Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

Må bare kommentere dette. Har du blitt påkjørt bakfra noengang?

Det har jeg. 30- 40 km/t og bilen min ble kondemnert på stedet og jeg fikk whiplash som jeg må slite med i lange tider (ekstremt mye migrene, nakkesmerter og forplantninger ned i ryggen. Det er snart 3 år siden det skjedde). Jeg er sjeleglad for at bikkja ikke var med meg.

Så kutt preiket om "litt" whiplash og bagatellisering.

Jeg og en elev ble også påkjørt bakfra en gang da vi stoppet ved et gangfelt. Men denne bilen kom i 10-15 km/t. Hennes bil ble kondemnert. Så ja, Moondance trenger en reality check når det gjelder kollisjonskrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar
Bare påpeker at bur er ingen vidunderløsning, og at det har minst like mange negative som positive sider når det kommer til kollisjoner om man har en ordentlig bil.

Enig i at bur ikke er noen vidunderløsning, men at det er like mye negativt som positivt med bur i kollisjon dersom bilen er "skikkelig" må jeg si meg veldig uenig i.

Jeg vil si at både hund og mennesker er vesentlig sikrere dersom de er i bur. Uten bur kan selv bagasje utgjøre en risiko i selv lave hastigheter.

Jeg og en elev ble også påkjørt bakfra en gang da vi stoppet ved et gangfelt. Men denne bilen kom i 10-15 km/t. Hennes bil ble kondemnert. Så ja, Moondance trenger en reality check når det gjelder kollisjonskrefter.

Om det var DU som ble påkjørt bakfra, hvordan stod det til med bagasjerommet DITT?

Og reality check? Ja, det skal jeg si deg at jeg har tilgang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var DU som ble påkjørt bakfra, hvordan stod det til med bagasjerommet DITT?

Og reality check? Ja, det skal jeg si deg at jeg har tilgang til...

Dette var en sedan, så der ville det ikke ha vært en hund uansett. Fangeren var borte. Og i dette eksemplet hadde det gått bra med en hund. hadde vi kjørt stasjonsvogn må jeg si jeg er usikker. Hadde det vært en større bil bak hadde det gått dårlig. Husk på at jeg snakker om en hastighet på 10-15 km/t. Om farten hadde vært større hadde verken mennesker eller hunder kommet godt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører gammel volvo og har variocage til min hund. Desverre vil nok variocage bli for smått, når hun blir større og da går jeg nok over til hundegitter og spesiallaget luke bak med skillevegg for å skille bagasje og hund. Ville uanset alltid sikre min hund i bil

Variocage er vel det eneste "kollisjonssikre" buret, men man vet jo aldri hvor sammenstøtet vil treffe, siden o.l., så alle bur har nok sine svakheter..

Det buret er uansett dyrt og får man tak i det brukt, som jeg, er man heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke negative sider er det ved å ha hunden i bur i bil? Hva legges i "en ordentlig bil" forresten?

I "en ordentlig bil" legger jeg:

Har gode kollisjonstestresultater, gjerne er Volvo eller en stor SUV, Ikke Ford Fiesta, Suzuki Swift, Mini Cooper, Neon, El-Biler, "Mijløbiler med liten motor", "By-biler" og annet skrot. Har god plass, er bygd robust, gode kjøreegenskaper og god driftssikkerhet. Eksempelvis: Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2.

Peugeot 406 STV er en god bil, sålenge du ikke kolliderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker for det meste sikkerhetsbelte. (kjører aldri med dem begge i bilen). Og det er ikke mye Rex får beveget seg med den selen. han kan sitte og ligge, men ikke noen sjans til å gå rundt.

Men jeg vet at den dagen det er jeg som eier en bil, da blir det ordentlige bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bil selv, så de gangen vi er i bil er det litt forskjellig hvordan jeg løser det. Foretrekker skikkelig bur, men veldig få av de jeg sitter på med som har dette montert i bilene og samtidig ledig plass. Så da blir det enten plastbur i baksetet, sitte på fanget, eller i bag på gulvet foran beina mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
I "en ordentlig bil" legger jeg:

Har gode kollisjonstestresultater, gjerne er Volvo eller en stor SUV, Ikke Ford Fiesta, Suzuki Swift, Mini Cooper, Neon, El-Biler, "Mijløbiler med liten motor", "By-biler" og annet skrot. Har god plass, er bygd robust, gode kjøreegenskaper og god driftssikkerhet. Eksempelvis: Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2.

