Gå til innhold
Hundesonen.no

Operasjon Dachsverk


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Vanskelig tema dette. Det er grusomt å ta avgjørelsen om å avlive hunden. Jeg har definitivt ikke den holdningen at jeg setter prisen på operasjon opp mot prisen på ny valp, men når vi snakker operasjoner til 50 000kr så er det jo gjerne forbundet med mye lidelse før operasjon, lang behandling og med svært usikre fremtidsutsikter. Da er det vanskelig. En ting er jo hva man klarer økonomisk, men den etiske biten er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis det er en operasjon med gode prognoser, og hunden får et ganske langt og godt liv etterpå? Se på endel "vanlige" og relativt enkle operasjoner, de er ratt oppe i 30.000 og mer med "alt" de også - og det baller gjerne på seg etterhvert, med rehabilitering, kosttilskudd og behandlinger.

Ja, man kunne kjøpt seg et par-tre nye hunder for det, men ville man kunnet avlive hvalpen som du VET får et godt liv etterpå? Det er et vanskelig spørsmål.

Jeg har litt sansen for det som later til å skje i USA, iallfall der kamera ruller og opptakene til Animal Cops pågår - at eiere som har syke hunder som det kommer "bekymringsmelding" om, kan levere dem til dyrebeskyttelsen og gi opp eierskapet sitt, og så tar man der avgjørelsen og bruker veldedige midler til finansieringen. I en annen tråd er det om den australske hunden som havnet på en fjellhylle i en nasjonalpark, der man hadde tenkt å bruke helikopter til å hente den ned - der var det faktisk en ASPCA-leder (altså dyrebeskyttelsen) som gikk i bresjen, og beordret helikopteret til et nyhetsteam brukt for å hente ned hunden (nå reddet noen klatrere den). Vi "mangler" litt denne biten, men nå er det vel for å si som sant er bare deler av bildet vi ser. Men idag er det opp til eieren alene om man vil "redde" egen hund, og om man faktisk har råd til det.

Nå er det ikke samme motetrenden her til lands som i USA med å "redde" hunder - rescue er jo stort der borte, og kjendiser i fleng har omplasseringshunder. Og der later det til å være litt i mor godhjertaånden å ta til seg trebeinte dyr og så videre. Det finnes til og med et eget sted for blinde dyr...

Men strålende overskrift, ja. Litt synd at caset ikke var litt mer "normalt"; at det ble en litt touch and go som virker ekstremt i to av operasjonene de nevnte. For det er jo mange inngrep som foretas som er mer "normale". Men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som faktisk ikke har råd til å makse på forsikringen, men som uten store "katastrofer" likevel har et godt hundehold og er i stand til å dekke alle daglige og mer normale veterinærutgifter, eller som ikke vet hvor dyrt slike ting faktisk kan bli - og velger moderat greie løsninger.

For jeg synes operasjoner er i ferd med å bli veldig dyrt? MÅ de være så dyre, anyone - eller er det bare jeg som synes at det ikke er lenge siden bussbillettene var mye rimeligere enn idag... Går operasjonsprisene i været i takt med forsikringsnivået, slik noen har antydet her inne før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som faktisk ikke har råd til å makse på forsikringen, men som uten store "katastrofer" likevel har et godt hundehold og er i stand til å dekke alle daglige og mer normale veterinærutgifter, eller som ikke vet hvor dyrt slike ting faktisk kan bli - og velger moderat greie løsninger.

For jeg synes operasjoner er i ferd med å bli veldig dyrt? MÅ de være så dyre, anyone - eller er det bare jeg som synes at det ikke er lenge siden bussbillettene var mye rimeligere enn idag... Går operasjonsprisene i været i takt med forsikringsnivået, slik noen har antydet her inne før?

