Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgernerver


Emilie

Recommended Posts

Ja, så utviklet det seg til å bli en diskusjon der man sammenligner schäferens mentalitet med belgernes, ene og alene fordi trådstarter (meg) har schäfer selv - og dermed ikke er i stand til å godta at det er snakk om to ulike raser med ulike mentale egenskaper?! Unnskyld meg, men jeg vet da å ha et grunnlag før jeg starter en tråd. Synd at det ikke går an å ha en saklig diskusjon om et emne, uten å trekke inn momenter som har lite med den opprinnelige problemstillingen å gjøre.

Hvilken erfaring jeg har med belger forøvrig, skulle vel egentlig vært irrelevant for denne diskusjonen, men der tok jeg skammelig feil gitt! Vel, for dem som ikke har fått det med seg, eller må ha det inn med teskje, så lever jeg til daglig i en husholdning med flere belgere både langhårs- og korthårsvarianten representert, samt schäferhund og border collie. Men jeg møter så klart på andre belgere, både på fritiden og i jobbsammenheng, og jeg er bare ikke imponert. Ja, man kan si så mye usaklig dritt man bare vil om schäferen, men rettferdiggjør bråkete schäferhunder avl på pissnervøse nervevrak? Nei!

Det verste jeg ser er virkelig nervøse hunder, for det er disse som lider mest etter min mening. Elendige hunder går i avl, det er ingen hemmelighet, og folk synes det er helt greit. Det er akseptert; en redd belger som gjemmer seg bak eieren sin er da til mye mindre bry enn en schäfer som går foran eieren og gnåler, eller?

For min del så gjelder det ikke bare Schæfer, jeg synes jeg møter MYE hunder som jeg synes er svake i temperamentet på en eller annen måte av forskjellige raser, inkludert min egen, men få belgere. De som går igjen på mine versting lister er BC, Schæfer og Toller. Men igjen, dette er jo bare personlig synsing, akkurat som ditt inntrykk av belgere. J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar
nei jeg kjenner ikke belgeren men vet en del om schaferen. Men hvorfor ta en spesiell rase. det går an og si enkelte raser og det blir en debatt utav det

Øøøøh.. så folk skal aldri måtte høre noe negativt om sin rase? Må folk ta det personlig hvis hans/hennes rase blir diskutert?

Hvorfor ta en spesiell rase? Trådstarter ønsker ikke å diskutere problemene til en hvilken som helst rasen, hun ville diskutere belger - så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Øøøøh.. så folk skal aldri måtte høre noe negativt om sin rase? Må folk ta det personlig hvis hans/hennes rase blir diskutert?

Hvorfor ta en spesiell rase? Trådstarter ønsker ikke å diskutere problemene til en hvilken som helst rasen, hun ville diskutere belger - så enkelt!

...og du synes det er helt naturlig å hive seg på å skulle diskutere en rase når man strengt tatt ikke har noen interesse av rasen men holder på med schæfer og border collie?

Det blir kanskje det folk har litt problemer med, hvorfor diskutere en rase når man ikke har noen interesse av rasen? Hvorfor da ikke diskutere schæfer - og hvordan det bærer i vei med allergi, svake mentalt individer osv. på den rasen - eller Border collie - hvordan rasens populraritet har økt frekvensen av skikkelig dårlige hunder mentalt samt syke hunder?

DET ville være naturlig - for der har man kanskje interesse av at ting forbedrer seg.

Nei, jeg tar det ikke personlig at min rase blir diskutert - den har blitt diskutert opp og ned og i mente sålenge jeg har hatt rasen, og en del av kritikken er absolutt velbegrunnet - men igjen - hvorfor skal en person uten interesse for rasen brått bry seg med det istedet for sin egen rasen?

Rett adresse er vel heller ikke sonen, men raseklubbens avlsråd - for det er helt klart, har man en sånn inngående interesse og brennende ønske om at rasen skal forbedre seg - ja, så er det kanskje greiere å ta det den veien?