Peugeot 406 STV er en god bil, sålenge du ikke kolliderer.

Dette er egentlig ting jeg ikke bryr meg nevneverdig om for jeg kan ikke døyten om bilmerker. Jeg var forøvrig mer ute etter egenskaper enn navn.Jeg kan ikke helt se at en bil som har god plass eller gode kjøreegenskaper(hva nå enn det er) skal være sikrere enn andre biler.. Det var heller ikke det som var hovedspørsmålet mitt, men jeg kan gjenta det jeg siden du tydeligvis har glemt det (eller valgt å ikke svare på det): Hva er negativt med å ha hund i bur i bil?

Edit; Jeg ser at enkelte velger å¨ha hunden foran på gulvet. Vær da oppmerksom på at man ikke kan ha hunden der hvis man har airbag eller ikke har muligheten til å koble ut airbaggen på passasjersiden, pga faren for å brekke nakke/rygg eller kvelninger på større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "en ordentlig bil" legger jeg:

Har gode kollisjonstestresultater, gjerne er Volvo eller en stor SUV, Ikke Ford Fiesta, Suzuki Swift, Mini Cooper, Neon, El-Biler, "Mijløbiler med liten motor", "By-biler" og annet skrot. Har god plass, er bygd robust, gode kjøreegenskaper og god driftssikkerhet. Eksempelvis: Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2.

Peugeot 406 STV er en god bil, sålenge du ikke kolliderer.

Det begynner å demre for meg at for å være en "ordentlig" hundeeier, så bør man ha god inntekt for å ha råd til hus med hage, "ordentlig" bil, god forsikring på hunden, og råd til å kjøpe det beste og dyreste av utstyr og fôr. Dog må man ikke jobbe for mye (sånn at hunden slipper å være for mye alene), man må bruke all fritid på å aktivisere hunden, dra den med til dyrlege ved den minste uventete fis, børste tennene dens hver dag og gå over ører og øyne, og aller helst pakke hunden inn i bobleplast, sånn at man unngår både kollisjonskrefter, smitte av sykdommer, uheldige opplevelser med andre hunder og mennesker, og generelt unngår å leve for mye.

Hva med en selv? Et menneske er vel mer verdt enn en hund? Bør ikke alle som har barn ha den ulimat sikre bilen? Og også de av oss som ikke har barn, men "bare" er vanlige mennesker? Og bør vi ikke beskytte oss like mye som vi beskytter hunden? Og hva med alle situasjonene vi setter oss selv i når vi kjører bil; tipper at det ikke er noen som noen gang har kjørt litt for fort, eller som har tatt en liten sjans i et kryss...

Nei, dette syns jeg er å gå for langt. Livet er farlig, og det er ikke alt man kan gardere seg imot (eksempel med de som har blitt påkjørt i 10km/t og fått skader), men noen grunnleggende ting kan man jo prøve å gjøre (bruke bur/sele/kjøre fornuftig). Men jeg kjøper ikke bil etter sikkerheten for hunden, men etter økonomi, plass til hunden (og buret), og andre behov jeg trenger en bil til for å dekke. Selvsagt skulle jeg ønske jeg hadde råd til å kjøpe den sikreste bilen som finnes, men frem til da vil jeg ikke utelukke å være hundeeier.

Hundehysteriet lenge leve. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at man må kjøpe ordentlig bil for hund eller noe annet av det du her sier. Derimot kommenterte jeg at om man har en slik bil, så er det unødvendig med bur.

