Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags menneske er du, og hvordan trener du?

Maria

Hva trener du?  

33 stemmer

1. 1.

• Klikker
      13
    • Nordenstam
      3
    • En mellomting
      15
    • Vet ikke helt
      2

Recommended Posts

Skrevet

Syns dette er et interessant spørsmål. Hvordan er du som person, og hvordan trener du hunden din? Har dette noen sammenheng?

Kan man se på en person om han/henne trener Nordenstam eller klikker?

Fortell :lol: Hadde vært moro å få til en konklusjon etter hvert.

Skrevet

Jeg er hissig av meg, tar ting fort personlig, kort lunte. Men jeg er aldri langsint, og jeg er trofast mot vennene mine og ganske lojal. Sier ting rett ut.

Jeg trener med litt korrigering, feks sette hunden nærmere beinet, og dersom dengjør noe galt straffer jeg den. Ikke under trening, men i oppdragelsen.

Skrevet

Jeg er en person som lager mye lyd, kjefter nesten hele tiden, er veldig utolmodig, kortsint, reagerer ofte med sterke ord/vold (slenge noe i veggen for eks.) og er generet sett vanskelig å ha med å gjøre. Samtidig er jeg barnslig, ikke redd for å drite meg ut og sier ting som det er.

Jeg kan personlig ikke se meg selv som en ideell klikkerperson. Men allikevel er det treningsmåten jeg mener passer best for HUNDEN min. For min egen del ser jeg på klikker som god terapi for meg, som er såpass uberegnelig. :):D

Det er bra for meg å ta meg skikkelig sammen..! :lol:

Skrevet

Jeg er en følsom person. Glad og omtenksom, sjenert, stille og omgjengelig. Utadvent og morsom. Prøver å gjøre folk tilags. Liker ikke krangling og å diskuktere. Liker ikke kritikk. Er ydmyk og samvittighetsfull. Men er desverre langsint.

Når det gjelder hundehold, er jeg bestemt og setter grenser. Liker ikke tull. Har strenge grenser som jeg vil at hunden skal forholde seg til. Gjør hunden noe uønsket eller bryter grenser straffer jeg den fysisk. Jeg behandler ikke hunden som glass. Jeg viser også tydelig mitt humør, kan være ganske høyrøstet og kjefter! Blir fort irritert og har kort lunte. Blir fort lei. Men jeg tar godt vare på hunden og er ganske hønemor også. Vil det beste for min hund. :lol:

Egentlig er jeg ganske motsatt innen hundehold enn jeg er personlig.

Skrevet

jeg er snarsint, blir fort irritert og lei meg, følsom, kan være vanskelig og ha i hus, samvitiheten min kan ta livet av meg, kan bli langsint, men ikke F om jeg lar det gå utover hunden...

jeg trener en mellomting mellom N og klikker, korrigerer, straffer ikke, visst hunden ikke lystrer feks komando,( da er det som oftest min feil, ikke hans) og kjefter visst hunden gjør noe galt, feks, stjele mat. men treningen her baserer mye mer på et tilitsfult vennskap en noen spesiell treningsmetode, ros, klapp og gobit er en langt større del av hverdagen en kjeft og korrigering.

Skrevet

jeg er hissig og nok litt utolmodig... snarsint, men det går fort over. Men når det gjelder å trene hund kan jeg ha en meget lang lunte.Men selvfølgelig bare til en viss grense, om hunden viser bare "bøllefakter" så blir hun korrigert. Og treningsmetode...? Jeg trener positivt med masse ros og gjerne godbit. Og når jeg vet at hunden kan det kommandoen så begynner jeg å kreve av henne. Så jeg er vel hverken klikker eller nordenstam, men har lyst å prøve klikker på neste hund.

Skrevet
Jeg er hissig av meg, tar ting fort personlig, kort lunte. Men jeg er aldri langsint, og jeg er trofast mot vennene mine og ganske lojal. Sier ting rett ut.  

Jeg trener med litt korrigering, feks sette hunden nærmere beinet, og dersom dengjør noe galt straffer jeg den. Ikke under trening, men i oppdragelsen.

Akkurat som om du beskrev meg der! Da slapp jeg å skrive opp det samme på nytt igjen, hihi..

