Gå til innhold
Hundesonen.no

Den søteste "lille" nuffe-valpen skal bli min sin!


Maisa

Recommended Posts

Gratulere med valpen, var den som var på finn.no nylig, så den og falt pladask:-) Herlige hvite labber!

ER selv medlem av nuffeklubben og den er jo en underklubb av nkk, så jeg vet ikke om dem må være reigstrert der. Jeg betaler iallefall mitt medlemskap til nkk, men er medlem av nuffeklubben. Sjekke hjemmesiden dems så ser du der, tror jeg........ www.nnk-newf.com

Lykke til masse med bamsen din, blir nok en del større enn min, men gud så mye moro vi skal ha fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Det er vel bare å få oppdretter til å fylle ut opplysninger om foreldrene det så kan du vel sende det selv og betale registrerings-gildet. Jeg ville nå gått for en registrering, tenk om lille "kose-bamsen" din blir den skjønnheten da?????

Nuffene er jo helt nydelige som små da, og store da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for min del spiller det egentlig ingen rolle om han blir registrert eller ikke, for det stemmer jo som du sier at han har litt for mye hvite tegninger til å bli noe utstillingshund. :D

Men er det noen andre grunner til at man kanskje burde fått de registrert foruten om til utstilling og slik?

Må de være registrert for å kunne bli medlem i nuffeklubben f.eks?

Har nå forhørt meg litt og leverbrun og hvit er ikke en godkjent farge for utstilling, og heller ikke for registering i nkk. Godkjente farger er svart, svart og hvit der 2/3 skal være hvitt, til sist brun. Derfor er det ingen vits for deg å registrere deg i nkk, nuffeklubben er under nkk og alle rasehunder blir automatisk reigstrert i nkk. Så da er nuffeklubben også utelukket.

Uansett er jo den riktig så herlig den nuffebamsen din så jeg anser ikke det som viktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller kanskje rett og slett bare en kombo, Ari Bein Laden... eh... hehe

Jeg likte Ask og Troy, de havner på listen.. hehe... :lol:

Fint at je kan bidra! :lol: Hundenavn er gøy!

Vil også legge til:

Odin

Cæsar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Har nå forhørt meg litt og leverbrun og hvit er ikke en godkjent farge for utstilling, og heller ikke for registering i nkk. Godkjente farger er svart, svart og hvit der 2/3 skal være hvitt, til sist brun. Derfor er det ingen vits for deg å registrere deg i nkk, nuffeklubben er under nkk og alle rasehunder blir automatisk reigstrert i nkk. Så da er nuffeklubben også utelukket.

Uansett er jo den riktig så herlig den nuffebamsen din så jeg anser ikke det som viktig :lol:

Dette er PISSPREIK fra ende til annen - og den greieste måten å få rede på hva som gjelder er kanskje å tak kontakt med noen som ikke sitter i en krok og gjetter i vildens sky?

Brun og hvit nuffe kan registreres i NKK på lik linje med ALLE renrasede hunder med kjent stamtavel (dvs. registrerte foreldre).

Brun og hvit nuffe kan også stilles - men iht. standarden så kan den ikke få annet enn null fordi det er en diskvalifiserende feil.

Eiere av HVILKE SOM HELST hunder kan være medlem av hundeklubber, og alle eiere av f.eks. Nuffer kan melde seg inn i New Foundlands klubben - faktum er at du trenger ikke engang å ha nuffe for å bli medlem der. Nuffeklubber er derfor IKKE utelukket.

Medlemskap i klubb og registerering i NKK er forøvrig IKKE samme sak - det er to forskjellige ting.

Til trådstarter:

1. Les innlegget til Susanne L. hun forklarer hvordan man må gå frem for å registrere en hund i NKK

2. Ta kontakt med Nuffe klubben og meld deg inn om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er PISSPREIK fra ende til annen - og den greieste måten å få rede på hva som gjelder er kanskje å tak kontakt med noen som ikke sitter i en krok og gjetter i vildens sky?

Brun og hvit nuffe kan registreres i NKK på lik linje med ALLE renrasede hunder med kjent stamtavel (dvs. registrerte foreldre).

Brun og hvit nuffe kan også stilles - men iht. standarden så kan den ikke få annet enn null fordi det er en diskvalifiserende feil.

