Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan reagerer du


Huldra

Recommended Posts

når jeg var på sykehuset etter fødselen til nr 2 var jeg vitne til en mann som slå til hunden sin flere ganger. :innocent:

hunden gjorde ikke noe galt som jeg kunne se,den ville bare ikke legge seg ned.(den skulle settes fast utenfor sykehuset)

jeg ble helt skrekkslagen og stod bare å måpte! :shocked:

hadde jeg ikke vært så redd så hadde jeg gått bort og sagt noen gloser! -men pysete som jeg er så turte jeg ikke..mannen som ut som en knarker og var veldig skremmende. :thumbs:

grusomt å se noen gjøre sånn med "sin beste venn" :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg aldri helt har skjønt meg på denne tankegangen... Betyr det at du setter dyrene høyrere enn mennesker, eller er det bare det at du (som de fleste av oss) er blitt såpass "hardhudet" når det gjelder å se mennesker i jævlige situasjoner at du liksom ikke helt klarer å ta det innover deg lenger?

En av grunnene er nok at man flommes over i media med innslag med "sterke scener" til stadig, og det er stadig noe som skjer rundt om i verden. Opprør, selvmordsbombere, drap etc etc. Hadde man skulle latt alt dette gå inn på seg via nyhetene, så hadde man ikke kunne gjort noe annet enn å vært lei seg egentlig. Man beskytter seg selv følelsesmessig egentlig.

I tillegg har man filmer som inneholder ganske grufulle drap, som er veldig godt og realistisk filma. Man veit det ikke er virkelig, men jeg trur faktisk at det er med på å gjøre oss mer tykkhudet. Det skal mer og mer til for at vi skal bli skremt av en film nå i dag, enn det var for 40 år siden. Det er ganske stor forskjell på de gamle Hitchcock filmene og Saw filmene eks.

I tillegg så kan jo ikke dyr fortelle om misshandling slik som mennesker kan gjøre. En person kan faktisk velge å flytte fra en ektefelle som er mindre trivelig, men en hund kan faktisk ikke gjøre det. De er prisgitt sin eier på godt og vondt så lenge ingen griper inn.

Selv synes jeg det er vanskelig å gripe inn i enkelte situasjoner. Særlig om man er i en hundeklubb der flesteparten sverger til metoder a la "sleng og deng", og man er nesten eneste som faktisk ikke synes at det å tuppe til bikkja er en naturlig måte å korrigere den på. Ikke kommer man så langt med å protestere der og da heller, for de kommer til å fortsette med en gang man har snudd ryggen til. Det er jo holdningsendringer som må til for å få varige resultater. Kjenner til saker der folk har gått ganske langt med å rapportere meget stygg handtering av hunder, der det endte med at hundeklubben som vedkommende tilhørte tok parti med den som misshandla hunden, enda det var vel ganske godt kjent om hva slags metoder h*n brukte.

En annen ting, er jo hvordan personen vil reagere om man går bort og snakker til de (om det er et villt fremmed menneske). Ikke alle personer er helt "riktig skrudd sammen" i topplokket, og man kan vel risikere å få seg samme behandling selv om man treffer på den "rette" personen. En bekjent ble eks slått ned av en tilfeldig forbipasserende jogger fordi h*n brukte litt for lang tid til å plukke opp dritten etter bikkja (stod og rota i lomma etter en pose og prata med en annen person). Det var totalt uprovosert. Når så lite skal til for å provosere enkelte, kan man jo lure på hva som kan skje om man snakker til en person som allerede beviser at de tyr til vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det er litt lettere å engasjere seg i dyrs skjebne - litt mer ufarlig, enn å måtte ta inn over seg mer komplekse årsakssammenhenger til at ting i verden er fæle?

Jeg søkte litt og fant et tankevekkende intervju med Jane Goodall, verdens fremste sjimpanseforsker, som opprinnelig drømte om å "jobbe med dyrene i Afrika" og sa opp sekretærjobben sin. Hun var først veldig til å leve seg inn i "bare" sjimpansene, og gav dem navn istedenfor nummer i sitt vitenskapelige arbeid - noe hun fikk litt pepper for.

Men hun utviklet jo sin store empati med dyrene VIDERE - fordi hun så sammenhengene. Nå jobber hun og hennes institutt/organisasjoner for miljøbeskyttelse og utviklingsarbeid i Afrika, og med å få unge mennesker til "å vise respekt og medlidenhet med alt som lever", og for henne ender tydeligvis alt med å handle om fred "mellom forskjellige raser og kjønn, mellom unge og gamle, mellom mennesker og dyr".

Ifølge intervjuet, som ligger her, http://www.flux.no/innhold/tids_43_1.htm, snakker hun om hvordan hun innså at det "bare" å ta vare på sjimpansene ikke var nok for å beskytte dem. Istedenfor å rase mot innbyggerne i landet som felte skog som bare det så leveområdene til sjimpansene ble borte, så hun utover: "Det ble fullstendig klart at man ikke kan se ting isolert. Det er lett å skylde på de som jakter i skogen, men man kan ikke forstå deres situasjon uten å forstå at de også trenger et levebrød. For å komme fram til virkelige løsninger må vi tenke mer helhetlig".

Særlig på slutten, der hun forteller hvordan hun bevisstgjorde unge afrikanske barn som aldri hadde hørt om miljøvern, er litt artig. Og nå har altså denne sjimpanseforskeren, som også er fredsambassadør for FN, endt opp med å misjonere også for familieplanlegging, HIV og kvinners helse og rettigheter.... alt ut fra at hun var "så glad i dyr" :innocent:

Kanskje litt høytsvevende i denne sammenhengen, men det KAN være litt input å prøve å forstå hvorfor - se litt på menneskene bak. Jeg husker fra innledningen til en Anders Hallgren-bok, der han skriver om eieren av en diger problemhund og hvordan han så mennesket bak - og ikke bare eieren av et digert beist, og hvordan han møtte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

For endel år siden satt jeg og ventet i bilen til min mor. Hun hadde ett lite ærend og jeg ønsket ikke å bli med inn i butikken. Mens jeg sitter der får jeg øye på en mann som kommer med en sportstrille (ungen var ca 2 år) og en engelsksetter i bånd. Stedet dette skjedde på har masse turister om sommeren og det var trangt om plassen. Så da hunden går inn bak mannen "klikker" eieren. Tar kobbelet midt på og denger løs på bakparten på hunden. Greitnok at han ønsket at hunden skulle gå vedsidenav seg, men det var så utrolig mye folk der at det var nesten umulig. Uten tankte for at bilen sto igjen ulåst "strenet" jeg etter mannen. I det jeg passerte han slengte jeg ut "fy F... hvor glad jeg ikke er hunden din, og jeg håper at du ikke behandler alle levende på samme måte!". Mannen ble stående paff igjen der jeg passerte han. Da jeg noen minutter etterpå kom tilbake stoppet han meg og takket...

edit: skrivefeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...