Gå til innhold
Hundesonen.no

Er klosaksa blitt teit eller er det bikkja?


Aussieglis

Recommended Posts

Jeg har aldri(!) klipt så mye av klørne at det har blitt hyling og blodsprut, dog har jeg vært borti blodåra èn gang så jeg så en liten dråpe blod mens hunden ikke merket noenting og en annen gang klipte jeg såvidt borti nerven men stoppet da hunden hylte, så kloa ble ikke kluppet over engang.. Siden da har hun iallefall vært kjipere når det gjelder kloklipp, og jeg blir så FRUSTRERT! Jeg har jobbet SÅ mye med at hun skal stå i ro og la meg gjøre jobben, men nå er vi tilbake til "bite Anniken i fingrene når hun prøver å klippe klør og hyle for ingenting" stadiet. Og jeg blir forbanna... Og det merker hun sikkert. Var helt svett i panna når jeg kom fra badet nå etter å ha klippet forlabbene hennes. Lille bortskjemte dritthund... <_<

Hva ville dere gjort? Nå når hun hylte og gjorde seg til (for ingenting ja, jeg klipte IKKE for langt) så hisset jeg meg opp, ga henne noen strenge NEI og fortsatte med det jeg drev med. Ga henne noen godbiter innimellom, men gadd ikke gå å hente flere fra kjøkkenet etter jeg var begynt så det ble ikke så mye.. Men uansett.. Farsken altså.. :closedeyes:

EDIT:

Det var klosaksa ja. Jeg bruker ei sånn rød, billig ei som selges nesten overalt.. Den kan klippe alt fra pittesmå klør til kjempe store klør.. Den er ikke gammel, men har ligget på badet og av og til på benken og har fått noen pittesmå merker men den virker ikke som den er blitt u-skarp allerede.. Men jeg merker at den ikke skjærer kloa like godt som den gjorde da den var ny. Kanskje burde jeg kjøpe ei ny?

Noen som har klosakser å anbefale? Den må være enkel å holde for små hender, og burde være utformet slik at man ser godt hva man gjør - også når man klipper piiiittesmå klør. Men det er et stort pluss om den funker på større hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med Milli.. Hun var ikke noe problem å klippe, men så kom jeg litt ani, så en bloddråpe, og etter det var det gjort.. En periode hun hylte før saksen kom ani neglene hennes :P

Jeg har milli på fanget mitt på ryggen når jeg klipper henne.. Hun er helt fortrolig med å ligge på ryggen ellers, så syns det er en grei stilling å klippe klørene hennes i..

Jeg startet helt på nytt med klippingen, la henne på ryggen, tok klosaksen borti mage, lår, bein osv, og sa fri når hun lå i ro.. Gjentok til hun var trygg når klosaksen var nær henne på alle mulige steder (utenom klør).. Så gikk jeg over på klør. Slo klosaksen lett borti, og sa fri om hun var rolig.. Når hun lå rolig og avslappet på fanget mitt selv om jeg dunket og plukket på klørene hennes, klippet jeg en klo, og sa fri med en gang.. Fortsatte på samme måte til jeg kunne ta en fot og så alle føttene..

Nå kan jeg igjenn klippe alle klørene hennes uten å svette og slite.. Hunden min liker det ikke, men aksepterer det.. Jeg er også veldig nøye på å heller klippe forlite enn formye, så får jeg heller klippe oftere..

Jeg har forresten også den lille røde klotangen, syns den er veldig god :P

Edit: så ikke editen din :P Jeg hadde en liten rød klotang før, den var dårlig, så byttet jeg den i dyrebutikken og fikk ny, og den jeg har nå er kjempe god.. Jeg fikk byttet på garantien.. Klotangen koster 100 kroner tror jeg.. eller 70 eller noe..

Millers tror jeg den heter.

litenklo.jpg

klotang_millers.jpg__[100px].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har den millerstanga, og joda, den er fin og skarp, men granittkløra til knøttis har faktisk klart å lage hakk i den. :D

Det er klotanga fra ******* - kast den og kjøp deg en ordentlig en.

Uansett hvor skarp du tror den er så klemmer den sammen klørne før den klipper, det kan for enklte hunder gjøre vondt. De burde være forbudt solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klotanga fra ******* - kast den og kjøp deg en ordentlig en.

