Gå til innhold
Hundesonen.no

Underlag i hundegården?!


blinki

Recommended Posts

hey godt folk!

Er det noen her som har noen gode råd til hundegård?? vist du har lyst å fortelle om din hundegård og har bilder av den som du ønsker å vise, så setter jeg stor pris på dette..

hvor mange kvadrat den bør være er din hundegård, hvor mange hunder? hvordan bør underlaget være(med tanke på drenering)? Hvor stort hundehus? isolert? varme? lys? hall tak over hundegården? har dere brukt gjerde eller elementer? hvor høy er hundegården? hvordan har dere gjort det, for at hundene ikke skal grave seg ut? osv...

alle tips, bilder og info tas i mot med STOR TAKK!

Jeg er forsatt i planleggingen, men det er kjekt å få noen tips fra folk som har gjort dette før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har jeg ikke hundegård, men hadde en der vi bodde før. Den satt vi opp med elementer 225x120 gitter mot huset og hele plater mot veien. For å begrense utsyn.. Vi hadde en dobbelt gård som var 60m2 totalt, delt på to gårder på hhv 35 og 25 m2. Med mulighet til å åpne i mellom gårdene (hadde kun stengt ved løpetid) .Der laget vi terasse ca 18 m2 mot uthuset som var innredet med to bokser med hundesenger isolert med isopor og skrudd plater utenpå. Det var luker til å gå ut og inn som var laget i tre og hadde taljesystem så de kunne åpnes og lukkes fra utsiden av boksen.Utenfor hengte vi opp tjukke plaststrimler for å holde varmen inne. Ute i hundegården la vi treheller langs gjerdet slik at det ble gravesikkert. Hundegården var i utgangspunktet stein og jord, men fyllte på 8m3 med subbus og kjørte over med "hoppetusse". Dette ble et passe mykt underlag som ikke ble gjørmete ved regnvær. Bare en ting som er viktig å huske på, som vi glemte, bor du ett sted med mye snø er det en fordel å heve døra endel og heller lage terskel under, slik at det går an å åpne døra på vinterstid også.

Dette er dyrt og tar tid, men det gir en total rømningssikker hundegård som er ett godt miljø for hundene. Våre hunder bodde ute, derfor var det viktig for oss at dette fungerte optimalt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for infoen Gråtass!!!

masse nyttige tips her :D

supert å se litt hvordan andre har gjort det, før eg skal begynne selv :icon_fun:

Er det andre som også kan fortelle om sin hundegård?

noen andre som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel bruker høy inne i hundehusene sine, da holder hundene seg gode og varme. Det går jo også an å kjøpe varmelamper og hengt i taket på hundehuset, det hadde sikkert en doberman likt. :D Han har huskyer da, og de bor ute hele året. På bakken har han netting, sånn at det er gravesikkert, og så har han selvfølgelig noe grus ol oppå sånn at ikke hundene går på nettingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt hundegårdselementer og det er veldig enkelt å komponere gården slik du vil ha den. Du får kjøpt slikt "overalt" og hvert element koster vel rundt 600 kroner? Dørene er litt dyrere. Det er standard høyde og koblingsmuligheter.

Vår hundegård er rundt 25 kvm og med mulighet til å skille av ved løpetid f.eks. Ene enden av hundegården er garasjeveggen. Dørene åpnes innover; på den måten har man litt mer kontroll dersom man har en hund som har lyst å presse seg ut mellom beina dine når du åpner døren.

Pga at Amigo er en notorisk graver (opprinnelsesbruk er muldvarpjakt) så måtte vi forsterke hundegårdsbunnen med armeringsmatter under singelen. Det ligger en stripe armeringsmatter rundt elementene og det har ikke vært noe problemer med gravinga.

Vi har hus til hundene - tre stykker har vi stående. Ene huset er laget sjølv og det har flatt tak som kan løftes av. Jeg liker det best da hunden har en mulighet til å ligge oppå taket og slappe av om han vil. Fordi de da kommer såpass høyt opp i været så er det netting over der huset står for å forhindre at de bruker taket som springbrett over gjerdet... har en polarhund også ser du og hun er ram til å finne på slikt.

Husene er også plassert slik at det er umulig å hoppe fra huset og over gjerdet og inngangen på huset er heller ikke vendt mot det den verste blåsten.

