Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppbevaring av V&H på tur om sommeren


tosa

Recommended Posts

Jeg gikk over til V&H for ca en mnd. siden, og hundene elsker det. og de vil ikke lenger ha tørrfor. Men jeg kom til å tenke på at jeg kommer til å få et problem til sommeren. Jeg er mye på hytta og der har jeg ikke innlagt strøm eller vann. Jeg er der ofte i helgene, og noen ganger en uke om gangen. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal oppbevare fôret når jeg er der. Er det noen av dere som har hatt det samme problemet å funnet en løsning på det?

Flott om dere har noen tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men hva er en playmate og hvor får man kjøpt det?

det er en boks.. ehm, vår type heter playmate, så derfor jeg kallte det det. Kom på nå at det kanskje het noe annet egentlig..

Men jeg tenker på en sånn fryseboks som man putter fryseelementer oppi.

Sånn ser vår ut:

M12712.jpg

Maten holder seg kald lenge, så om du tar med deg V&H dypfryst, så skal det holde seg kaldt en stund om du har mange fryseelementer oppi ^_^

EDIT:

Kjølebag er vel ordet, bare at den ikke bør være i tøy, men i plast.. Det har jeg hørt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Maten holder seg kald lenge, så om du tar med deg V&H dypfryst, så skal det holde seg kaldt en stund om du har mange fryseelementer oppi ^_^

Strengt tatt er det vel ikke noe poeng i å ha fryseelementer oppi hvis du har den full av frossen v&h :tongue: det gjør jo akkurat samme nytten og du slipper å være med deg ekstra. Hvis boksen derimot bare er halvfull av v&h eller andre frosne ting kan det være en fordel å fylle opp med fryseelementer. Hehe er jo en selvfølge, men nevner det allikevel jeg ^_^

Ellers, når boksen ikke har frosne ting i seg lenger er det alltid et triks å senke ting som skal holde seg ned under vann i en kald fjellbekk eller brønn i skyggen. Selvfølgelig må det være tett pakka og ligge helt under vann så dyr eller dine egne hunder ikke kommer til.

Men på lang sikt er det nok lurt å satse på tørka for eller tørrfor mot slutten av turen hvis du skal være lenge på tur eller hytte. Frysetørka vom er finfint. Derfor syns jeg det er greit at hunden er vandt til å spise tørrfor i tillegg til f.eks. v&h. En kombinasjon av tørrfor og frysetørra vom gir hunden det den trenger og det blir ikke fordærva. Vommen gir hunden den ekstra energien (fett) den ofte trenger på en fjelltur med mer aktivitet, ihvertfall lengere aktivitet i form av lange gåturer, enn i hverdagen. Så jeg ville gått for frossen v&h så lenge det holder seg (skal du ikke være veldig lenge borte går det jo på hele hytteturen) og så en kombinasjon av tørrfor og frysetørka vom (eller annet tørka kjøtt (selvfølgelig usalta)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er ikke poenget med fryseelementene at de holder seg frosset og kalde lengre enn andre ting? :)

Hvordan kan de det? Det er jo bare frosset vann... i en plastbeholder... hehe hvis vi tenker på samme da. Jeg snakker om sånne små du fyller med vann og putter i kjølebagen du har med på stranda om sommern. Ikke noen elektriske greier. Om frossent vann eller kjøtt tiner fortest er jeg ikke sikker på, men sånn veldig forskjell er det vel neppe. Poenget er vel at man fyller opp en isolert bag med fryselementer rundt noe man vil holde kaldt, og hvis bagen er helt full av frossent kjøtt er det vel ikke noe poeng med fryseelementer? :unsure: Eller har jeg missforstått totalt? Er bagen derimot halvfull er det jo et triks å fylle opp resten med fryseelementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de det? Det er jo bare frosset vann... i en plastbeholder... hehe hvis vi tenker på samme da. Jeg snakker om sånne små du fyller med vann og putter i kjølebagen du har med på stranda om sommern. Ikke noen elektriske greier. Om frossent vann eller kjøtt tiner fortest er jeg ikke sikker på, men sånn veldig forskjell er det vel neppe. Poenget er vel at man fyller opp en isolert bag med fryselementer rundt noe man vil holde kaldt, og hvis bagen er helt full av frossent kjøtt er det vel ikke noe poeng med fryseelementer? :unsure: Eller har jeg missforstått totalt? Er bagen derimot halvfull er det jo et triks å fylle opp resten med fryseelementer.

hehe, ja, jeg ser poenget ditt. Jeg har bare hatt en formening av at de holdt mye bedre på kulden :Laugh:

Du har helt rett med det du sier. Poenget er vel at frysebagen må være stappfull av frossne ting, enten det er kjøtt eller fryseelementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vil de holde seg lengre om man pakker de inn i avispapir?