Misforståelse eller ikke: jeg er uenig med deg i at det er unødvendig med bur. Jo mindre bur, jo mindre sleng får hunden (og så håper man at buret ikke moses selvsagt). Sitter hunden i et relativt stort bagasjerom (som i Volvo V70), så kan den slengen den får i en kollisjon være betydelig større, enn om den hadde sittet i et bur. Og sånt kan det bli skader av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - OK Lockheed hvis man altså har en "Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2" så er bur unødvendig for å sikre hunden?

Eller sikre passasjerene som får en frittflyvende hund i nakken?

Vinduene kan selvsagt heller ikke knuses ved en velt - så hunden kan smette ut og bli påkjørt, eller forsvinne til skogs?

Neivel - okey...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - OK Lockheed hvis man altså har en "Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2" så er bur unødvendig for å sikre hunden?

Eller sikre passasjerene som får en frittflyvende hund i nakken?

Vinduene kan selvsagt heller ikke knuses ved en velt - så hunden kan smette ut og bli påkjørt, eller forsvinne til skogs?

Neivel - okey...

Susanne

Det er en selvfølge at man har gitter i bilen mellom passajerer og bakre del av en stasjonsvogn om man har hund der for min del... Tar heller sjangsen på at vinduene blir knust enn at buret blir knust.

- - -

Huldra:

Du har et lite poeng dette med "sleng", men det er like mye kraft i en kollisjon selv om han får mindre sleng, og i et bur vil hunden ofte ligge mye mer sammenkrøllet/rart enn den vil fritt i et solid og stort bagasjerom og dermed risikerer å få skader av det osv. Jeg tror det går opp i opp med negative/positive sider. Men det beste av alt er uansett å bruke sikkerhetsbelte på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at man har gitter i bilen mellom passajerer og bakre del av en stasjonsvogn om man har hund der for min del... Tar heller sjangsen på at vinduene blir knust enn at buret blir knust.

- - -

Huldra:

Du har et lite poeng dette med "sleng", men det er like mye kraft i en kollisjon selv om han får mindre sleng, og i et bur vil hunden ofte ligge mye mer sammenkrøllet/rart enn den vil fritt i et solid og stort bagasjerom og dermed risikerer å få skader av det osv. Jeg tror det går opp i opp med negative/positive sider. Men det beste av alt er uansett å bruke sikkerhetsbelte på hunden.

Akkurat! Belte er det eneste som virkelig beskytter hunden mot kreftene (så lenge det ikke er en meter tau å gå på, liksom, hunden må sitte rimelig stramt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Belte er det eneste som virkelig beskytter hunden mot kreftene (så lenge det ikke er en meter tau å gå på, liksom, hunden må sitte rimelig stramt)

Litt av poenget med å ha hunden i bur, er nettopp sikkerhet når det først skjer noe. Uansett om hunden er skadet eller ikke, så kan en kollisjon føre til at hunden får panikk, og da handler de urasjonelt. De kan bite, og de "tenker" ikke over hva de gjør. For redningsmannskap som kommer frem og skal hjelpe til, så kan en løs hund, eller en hund som har munnen tilgjengelig for bitt, gjøre mye skade. En hund i bur kan ikke bite på samme måte som en hund i sele, og det er naivt å tro at "min hund ikke biter" i en slik situasjon. Det er rett og slett enklere for de som evt skal hjelpe mennesker i bilen, om hunden er i bur. Buret vil også være en veldig ok plass å oppbevare hunden mens de redder menneskene i bilen, uten å være nødt til å finne et bånd og håndtere hunden (ja, noen redningsfolk er nok redde hunder...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - OK Lockheed hvis man altså har en "Volvo V70, VW Passat, Mitsh. Pajero, H2" så er bur unødvendig for å sikre hunden?

Eller sikre passasjerene som får en frittflyvende hund i nakken?

Vinduene kan selvsagt heller ikke knuses ved en velt - så hunden kan smette ut og bli påkjørt, eller forsvinne til skogs?

Neivel - okey...

Susanne

Cluet er jo at hunden skal komme seg ut for å kunne redde eier ut av vraket eller ringe ambulansen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er jo at hunden skal komme seg ut for å kunne redde eier ut av vraket eller ringe ambulansen. :)

Egentlig er jo det en god idè! Akkurat nå står jeg i valget mellom å trene opp hunden til å redde meg og ringe 113, eller å kjøpe Hummer (så blir det ingen kollisjoner, kun overkjørsler..) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm - filler'n DET har du jo rett i.. Jeg må starte treningen straks!