8fpn3pv.jpg

8eiegev.jpg

818btvr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selv sette opp hundegård, men jeg leier og vil derfor ikke grave opp hagen. Planen er rett og slett å lage en "altan" inne i hundegården. Ha treverk i hele (da kan jeg bare ta den bort å så gress når jeg flytter, dem klarer heller ikke grave seg igjennom det, lett å renholde med spyler slange)

Må legge til at jeg ikke skal bruke den til lufting o.l. men som oppholdsplass for dyrene. Lufting gjør jeg andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror at en kombinasjon av stor pukk under og singel/grus over vil gi god drenering. Og pass på å bygge hundegården litt opp (bare noen cm) fra resten av hagen for dreneringas skyld. God drenering er alfa og omega i en hundegård. For renslighet og trivsels skyld er det viktig at den er tørr. Grus er bra for hundenes poter fordi de blir litt herda (imotsetning til gress som ofte blir værende fuktig og ødelegger potene på sikt, spesielt i kombinasjon med dårlig drenering) og er ikke så hardt å gå og ligge på som betong el. (selv om det er veldig renslig og enkelt da). Armeringsgjern langs gjerdet er heller ikke dumt med tanke på nåværende eller fremtidige (!) utbryterkonger og gravere. Om du har klatrere kan det kanskje være en ide med sprinkler istedenfor netting (hvis du kjøper elementer). Eller netting over også da, men det syns jeg blir så ukoselig :tongue: . Høyden på de vanelige elementene er en grei høyde. De pleier å være rundt 1.80.

Også var det noen som nevnte hundehus. Når det gjelder hundehus kommer det jo ann på type hund og hvordan det skal brukes. Alle hundene jeg har drivi med (huskyer) har elsket å ligge på taket, så jeg mener et hundekus bør ha flatt tak. Det bør også være avtagbart for å enkle renholdet. Skal hunden bo i det over lengere tid (f.eks. hele dagen du er på jobb, hele natta eller hele døgnet) bør det ikke være for stort. Selvfølgelig skal det være plass til at den kan ligge behagelig der, men hvis huset er for stort vil ikke hundens kroppsvarme klare å varme det opp. De går jo uansett bare ut for å strekke på seg og bevege seg. Forholdsvis lite hus gjør det varmere (men igjen, den skal selvfølgelig ha plass til å ligge behagelig). Forholdsvis liten inngang et stykke over bakken er også en fordel. Det gir mindre varmetap og hunden drar ikke med seg snø inn eller halm og annet underlag ut. Huset bør også stå på små bein (et par cm er nok) så det kommer litt opp fra bakken. Tenk hvis du selv sitter på bakken, du har større varmetap til den kalde bakken enn lufta rundt. Også må det selvfølgelig ha halm eller noe annet isolerende å ligge på/i inni på vintern. En del raser vil også trenge isolert hus evt med varme inni for å holde varmen. Men det vet du vel best med din rase. Hvis det er aktuelt kan jeg finne målene vi brukte da vi bygde nye hus til huskyene.

Jeg skal selv sette opp hundegård, men jeg leier og vil derfor ikke grave opp hagen. Planen er rett og slett å lage en "altan" inne i hundegården. Ha treverk i hele (da kan jeg bare ta den bort å så gress når jeg flytter, dem klarer heller ikke grave seg igjennom det, lett å renholde med spyler slange)

Må legge til at jeg ikke skal bruke den til lufting o.l. men som oppholdsplass for dyrene. Lufting gjør jeg andre steder.

Ulempen er hvis hundene begynner å tisse eller gjøre fra seg i gården. Da vil det kunne trekke inn i treverket og på sikt skape mye bakterier og luktproblemer. Gjør de ikke fra seg der er det selvfølgelig ikke noe problem. De fleste innhunder vil vel oppfatte det som et gulv man ikke skal gjøre fra seg på, men man vet aldri når de blir stående der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er hvis hundene begynner å tisse eller gjøre fra seg i gården. Da vil det kunne trekke inn i treverket og på sikt skape mye bakterier og luktproblemer. Gjør de ikke fra seg der er det selvfølgelig ikke noe problem. De fleste innhunder vil vel oppfatte det som et gulv man ikke skal gjøre fra seg på, men man vet aldri når de blir stående der.

