Gå til innhold
Hundesonen.no

Bånd på undulat ?


EliseKathinka

Recommended Posts

Kan man dra til dyrelegen og på satt en ''ring'' på ringen som henger på foten? Og igjen feste en lett tråd i ringen ? Å feste tråden igjen på ett tre ute ? Hvis noen forstår? Eller kan man gjøre det selv ?

Har litt lyst på en undulat, og vil la den få mulighet til å være litt ute på fine sommerdager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være smartere at tage buret udenfor, end at binde fuglen, eller lave et voliere til den på et par meter, så den kan flyve rundet derinde.

Jeg ville mene der er er stor chance for at fuglen vil få viklet sig ind i snøren, hvis den er bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, tenkte ikke på at den kunne vikle seg inn i snøret, men har liksom ikke så lyst at den skulle sitte i ett bur :/

Det er meget bedre at den er i et bur hvor den er beskyttet, en undulat er såpas lille, at den meget nemt kan blive bytte for en rovfugl derudover.

Men du kan for eksempel bygge et voliere til den, så den har mulighed for at flyve lidt rundt udenfor på dage med godt vejr.

voliere er et stort åbent udendørsbur, en træramme på foreksempel 2m høj x 1 eller 2 m bred x 3 m lang med netting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Aldri, aldri, aldri! finn på å binde undulaten i tau. Aldri. Da er det utsatt for alt som heter farer, og tro meg, den ville følt seg mye tryggere og gladere i et bur, hvor råvdyr ikke kunne komme og ta den. Henger meg på overstående. Bygg en voliere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man dra til dyrelegen og på satt en ''ring'' på ringen som henger på foten? Og igjen feste en lett tråd i ringen ? Å feste tråden igjen på ett tre ute ? Hvis noen forstår? Eller kan man gjøre det selv ?

Har litt lyst på en undulat, og vil la den få mulighet til å være litt ute på fine sommerdager :hyper:

Henger meg på alle som sier nei, nei her. I tillegg vil fuglen fort brekke beinet. Undulaten er altfor spe til å bruke fotlenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vis du ikke liker at den sitter i bur kan du ha et "undulat rom". Mange undulat oppdrettere har iallefall et rom til alle undulatene.. Da er det best hvis den er litt tam hvis ikke er det jo vanskelig å få den på fingeren når den flyr løst i et rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Man lar ikke bare èn undulat være alene på et rom. Den vil ikke føle seg trygg i det heletatt. Buret er undulatens hjem, friplass og trygghet. Dette er noen man bør vite når man skaffer seg fugl. Ja, de skal fly, men de bør alltid få ha et bur å gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Kan man dra til dyrelegen og på satt en ''ring'' på ringen som henger på foten? Og igjen feste en lett tråd i ringen ? Å feste tråden igjen på ett tre ute ? Hvis noen forstår? Eller kan man gjøre det selv ?

Har litt lyst på en undulat, og vil la den få mulighet til å være litt ute på fine sommerdager :lol:

Det må du ikke finne på! :P Å sette undulaten i bånd er så galt at jeg ikke kan få sagt det. Som nevnt før i tråden kan den brekke benet, dra det ut av ledd, surre seg fast, få panikk, kveles, det er umulig for en liten undulat å holde styr på et bånd.

Den har det mye bedre om du lager et stort bur den kan fly inne i, husker ikke hva det heter, men sto i tråden her. Den skal iallefall ikke stå i solen, og undulater tåler ikke trekk. Viktig å lese mye om undulater før du går hen å skaffer deg en. Så du ikke setter den i bånd fks;)

Når det gjelder å klippe vingene, er jeg helt imot det. Undulater elsker å fly, de er trossalt fugler. Den vil føle seg mye tryggere ute inne i et bur, enn ved siden av deg med avklipte vinger. Det er unaturlig å fra ta den retten til å fly, og da synes jeg helt ærlig ikke man skal ha fugl jeg. Da får man heller skaffe seg en liten kanin eller noe om man ønsker et bakkedyr.

Håper ingen tok det personlig. :P

Min gutt er ute hele tiden, bortsett fra om natten. Og det morsomste han vet er å jage rundt i huset i reserfart. Å ta fra ham det ville vært forferdelig, det ville være å ta bort livskvaliteten til den lille kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snålt.. Jeg hadde en drøm om undulater som var i bånd :)

Men det hadde ingenting med saken å gjøre.. :) . jeg følger de andre: Ikke sett undulater i bånd!

Kjenner noen som har undulater i bur ute, slik at de bor der. Altså de kan både fly inn og ut om du skjønner. sånnet utehus. Ganske profft. Så har de hull i veggene som dører ut og inn..

virker som fuglene trives ganske godt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...