Og jeg kan si det om igjen - det forekommer nok at det også i belgeravlen tidvis avles på individer som kanskje ikke skulle gått i avl, men det er ikke enestående for rasen. Status pr. i dag er vel at de fleste belgere man treffer (i alle fall på denne kanten av landet) er helt ok individer - til sitt bruk. Klart man treffer individer som kanskje ikke er det jeg personlig foretrekker - men som Gråtass sier - det handler også en del om eieren.

Imidlertid så kan man ikke dømme en avlshund ut ifra hva man har sett på ett individ fra akkurat den hunden. Jeg mener - man vet ikke hvordan den har vokst opp og hva som har skjedd - så med mindre man har sett flere individer fra ett kull (og alle er like dårlig) så betyr ikke det at foreldredyret ikke burde gå i avl. Det kan være 10 valper og en som er nevrotisk, betyr det da at foreldredyret er dårlig? Neppe..

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen - som på alle andre raser hender det at det også innen belgeravl avles på individer som ideelt sett ikke burde vært avlet på - helt klart ikke bra, men altså - det forekommer innen alle raser og det morsomme er at sånt faktisk kan forekomme hos såkalt seriøse oppdrettere også.................. og da gjelder det ikke bare temperamentet - det kan gjelde defekter, alvorlig sykdom osv. - noen ganger må man ta risker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og du synes det er helt naturlig å hive seg på å skulle diskutere en rase når man strengt tatt ikke har noen interesse av rasen men holder på med schæfer og border collie?

Tror du forveksler meg med noen andre. Dessuten må man ikke være GUD på en rase for å kunne diskutere den, eller står dette i de nye retningslinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste bitt meg merke i hvor utrolig mange dårlige belgere det egentlig florerer av. Hunder med nervene på høykant og "rask reaksjonsevne". Jeg synes jeg bare ser flere og flere av dette slaget, og er sjokkert over at disse dårlige individene får føre sine gener videre i avl. Trist utvikling, særlig med tanke på at belgerne en gang var velegnede brukshunder, ikke hunder som var redd for sin egen skygge - slik det later til å være i dag.

Mental helse ser ut til å være sisteprioritet hos oppdrettere av utstillingbelgere, og skal man ha belger i dag må man stort sett velge mellom to ytterpunkter - heftige brukshunder eller pissredde nervevrak. Jeg utelukker ikke at det finnes noen oppdrettere av kjekke hunder som ikke kvepper når den ser sitt eget speilbilde, men det ser ikke ut til at disse oppdretterne står i flertall akkurat.

Spørsmålet mitt lander på hvorfor dette egentlig er akseptert, når det er et så stort problem for så mange hunder, disse nervøse individene har det jo ikke godt med seg selv en plass! Bortsett fra de hundene jeg har erfaring med selv hører jeg stadig både hundefolk og annet folk snakke om de der nervøse belgerne, som bråker og biter, har angst for det meste og sjeldent har evne til å fungere i noen sammenhenger, annet enn trygt hjemme sammen med eieren sin.

Er det kanskje på tide å tenke i andre baner enn bare utstilling og et tiltalende utseende?

Her kommer du med ca 15 bastante (og svært negtive) påstander uten å dokumentere en eneste av dem. Trodde du tulla til å begynne med, jeg. Det er kanskje ikke noe sjakktrekk å formulere personlige synspunkter som allmene sannheter, hvis man ikke er forberedt på å få pepper tilbake. Kan du henvise til noen artikler, eller undersøkelser som kan understøtte noe av dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tror du forveksler meg med noen andre. Dessuten må man ikke være GUD på en rase for å kunne diskutere den, eller står dette i de nye retningslinjene?

Nei, jeg forveksler deg ikke - du har lest det du quotet fra meg feil *ler* Jeg henviste til trådstarter som du forsvarte i ditt innlegg.

