Gå til innhold
Hundesonen.no

Bånd på undulat ?


EliseKathinka

Recommended Posts

Kan man dra til dyrelegen og på satt en ''ring'' på ringen som henger på foten? Og igjen feste en lett tråd i ringen ? Å feste tråden igjen på ett tre ute ? Hvis noen forstår? Eller kan man gjøre det selv ?

Har litt lyst på en undulat, og vil la den få mulighet til å være litt ute på fine sommerdager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være smartere at tage buret udenfor, end at binde fuglen, eller lave et voliere til den på et par meter, så den kan flyve rundet derinde.

Jeg ville mene der er er stor chance for at fuglen vil få viklet sig ind i snøren, hvis den er bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, tenkte ikke på at den kunne vikle seg inn i snøret, men har liksom ikke så lyst at den skulle sitte i ett bur :/

Det er meget bedre at den er i et bur hvor den er beskyttet, en undulat er såpas lille, at den meget nemt kan blive bytte for en rovfugl derudover.

Men du kan for eksempel bygge et voliere til den, så den har mulighed for at flyve lidt rundt udenfor på dage med godt vejr.

voliere er et stort åbent udendørsbur, en træramme på foreksempel 2m høj x 1 eller 2 m bred x 3 m lang med netting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Aldri, aldri, aldri! finn på å binde undulaten i tau. Aldri. Da er det utsatt for alt som heter farer, og tro meg, den ville følt seg mye tryggere og gladere i et bur, hvor råvdyr ikke kunne komme og ta den. Henger meg på overstående. Bygg en voliere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man dra til dyrelegen og på satt en ''ring'' på ringen som henger på foten? Og igjen feste en lett tråd i ringen ? Å feste tråden igjen på ett tre ute ? Hvis noen forstår? Eller kan man gjøre det selv ?

Har litt lyst på en undulat, og vil la den få mulighet til å være litt ute på fine sommerdager :hyper:

Henger meg på alle som sier nei, nei her. I tillegg vil fuglen fort brekke beinet. Undulaten er altfor spe til å bruke fotlenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vis du ikke liker at den sitter i bur kan du ha et "undulat rom". Mange undulat oppdrettere har iallefall et rom til alle undulatene.. Da er det best hvis den er litt tam hvis ikke er det jo vanskelig å få den på fingeren når den flyr løst i et rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Man lar ikke bare èn undulat være alene på et rom. Den vil ikke føle seg trygg i det heletatt. Buret er undulatens hjem, friplass og trygghet. Dette er noen man bør vite når man skaffer seg fugl. Ja, de skal fly, men de bør alltid få ha et bur å gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Kan man dra til dyrelegen og på satt en ''ring'' på ringen som henger på foten? Og igjen feste en lett tråd i ringen ? Å feste tråden igjen på ett tre ute ? Hvis noen forstår? Eller kan man gjøre det selv ?

Har litt lyst på en undulat, og vil la den få mulighet til å være litt ute på fine sommerdager :lol:

Det må du ikke finne på! :P Å sette undulaten i bånd er så galt at jeg ikke kan få sagt det. Som nevnt før i tråden kan den brekke benet, dra det ut av ledd, surre seg fast, få panikk, kveles, det er umulig for en liten undulat å holde styr på et bånd.

Den har det mye bedre om du lager et stort bur den kan fly inne i, husker ikke hva det heter, men sto i tråden her. Den skal iallefall ikke stå i solen, og undulater tåler ikke trekk. Viktig å lese mye om undulater før du går hen å skaffer deg en. Så du ikke setter den i bånd fks;)

Når det gjelder å klippe vingene, er jeg helt imot det. Undulater elsker å fly, de er trossalt fugler. Den vil føle seg mye tryggere ute inne i et bur, enn ved siden av deg med avklipte vinger. Det er unaturlig å fra ta den retten til å fly, og da synes jeg helt ærlig ikke man skal ha fugl jeg. Da får man heller skaffe seg en liten kanin eller noe om man ønsker et bakkedyr.

Håper ingen tok det personlig. :P

Min gutt er ute hele tiden, bortsett fra om natten. Og det morsomste han vet er å jage rundt i huset i reserfart. Å ta fra ham det ville vært forferdelig, det ville være å ta bort livskvaliteten til den lille kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snålt.. Jeg hadde en drøm om undulater som var i bånd :)

Men det hadde ingenting med saken å gjøre.. :) . jeg følger de andre: Ikke sett undulater i bånd!

Kjenner noen som har undulater i bur ute, slik at de bor der. Altså de kan både fly inn og ut om du skjønner. sånnet utehus. Ganske profft. Så har de hull i veggene som dører ut og inn..

virker som fuglene trives ganske godt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...