Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

Må bare kommentere dette. Har du blitt påkjørt bakfra noengang?

Det har jeg. 30- 40 km/t og bilen min ble kondemnert på stedet og jeg fikk whiplash som jeg må slite med i lange tider (ekstremt mye migrene, nakkesmerter og forplantninger ned i ryggen. Det er snart 3 år siden det skjedde). Jeg er sjeleglad for at bikkja ikke var med meg.

Så kutt preiket om "litt" whiplash og bagatellisering.

Jeg og en elev ble også påkjørt bakfra en gang da vi stoppet ved et gangfelt. Men denne bilen kom i 10-15 km/t. Hennes bil ble kondemnert. Så ja, Moondance trenger en reality check når det gjelder kollisjonskrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar
Bare påpeker at bur er ingen vidunderløsning, og at det har minst like mange negative som positive sider når det kommer til kollisjoner om man har en ordentlig bil.

Enig i at bur ikke er noen vidunderløsning, men at det er like mye negativt som positivt med bur i kollisjon dersom bilen er "skikkelig" må jeg si meg veldig uenig i.

Jeg vil si at både hund og mennesker er vesentlig sikrere dersom de er i bur. Uten bur kan selv bagasje utgjøre en risiko i selv lave hastigheter.

Jeg og en elev ble også påkjørt bakfra en gang da vi stoppet ved et gangfelt. Men denne bilen kom i 10-15 km/t. Hennes bil ble kondemnert. Så ja, Moondance trenger en reality check når det gjelder kollisjonskrefter.

Om det var DU som ble påkjørt bakfra, hvordan stod det til med bagasjerommet DITT?

Og reality check? Ja, det skal jeg si deg at jeg har tilgang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var DU som ble påkjørt bakfra, hvordan stod det til med bagasjerommet DITT?

Og reality check? Ja, det skal jeg si deg at jeg har tilgang til...

Dette var en sedan, så der ville det ikke ha vært en hund uansett. Fangeren var borte. Og i dette eksemplet hadde det gått bra med en hund. hadde vi kjørt stasjonsvogn må jeg si jeg er usikker. Hadde det vært en større bil bak hadde det gått dårlig. Husk på at jeg snakker om en hastighet på 10-15 km/t. Om farten hadde vært større hadde verken mennesker eller hunder kommet godt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører gammel volvo og har variocage til min hund. Desverre vil nok variocage bli for smått, når hun blir større og da går jeg nok over til hundegitter og spesiallaget luke bak med skillevegg for å skille bagasje og hund. Ville uanset alltid sikre min hund i bil

Variocage er vel det eneste "kollisjonssikre" buret, men man vet jo aldri hvor sammenstøtet vil treffe, siden o.l., så alle bur har nok sine svakheter..

Det buret er uansett dyrt og får man tak i det brukt, som jeg, er man heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke negative sider er det ved å ha hunden i bur i bil? Hva legges i "en ordentlig bil" forresten?

I "en ordentlig bil" legger jeg:

Har gode kollisjonstestresultater, gjerne er Volvo eller en stor SUV, Ikke Ford Fiesta, Suzuki Swift, Mini Cooper, Neon, El-Biler, "Mijløbiler med liten motor", "By-biler" og annet skrot. Har god plass, er bygd robust, gode kjøreegenskaper og god driftssikkerhet. Eksempelvis: Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2.

Peugeot 406 STV er en god bil, sålenge du ikke kolliderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker for det meste sikkerhetsbelte. (kjører aldri med dem begge i bilen). Og det er ikke mye Rex får beveget seg med den selen. han kan sitte og ligge, men ikke noen sjans til å gå rundt.

