Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store (sunne) middagstråden


xxx12345

Recommended Posts

Kyllingsalater av diverse varianter er jo også godt! Kyllingfilet som er krydret og stekt for så å bli skjært opp i biter (man kan velge kald eller varm, men hvis den er varm må man legge den på toppen, eller evt legge den på når man forsyner seg) med alt av salat man liker. Jeg synes også det er veldig godt med sprøstekte nøtter drysset over. Pinjekjerner og peanøtter er min favoritt, men smak og behag :P Dressing er jo ikke det helt sunneste, men olje og eddik er ikke så verst har jeg funnet ut!

Kanskje vi skulle gitt ut "Sonens kokebok, for de sunne hundefolk" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 218
  • Created
  • Siste svar

idag skal vi have stegt ørretskiver med stegte risnudler og grøntsager

2 pers

400-500 g ørret i skiver

3 plader risnudler

2 gulerødder i strimler 3-4mm tykke

1 løgi strimler eller både

½ bundt broccoli i passende stykker

1/3 squash strimler 1cm tykke og ca 4 cm lange

olie

soya sovs

salt & peber

limesaft

1 fed hvidløg i tynde skiver

½ tsk chilipulver

risnudlerne opblødes i en skål med lunkent vand.

ørret skiverne steges på pande med salt, peber og limesaft, samtidig med at du tilbereder nudler og grøntsager i en wok eller sautepande.

olie varmes godt op, hæld derpå hvidløg og chili i wok'en, og svits det af i et par minutter, skru en smule ned for varmen, men ikke for meget, tilsæt nudler, løg, gulerødder, broccoli og squash steg det i nogle minutter samtidig med at du sørger for at få vendt det godt, krydder det med soyasovs og salt og peber efter behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en bakgrunn som kokk eller noe? Du lager fantastisk fristende mat..

Som sagt tidligere kan jeg godt lide at lave mad, har lært at lave mad(middagsmad) siden jeg var 8, kommer af en mad interesseret familie hvor alle kan lave mad.

Har rejst meget i det meste af verdenen og har tillært mig at lære at lave nye retter efter at have smagt en ret.

Har konkurreret lidt med brødrene om at lave det bedste måltid (den ene er kok/dykker, og er nu ejer af en restaurant).

Edit: Kommer fra en familie, der altid har villet prøve nye retter og ikke kun spise gammeldags mad :D

Store fester med indlejede kokke så vi kunne få fancy mad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag i dag:

En sopp

En paprika

En halv purreløk

En vanlig løk

Fire cherrytomater

Grønne oliven

Fire egg

Kyllingkjøtt (av typen "salatkjøtt")

Fire ss vann

Krydder: sitronpepper, salt, rosmarin, provence krydder.

Miks alt sammen i en bolle, og stek i panne til all væske har blitt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det noe så enkelt som tomatsuppe med egg og pasta, og hvitløksbrød ved siden av :)

Edit: en hel sopp Aya?..... hehe

*Knis* Ja, oppdelt da:p Jeg er ikke såå glad i sopp, det holder i massevis med en:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sopp liksom hihi

Men hvorfor dropper du den ikke bare da? Det er ikke så mye sunt i en sopp at det gjør noen forskjell..

Det er godt med LITT sopp! Dessuten var den ganske stor... *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal jeg lave indisk karrysuppe :)

2 pers

3 kyllingelår eller 2 kyllingefileter i tern (jeg bruger lår da det giver mere smag til suppen)

1½ L vand

1/4 matfløde

indisk gul karry

lidt smør

1 løg i tern

2 purre i skiver

salt & peber

2 dl kogt ris

kyllingen + 1½ liter vand koges i en gryde med salt og peber i ca 20 minutter.

Tag en stor gryde smelt smørret svits løg og ca 3 spk karry i et par minutter, tilsæt purren, den kogte kylling, vandet du kogte kyllingen i og matfløden.

Kog suppen op og lade simre i ca 10 minutter, tilsæt risen, smag den til med salt, peber og ekstra karry, evt. jevn suppen lidt med en smule mel, hvis en tykkere suppe ønskes, og hvis du ønsker den skal være mere gul, så tilsæt 1 tsk gurkemeje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I dag spiste jeg på yndlingskafeen min i EU. Der fikk jeg pestomarinert kylling med ovnstekte potetskiver og tzatziki. (Salat, oliven og tomat) med brød og tapenade. Sitronmarengsterte til dessert. Yum Yum (Det beste av alt er at hele herligheten kostet meg 112 kr)Sunt, ganske billig og veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal jeg lave thaimad "Phad thai" stegte nudler med oksekød og svinekød i en lidt sød krydret sovs.

2 pers

1 pakke risnudler

150 gr oksekød i tynde strimler

150 gr svinekød(kottelet) i tynde strimler

2 hoveder phak choi (grøntsag, minder lidt om kinakål) i strimler

1 løg i strimler

1-2gulerødder i tunde strimler

1 håndfuld hakket koriander blade/stængler

1 fed hvidløg i skiver

1-2 thaichili

4 håndfulde bønnespirer

2 æg der er pisket sammen

lidt olie

soya

sød soya

fiskesovs

østersauce

eller phad thai kryddermix

Nudlerne lægges i blød i lunkent vand.

olien varmes op i en wok, chili og hvidløg svitses i wok'en, efter ca 5 minutter tages chilierne ud af wok'en, tilsæt kødet og svits det i et par minutter, hæld æggene i og vend det som til æggerøre, når alt æggenassen er stivnet/stegt så tilsæt nudler og alle grøntsager undtagen bønnespirer og koriander, krydder med soya, sød soya, østerssauce og fiskesovs og 1 dl vand (eller brug phad thai kryddermix og tilsæt vand).

3 minutter før servering tilsættes koriander og bønnespirer til retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi ha skinkegrateng med baguetter til :D

Legger ut oppskriften her :

2 dl makaroni

3 ss margarin

3 ss hvetemel

4 dl TineMelk Lett melk

1 terning kjøttbuljong

1 egg

400 g skinke

0,25 stk purre

0,5 dl TINE hvit ost, revet

Salt & pepper

I stekeovnen: 225 grader, i cirka 30 minutter

Kok makaronien som anvist på pakken. Hell av vannet. Smelt margarin, rør inn melet og spe med melken. Kok opp sausen og rør godt. Bland inn egget og tilsett skinken som er skåret i biter/strimler, purre skåret i ringer og halvparten av osten.

Smak til med krydder og hell blandingen i en ildfast smurt form, dryss resten av osten på toppen.

Serveres med en frisk salat ved siden av.

* Skal ha i brokkoli og mais og :D

Sunn? Tja litt kanskje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I dag har jeg spist bacon med broccoli & blomkål grateng (og litt attåt). Det er så enkelt og veldig godt.

Jeg tar en 1/2 pakke frossen blomkål& broccoli blanding slenger oppi litt kokt makaroni, erter, litt fersk moserella ost og en skvett melk. Settes i ovnen i 25 min. Gratineres med litt ost siste 5 min. Steker litt bacon og har ved siden av sammen med en hvitløksbaguett.. Yummi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...