Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppbevaring av V&H på tur om sommeren


tosa

Recommended Posts

Jeg gikk over til V&H for ca en mnd. siden, og hundene elsker det. og de vil ikke lenger ha tørrfor. Men jeg kom til å tenke på at jeg kommer til å få et problem til sommeren. Jeg er mye på hytta og der har jeg ikke innlagt strøm eller vann. Jeg er der ofte i helgene, og noen ganger en uke om gangen. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal oppbevare fôret når jeg er der. Er det noen av dere som har hatt det samme problemet å funnet en løsning på det?

Flott om dere har noen tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men hva er en playmate og hvor får man kjøpt det?

det er en boks.. ehm, vår type heter playmate, så derfor jeg kallte det det. Kom på nå at det kanskje het noe annet egentlig..

Men jeg tenker på en sånn fryseboks som man putter fryseelementer oppi.

Sånn ser vår ut:

M12712.jpg

Maten holder seg kald lenge, så om du tar med deg V&H dypfryst, så skal det holde seg kaldt en stund om du har mange fryseelementer oppi ^_^

EDIT:

Kjølebag er vel ordet, bare at den ikke bør være i tøy, men i plast.. Det har jeg hørt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Maten holder seg kald lenge, så om du tar med deg V&H dypfryst, så skal det holde seg kaldt en stund om du har mange fryseelementer oppi ^_^

Strengt tatt er det vel ikke noe poeng i å ha fryseelementer oppi hvis du har den full av frossen v&h :tongue: det gjør jo akkurat samme nytten og du slipper å være med deg ekstra. Hvis boksen derimot bare er halvfull av v&h eller andre frosne ting kan det være en fordel å fylle opp med fryseelementer. Hehe er jo en selvfølge, men nevner det allikevel jeg ^_^

Ellers, når boksen ikke har frosne ting i seg lenger er det alltid et triks å senke ting som skal holde seg ned under vann i en kald fjellbekk eller brønn i skyggen. Selvfølgelig må det være tett pakka og ligge helt under vann så dyr eller dine egne hunder ikke kommer til.

Men på lang sikt er det nok lurt å satse på tørka for eller tørrfor mot slutten av turen hvis du skal være lenge på tur eller hytte. Frysetørka vom er finfint. Derfor syns jeg det er greit at hunden er vandt til å spise tørrfor i tillegg til f.eks. v&h. En kombinasjon av tørrfor og frysetørra vom gir hunden det den trenger og det blir ikke fordærva. Vommen gir hunden den ekstra energien (fett) den ofte trenger på en fjelltur med mer aktivitet, ihvertfall lengere aktivitet i form av lange gåturer, enn i hverdagen. Så jeg ville gått for frossen v&h så lenge det holder seg (skal du ikke være veldig lenge borte går det jo på hele hytteturen) og så en kombinasjon av tørrfor og frysetørka vom (eller annet tørka kjøtt (selvfølgelig usalta)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er ikke poenget med fryseelementene at de holder seg frosset og kalde lengre enn andre ting? :)

Hvordan kan de det? Det er jo bare frosset vann... i en plastbeholder... hehe hvis vi tenker på samme da. Jeg snakker om sånne små du fyller med vann og putter i kjølebagen du har med på stranda om sommern. Ikke noen elektriske greier. Om frossent vann eller kjøtt tiner fortest er jeg ikke sikker på, men sånn veldig forskjell er det vel neppe. Poenget er vel at man fyller opp en isolert bag med fryselementer rundt noe man vil holde kaldt, og hvis bagen er helt full av frossent kjøtt er det vel ikke noe poeng med fryseelementer? :unsure: Eller har jeg missforstått totalt? Er bagen derimot halvfull er det jo et triks å fylle opp resten med fryseelementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de det? Det er jo bare frosset vann... i en plastbeholder... hehe hvis vi tenker på samme da. Jeg snakker om sånne små du fyller med vann og putter i kjølebagen du har med på stranda om sommern. Ikke noen elektriske greier. Om frossent vann eller kjøtt tiner fortest er jeg ikke sikker på, men sånn veldig forskjell er det vel neppe. Poenget er vel at man fyller opp en isolert bag med fryselementer rundt noe man vil holde kaldt, og hvis bagen er helt full av frossent kjøtt er det vel ikke noe poeng med fryseelementer? :unsure: Eller har jeg missforstått totalt? Er bagen derimot halvfull er det jo et triks å fylle opp resten med fryseelementer.

hehe, ja, jeg ser poenget ditt. Jeg har bare hatt en formening av at de holdt mye bedre på kulden :Laugh:

Du har helt rett med det du sier. Poenget er vel at frysebagen må være stappfull av frossne ting, enten det er kjøtt eller fryseelementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vil de holde seg lengre om man pakker de inn i avispapir?