Skrevet

Jeg er en sta og litt kverulerende person... Jeg går helst med joggebukse og ulvang sokker. Jeg er veldig laidback sier de fleste, og jeg tar livet heeelt med ro... nesten litt for mye noen ganger. Jeg er ikke følsom til vanlig, men når jeg først er det er jeg overfølsom. Jeg liker å hjelpe andre hvis jeg kan, noen ganger blir jeg trukket med i det uten å se det selv.. Jeg sier aldri neitakk til en diskusjon, og skader noen mine venner bør de passe seg. ¨Når jeg spiller fotball blir jeg sinna, så det er ikke en sport jeg anbefales å spille. På playstation skjer det samme. Jeg har sære vaner, og jeg er alltfor opptatt av kvalitet...

Og jeg trener Nordenstam :lol:

Skrevet

Temmelig lik meg det... :) Jeg prøver å ikke straffe og korrigere for ofte, og graver og spørr mye etter andre måter og metoder å gjøre det på... Jeg er ganske usikker på hva jeg trener, jeg trener positivt og bruker mye godbit og ros under trening. Har fått mange råd på valpekurset, og føler det går bedre... :lol:

Skrevet

Jeg er følsom og tar meg lett nær av kritikk. Men samtidig så sluuuker jeg komplimenter og lagrer dem i bakhodet :lol:

Jeg er sjenert når jeg er med mennesker jeg ikke kjenner. Men når jeg kjenner personene kan de nesten ikke få meg til å tie stille.

Jeg er hissig men ikke langsint og raser godt fra meg mens det foregår.

Hvis jeg blir lei meg/såret så stenger jeg det inni meg.

Kverulerer masse og når jeg har tapt en diskusjon så vil jeg nesten aldri inrømme det. Jeg har problemer med å svelge stoltheten.

Jeg har trent noe som minner om nordenstam helt ubevisst lenge men nå har jeg fått øynene opp for klikker og går mer og mer over på det. :)

Skrevet
Jeg er følsom og tar meg lett nær av kritikk. Men samtidig så sluuuker jeg komplimenter og lagrer dem i bakhodet :lol:

Jeg er sjenert når jeg er med mennesker jeg ikke kjenner. Men når jeg kjenner personene kan de nesten ikke få meg til å tie stille.

Jeg er hissig men ikke langsint og raser godt fra meg mens det foregår.

Kverulerer masse og når jeg har tapt en diskusjon så vil jeg nesten aldri inrømme det. Jeg har problemer med å svelge stoltheten.

Jeg har trent noe som minner om nordenstam helt ubevisst lenge men nå har jeg fått øynene opp for klikker og går mer og mer over på det. :)

Er egentlig ganske lik deg også som person...

Skrevet

Har dårlig selvtillit, tar ting aaalt for nært til meg uansett hva det er,veldig sjenert mot folk jeg ikke kjenner, usikker på om de vil si hei til meg eller om de skjemmes for å kjenne meg ( ja sånn er jeg :) ) men med folk jeg kjenner klarer ikke jeg heller å tie hehe. ganske kort lunte og hissig, hater å ta feil.liker diskusjoner men dårlig til å diskutere selv, klarer ikke å forklare. også liker jeg å prate :lol:

jeg trener vel også litt blanding roser og gir godbit når han er flink, korrigerer når han gjør feil altså: sier neei (ikke hardt) og dytter ned rompa sier sitt og gir godbit. hvis han gjør noe han ikke får lov til straffer jeg, men i å med at han er så liten så går jeg ikke hardt tilverks, bare et lite klyp, trenger ikke bestandig det heller. holder å si nei.

Skrevet

Er en ganske rolig person på en måte - liker ikke knuffing og bråk. Men er også veldig glad og .. rar. Liker å ha kontrollen over ting, jeg må vite hva som skjer. Kan gjerne finne på å gjøre helt uplanlagte ting, men da må jeg være fullt klar over hva den uplanlagte tingen er. Jeg bryr meg svært lite om hva andre mener om meg og hva jeg gjør, selv om jeg bryr meg svært mye om hva jeg mener om andre, hehe. Jeg er slett ikke bestevenn med alle og enhver, men de som jeg virkelig kjenner og liker tar jeg godt vare på og er veldig omtenksomme med.

Og jeg trener klikkertrening.

Skrevet

Hvorfor ikke være mot andre slik du ønsker de skal være mot deg? :lol: Det virker :D og ikke gjør det vondt heller :)

Skrevet

jeg er hissig og blir fort irritert :lol:

Men kan ikke sammenlignes hundetreningen min, jeg trenger hverken NS eller klikker, jeg tar hunden min hvis den gjør noe uakseptabelt men ikke under trening, jeg trener med godbit, stemme og leke for å få hunden til å synes at dette er gøy, når hunden kan øvelsen terper jeg en del for at det skal gjøres riktig, ikke ved å ta i hunden men gjenta ordet til den gjør det helt riktig og rett...