Jeg her heller ikke GUD på rasen - heldigvis - har fortsatt masse å lære, men forskjellen er at jeg har interesse for rasen og jeg diskuterer den gjerne, men da adresserer jeg gjerne temaet på rett fora og så forventer jeg å ta diskusjonen med folk som faktisk kjenner rasen og har en genuin interesse av den.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører stadig folk som snakker om disse overnervøse belgerene og akkurat derfor ble det med å bare drømme om rasen i 4år før jeg turde å få meg en. Jeg har alltid likt belgerene men fikk inntrykk av at man måtte ha superflaks for å finne ett individ som ikke var dritt nervøs og overstresset. Jeg har enda ikke truffet noen av disse vrakene, og jeg har sett endel rundt nå. Det finnes dårlige individer i alle raser, og dårlige hunde eiere som også velger feil rase finnes det desverre mange av.

Jeg har vært belger eier i ett år nå, og er den heldige eier av drømme hunden. Hun er en herlig sosial terv som elsker verden og er stødig i alle sammenhenger. Vi har nå to belgere i hus, de er begge sosiale og trivelige og møter verden hver dag med stor glede og trygghet. Nå er den ene bruksmalle så hun teller vel kanskje ikke?

Hund nummer tre her, han er den som er litt skvetten, avreagerer litt dårlig og har elendig helse. Han har det stort sett greit men er pga sykdom førtidspensjonert i en alder av 2,5år. Det er trist. Men han er en boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg er figurant på de tre forskjellige typene mentale tester/beskrivelse som vi har i Norge. Og jeg har møtt mange raser og har sett og opplevd mye forskjellig. Men ikke om jeg vil begi meg ut på en slik diskusjon om belgerne, rett og slett fordi jeg ikke kjenner de godt nok.

Men det skal sies; møt opp på mange ktester/MH/FA og se mange forskjellige raser så får man ett inntrykk. Jeg har opplevd (som figurant) alt fra å bli "paret", skalpert, ignorert og "trynsleika" ;)

Kanskje et apropos som angår alle raser; hvorfor ikke sette krav til hva raseklubben godkjenner for avl på det mentale, f.eks en gitt score på momentene (mh/fa) og ikke bare bestått/gjennomført? Jeg aner ikke hva slags krav andre raser enn min egen har for hunder som skal avles på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når schäfer liksom "skal diskuteres", så er jo første hjertesukk gjerne at de som skriker høyest om hvor ille det står til, ofte later til å ha et elendig kunnskapsmessig grunnlag - de har sett "hunden til fettern til naboen og den hadde sånn rar bakpart og det er på grunn av mye innavl asså", eller det hevdes nærmest at enhver schäfer angriper alt - for det gjør de to som bor i nabolaget til innskriver. Men når man så, som Emilie, så velger å "diskutere belger", så gjør man det samme selv ;)

Masse påstander, ingen dokumentasjon, ingen erkjennelse av egen kunnskap - om man kan tenkes å "lese" det man ser litt feil, slik det er lett å gjøre når man har liten konkret erfaring om og kunnskap om en rase - og tydeligvis en forbløffende evne til å misforstå?

Ja, du synser - men du blir tydeligvis sur på andre som synser også! Det henger ikke på greip. Derfor blir det helt meningsløst i mine øyne.