Tror det er en kombinasjon av markedets økende kjøpekraft... Å ha forsikkret dyret for si hvertfall 50,000kr koster meg 2200kr per år via. Agria, dette er i mine øyene ingenting, vi snakker om mindre enn 200kr per mnd. Noe alle har rød til, jeg jobber deltid og har lån, masse utgifter på siden og overlvere fremdeles. Et par mindre øl i måneden det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tror det er en kombinasjon av markedets økende kjøpekraft... Å ha forsikkret dyret for si hvertfall 50,000kr koster meg 2200kr per år via. Agria, dette er i mine øyene ingenting, vi snakker om mindre enn 200kr per mnd. Noe alle har rød til, jeg jobber deltid og har lån, masse utgifter på siden og overlvere fremdeles. Et par mindre øl i måneden det.

Ja, og så kan du gange 2200 med 4, 6 eller 8 - og dermed kommer summen opp i anseelig størrelse. I tillegg så kommer en SVÆR egenandel........ Egenandelen på 55 000 er faktisk over 15000 - og jeg ville faktisk ikke hatt råd til deg jeg.

Og ikke pokker om jeg skal ha det på meg at jeg derfor er en dårlig hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så kan du gange 2200 med 4, 6 eller 8 - og dermed kommer summen opp i anseelig størrelse. I tillegg så kommer en SVÆR egenandel........ Egenandelen på 55 000 er faktisk over 15000 - og jeg ville faktisk ikke hatt råd til deg jeg.

Og ikke pokker om jeg skal ha det på meg at jeg derfor er en dårlig hundeeier.

Har aldri sagt at du er en dårlige hundeeier om du ikke har slik forsikring, nå må du slutte å være så hårsår.

Hvorfor skulle man gange 2200kr med 4 6 eller 8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at du er en dårlige hundeeier om du ikke har slik forsikring, nå må du slutte å være så hårsår.

Hvorfor skulle man gange 2200kr med 4 6 eller 8?

Hvis man har flere hunder for eksempel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går operasjonsprisene i været i takt med forsikringsnivået, slik noen har antydet her inne før?

Sannelig om jeg vet, men jeg har inntrykk av at det går en viss spekulasjon i dette med forsikring. Jeg har ihvertfall vært i kontakt med klinikker som opererer åpenlyst med ulike takster alt ettersom forsikring. Der avklarer man først om hunden er forsikret eller ei, og så setter man opp et kostnadsoverslag. Men man pynter selvsagt litt på det, og kaller det "rabatt" hvis hunden ikke er forsikret :P Hah! :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 2 år hadde jeg rundt 70.000 i veterinær utgifter på Ebbe. Det er da utenom mengder med medisiner, reise og opphold hit og dit... Men det var hele tiden viktig for meg at han hadde god livskvalitet og at det var stor sjanse for at han skulle bli bra. Da han begynte å bli veldig dårlig og det ble klart at han aldri ville bli bedre så fikk han slippe i påsken i fjor.

Jeg hadde gjort det samme om igjen og hadde Molly blitt syk og trengt en operasjon til 50.000+ så hadde jeg gledelig betalt om det var rimelig sikkert at hun ville bli ordentlig frisk etterpå...

Noe annet blir det om hunden er gammel, operasjonen er usikker og kanskje bare gir hunden ett år ekstra med halvgod livskvalitet. Da er det bedre å innse at det er over synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant artikkel. Hunden min ble operert av veterinær Ulf Erlandsen, som er utrolig dyktig! Vi var heldige ved at det var nettopp denne veterinæren som var på vakt den kvelden da min hund skadet seg alvorlig. De andre ville nok anbefalt avlivning. 4 operasjoner, lang tid med sykdom og flerfoldige tusen ga hunden 9 gode år, hvor han løp rundt som en hvilken som helst annen hund. Det var verdt det :ahappy: Det spørs helt på prognosen etterpå, hvor mye jeg vil være villig til å gjøre for hunden. Får den et par mnd med sterkt redusert livskvalitet, så nei, men mange gode år, så ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...