Nå er mine vant med Altan og at "der tisses det ikke" så jeg tror det skal gå bra. Ellers kommer jeg faktisk til å kjøpe behandlet treverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forskjellige hundegårder med ulikt underlag. Jeg bruker hundegårdene som oppholdplass, ikke for aktivisering (selv om det hender at hundene leker med hverandre der inne). Derfor har jeg ikke større hundegårder enn 12 - 16 kv.meter, Hundene ligger stort sett i ett hjørne av hundegården, eller inne i huset/rommene uansett :icon_redface:

Grus: billig og enkelt. Jeg har vært dum nok til å ta litt sånn rødlig-pukk, slik at hundene blir rosa hvis det regner... Hundene mine graver en del, så jeg må stedig skyve grusen ned i alle gropene. De graver seg ikke ut, selv om jeg bare har jord under grusen. Grusen siger litt ut av hundegården, slik at gresset rundt blir noe grisete, ellers fungerer det helt fint.

Heller: En del jobb, koster litt mer penger, men det blir veldig fint. Når det blir sølete, kan bare bare spyle alle hellene, og det blir like fint. Hundene kan ikke grave. Husk at ha litt busker rundt hundegården, da det kan blir gansje varmt. Jeg tror det er lurt å ikke ha for mørke heller, med take på varmen om sommeren. Under hellene har vi lagt grus. Her er noen bilder av hundegården med heller (det er denne jeg bruker mest til egne hunder):

g_rden__2_.jpg

Hundegården fra baksiden: http://i43.photobucket.com/albums/e394/bcamira/DSCF5123.jpg

På det øverste bildet ser man at det ikke er noe hull i veggen, men det er det nå. Hundene har egne rom i gården bryggerhus og jeg har matte foran hullet, i tillegg til en luke slik at jeg kan stenge hundene inne/ute, mens hvis det er åpent, holder matten på noe av varmen. Inne har jeg flere rom som jeg varmer opp med panelovn/stråleovn eller varmelampe om vinteren. rommene er isolert og har vanlig dør i tillegg til luken for hundene. Se bilde under.

Et av de tre rommene inne: http://i43.photobucket.com/albums/e394/bcamira/DSCF5117.jpg

Jeg har også en hundegård med jord/gressbunn. Denne blir sølete i regnvær, men halve underlaget er av betong, så det gpr helt fint. Hundegården står i en bakke med trær noen kratt, så dette er "naturhundegården" :)

I tillegg til rommene, har jeg noen hundehus:

Vinterisolert iglo i plast: hus3.jpg

Også har jeg ett som ligner litt på dette, som Amira og Yippie sover sammen i:

Vinterisolert hundehus med flatt tak: 50_1196795004539.jpg

Inne har jeg en slik, som er litt større (hjemmelaget):

06_1195990727788.jpg

Skal det ikke være varme i hundehuset også?? eller er det vist hundene bor ute?

Det er kun regler om at hunden skal ha vinterisolert hundehus som er tørt og trekkfritt hvis den skal bo ute. Selvsagt kan dyrevernet gripe inn hvis hunden fryser allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det er kun regler om at hunden skal ha vinterisolert hundehus som er tørt og trekkfritt hvis den skal bo ute. Selvsagt kan dyrevernet gripe inn hvis hunden fryser allikevel...

Det skal nok (desverre) ganske mye til før det blir regnet som dyremisshandling og dyrevernet griper inn hvis den i det hele tatt har et hus.

Om du bør ha varme i det eller ikke tror jeg kommer ann på hunden. Isolert hus er sikkert behagelig for alle hunder, men de fleste hunder (av litt størrelse) med underull klarer seg fint uten varme hvis de har et godt underlag eller tørr halm å ligge i. Men hvis det er snakk om en korthåra rase, veldig liten eller rase uten noe underull som kan stå ute på vintern i kalde strøk er det sikkert lurt med varme i huset også. Ellers skal det jo mere til for at de begynner å fryse hvis de er vandt til kulde enn om de oftest er inne i en varm stue og bare blir tatt ut innimellom. Men å la bikkja fryse for å herde den syns jeg blir feil. Så, når det gjelder varme i huset tror jeg man må vurdere egen hund jeg. Haha dette gav kanskje ikke så mye mening men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...