Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hunder i båndtvangtiden


tosa

Recommended Posts

Ok, spørsmål: Jeg har pelsen løs.På tur oppdager han en hund i bånd med eier og ignorerer fullstendig at jeg kaller ham inn. Hvis nå denne hunden i bånd er aggressiv - er det naturlig for den gjengse løse hund (med eier rett bak) å gå til angrep? Vil ikke den "normale" hunden unngå dette aggressive monsteret i bånd og bare gå videre?

Er hunder så oppsøkende at de ypper til bråk?

Det stusset jeg på også.

Loke er en fredelig hund men ved to anledninger har han vært nær ved å bli angrepet av løshunder (retrievere begge gangene faktisk)

Begge disse visste jeg at var hannhundaggresive og jeg visste forsåvidt også at eierene ikke akkurat hadde sluppet de med vilje (shit happens) og det var uaktuellt å se ann situasjonen.

Begge gangene klarte jeg å unngå konflikten ved å huke tak i halsbåndet til den andre hunden i løpet av de sekundene de stoppet med snute mot snuten til Loke for så å slippe Loke løs og koble opp hunden til båndet hans. Den siste gangen det skjedde skjønte jeg at det kom til å skje før jeg så hunden (eierens desperate rop etter udyret tipset meg) og koblet sågar Loke fra båndet før den andre hunden kom bort, men holdt han i halsbåndet som "lokkemat"til jeg fikk huket tak i i kampretrieveren. Loke er en normal hannhund, han bråker ikke for å bråke liksom, så han holdt seg på god avstand etter han ble sluppet begge gangene. Den første gangen var det en hund som hadde slitt seg fra båndet ute og Loke satt pent i oppkjørselen og ventet i mens jeg avleverte hunden på døra til en svært lettet eier.

Faktisk ser jeg ofte at han går i bue rundt de litt "uggne" hundene vi møter når han er løs på tur, han later nesten som om de ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det burde være båndtvang i skogen.. (glad jeg slipper og bruke det)

ikke så lenge hunden er i nærheten av eieren og hunden gir blanke i andre mennesker som går forbi..

de fleste har vel kontroll over hunden, og lært den at den ikke trenger og hilse på alt som går på to eller fire bein..

kan ha forstårlse for båndtvang i boligområder og byen..

kan støte på andre dyr i skogen da...ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det burde være båndtvang i skogen..

ikke så lenge hunden er i nærheten av eieren og hunden gir blanke i andre mennesker som går forbi..

de fleste har vel kontroll over hunden, og lært den at den ikke trenger og hilse på alt som går på to eller fire bein..

kan ha forstårlse for båndtvang i boligområder og byen..

kan støte på andre dyr i skogen da...ler

1. Båndtvangen er først og fremst for ville dyr og husdyr, du veit det, sant? (nei, tydeligvis ikke)

2. Det er hovedsaklig i skogsområder etc. du finner disse dyrene, ergo er det nettopp her det er størst behov for båndtvang.

3. NEI, det er veldig veldig mange hunder som ikke har lært at de ikke trenger å hilse på alt som kryper og går av mennesker og hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, spørsmål: Jeg har pelsen løs.På tur oppdager han en hund i bånd med eier og ignorerer fullstendig at jeg kaller ham inn. Hvis nå denne hunden i bånd er aggressiv - er det naturlig for den gjengse løse hund (med eier rett bak) å gå til angrep? Vil ikke den "normale" hunden unngå dette aggressive monsteret i bånd og bare gå videre?

Er hunder så oppsøkende at de ypper til bråk?

Eh... er det virkelig 100% naturlig oppførsel for en hannhund å ikke like andre hannhunder?? Er jeg helt ute på tur her eller? Da kjenner jeg faktisk ganske så mange unaturlige hanner..

Og utenom dette, sunn fornuft er alltid bra!

Forhåpentligvis vil den løse hunden forstå at det ikke er noe morro å hilse på denne hunden. Det finnes dog hunder som ikke er smarte nok til å forstå at dette blir bråk, hunder som er såpass overlegne/dominante eller dristige at de skal yppe.

- - -

Hannhunder som ikke liker hannhunder er naturlig, og det finnes til en viss grad innen alle raser, noen er dette sterkere hos enn hos andre uten tvil. Jeg sitter igjen med en observasjon der man ser spesielt rottiser og andre store hunder ofte ikke er så begeistret for andre hannhunder uten at dette er en regel at de alle hater hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

båndtvang er jo på alle slags rase.

men hvorfor har ikke de små bånd på hundene sine???

Mange tror båndtvang tror de 'må ha hundene sin i bånd' bare fordi det er en regel, men det er jo pga dyr og fugler.

'hunden min stikker uansett ikke av', har jeg hørt mange si.

Jeg skal være ærlig. Min springer løs året rundt. Men jeg har han ikke løs der jeg vet det ferdes hjort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med mine på fjellet for en stund siden, hadde dem løse begge to.. Border Collien stakk, og Dvergpinscheren fulgte etter litt, men så snudde hun om kom til meg, var hjort de hadde luktet.. Heldigvis kom Border Collien tilbake ganske kjappt..

Jeg er mer forsiktig når jeg slipper Border Collien enn når jeg slipper Dvergpinscheren.. DPen slipper jeg så og si over alt.. Dvergpinscheren en holder seg mye mer til meg, og er veldig opptatt av hvor jeg er, mens Border Collien er mye mer selvstendig.. Dvergpinscheren bryr seg i tillegg ikke om andre mennesker når hun er løs, ganske greit i grunn.. Dog hadde jeg aldri turd å slippe noen av dem i områder med sau, ku eller andre dyr i flokk, da tror jeg til og med min borrelåsaktige Dvergpinscher ville stukket av..

De hundene jeg oftest treffer på løse, og jeg ikke kan se eieren noen steder, men møter gjerne på dem sånn 10 min seinere, er fuglehunder.. Aner ikke hvor ofte jeg har truffet en setter av et slag løs, med eier laaaangt unna.. Syns også en del hunder kan være litt tergete av seg, står 4-5 meter unna og glor på mine hunder i bånd, DPen går jo av fistel :P Men for min del så gjør det ikke noe å møte på løse hunder, de fleste er jo snille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en akita i nabolaget, som eier ikke engang kan dra i båndet til hvis den ser en annen hund, hun er redd sin egen hund og den har skambitt en annen hund til avlivning før. Men vedkommende har vett til å holde seg unna parker iallfall, men ferdes i marka. Ja, den er i bånd - men hvis eier ikke tør gripe inn overfor egen hund, så har hun et STORT ansvar for å advare andre og ta sine forholdsregler. Ville jeg tro...

Her ble jeg nysgjerrig siden jeg vet du bor i Oslo. Er dette 'min' akita, den som banket livskiten ut av min hund? Alt annet ser ut til å stemme fortreffelig og jeg vet at eieren har vært i mer enn en rettsak pga hunden hennes. PM holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...