Huldra - jeg antar det er billigere å trene bikkja (eller helst flere, da) - enn å kjøpe en slik bil. Dog slipper jo du selv alt dette "maset" med sykehus, skader og sånt hvis du kjøper en slik, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra - jeg antar det er billigere å trene bikkja (eller helst flere, da) - enn å kjøpe en slik bil. Dog slipper jo du selv alt dette "maset" med sykehus, skader og sånt hvis du kjøper en slik, da..

Susanne

Hmm.. ja, det er en vurderingssak det der.. Man slipper jo mest sannsynlig dyre veterinærregninger på hunden når man har en sånn bil, kanskje får man også billigere forsikring på hunden hvis man har Hummer? Og når det kommer til å trene hunden (e), så tror jeg det er litt av en jobb å etterhvert arrangere kollisjoner sånn at hunden får trent i situasjoner tilnærmet lik den vi trener mot (sånn som at man etterhvert bør trene lydighet i konkurranse-lignende situasjoner hvis man har tenkt å konkurrere, sånn at hunden ikke faller helt ut når det først gjelder..) Tror jeg velger Hummer jeg, og frem til da får jeg heller bare bruke beina hvis jeg skal et sted med hunden.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Belte er det eneste som virkelig beskytter hunden mot kreftene (så lenge det ikke er en meter tau å gå på, liksom, hunden må sitte rimelig stramt)

Hva skjer med en livredd hund? og hvor lang tid tar det før den i panikk har klart å bite seg løs ? så for noen år bilder tatt av Redningsverket i Sverige, de bildene glemmer jeg aldri!

Og hva er rimelig stramt ? har du aldri opplevd hundens evne til å vri seg ut av botimot alle typer seler ? Ta en tispe i løpetidOg siden du påstår at belte er det eneste som beskytter, hvilken virkning vil en airbag ha på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med en livredd hund? og hvor lang tid tar det før den i panikk har klart å bite seg løs ? så for noen år bilder tatt av Redningsverket i Sverige, de bildene glemmer jeg aldri!

Og hva er rimelig stramt ? har du aldri opplevd hundens evne til å vri seg ut av botimot alle typer seler ? Ta en tispe i løpetidOg siden du påstår at belte er det eneste som beskytter, hvilken virkning vil en airbag ha på hunden.

Om man har en ordentlig sele (slik jeg har), kommer de aldri løs fra den med mindre de tygger seg løse... Og det tar litt tid før de greier å tygge seg igjennom et sikkerhetsbelte... Airbaggen vil vel ha samme effekt på hund som på menneske, dempe skade den tar av dashbord osv... Men et skikkelig hundebelte tillater ikke hunden å "fly" så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Jeg har hatt hund som klipte bilseler i ett tygg, og da hadde han ikke panikk engang, han var bare små-stressa over litt høye forventninger. Jeg ville ikke satsa på at en sele holder lenge om hunden tygger på den, liksom.

Skal man forsikre seg mot alle disse worst case-scenarioene som man bruker som eksempler her, så bør man vel nesten ikke kjøre bil i det hele tatt, egentlig? Føler at jeg er svært heldig her, som har kjørt mer eller mindre skadefritt i så mange år :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Jeg har hatt hund som klipte bilseler i ett tygg, og da hadde han ikke panikk engang, han var bare små-stressa over litt høye forventninger. Jeg ville ikke satsa på at en sele holder lenge om hunden tygger på den, liksom.

Skal man forsikre seg mot alle disse worst case-scenarioene som man bruker som eksempler her, så bør man vel nesten ikke kjøre bil i det hele tatt, egentlig? Føler at jeg er svært heldig her, som har kjørt mer eller mindre skadefritt i så mange år :rolleyes:

Ikke bør man være hjemme heller, for de fleste skader skjer vel nettopp der. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...