Men jeg vet at den dagen det er jeg som eier en bil, da blir det ordentlige bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bil selv, så de gangen vi er i bil er det litt forskjellig hvordan jeg løser det. Foretrekker skikkelig bur, men veldig få av de jeg sitter på med som har dette montert i bilene og samtidig ledig plass. Så da blir det enten plastbur i baksetet, sitte på fanget, eller i bag på gulvet foran beina mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
I "en ordentlig bil" legger jeg:

Har gode kollisjonstestresultater, gjerne er Volvo eller en stor SUV, Ikke Ford Fiesta, Suzuki Swift, Mini Cooper, Neon, El-Biler, "Mijløbiler med liten motor", "By-biler" og annet skrot. Har god plass, er bygd robust, gode kjøreegenskaper og god driftssikkerhet. Eksempelvis: Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2.

Peugeot 406 STV er en god bil, sålenge du ikke kolliderer.

Dette er egentlig ting jeg ikke bryr meg nevneverdig om for jeg kan ikke døyten om bilmerker. Jeg var forøvrig mer ute etter egenskaper enn navn.Jeg kan ikke helt se at en bil som har god plass eller gode kjøreegenskaper(hva nå enn det er) skal være sikrere enn andre biler.. Det var heller ikke det som var hovedspørsmålet mitt, men jeg kan gjenta det jeg siden du tydeligvis har glemt det (eller valgt å ikke svare på det): Hva er negativt med å ha hund i bur i bil?

Edit; Jeg ser at enkelte velger å¨ha hunden foran på gulvet. Vær da oppmerksom på at man ikke kan ha hunden der hvis man har airbag eller ikke har muligheten til å koble ut airbaggen på passasjersiden, pga faren for å brekke nakke/rygg eller kvelninger på større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "en ordentlig bil" legger jeg:

Har gode kollisjonstestresultater, gjerne er Volvo eller en stor SUV, Ikke Ford Fiesta, Suzuki Swift, Mini Cooper, Neon, El-Biler, "Mijløbiler med liten motor", "By-biler" og annet skrot. Har god plass, er bygd robust, gode kjøreegenskaper og god driftssikkerhet. Eksempelvis: Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2.

Peugeot 406 STV er en god bil, sålenge du ikke kolliderer.

Det begynner å demre for meg at for å være en "ordentlig" hundeeier, så bør man ha god inntekt for å ha råd til hus med hage, "ordentlig" bil, god forsikring på hunden, og råd til å kjøpe det beste og dyreste av utstyr og fôr. Dog må man ikke jobbe for mye (sånn at hunden slipper å være for mye alene), man må bruke all fritid på å aktivisere hunden, dra den med til dyrlege ved den minste uventete fis, børste tennene dens hver dag og gå over ører og øyne, og aller helst pakke hunden inn i bobleplast, sånn at man unngår både kollisjonskrefter, smitte av sykdommer, uheldige opplevelser med andre hunder og mennesker, og generelt unngår å leve for mye.

Hva med en selv? Et menneske er vel mer verdt enn en hund? Bør ikke alle som har barn ha den ulimat sikre bilen? Og også de av oss som ikke har barn, men "bare" er vanlige mennesker? Og bør vi ikke beskytte oss like mye som vi beskytter hunden? Og hva med alle situasjonene vi setter oss selv i når vi kjører bil; tipper at det ikke er noen som noen gang har kjørt litt for fort, eller som har tatt en liten sjans i et kryss...

Nei, dette syns jeg er å gå for langt. Livet er farlig, og det er ikke alt man kan gardere seg imot (eksempel med de som har blitt påkjørt i 10km/t og fått skader), men noen grunnleggende ting kan man jo prøve å gjøre (bruke bur/sele/kjøre fornuftig). Men jeg kjøper ikke bil etter sikkerheten for hunden, men etter økonomi, plass til hunden (og buret), og andre behov jeg trenger en bil til for å dekke. Selvsagt skulle jeg ønske jeg hadde råd til å kjøpe den sikreste bilen som finnes, men frem til da vil jeg ikke utelukke å være hundeeier.

Hundehysteriet lenge leve. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at man må kjøpe ordentlig bil for hund eller noe annet av det du her sier. Derimot kommenterte jeg at om man har en slik bil, så er det unødvendig med bur.

