Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til labrador


Ingvild

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å finne en sele som sitter supert på Tinka. Nå har hun to seler - en sykkelsele av lær som ikke sitter spesielt bra, og en webmastersele som sitter ok.

Hun er labrador - lav av høyde (ca 51 cm), ryggen hennes er ca 55 cm fra nakke til halerot. Rundt det brederste partiet på brystkassa er hun ca 71 cm, mens rundt lenden er hun 56 cm. Hun har veldig mye halsskinn, slik at når jeg måler løst rundt halsen, har den en omkrets på 61 cm (!) på det bredeste, mens om jeg "strammer" til litt er omkretsen ca 45 cm.

I tillegg til de to selene hun har, har jeg prøvd en halvnomesele som var helt håpløs - den ble enten for trang rundt halsen eller for stor rundt kroppen. På webmastersela hennes legger halsskinnet seg i folder over reimene som går rundt halsen, og jeg ser for meg at dette kommer til å skje med andre seler også, f.eks. nomeseler. Sykkelsela hennes er grei sånn sett, men den sitter ikke noe bra ellers.

Jeg kommer til å "bruke opp" webmastersela nå i første omgang, men er på utkikk etter ei ny sele til henne, som skal sitte godt. Jeg bruker sele på tur og til sporgåing og skiturer de to gangene i året vi finner på sånt tull. Hva slags sele vil dere anbefale til en hund med mål som Tinka? Hva bruker dere andre labradoreiere (eller folk med hunder som har ca samme kroppsbygning som labbiser)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva med sånne som er justerbare? Det finnes ihvertfall halvnomeseler som er justerbare alle steder. Men de er vel ikke polstra da, så det kommer vel litt ann på bruken om det er noe serlig. De kan ihvertfall justeres både i halsen og brundt brystet og det burde jo løse litt av tjukkingproblemet :whistle: . Jeg har ingen link nå, men kan jo alltids lete fram noen om det er av interesse.

Ellers finnes det jo spesielle seler for alle type bulle/mastiffhunder og de kommer jo i alle størrelser. Kanskje det finnes noe der også som kan passe en labrador? Men den type hunder er vel ofte enda kraftigere enn en labrador igjen da... Hvor man får tak i sånt vet jeg ikke, men det kan jo kanskje være noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med selen jeg har til Vesla fra Norsk hundeutstyr. De tilpasser selene etter mål hvis man ønsker det.

Sånn sele har jeg prøvd, og den satt helt håpløst (selgeren innrømmet det faktisk selv også - "sorry, vi har ikke noen sele som passer bikkja di, gitt!"). Og jeg er strengt tatt litt skeptisk til å få bestilt på mål - hvis den allikevel ikke passer, kan jeg få returnert den da?

Hva med sånne som er justerbare? Det finnes ihvertfall halvnomeseler som er justerbare alle steder. Men de er vel ikke polstra da, så det kommer vel litt ann på bruken om det er noe serlig. De kan ihvertfall justeres både i halsen og brundt brystet og det burde jo løse litt av tjukkingproblemet :D . Jeg har ingen link nå, men kan jo alltids lete fram noen om det er av interesse.

Ellers finnes det jo spesielle seler for alle type bulle/mastiffhunder og de kommer jo i alle størrelser. Kanskje det finnes noe der også som kan passe en labrador? Men den type hunder er vel ofte enda kraftigere enn en labrador igjen da... Hvor man får tak i sånt vet jeg ikke, men det kan jo kanskje være noe å tenke på?

Er litt usikker på hva slags seler du mener med halvnomeseler som er justerbare alle steder, men den må være polstret, eller i alle fall behagelig - reimene kan ikke gnage når sela skal brukes såpass mye som den skal. Det er vel særlig viktig rundt brystet, hvor presset først og fremst kommer.

Bullesele var jo noe å tenke på. Lærsele med nagler :whistle: Men det er dyyyyrt, da - i alle fall de jeg har sett - men det er jo verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er litt usikker på hva slags seler du mener med halvnomeseler som er justerbare alle steder, men den må være polstret, eller i alle fall behagelig - reimene kan ikke gnage når sela skal brukes såpass mye som den skal. Det er vel særlig viktig rundt brystet, hvor presset først og fremst kommer.