Gråtass har hatt noen glimrende innlegg, også om dette med det andre som du nå liksom "skal diskutere" - altså krav til oppdrettere. Men ER det det vi skal diskutere nå da? Fordi da blir jo spørsmålet: Hvis det ikke står så galt til, slik flertallet her mener å ha observert, hvorfor dra til med strengere krav? Så man kan få flere kull utenfor rasemiljøet, siden alt likevel kan registreres? Synes du, slik jeg allerede har spurt om i et innlegg, at det er bedre at flertallet av oppdrettere/de som har kull, driver uten noen som helst tilknytning til klubben - som hos rottweiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LilleSkrekk
;) Kankskje man skal sjekke opp sin egen rase får man begynner å klage på andre.. Er sikkert mange Schäfere der ute som er like store nervevrak som belgere. Og det er ytterst få av oppdrettene som avler på belgere som er nervevrak. Mange er seriøse oppdrettere, som brur seg om hvordan hundene blir i "huet" samt om den kan brukes til brukshund og utstillingshund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleskrekk, nå går du jo rett i fella - og later til å legge hele skylden på schäferens HD-problematikk på skrå rygglinje... og påstår at man avler på sterke grader av HD fordi "det er fint å se på". Det samme med å hevde belgerens slektskap med schäfer, og at det skal ha noe å si for mentalitet.

Jeg HÅPER at du tuller - for ellers så er du jo inn i granskauen hakkande på bærtur ;););)

Siden det ikke er DET vi diskuterer, men muligens belgerens mentale utvikling, så gidder jeg ikke prøve å skrive noe vettugt og gå i møte med det du skriver - men det er jo nettopp kroneksemplet på den evige typen "schäferdebatt" som jeg nevner i mitt innlegg, og som blir så håpløst at jeg derfor håpet man kanskje kunne få noen FAKTA på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man må konpansere med en annen rases defekt og mangler, som igjen fremmstilles ukorekt :lol:

Jeg anbefaler alle å ta en tur innom Genetica, som har fakta om mentalbeskrivning av de forskellige rasene.

sjekk ut de 4 belger typene og samt din egen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste bitt meg merke i hvor utrolig mange dårlige belgere det egentlig florerer av. Hunder med nervene på høykant og "rask reaksjonsevne". Jeg synes jeg bare ser flere og flere av dette slaget, og er sjokkert over at disse dårlige individene får føre sine gener videre i avl. Trist utvikling, særlig med tanke på at belgerne en gang var velegnede brukshunder, ikke hunder som var redd for sin egen skygge - slik det later til å være i dag.

Mental helse ser ut til å være sisteprioritet hos oppdrettere av utstillingbelgere, og skal man ha belger i dag må man stort sett velge mellom to ytterpunkter - heftige brukshunder eller pissredde nervevrak. Jeg utelukker ikke at det finnes noen oppdrettere av kjekke hunder som ikke kvepper når den ser sitt eget speilbilde, men det ser ikke ut til at disse oppdretterne står i flertall akkurat.

Spørsmålet mitt lander på hvorfor dette egentlig er akseptert, når det er et så stort problem for så mange hunder, disse nervøse individene har det jo ikke godt med seg selv en plass! Bortsett fra de hundene jeg har erfaring med selv hører jeg stadig både hundefolk og annet folk snakke om de der nervøse belgerne, som bråker og biter, har angst for det meste og sjeldent har evne til å fungere i noen sammenhenger, annet enn trygt hjemme sammen med eieren sin.

Er det kanskje på tide å tenke i andre baner enn bare utstilling og et tiltalende utseende?

Jeg skulle ønske at du kunne dokumentere de påstandene du kommer med, ikke bare synse og slenge de ut. Har du undersøkt eventuelt hvor mange belgere du og din omgangskrets har sett/kjenner til og hvilke kennler de kommer fra, disse såkalte nevrotiske ødelagte belgerne? Du trenger ikke offentliggjøre hvilke kennel/kennler det dreier seg om, men det hadde vært interessant å vite om det finnes et mønster (at det feks. dreier seg om hunder fra en eller to kennler).

Jeg sitter med samme inntrykk som en del andre her, at det finnes enkelte "råtne epler" men de er unntakene ikke regelen. Jeg vet om en terv som passer til din beskrivelse i avsnitt tre (se over), og den er importert (og kommer aldri til å gå i avl selv om den er pen).