Misforståelse eller ikke: jeg er uenig med deg i at det er unødvendig med bur. Jo mindre bur, jo mindre sleng får hunden (og så håper man at buret ikke moses selvsagt). Sitter hunden i et relativt stort bagasjerom (som i Volvo V70), så kan den slengen den får i en kollisjon være betydelig større, enn om den hadde sittet i et bur. Og sånt kan det bli skader av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - OK Lockheed hvis man altså har en "Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2" så er bur unødvendig for å sikre hunden?

Eller sikre passasjerene som får en frittflyvende hund i nakken?

Vinduene kan selvsagt heller ikke knuses ved en velt - så hunden kan smette ut og bli påkjørt, eller forsvinne til skogs?

Neivel - okey...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - OK Lockheed hvis man altså har en "Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2" så er bur unødvendig for å sikre hunden?

Eller sikre passasjerene som får en frittflyvende hund i nakken?

Vinduene kan selvsagt heller ikke knuses ved en velt - så hunden kan smette ut og bli påkjørt, eller forsvinne til skogs?

Neivel - okey...

Susanne

Det er en selvfølge at man har gitter i bilen mellom passajerer og bakre del av en stasjonsvogn om man har hund der for min del... Tar heller sjangsen på at vinduene blir knust enn at buret blir knust.

- - -

Huldra:

Du har et lite poeng dette med "sleng", men det er like mye kraft i en kollisjon selv om han får mindre sleng, og i et bur vil hunden ofte ligge mye mer sammenkrøllet/rart enn den vil fritt i et solid og stort bagasjerom og dermed risikerer å få skader av det osv. Jeg tror det går opp i opp med negative/positive sider. Men det beste av alt er uansett å bruke sikkerhetsbelte på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at man har gitter i bilen mellom passajerer og bakre del av en stasjonsvogn om man har hund der for min del... Tar heller sjangsen på at vinduene blir knust enn at buret blir knust.

- - -

Huldra:

Du har et lite poeng dette med "sleng", men det er like mye kraft i en kollisjon selv om han får mindre sleng, og i et bur vil hunden ofte ligge mye mer sammenkrøllet/rart enn den vil fritt i et solid og stort bagasjerom og dermed risikerer å få skader av det osv. Jeg tror det går opp i opp med negative/positive sider. Men det beste av alt er uansett å bruke sikkerhetsbelte på hunden.

Akkurat! Belte er det eneste som virkelig beskytter hunden mot kreftene (så lenge det ikke er en meter tau å gå på, liksom, hunden må sitte rimelig stramt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Belte er det eneste som virkelig beskytter hunden mot kreftene (så lenge det ikke er en meter tau å gå på, liksom, hunden må sitte rimelig stramt)

Litt av poenget med å ha hunden i bur, er nettopp sikkerhet når det først skjer noe. Uansett om hunden er skadet eller ikke, så kan en kollisjon føre til at hunden får panikk, og da handler de urasjonelt. De kan bite, og de "tenker" ikke over hva de gjør. For redningsmannskap som kommer frem og skal hjelpe til, så kan en løs hund, eller en hund som har munnen tilgjengelig for bitt, gjøre mye skade. En hund i bur kan ikke bite på samme måte som en hund i sele, og det er naivt å tro at "min hund ikke biter" i en slik situasjon. Det er rett og slett enklere for de som evt skal hjelpe mennesker i bilen, om hunden er i bur. Buret vil også være en veldig ok plass å oppbevare hunden mens de redder menneskene i bilen, uten å være nødt til å finne et bånd og håndtere hunden (ja, noen redningsfolk er nok redde hunder...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - OK Lockheed hvis man altså har en "Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2" så er bur unødvendig for å sikre hunden?

Eller sikre passasjerene som får en frittflyvende hund i nakken?

Vinduene kan selvsagt heller ikke knuses ved en velt - så hunden kan smette ut og bli påkjørt, eller forsvinne til skogs?

Neivel - okey...

Susanne

Cluet er jo at hunden skal komme seg ut for å kunne redde eier ut av vraket eller ringe ambulansen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er jo at hunden skal komme seg ut for å kunne redde eier ut av vraket eller ringe ambulansen. :)

Egentlig er jo det en god idè! Akkurat nå står jeg i valget mellom å trene opp hunden til å redde meg og ringe 113, eller å kjøpe Hummer (så blir det ingen kollisjoner, kun overkjørsler..) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm - filler'n DET har du jo rett i.. Jeg må starte treningen straks!

