes anderledes i Norge enn våre naboland, men de jeg har sett i testløypa, har vært hunder som fungerer til sitt bruk i hverdagen. Igjen rett hund til rett bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det at dere må ha en "lokal anti-helt" for jeg kjenner igjen trekkene du nevner på en og annen hund i løpet av ett år, men absolutt ikke flertallet.

Skjønner ikke hva du mener her. For det første; hvem er dere? Og "lokal antihelt"? Håper da ikke du tror jeg står for noe annet enn det jeg selv mener. Jeg skriver kun på vegne av det jeg ser og biter meg merke i, ikke hva hva andre måtte se, tro eller mene. Kort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Skjønner ikke hva du mener her. For det første; hvem er dere? Og "lokal antihelt"? Håper da ikke du tror jeg står for noe annet enn det jeg selv mener. Jeg skriver kun på vegne av det jeg ser og biter meg merke i, ikke hva hva andre måtte se, tro eller mene. Kort og greit.

Jeg prøvde å skrive på en diplomatisk måte at det er tydelig at det finnes en (eller flere) useriøs oppdretter i traktene der du bor siden det produseres så mye dårlige hunder.. (Dere som i vestlendinger)

*memo til seg selv: diplomati passer ikke for gråtasser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje litt Off topic.

En ting jeg lurer på:

Hvorfor skal alle ha det til at Groenendael og Tervueren er så ekstreme???

Alle som har hilset på Diesel og selvfølgelig 'verdensmester i hund' blir sjokkert. De påstår at det er en nervøs og gærn rase. Javel sier jeg, og ser på Diesel ?!

Den er jo det, hvis den havner i feile hender. Men slik er det vel med de fleste rasene ??

De blir imponert når de ser hvor snill og rolig han er. Og innser at de kanskje har tatt feil om rasen?

*Kremt* Rolig kan jo diskuteres. Han er jo bare 11 mnd enda.

Jeg merker at det er mye hund, særlig de dagene han ikke har fått nok trim.

Men ellers så vil ikke jeg si at rasen er: WOW, Hyperaktiv og sprø i hodet. (hvertfall ikke de jeg har møtt).

Vi har hatt tre stykker. Caiser ble jeg ikke så godt kjent med fordi han døde syv mnd, og var bare valp.

Zenta døde to år, og var verdens herligste. Makan til snill og lett trent hund skal man lete lenge etter. Ekstremt lydig. Dessverre fikk hun epilepsi, masse anfall og ble passe gærn i hodet til slutt.

Og rampen nå.. Diesel. Han er mye mere hund enn mine første(ikke minst større), men jeg tror ikke han kommer til å bli noen problemhund. Heller en hoppende glad, stor gutt. Jeg har aldri møtt en Belger som IKKE hopper og er overhappy. :P Det eneste negative er at han har jaktinstinkt. Og det gjør meg litt usikker når det kommer til joggere feks. men det er en annen historie.

Når jeg skulle ha meg hund, ville jeg ha Groenendael fordi den lignet på en hund jeg passet (leste selvfølgelig om den, og hadde litt kunnskap) :rolleyes:

Litt blablabla fra meg midt på natten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn å gå inne på genetica for å få et innblikk i hvordan det egentlig ligger ann? Synes ikke det står så ille til jeg?

Jeg har jo en skuddredd belger, ikke verre enn at han tydligvis kan sove på nyttårsaften hvis jeg ber han om det eller at vi går i jaktterreng hvert år uten reaksjon, men jo: han fløy på skudd. Riktignok oppsøkte han skytter og han lekte på plassen etterpå, men allikevel ; til tross for at Nuchet er i boks og at han er en gjennomført trygg og trivelig hund ellers så har det aldri blitt aktuellt å ta i bruk den klauselen om bruk i avl som han ble solgt med liksom.. jeg vet faktisk ikke om noen annen hund som hadde kunnet ligge et par meter fra nedslagsfeltet til en pakke flis som smeller tre meter ned i betonggulvet uten å gidde å reise seg engang, uansett rase, men han holder allikevel ikke avlsstandar sånn mentalt.Forøvrig er han "byhund" nå fortiden uten problemer, til tross for at vi vanligvis bor i utkantsnorge - han takler miljøer veldig bra han.

Vet personlig bare om en annen belger som er skuddredd for tiden, det er en bruksmalle som gjør det veldig bra i både lp og bruks :P Men joda, jeg vet om belgere jeg personlig ikke ville hatt, belgere som er litt i overkant reservert for fremmede fra naturens side, og av de tre er to i fra samme kull. Men jeg kjenner flere belgere og trener med belgerklubben,og det er ikke verre stilt enn at som i alle raser har "vi"noen utskudd. Jevnt over er vel problemet motsatt, de er så forbanna sosiale at det er rent slitsomt. Hvis du ikke tror meg er du velkommen til å trene med nbfk avd oslo anytime

Jeg omgåes som sagt belgere jevnlig og jeg føler at denne tråden er sånn ca 10 - 15år for sent ute.. Min forrige belger var virkelig et vrak, men heldigvis har jeg aldri møtt noen som han igjen...

Som andre her har sagt: det er viktig å klare å se forkjell på årvåkenheten belgeren skal ha og nervøsitet før man uttaler seg. Man kan ikke sammenligne en schæfer og en belger, de er og skal være to vidt forskjellige raser med vidt forskjellige fakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...