Uansett hvor skarp du tror den er så klemmer den sammen klørne før den klipper, det kan for enklte hunder gjøre vondt. De burde være forbudt solgt.

Jammen godt jeg ikke skal klippe mye hundeklør i framtida hvis du får viljen din - har nemlig brukt Millers siden 1978 til både store og små hunder og aldri hatt noen som har vegret seg for behandlinga! Man må jo bare ha rette håndlaget, vet du, BP... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ha vært heldig med min for den skjærer fine, tynne skiver av kloa den. Men har hatt den nå i snart to år og vurderer en annen type (giljotin) når jeg kjøper ny siden man kan bytte skjæret på dem.

Kjøpte en annen (type avbiter) engang, men den klemte kloa slik du sier Belgerpia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klotanga fra ******* - kast den og kjøp deg en ordentlig en.

Uansett hvor skarp du tror den er så klemmer den sammen klørne før den klipper, det kan for enklte hunder gjøre vondt. De burde være forbudt solgt.

Takk belgerpia! Det er sikkert dette som holder på/har skjedd med min klotang også! Jeg merker jo godt at den ikke skjærer halvparten så godt som den gjorde da den var ny, og med noen mikroskopiske rustmerker blir den sikkert enda værre. Det kan også virke som voffsen synes det er vondt fordi den faktisk klemmer til over kloa, for hun har jo så små klør og de er i god stand. Skal neppe så mye klemming til før hun kjenner det når de er så små og sunne..

Tror vi stikker på dyreklinikken og kjøper ei ny tang imorgen eller noe i den duren :D

Hvordan "sliper" man klotenger forresten? Går det i det hele tatt eller må man kjøpe nytt hele tiden til man til slutt finner noe som holder en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klotanga fra ******* - kast den og kjøp deg en ordentlig en.

Uansett hvor skarp du tror den er så klemmer den sammen klørne før den klipper, det kan for enklte hunder gjøre vondt. De burde være forbudt solgt.

Hva anbefaler du? Fikk millers anbefalt av flere andre, som slik som Lotta har brukt den i "alle år". Men jeg er ikke fornøyd. Den klipper fint om jeg skal finklippe og klippe kanter, men klipper jeg over hele kloa i ett, så er den ikke no god, og tåler tydeligvis ikke knøttisklør siden det er hakk i allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med BP - den der er noe skikkelig dritt. Jeg slengte den til pises og gikk over til denne:

Kloten9.jpg

Resco Regular Gilliotin.

Du holder klotanga den andre veien enn vist på bildet og klemmer inn håndtaket. Da skyver du saksa framover og "sneier" kloa fint av i så tynne lag som du bare måtte ønske. Pent og pyntelig og skikkelig skarp og du har veldig god kontroll med hva du gjør. Du bruker ikke makt overhodet.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva menes med "bruker ikke makt overhodet"? Som i selv en med så dårlige hender at man sliter med å åpne brusflasker sjøl-ikke makt? :D Eldstetispa her har tjukke, harde klør, så om jeg skal drive og klippe de selv, MÅ klosaksa være veldig skarp og veldig lett å klemme sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, høres ikke moro ut. Også sitter jeg her og syter over små hender liksom. *går i skammekroken*

*ler* Det var ikke meningen det da! Jeg tenker ikke på at det ikke er "moro" lenger, det bare er sånn.. Og de eneste gangene det plager meg, er når jeg er for stolt til å gå inn på bensinstasjoner for å få de til å hjelpe meg med å åpne den iskalde IceTea'en min, sånn at jeg er nødt til å kjøre en time i skikkelig sommervarme og SE på flaska som ligger der og er så kald at den dugger.. hehe - Egentlig er jeg ikke noe glad i å klippe klør heller, men det blir for sjeldent at jeg har andre som kan gjøre det for meg at jeg nesten burde hatt en ordentlig klotang jeg kunne bruke sjøl (pappa har hjulpet meg, men han tror han driver og tar livet av eldstefrøkna og sitter og trøster henne - og hun, dumme nautet, er jo HELT enig med han i at det er skikkelig synd på henne, så hun blunker og strekker poten hjelpesløst mot han og syns plutselig at det er helt grusomt å få klippet klørne, og hun kommer helt sikkert til å dø snart.. Og det til tross for at hun aldri har hatt problemer med kloklipp før.. :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for denne tråden. Det minner meg nemli på at jeg må ha meg NY !