Bare så man vet om det. Det finnes mange belgere her i Norge som har mye bedre mentalitet enn Schäfere. Og for det andre så er faktisk belgeren, en renraset Schäfer. Den tyske Schäferen er faktisk avlet etter den belgiske Schäferen (altså belgeren). Det noen hundre år siden med helt ute så er de faktisk ganske mye i slekt.

Og man skal ikke skryte over at Schäferen er så veldig god på alt, for denne rasen er nemlig avlet på å ha nedsigende hofter og rygg, noen som fører til HD, og ganske mange Scäfere som har grad C og D og E i HD blir avlet videre på, for dette er FINT å se på. Og i tillegg til dette så har Schäferen enkelte andre sykdommer, som ikke gjør den egnet for avl. :P

Det her er piss. Lilleskrekk, du bør kjøpe deg boken om Belgiske Vallhundar (kan bestilles via belgerklubben) og så skal jeg puste med magen, puh, makan til sprøyt! :lol:

Norsk Belgisk Fårehundklubb jobber med å opplyse sine medlemmer om MH. I et Belgerblad i 2007, jeg husker ikke hvilke nummer sånn i farten, var det en artikkel om MH. Jeg har også fått høre at MH var et av temaene som ble tatt opp på det siste oppdretterforumet.

Jeg skulle ønske at flere oppdrettere systematisk begynte å mentalteste sine hunder, både avlshunder og avkom. Jeg er jo opptatt av min rase og skulle derfor ønske at belgeroppdrettere begynte å teste, men jeg burde kanskje likevel skrive at jeg skulle ønske alle oppdrettere av brukshundraser (gr.1 raser først og fremst) burde teste hundene sine? Da kan vi slå oss sammen, i stede for å krangle om hvilke rase som er dårligst mentalt.

De oppdretterne som allerede mentaltester hundene sine har problemer med å få nok plasser til sine hunder. Per i dag finnes det ikke nok figuranter og dommere, så kapasiteten er for dårlig. Kanskje det er NKK som bør presses litt, slik at det kanskje stimuleres til å få fortgang i utdanning av figuranter og dommere? En eller annen form for subsidier? Jeg har ingen konkret formening om hvordan dette bør gjøres i praksis. Kanskje det er noen andre som har noen ideer?

Hvis man skulle "svinge pisken" så kunne NKK ha innført krav om gjennomført MH eller K-test før hunden får lov til å stille i åpen klasse på utstilling. Det hadde blitt bråk det! :P Men da må det arrangeres langt flere tester enn i dag......

Personlig har jeg ingen tro på at raseklubber innfører krav om kjent mentalt status, (gjennomført, men ikke nødvendigvis bestått MH eller K-test)er veien å gå. En kan risikere at oppdrettere melder seg ut og produserer ikke godkjente kull det likevel er mulig å registrere i NKK. Da mister raseklubben all mulighet til å informere og opplyse, og dermed påvirke slike oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ingen tro på at raseklubber innfører krav om kjent mentalt status, (gjennomført, men ikke nødvendigvis bestått MH eller K-test)er veien å gå. En kan risikere at oppdrettere melder seg ut og produserer ikke godkjente kull det likevel er mulig å registrere i NKK. Da mister raseklubben all mulighet til å informere og opplyse, og dermed påvirke slike oppdrettere.

Hva er en gjennomført, men ikke bestått MH? Trodde man bare kunne gjennomføre/ikke gjennomføre en MH jeg..? Jeg fikk i alle fall litt pes da jeg sa min hund hadde bestått MH, for den kunne bare gjennomføres. Eller kanskje K-test er annerledes? Trodde de var enda enklere enn MH, så jeg ser ikke logikken i at de evt skulle være bestått/ikke bestått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvis man skulle "svinge pisken" så kunne NKK ha innført krav om gjennomført MH eller K-test før hunden får lov til å stille i åpen klasse på utstilling. Det hadde blitt bråk det! :lol: Men da må det arrangeres langt flere tester enn i dag......