De ser ut som vanelige halvnomeseler bare at de er justerbare i lengden rundt brystet og halsen (og den ned mellom beina tror jeg). Jeg har ikke prøvd de selv, så vet ikke om de ganger eller noe sånt. Kan godt hende de bare er beregna på å labbe rundt i byn for jeg har ikke sett noen som er skikkelig polstra, men det kan jo være værdt å prøve. Har sett det i en del dyrebutikker, men hvordan de er vet jeg som sakt ikke.

Bullesele var jo noe å tenke på. Lærsele med nagler :D Men det er dyyyyrt, da - i alle fall de jeg har sett - men det er jo verdt å prøve.

Jeg tror hun hadde vært veldig tøff med lærsele med nagler :D Ja, det er sikkert dyrt, men vil du ikke hunden din det beste liksom?? :whistle: Haha. Neida, men det går jo ann å prøve og se om det finnes til en fornuftig pris et sted.

Edit: Eller hva med f.eks. en justerbar kombitrekksele fra seleverkstedet? Ellers lager jo de spesialsydd etter mål. Det tror jeg må være det beste. Om du kan levere tilbake spesielsydd hvis den ikke passer er jeg usikker på, men det er jo bare å sende dem en mail å spørre det. De er kjappe til å svare på mail og er flinke til å lage seler. Og prisen for sånne vanelige ting som seler og sånt er ikke akkurat billig, men helt grei pris. Ikke noe over normalen og du får det spesialsydd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de Y-selene fra Trixie med fleecepolstring? :D

Dem har jeg aldri hørt om, og jeg kunne ikke finne noe særlig info om dem etter et kjapt søk heller. Du har ikke tilfeldigvis bilde/link?

Jeg tror hun hadde vært veldig tøff med lærsele med nagler :D Ja, det er sikkert dyrt, men vil du ikke hunden din det beste liksom?? :whistle: Haha. Neida, men det går jo ann å prøve og se om det finnes til en fornuftig pris et sted.

Edit: Eller hva med f.eks. en justerbar kombitrekksele fra seleverkstedet? Ellers lager jo de spesialsydd etter mål. Det tror jeg må være det beste. Om du kan levere tilbake spesielsydd hvis den ikke passer er jeg usikker på, men det er jo bare å sende dem en mail å spørre det. De er kjappe til å svare på mail og er flinke til å lage seler. Og prisen for sånne vanelige ting som seler og sånt er ikke akkurat billig, men helt grei pris. Ikke noe over normalen og du får det spesialsydd...

Jeg har hatt lyst på naglesele til henne i evigheter! Kanskje dette endelig kan bli en fin unnskyldning til å kjøpe? ("jo, men hun MÅ ha sånn hun skjønner du, for det er den typen sele som sitter best på henne, okei?")

Har sendt mail til Seleverkstedet, også får jeg ta meg tid til å prøve seler i dyrebutikkene her - og ordentlig tid, så jeg virkelig kan få sett hva som sitter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har jeg aldri hørt om, og jeg kunne ikke finne noe særlig info om dem etter et kjapt søk heller. Du har ikke tilfeldigvis bilde/link?

Dritdårlig bilde, og den selen er altfor svær for ham, men: http://static.flickr.com/108/292308943_603ccae557.jpg

http://www.canineconcepts.co.uk/item--Flee...-fleece-harness

De har dem nok på de fleste dyrebutikker, vil jeg tro. :whistle:

EDIT: Bladde gjennom bilder, og Bacon til Mari hadde den. Passet mye bedre på henne: http://farm3.static.flickr.com/2185/214103..._30b240029f.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2052/214103..._7ae867b791.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for kenjan's seler, de er meget slidstærke, Charlies sele er i brug på syvende år, og Einsteins i 1 år.

Synes at de har en god form, og mange muligheder for at rette dem til/spænde ud og ind, specielt ved hals/bringe, netop for at selen skal kunne passe hunde der er bygget forskelligt, og selvfølgelig er der mulighed for at spænde ind og ud i livet. Selerne er lavet så de også kan bruges til trækseler, alle deres seler er håndlavet i læder, og med foring.

Kenjan laver også seler efter mål hvis det er ønskeligt.

Hvis du kigger på Billederne af Einstein og Charlie under Hundetreff, Bergen og nyt treff kan du se selerne.

Jeg selv skal have bestilt en en sele til Einstein, da han har lagt så mange muskler på sig, at han er "vokset" ud af sin sele :whistle:

Kan bestilles på en norsk netside der forhandler dem, til samme pris som i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...