Huldra - jeg antar det er billigere å trene bikkja (eller helst flere, da) - enn å kjøpe en slik bil. Dog slipper jo du selv alt dette "maset" med sykehus, skader og sånt hvis du kjøper en slik, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra - jeg antar det er billigere å trene bikkja (eller helst flere, da) - enn å kjøpe en slik bil. Dog slipper jo du selv alt dette "maset" med sykehus, skader og sånt hvis du kjøper en slik, da..

Susanne

Hmm.. ja, det er en vurderingssak det der.. Man slipper jo mest sannsynlig dyre veterinærregninger på hunden når man har en sånn bil, kanskje får man også billigere forsikring på hunden hvis man har Hummer? Og når det kommer til å trene hunden (e), så tror jeg det er litt av en jobb å etterhvert arrangere kollisjoner sånn at hunden får trent i situasjoner tilnærmet lik den vi trener mot (sånn som at man etterhvert bør trene lydighet i konkurranse-lignende situasjoner hvis man har tenkt å konkurrere, sånn at hunden ikke faller helt ut når det først gjelder..) Tror jeg velger Hummer jeg, og frem til da får jeg heller bare bruke beina hvis jeg skal et sted med hunden.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Belte er det eneste som virkelig beskytter hunden mot kreftene (så lenge det ikke er en meter tau å gå på, liksom, hunden må sitte rimelig stramt)

Hva skjer med en livredd hund? og hvor lang tid tar det før den i panikk har klart å bite seg løs ? så for noen år bilder tatt av Redningsverket i Sverige, de bildene glemmer jeg aldri!

Og hva er rimelig stramt ? har du aldri opplevd hundens evne til å vri seg ut av botimot alle typer seler ? Ta en tispe i løpetidOg siden du påstår at belte er det eneste som beskytter, hvilken virkning vil en airbag ha på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med en livredd hund? og hvor lang tid tar det før den i panikk har klart å bite seg løs ? så for noen år bilder tatt av Redningsverket i Sverige, de bildene glemmer jeg aldri!

Og hva er rimelig stramt ? har du aldri opplevd hundens evne til å vri seg ut av botimot alle typer seler ? Ta en tispe i løpetidOg siden du påstår at belte er det eneste som beskytter, hvilken virkning vil en airbag ha på hunden.

Om man har en ordentlig sele (slik jeg har), kommer de aldri løs fra den med mindre de tygger seg løse... Og det tar litt tid før de greier å tygge seg igjennom et sikkerhetsbelte... Airbaggen vil vel ha samme effekt på hund som på menneske, dempe skade den tar av dashbord osv... Men et skikkelig hundebelte tillater ikke hunden å "fly" så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Jeg har hatt hund som klipte bilseler i ett tygg, og da hadde han ikke panikk engang, han var bare små-stressa over litt høye forventninger. Jeg ville ikke satsa på at en sele holder lenge om hunden tygger på den, liksom.

Skal man forsikre seg mot alle disse worst case-scenarioene som man bruker som eksempler her, så bør man vel nesten ikke kjøre bil i det hele tatt, egentlig? Føler at jeg er svært heldig her, som har kjørt mer eller mindre skadefritt i så mange år :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Jeg har hatt hund som klipte bilseler i ett tygg, og da hadde han ikke panikk engang, han var bare små-stressa over litt høye forventninger. Jeg ville ikke satsa på at en sele holder lenge om hunden tygger på den, liksom.

Skal man forsikre seg mot alle disse worst case-scenarioene som man bruker som eksempler her, så bør man vel nesten ikke kjøre bil i det hele tatt, egentlig? Føler at jeg er svært heldig her, som har kjørt mer eller mindre skadefritt i så mange år :rolleyes:

Ikke bør man være hjemme heller, for de fleste skader skjer vel nettopp der. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...