Personlig har jeg ingen tro på at raseklubber innfører krav om kjent mentalt status, (gjennomført, men ikke nødvendigvis bestått MH eller K-test)er veien å gå. En kan risikere at oppdrettere melder seg ut og produserer ikke godkjente kull det likevel er mulig å registrere i NKK. Da mister raseklubben all mulighet til å informere og opplyse, og dermed påvirke slike oppdrettere.

Dersom raseklubbene går sammen, eller raseklubbene øver press på NKK så er det fullt mulig å få de til å innføre krav til både dette og hint - NKK er der for raseklubbene - ikke omvendt, det er klubbene som må fortelle NKK hva de vil ha.

Nå tviler jeg sterkt på at NBFK noensinne kommer til å øve press på NKK for å få til ett krav om gjennomført MH eller godkjent K-test for å få lov itl å stille i åpen klasse. Det er det rett og slett ikke interesse for i klubben - men det er altså fullt mulig.

Jeg er nok enig i at flere hunder burde testes, men som du påpeker så er det altfor lite tilgang på tester i Norge - dette kommer av to ting - for det første er det ikke nok figuranter og dommere, for det andre så har da NKK ett idiotisk system som sier at alle arrangementer må være terminfestet. I Sverige kan klubber arrangere tester etter behov, det må søkes om tror jeg - men de kan gjøre det i inneværende år - dvs. de har langt større muligheter til å arrangere tester på request (forespørsel).

I Sverige utdanner de også beskrivere - som ikke nødvendigvis er utdannet dommere innen andre tester - de har altså mer og ta av.

NKK burde i aller høyeste grad ta en titt på SKK og hvordan de driver i forhold til aktiviteter på alle plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at ELH i sitt innlegg er inne på det samme som meg, jeg skrev en smule mer udiplomatisk i det første innlegget mitt "(Det kan jo forøvrig ha noe å gjøre med én eller to dårlige oppdrettere som pøser ut drittbikkjer, har vært borti det på andre raser, hvor folk på stedet nærmest var skeptisk til en hel rase på grunn av erfaringer med den lokale oppdretterens villsinte bikkjer...)"... men uten å få noe svar, jeg heller.

Jeg får fremdeles den følelsen litt... at det er noe som har gått innpå deg, siden du er "sjokkert" over at de dårlige settes i avl. Men derfra til å la det gjelde alle, blir litt merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en gjennomført, men ikke bestått MH? Trodde man bare kunne gjennomføre/ikke gjennomføre en MH jeg..? Jeg fikk i alle fall litt pes da jeg sa min hund hadde bestått MH, for den kunne bare gjennomføres. Eller kanskje K-test er annerledes? Trodde de var enda enklere enn MH, så jeg ser ikke logikken i at de evt skulle være bestått/ikke bestått?

Det kan godt hende at jeg ikke har formulert meg presist nok. Kanskje det mer korrekt å skrive "gjennomført, men ikke nødvendigvis godkjent" (MH) Hva kaller man det når en prøve blir avbrutt, eller hunden får 5 på skudd?

På K-test er det bestått/ikke bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg er nok enig i at flere hunder burde testes, men som du påpeker så er det altfor lite tilgang på tester i Norge - dette kommer av to ting - for det første er det ikke nok figuranter og dommere, for det andre så har da NKK ett idiotisk system som sier at alle arrangementer må være terminfestet. I Sverige kan klubber arrangere tester etter behov, det må søkes om tror jeg - men de kan gjøre det i inneværende år - dvs. de har langt større muligheter til å arrangere tester på request (forespørsel).

I Sverige utdanner de også beskrivere - som ikke nødvendigvis er utdannet dommere innen andre tester - de har altså mer og ta av.

NKK burde i aller høyeste grad ta en titt på SKK og hvordan de driver i forhold til aktiviteter på alle plan.