Avispapir isolerer jo, så ja. Men om det har noen hensikt i en frysebag er jeg ikke så sikker på. Og en frysebag full av frossent kjøtt og/eller fryseelementer holder nok bedre på varmen enn bare innpakka i avispapir. Men har man ikke det er det sikkert ikke dumt. Å pakke det inn i noe vått er også et triks fordi det våte papiret eller tøyet rundt trekker varme fra omgivelsene (kjøttet) for å tørke (vannet fordamper) og når det trekker varme fra kjøttet for å tørke holder kjøttet seg forholdsvis kjølig. Samme funker fint med vannflaska på stranda om sommern. Men noen god langvarig oppbevaring av fersket kjøtt er det nok ikke. Men å grave det ned i en myr kan være et anternativ. Eller grave ned i det hele tatt (innpakka så dyr ikke får tak i det). Tenk på de gamle jordkjellerne. De var ganske kjølige selv en varm sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke uten strøm burde være rimelig greit å få til.

Pakk hver V&H-porsjon inn i aluminiumsfolie. Frakt fôret i en kjølebag av den typen som kan kobles til bilens sigarettenner, så holder maten seg kaldest mulig til du kommer fram til hytta. Senk kjølebaggen ned i brønna eller nærmeste bekk/elv, så holder maten seg kald lenger.

Er du på hytta hele uka uten å dra til folk? Hvis det er en butikk i nærheten hvor du bruker å handle, kan du jo kanskje spørre dem pent om du kan få oppbevare halvparten av hundematen der. Pakk den i så fall godt inn.

Det er forøvrig også vanlig at butikker og bensinstasjoner i hytteområder selger store pakker med isbiter. Det kan du fylle opp kjølebagen med når halve uka har gått, hvis du ikke får lagret fôret på butikken.

Dessuten, hvis det er matbutikk i nærheten, så kan du jo tilogmed handle mat til hundene der i stedet for å ta med en hel ukes matrasjon. Rå, ubehandlede kyllingvinger/-lår, nakkekoteletter, osv, er finfin mat. Eller, hvis du er på god talefot med folkene på butikken, så kan du spørre dem om du kan få kjøpe kjøttvarer som har gått ut på dato. Tilbyr du dem 20 kr/kg for det, så blir de kanskje interessert. De tjener jo ingenting på å kaste det.

Hvis du er mutters alene hele uka, uten å dra til butikk eller annen sivilisasjon, kan du jo i stedet ta med halve ukas matrasjon i form av tørket kjøtt. Kjøp inn en passende mengde magert kjøtt, f.eks. hjerter, lever, svinekoteletter, kyllinglår uten skinn, kalkunhalser (det får du fra Vom & Hundemat) eller andre ting med lite fett. Skjær kjøttet opp i strimler, del kalkunhalsene opp i én og én nakkevirvel (bruk øks), og tørk dette på lav temperatur i komfyren med åpen dør, evt bruk vifte hvis du har vifteovn. Så pakker du maten løst i en luftig nettpose, og denne henger du opp i solveggen på hytta, hvor det er varmt og tørt, eventuelt over vedovnen inne hvis du fyrer på kalde, våte dager. Voila, du har mat i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEn om man skal på telttur, eller "sove-under-åpen-himmel"-tur, er det trøket vom som blir det beste alternativet da?

Jeg kan godt være 10-12 dager på tur, uten hytte, uten telt og uten sivil kontakt utenom de jeg reiser med... og tørking av kjøtt til hund, skjer det på samme måte som tørking av kjøtt til folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEn om man skal på telttur, eller "sove-under-åpen-himmel"-tur, er det trøket vom som blir det beste alternativet da?

Jeg kan godt være 10-12 dager på tur, uten hytte, uten telt og uten sivil kontakt utenom de jeg reiser med... og tørking av kjøtt til hund, skjer det på samme måte som tørking av kjøtt til folk?

Tørket vom og tørket kjøtt er kjempebra på teltturer.

Det samme gjelder tørrfisk.

Fett, i form av talg, holder seg lenge og er en genial energibombe til tur-hunder.

Blodpulver kan også tas med og blandes ut med vann.

Jeg skal akkurat til å bestille masse hjerter, og det er noe av det aller enkleste å tørke. Det er bare å skjære hjertene i strimler og tørke i komfyren på lav varme. Lever, nyrer, lunger osv er også perfekt å tørke. Kalkunhalser er kanskje noe av det enkleste å tørke, hvis man vil ha mye bein. Det er bare å massakrere dem med en øks og tørke dem i ovnen.

Hvor bor du i verden? Hvis du holder til i nærheten av Oslo-Gardermoen, kan jeg jo se om jeg kan få bestilt litt greier til deg som er enkelt å tørke. Send meg en PM hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på lillehammer og akkurat nå er det ikke så aktuelt å tørke ting. Hunden spiser tørrfôr og v&h og med de kjølige gradene det er ute her så skal vi nok klare oss på tur en periode fremover uten å ta spesielle hensyn til mat:) Holder seg det når det er kaldt, men skal ha deg i minne når sommeren nærmer seg og om det blir aktuelt da.

Høres ut til at tørkeprosessen er lik for hund som menneske, så da kan vi jo ta det med oss på ferden:)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...