Avispapir isolerer jo, så ja. Men om det har noen hensikt i en frysebag er jeg ikke så sikker på. Og en frysebag full av frossent kjøtt og/eller fryseelementer holder nok bedre på varmen enn bare innpakka i avispapir. Men har man ikke det er det sikkert ikke dumt. Å pakke det inn i noe vått er også et triks fordi det våte papiret eller tøyet rundt trekker varme fra omgivelsene (kjøttet) for å tørke (vannet fordamper) og når det trekker varme fra kjøttet for å tørke holder kjøttet seg forholdsvis kjølig. Samme funker fint med vannflaska på stranda om sommern. Men noen god langvarig oppbevaring av fersket kjøtt er det nok ikke. Men å grave det ned i en myr kan være et anternativ. Eller grave ned i det hele tatt (innpakka så dyr ikke får tak i det). Tenk på de gamle jordkjellerne. De var ganske kjølige selv en varm sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke uten strøm burde være rimelig greit å få til.

Pakk hver V&H-porsjon inn i aluminiumsfolie. Frakt fôret i en kjølebag av den typen som kan kobles til bilens sigarettenner, så holder maten seg kaldest mulig til du kommer fram til hytta. Senk kjølebaggen ned i brønna eller nærmeste bekk/elv, så holder maten seg kald lenger.

Er du på hytta hele uka uten å dra til folk? Hvis det er en butikk i nærheten hvor du bruker å handle, kan du jo kanskje spørre dem pent om du kan få oppbevare halvparten av hundematen der. Pakk den i så fall godt inn.

Det er forøvrig også vanlig at butikker og bensinstasjoner i hytteområder selger store pakker med isbiter. Det kan du fylle opp kjølebagen med når halve uka har gått, hvis du ikke får lagret fôret på butikken.

Dessuten, hvis det er matbutikk i nærheten, så kan du jo tilogmed handle mat til hundene der i stedet for å ta med en hel ukes matrasjon. Rå, ubehandlede kyllingvinger/-lår, nakkekoteletter, osv, er finfin mat. Eller, hvis du er på god talefot med folkene på butikken, så kan du spørre dem om du kan få kjøpe kjøttvarer som har gått ut på dato. Tilbyr du dem 20 kr/kg for det, så blir de kanskje interessert. De tjener jo ingenting på å kaste det.

Hvis du er mutters alene hele uka, uten å dra til butikk eller annen sivilisasjon, kan du jo i stedet ta med halve ukas matrasjon i form av tørket kjøtt. Kjøp inn en passende mengde magert kjøtt, f.eks. hjerter, lever, svinekoteletter, kyllinglår uten skinn, kalkunhalser (det får du fra Vom & Hundemat) eller andre ting med lite fett. Skjær kjøttet opp i strimler, del kalkunhalsene opp i én og én nakkevirvel (bruk øks), og tørk dette på lav temperatur i komfyren med åpen dør, evt bruk vifte hvis du har vifteovn. Så pakker du maten løst i en luftig nettpose, og denne henger du opp i solveggen på hytta, hvor det er varmt og tørt, eventuelt over vedovnen inne hvis du fyrer på kalde, våte dager. Voila, du har mat i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEn om man skal på telttur, eller "sove-under-åpen-himmel"-tur, er det trøket vom som blir det beste alternativet da?

Jeg kan godt være 10-12 dager på tur, uten hytte, uten telt og uten sivil kontakt utenom de jeg reiser med... og tørking av kjøtt til hund, skjer det på samme måte som tørking av kjøtt til folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEn om man skal på telttur, eller "sove-under-åpen-himmel"-tur, er det trøket vom som blir det beste alternativet da?

Jeg kan godt være 10-12 dager på tur, uten hytte, uten telt og uten sivil kontakt utenom de jeg reiser med... og tørking av kjøtt til hund, skjer det på samme måte som tørking av kjøtt til folk?

Tørket vom og tørket kjøtt er kjempebra på teltturer.

Det samme gjelder tørrfisk.

Fett, i form av talg, holder seg lenge og er en genial energibombe til tur-hunder.

Blodpulver kan også tas med og blandes ut med vann.

Jeg skal akkurat til å bestille masse hjerter, og det er noe av det aller enkleste å tørke. Det er bare å skjære hjertene i strimler og tørke i komfyren på lav varme. Lever, nyrer, lunger osv er også perfekt å tørke. Kalkunhalser er kanskje noe av det enkleste å tørke, hvis man vil ha mye bein. Det er bare å massakrere dem med en øks og tørke dem i ovnen.

Hvor bor du i verden? Hvis du holder til i nærheten av Oslo-Gardermoen, kan jeg jo se om jeg kan få bestilt litt greier til deg som er enkelt å tørke. Send meg en PM hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på lillehammer og akkurat nå er det ikke så aktuelt å tørke ting. Hunden spiser tørrfôr og v&h og med de kjølige gradene det er ute her så skal vi nok klare oss på tur en periode fremover uten å ta spesielle hensyn til mat:) Holder seg det når det er kaldt, men skal ha deg i minne når sommeren nærmer seg og om det blir aktuelt da.

Høres ut til at tørkeprosessen er lik for hund som menneske, så da kan vi jo ta det med oss på ferden:)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...