I Norge må klubbene søke innen 31. oktober. Og da også må man bestemme hvilken type test/beskrivelse som skal gjennomføres. Noe av problemet er vel at de få figurantene som er godkjente for alle testene faktisk er figuranter såpass ofte at de kanskje blir lei? Selv har jeg (og/eller samboer) vel figurert på alle så nær som 3 tester som Nidaros BHK har gjennomført etter at jeg ble godkjent figurant, samt at vi figurerer for vår engen raseklubb. For å bli dommer må man gjennom ganske mye og det er ikke gjort på "no-time". først figurant, så testleder deretter dommer (hvorpå man har kurs hos nkk over en uke, samt skal ha elev-status med godkjent av noen i fagkomiteen) for k-test. Ønsker man å bli beskriver på MH må det samme gjøres der også, men man må fjennom k-test dommer først. Til slutt er det FA... Så det tar LANG tid å bli dommer/beskriver for de forskjellige testene. Selv er jeg figurant for ktest/MH/FA og ønsker å jobbe videre for til slutt å bli dommer, men det vil nok ta meg noen år...

Det kan godt hende at jeg ikke har formulert meg presist nok. Kanskje det mer korrekt å skrive "gjennomført, men ikke nødvendigvis godkjent" (MH) Hva kaller man det når en prøve blir avbrutt, eller hunden får 5 på skudd?

På K-test er det bestått/ikke bestått.

Gjennomført får man på MH... uansett. Men man kan få "avstår fra skudd", "beskriver avbryter", "eier avbryter", "uakseptabel handling". Det største "cluet" er om hunden klarer å avreagere, får man kryss på "nei" der, da sliter hunden...

Jeg har vært figurant ved MH hvor hunder har blitt stoppet før testen var ferdig, dette fordi dommerne/beskriverne ikke ville fortsette pga fare for figurantenes helse.

Ktest og FA har man "bestått/ikke bestått". Og en MH sier mye mer om en hund enn hva en k-test gjør...

edit: rettet skrivefeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge må klubbene søke innen 31. oktober. Og da også må man bestemme hvilken type test/beskrivelse som skal gjennomføres. Noe av problemet er vel at de få figurantene som er godkjente for alle testene faktisk er figuranter såpass ofte at de kanskje blir lei? Selv har jeg (og/eller samboer) vel figurert på alle så nær som 3 tester som Nidaros BHK har gjennomført etter at jeg ble godkjent figurant, samt at vi figurerer for vår engen raseklubb. For å bli dommer må man gjennom ganske mye og det er ikke gjort på "no-time". først figurant, så testleder deretter dommer (hvorpå man har kurs hos nkk over en uke, samt skal ha elev-status med godkjent av noen i fagkomiteen) for k-test. Ønsker man å bli beskriver på MH må det samme gjøres der også, men man må fjennom k-test dommer først. Til slutt er det FA... Så det tar LANG tid å bli dommer/beskriver for de forskjellige testene. Selv er jeg figurant for ktest/MH/FA og ønsker å jobbe videre for til slutt å bli dommer, men det vil nok ta meg noen år...

Du som har kjennskap til figurantutdanning og dommer/beskriverutdanning, hva tror du skal til for å få flere til å ta denne utdanningen? Er det dyrt? Hva får dere igjen for innsatsen? Kun heder og ære (og kunnskap/erfaring)? Blir utgiftene deres dekt og i såfall, hvem dekker? Brukshundklubben, eller NKK? Da tenker jeg både på utgifter i forbindelse med utdanning og i forbindelse med gjennomføring av MH- ene.

Litt OT, men var du godkjent figurant den 28/08-2004? Da kan det hende du var figurant for min hund. :P

Gjennomført får man på MH... uansett. Men man kan få "avstår fra skudd", "beskriver avbryter", "eier avbryter", "uakseptabel handling". Det største "cluet" er om hunden klarer å avreagere, får man kryss på "nei" der, da sliter hunden...