Eiere av HVILKE SOM HELST hunder kan være medlem av hundeklubber, og alle eiere av f.eks. Nuffer kan melde seg inn i New Foundlands klubben - faktum er at du trenger ikke engang å ha nuffe for å bli medlem der. Nuffeklubber er derfor IKKE utelukket.

Medlemskap i klubb og registerering i NKK er forøvrig IKKE samme sak - det er to forskjellige ting.

Til trådstarter:

1. Les innlegget til Susanne L. hun forklarer hvordan man må gå frem for å registrere en hund i NKK

2. Ta kontakt med Nuffe klubben og meld deg inn om du ønsker det.

Sitter ikke i en krok og gjetter i vilden sky, kontaktet bare noen som har holdt på med dette i 15 år som fortalte meg hvordan det var. Har kanskje forklart meg litt dårlig og blitt satt på plass, så det tar jeg kritikk på. Det jeg mente er at nuffeklubben er en medlemsklubb av nkk, alle kan melde seg inn selvsagt..

Resten skal jeg ikke begi meg mer ut på for jeg selv kjenner ikke reglene :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man må ikke ha en hund av rasen til hundeklubben man ønsker å være medlem av, selvsagt. Alle hundeklubber ønsker medlemmer, så de tar imot alle som betaler avgiften...

Ang. registrering så KAN man selvsagt også registrere feilfargede hunder - men det hender jo at NKK får for seg at visse "fargekoder" ikke finnes..

Dvs - det er mulig at de ikke "greier" å registrere hunden som brun/hvit - men da kan den selvsagt bare registreres som brun. Hvis oppdretteren er veldig hysterisk, kan den også registreres med avlsforbud.

Men med registreringsbeviset i hånden så KAN man stille ut hunden, da. Dog, som sagt her, er kanskje premiegraden den skal få pga fargen ikke verdt de pengene det koster å melde på - men DET blir jo selvsagt opp til eieren.

Hvis hunden er registrert, og man tilfeldigvis blir veeeeeldig dyktig i en eller annen hundesport - så KAN det jo hende at man må stille ut hunden for å få championatet i denne andre hundesporten. Selv om man har en aldri så "diskvalifiserende" feil så finnes det faktisk dommere som er snille nok å gi denne blåsløyfen som trengs til tross for alt..

Dessuten er det jo også et eierforhold her som det i alle fall er en trygghet å få registrert et eller annet sted.

Jeg er ikke sikker på hvordan slikt fungerer i forhold til forsikringer heller. En uregistrert hund vil bli betegnet som en "blanding" - og om det kanskje utgjør noen begrensninger på forsikringen er jeg ikke innsatt i..

Så jo, noen fordeler kanskje det er ved å registrere hunden - men troligvis spiller det ingen som helst rolle for akkurat DENNE hunden/eieren, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uregistrerte hunder blir regnet som blandingshunder av forsikringsselskap. Klarte å komme meg utenom det på collien min ved å kun oppgi rase og chipnr så ble han behandlet som en renraset. Nå skal det sies at jeg ikke bevisst gikk inn for å vri meg unna det, tenkte ikke over det da jeg tegna forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellmann var fint! Passer til en stor og tung hund.

Slenger meg på den - et veldig elegant og stilig navn (Car Johan Bellman var forresten en svensk dikter og visesanger som levde på 1700-tallet, og er regnet som Sveriges nasjonalskald. Det gir jo en viss verdighet... :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin er registrert hos NKK og har stamtavle og alt slikt i orden. Jeg har alltid tatt det som en selvfølge siden han er renraset, selv om han (og to kullsøsken) har en medfødt fargefeil (brun snute, lysebrune øyne og manglende svart linje rundt øynene).

Men til trådstarter: Nå ble det mye snakk om "feil" i denne tråden, husk at det er mennesker som har sittet og bestemt hvilke farger som skal være "lov", hunden din er i seg selv feilfri! Den kommer til å være like frisk og velfungerende som alle andre nuffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Tusen takk for alle svar!

Jeg får nesten se litt hva jeg gjør med dette NKK greiene, men det er ikke så nøye uansett... :ahappy:

Nå er det jammen ikke lenge til jeg skal hente det lille nurket og gu som jeg gleder meg!