Jeg har en klosaks til 100-150 kroner som jeg tror har sett sine siste dager. Den er mange år gammel.

Og den klemmer klørne har jeg funnet ut.. Det hjelper ikke akkurat på en hund som ikke vil sitte rolig uten en godbit eller tre..

Sist kloklipp greide jeg å klippe for mye, for første gang i mitt liv :D En stk hund som blødde som en gris! Han fikk heldigvis ikke vondt, eller har blitt redd for å klippe klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor selges den? Og har du en ca pris?

Jeg har kjøpt min på en vanlig zoobutikk - prisen var vel rundt 150-200 kroner.

Og hva menes med "bruker ikke makt overhodet"? Som i selv en med så dårlige hender at man sliter med å åpne brusflasker sjøl-ikke makt? :D Eldstetispa her har tjukke, harde klør, så om jeg skal drive og klippe de selv, MÅ klosaksa være veldig skarp og veldig lett å klemme sammen..

Jeg sliter med dårlig makt i hendene selv til tider (er revmatiker) men her er det like enkelt å kneppe tanga sammen som om klippe et stykke papir med vanlig saks. Det er ingen motstand siden du klipper klørne nedenfra og opp og ikke sidesvis som den andre tanga.

Eldstehunden hadde sånne grove, tjukke og fløssete klør men det var aldri problemer med å klippe. Har hunden nettopp vært ute i marka og blitt blaut på beina så er det jo enda lettere å klippe siden klørne er myket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med dårlig makt i hendene selv til tider (er revmatiker) men her er det like enkelt å kneppe tanga sammen som om klippe et stykke papir med vanlig saks. Det er ingen motstand siden du klipper klørne nedenfra og opp og ikke sidesvis som den andre tanga.

Eldstehunden hadde sånne grove, tjukke og fløssete klør men det var aldri problemer med å klippe. Har hunden nettopp vært ute i marka og blitt blaut på beina så er det jo enda lettere å klippe siden klørne er myket opp.

Jeg er revmatiker selv :D Men da skal vi se etter den klotanga, og satse på at jeg klarer å klippe klørne på jentene selv fra da av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt motstrøms, for jeg måtte gi opp en sånn en (mulig det var annen type da), klarte ikke klemme den hardt nok sammen.... Så jeg har en billigsak til 3 euro eller noe som funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med BP - den der er noe skikkelig dritt. Jeg slengte den til pises og gikk over til denne:

Kloten9.jpg

Resco Regular Gilliotin.

Du holder klotanga den andre veien enn vist på bildet og klemmer inn håndtaket. Da skyver du saksa framover og "sneier" kloa fint av i så tynne lag som du bare måtte ønske. Pent og pyntelig og skikkelig skarp og du har veldig god kontroll med hva du gjør. Du bruker ikke makt overhodet.

Anbefales!

Uh, den så skummelt stor ut OG dyr ut! Men jeg ser at du sier en pris rundt 150-200 og det er jo ikke mer enn hva jeg brukte på den forrige som nå har forsvunnet, merkelig nok.. hmm.. kan hunder spise opp en klotang bare for å bli kvitt den? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd jeg ikke kommer til med en sånn tang på knøttis. Syns millers sin er klumpete nok å få mellom kloa og poten liksom. Hmh, tror vi får ta en ekspedisjon i morra tidlig på vei hjem fra jobb etter ny tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villa er sånn uten å ha blitt klipt for langt noengang. Hun bare ble sånn.. Hun er litt rart på sånt, som å børste floker også. Hun ligger på rygg mellom beina mine på gulvet. Tuller hun, så stopper jeg, men hun får ikke snu seg. Jeg venter og venter til hun ligger i ro. Det hjelper det altså :) Hun begynte med det her i 1-årsalderen kanskje, hvis ikke litt før. Hormonell og alt det der, det hjelper lite på. Ihvertfall går det stadig bedre, kloklippen er såå fort unnagjort når de bare ligger stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...