Jeg har vært figurant ved MH hvor hunder har blitt stoppet før testen var ferdig, dette fordi dommerne/beskriverne ikke ville fortsette pga fare for figurantenes helse.

Ktest og FA har man "bestått/ikke bestått". Og en MH sier mye mer om en hund enn hva en k-test gjør...

Da var det oppklart. Takk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Litt OT, men var du godkjent figurant den 28/08-2004? Da kan det hende du var figurant for min hund. :lol:

Du testet vel litt nordaførr sinsenkrysset - og om jeg ikke tar helt feil så holder Dratini til litt sørafor og til høyre på kartet *ler*

(flinkeste figuranten som alltid sier ja nesten tror jeg det er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du testet vel litt nordaførr sinsenkrysset - og om jeg ikke tar helt feil så holder Dratini til litt sørafor og til høyre på kartet *ler*

(flinkeste figuranten som alltid sier ja nesten tror jeg det er)

Det stemmer at hunden min er testet nord for Sinsenkrysset, nord for Dovrefjell for å være litt mer nøyaktig, hos Nidaros, den klubben som Dratini nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du testet vel litt nordaførr sinsenkrysset - og om jeg ikke tar helt feil så holder Dratini til litt sørafor og til høyre på kartet *ler*

(flinkeste figuranten som alltid sier ja nesten tror jeg det er)

Skjønner ikke helt hvor du skal nå, men Dratini holder til nord for Sinsen-krysset, faktisk også nord for prinsen-krysset også, "nærmere" bestemt trøndelagsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig hvor personlig folk tar det her. Trådstarter retter et helt legit spørsmål til Belger eiere basert på egne observasjoner, hvorvidt han har Shäferhund eller BC har ingenting med saken å gjøre, å tro dette er ren mangel på vilje eller evne til å forsvare rasen/svare på spørsmålet til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig hvor personlig folk tar det her. Trådstarter retter et helt legit spørsmål til Belger eiere basert på egne observasjoner, hvorvidt han har Shäferhund eller BC har ingenting med saken å gjøre, å tro dette er ren mangel på vilje eller evne til å forsvare rasen/svare på spørsmålet til trådstarter.

Trådstarter har fått svar, og svarene har vært at vi ikke kjenner oss igjen i beskrivelsen av belgerens dårlige gemytt. Det er ingen her i denne tråden som benekter at det finnes individer med dårlig gemytt, men at det er så dårlig som trådstarter beskriver, og at den er snakk om majoriteten av belgerne, nei det er ukjent for oss andre (som har svart på Emilies innlegg).

Spørsmålet er legetimt det, men etter min mening har trådstarter kommet med en del påstander som jeg ønsker at hun utdyper og/ eller begrunner bedre. For meg holder det ikke at hun sier at hun og hennes omgangskrets har registrert at det finnes mange (majoriteten) belgere med svært dårlig gemytt.

I første omgang er det to spørsmål jeg skullle ønske at trådstarter kunne svare på:

1) Hvor mange belgere med dårlig gemytt er observert?

2) Finnes det noe mønster i det her, feks at hundene kommer fra en eller to kennler (trenger ikke navn på kennlene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig. Faktisk har jeg ikke møtt mer enn en belger som jeg har synes virket en smule svak i temperamentet, men jeg kan nesten ikke huske sist gang jeg møtte en Schæfer som jeg ikke hevet øyenbrynene litt av..

Blir litt for barnslig når man begynner på denne måten synes jeg.. Går det ikke bare ann å diskutere den rasen det er snakk om her da, uten å komme med tåpelige kommentarer som at din rase er værre en min.. hjelpes! Schæferen har hatt sine diskusjoner, så hvorfor kan man ikke diskutere en annen rase uten å blande inn schæferhunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...