Han hadde vært hos dyrelegen på fredag å fått vaksine og slikt. Da veide han 8,9kg og var helt frisk og fin.

må nesten bare hive med et bilde! hihi... ;)

post-3250-1200275424_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Han var bare schønnnn :D

Legger ved et bilde av min Nuffe. Han er 4,5 mnd nå og heter Ferdinand (jepp - han passer til navnet).

Ferdinand kan heller ikke registreres i NKK. Dette fordi faren har en testikkelfeil. Men pytt-pytt, det gjør ikke oss noe. ;)

post-3355-1203763029_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge foreldre-dyra er regisrert så kan vel valpene registreres selv om foreldra har en feil?

Du kan bare ikke avle/stille ut hunden din trodde jeg.

Syns det er så masse som blir sagt om dette at jeg hadde igrunnen tatt en tlf til NKK for de skal jo ha peiling på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en Nuffe tråd, jeg hører at Nuffer skal være kjempegreie å ha med å gjøre, trenger ikke for mye aktivitet og har et godt temperament (i familiehund-sammenheng). Er det ingen ting negativt ved denne rasen? :ahappy:

(Sett bort fra kjempepelsen som sikkert ikke ser ut etter en tur ut i sørpa på våren, hohoho)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en Nuffe tråd, jeg hører at Nuffer skal være kjempegreie å ha med å gjøre, trenger ikke for mye aktivitet og har et godt temperament (i familiehund-sammenheng). Er det ingen ting negativt ved denne rasen? :ahappy:

(Sett bort fra kjempepelsen som sikkert ikke ser ut etter en tur ut i sørpa på våren, hohoho)

Negative ting ved en nuffe er jo nok de samme negative ting som ved andre x-large racer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en Nuffe tråd, jeg hører at Nuffer skal være kjempegreie å ha med å gjøre, trenger ikke for mye aktivitet og har et godt temperament (i familiehund-sammenheng). Er det ingen ting negativt ved denne rasen? :sleep:

(Sett bort fra kjempepelsen som sikkert ikke ser ut etter en tur ut i sørpa på våren, hohoho)

Ingenting negative ved en nuffe vel :ahappy: Og pelsen ser vel ut som hos de fleste hunder når dem ahr vært ute i sørpa, tenker jeg :lol:

Hvis du leser tråden om hvorfor holde gigantraser, får du vel egentlig svaret du er ute etter :drool::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuffer er jo bare helt utrolig søte hunder - sånn "til å spise opp-søte" som valper, og fremdeles skikkelig, skikkelig søte som voksne.

På alle de årene jeg har vært aktiv i hundemiljøet, og alle de utstillingene man har vært på i den tiden, har jeg kun EN eneste gang sett to nuffer "barke" sammen i en skikkelig fight. DER var det mye krefter på gang, og eiere, stoler og det meste flagret rundt..

Så jeg vil si at rasen nok som helhet er omtrent så "gosslige" som de ser ut som, ja..

Det er nok endel HD og AA på dem, men det virker som om det ikke plager de nevneverdig, da. Mange blir jo ordentlig gamle, og ser ut til å holde seg spreke langt opp i årene.

Personlig liker jeg ikke siklingen, og det at mange av dem lukter mye "hund" - men med en klut i nærheten og regelmessige bad er sikkert begge disse to tingene redusert til det minimale.

En herlig hunderase i alle fall!

Matmor: ang. registrering, så krever NKK at far skal ha to normale testikler på normal plass for å få reg. valper etter han. Dette bekreftes enten ved ett utstillingsresultat, eller en veterinærattest (hvis far ikke er utstilt). Så uten korrekt testikkelstatus hos far så kan ikke valpene registreres, nei.

Kos dere med bamsene deres!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg for mange år siden hadde valper på mi golden retriever tispe så tok jeg kr 4500 for valpene, jeg registrerte alle valpene men det var ikke alle valpekjøperne som ville ha stamtavle. Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men noen av kjøperne har tatt kontakt i seinere tid og ville hatt. da har det kostet dem kr 1000,- for å fåden.

Jeg har enda noen stamtavler liggende hjemme... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...