Skrevet
Jeg er en følsom person. Glad og omtenksom, sjenert, stille og omgjengelig. Utadvent og morsom. Prøver å gjøre folk tilags. Liker ikke krangling og å diskuktere. Liker ikke kritikk. Er ydmyk og samvittighetsfull. Men er desverre langsint.

Når det gjelder hundehold, er jeg bestemt og setter grenser. Liker ikke tull. Har strenge grenser som jeg vil at hunden skal forholde seg til. Gjør hunden noe uønsket eller bryter grenser straffer jeg den fysisk. Jeg behandler ikke hunden som glass. Jeg viser også tydelig mitt humør, kan være ganske høyrøstet og kjefter! Blir fort irritert og har kort lunte. Blir fort lei. Men jeg tar godt vare på hunden og er ganske hønemor også. Vil det beste for min hund. :lol:

Egentlig er jeg ganske motsatt innen hundehold enn jeg er personlig.

Minner meg faktisk veldig om meg selv du djervekvinnen :)

Trener Nordenstam seff :wink:

Skrevet

Jeg er barnslig og glad.. Ler konstant egentlig... Liker ikke kritikk og kan ta meg lett nær av ting.. Er langsint.. Men tilgir egentlig veldig fort.. hehe...

Er utadvendt og liker aller best å ha det moro. Er folk glade smitter det over på meg. Liker godt å gå med joggebukser, men det går mest i dungeri her i gården Har mange gode venner, og er trofaste mot dem

Er klikkertrener, for vil ha et positivt hundehold. Elsker at hunden smiler til meg og syns trening er KJEMPEMORO! Aldri om jeg uroer meg i ringen når jeg ser hvordan hunden min stråler :lol:

Skrevet

Hmm.. Å beskrive seg selv må vel være noe av det vanskeligste som finnes.. Jeg er laaaat, og tar livet veldig med ro.. De fleste kaller meg gal, og tror jeg kommer fra en annen planet.. (På min forrige skole kalte de meg som regel bare alien).. Hehe.. Kanskje fordi jeg ligner så på en :) Jeg er det motsatte av langsint.. Og blir veldig sjelden sint.. Er ekstremt følsom.. Helten min er Robin Hood 8) Jeg er som flere her, ganske sjenert mot fremmede, men snakker som en foss med de jeg kjenner godt. Jeg foretrekker få, nære venner fremfor mange, fjerne.. Jeg er en særdeles laid-back type, som ikke bryr meg stort om hva andre mener om meg. Jeg går som regel i joggebukse.. Og jeg kan være litt melankolsk til tider.. Jeg er tålmodig, naiv og alt for snill...

Jeg trener klikker :)

Skrevet

hva er melankolsk?

Hmm.. Slo opp i psykologisk leksikon for å prøve å forklare det, så fant jeg ut at jeg kanskje ikke var så melankolsk allikevel :) hoho!

Skrevet

Hmm.. Slo opp i psykologisk leksikon for å prøve å forklare det, så fant jeg ut at jeg kanskje ikke var så melankolsk allikevel :) hoho!

ja? men kan du fortelle meg hva det betyr? :) Nå ble jeg nysgjerrig

Skrevet

ja? men kan du fortelle meg hva det betyr? ;) Nå ble jeg nysgjerrig

lol ;) Det var litt komisk.. Det er visst en form for depresjon, og et av tegnene er at man våkner grytidlig om mårran, der datt jeg av.... :)

Skrevet

Jeg er en smiley på to bein, veldig glad og munter, noe som går igjen i hundetreningen. Jeg har derimot dårlig tålmodighet, og har ikke tid til tullball. Jeg er kjærlig, rettferdig, mild, konsekvent og bestemt. Jeg er ikke typen som sier "sitt, siit da, sitt, sitt, siiiitt" til hunden min, jeg gir håndsignal og "sss" og så detter rumpa hennes i bakken. Hvis hun gjør feil, så er det greit, for da har hun ikke lært det og da er det min feil. Slik er jeg rettferdig. Hvis hun prøver seg på bordet så river jeg henne vekk EN gang, og så er vi venner igjen like etterpå. Slik er jeg bestemt og konsekvent. Ellers jeg veldig rolig, balansert og har god selvtillit. Jeg bruker fysisk avstraffelse om det virkelig er noe galt som blir gjort, så det heller vel mot Nordenstam hos meg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...