Gå til innhold
Hundesonen.no

Billappen

tm100021

Recommended Posts

Hvor mye må jeg regne med å bruke på lappen? Jeg kan ingen ting... Jeg har mopedførerbeviset, og trodde jeg da hadde det med trafikalt grunnkurs i boks, men neida... Har også fått beskjed jeg må ta den på nytt?

Og hva er det jeg MÅ ha? Altså for å få lappen godkjent?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. det har kommet mange nye teite regler det siste året ;)

For å begynne å øvelseskjøre med bil, må du ha et lite teorikurs (ny regel).

Langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring, (førstehjelpskurs?) er vel en del av pakka du MÅ ha.

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører ;)

jeg er skikkelig amatør og lat. Har KUN teorien igjen, og det var jeg hatt i noen år nå. Har strøket et par ganger, og sist gang fikk jeg 2-4 feil over. Før der igjen fikk jeg EN feil over to ganger på rad.

Blir meget deprimert av å stryke :P Nå skal jeg prøve igjen til vinter/høst og prøve å lese litt. Nå må jeg legge til at ting som jeg ikke brenner for går inn øret og ut det andre. En smule kons.problemer :)

Teorien i seg selv er også dyr. rundt 350 kroner(rett meg vist jeg tar feil), og det er syv feil. Og kun ETT alternativ er rett (slik var det da jeg tok den tidligere i år -og strøyk).

www.vegvesen.no kan gi deg svar på det meste tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn mellom 25 000 og 30 000 dersom du aldri har kjørt før (om det blir mindre er det bare en bonus). Gjennomsnittsantallet for timer som IKKE er obligatoriske er 30 i Rogaland. Hver time varer tre kvarter, og koster ca 500 (iallefall her). Nå er jeg sånn at jeg ikke gidder å gå til han som tilbyr halve prisen, men som har masse misfornøyde kunder, for jeg vil lære å bli en trygg sjåfør. Kunne i likhet med deg, ingenting før jeg begynte. Som Maria sier så er kjøreopplæringen delt i fem deler. Del 1 er trafikalt grunnkurs, del 2 er innledende kjøreopplæring og tekniske ferdigheter (gire, bremse, svinge, bruke lysene riktig- altså det rent tekniske ved kjøringen). Trinn 3 er at du skal kunne kjøre i trafikken. Rundkjøringer, trafikkregler, glattkjøring og forbikjøring. Når du er ferdig med trinn 3 skal du kunne kjøre i by og på land. Trinn fire er langkjøring og kartkjøring (hele trinn fire koster ca 6500 her), og på trinn 5 er det oppkjøring. På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet. Mørkekjøring og glattkjøring koster rundt 3500, forbikjøring ca 2500, oppkjøring blir vel et par tusen, og alle teorikursene koster endel- men jeg synes faktisk det er verdt det. Bruk tid og finn en skole som har godt rykte!

Det obligatoriske:

Trafikalt grunnkurs (inkludert mørkekjøring+førstekhjelp)

Veiledningstimene

Glattkjøring (sikkerhetskurs på bane)

Forbikjøring

Langkjøring

Karttur

+ diverse teorikurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører :)

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Det fantes tidligere en overgangsordning der de med "mopedlappen" ervervet gjennom det gamle systemet slapp hele det trafikale grunnkurset utenom mørkekjøringsdemo og førstehjelpskurs. Denne overgangen er nå avsluttet, og ALLE som skal ha førerkort første gang må ha kurset.

På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet.

Dette er ikke helt riktig, selv om jeg skulle ønske jeg kunne holde igjen elever som ikke er gode nok... *le*.

En veiledningstime er, som ordet tilsier, noe som skjer i samråd med eleven. Læreren sitter faktisk ikke og bestemmer noe som helst. Hvis man har kjørt ferdig en veiledningstime, kan ikke læreren nekte eleven å gå videre. Vi kan selvfølgelig anbefale...og hvis det er skikkelig ille - nekte å kjøre med personen. Heldigvis hører majoriteten av elever på oss, da. Men loven sier altså noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen er dyyyr! Har foreløpig brukt 5-10 tusen, og jeg har ikke tatt noen av de obligatoriske timene eller teoriprøven (selv om den ikke koster så mye da). Jeg har regnet å bruke ca. 20000 da jeg får øvd veldig mye hjemme (kjører hver dag). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er karttur??? Det har jeg aldri hørt om.

Når det snakkes om karttur er dette noe som ble innført for et par år siden, som er en ny del av det som tidligere var kjent som TS-pakken (langtur med forbikjøring) På denne turen skal elevene selvstendig planlegge og gjennomføre en selvvalgt rute. (Altså finne frem til et bestemt mål med kart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan lage en liste over alt jeg MÅ ha for å kunne ta lappen? Jeg har nettopp snakket med litt forskjellige oppdrettere rundt her, som har sagt de skal øvelseskjøre med meg:p

Det du trenger er:

Før øvingskjøring:

Trinn 1 Trafikalt grunnkurs (3 kvelder med teori, 1 kveld med førstehjelp, 1 kveld med mørkekjøringsdemonstrasjon) 17 timer.

Under øvingskjøring:

Trinn 2 1 veiledningstime (teknisk nivå) 45 minutter

Trinn 3 Sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) 4 timer (tar ofte hele dagen, fordi man må kjøre til banen og tilbake)

1 veiledningstime (trafikalt nivå) 45 minutter

Trinn 4 Sikkerhetskurs på veg (teori om ulykker og risiko, forbikjøring, langkjøring, selvstendig landevegstur og refleksjon og oppsummering) 13 timer

= 36 timer obligatorisk opplæring

Teoriprøve

Oppkjøring

I tillegg, om du ikke allerede har gjort det, må du fylle ut søknad om førerkort for å kunne ta teoriprøve og oppkjøring hos vegvesenet. Søknadsskjema får du hos trafikkskolene.

Lykke til :)

Red: Tenkte jeg skulle ta med våre priser, så du får et lite hint om hva det vil koste deg. Prisene varierer selvfølgelig mye fra landsdel til landsdel...

Trafikalt grunnkurs inkl. mørkekjøring: 3400,- (mørkekjøring MÅ du ha før øvingskjøring nå i den mørke årstiden)

Veiledningstimer og kjøretimer: 550,- hver

Sikkerhetskurs på bane: 3850,-

Sikkerhetskurs på vei del 1 (forbikjøring og langtur) 4100,-

Sikkerhetskurs på vei del 2 (planlegging og gjennomføring av tur med kart) 3000,-

Oppkjøring 2100,-

Gebyr til biltilsynet ved oppkjøring 720,-

Gebyr til biltilsynet ved teoriprøve 335,-

Utstedelse av førerkort 200,- (+ 65,- for bilde, dette kan du ta når du tar teoriprøven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i drammen koster kjøretimene 500kr.

Hittil har jeg (kremt, mamma) brukt tjue tusen, og jeg har heller ikke øvelseskjørt veldig mye. Du må nok regne med å bruke mellom 20-25000 kr.

Vi har betalt alt, unntatt teoriprøven. det må man betale på biltilsynet selvsagt når man skal ta prøven. Har kun oppkjøring og teori igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Uansett må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon fra det trafikale grunnkurset. Det er få igjen som rammes av overgangsregler, men hvis hun har førerkort klasse m146 av nyere dato, så slipper hun selvfølgelig trafikalt grunnkurs, for da har hun allerede hatt det. Er det et eldre førerkort må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon før oppkjøring, men hun kan øvelseskjøre uten det. Hvis hun har mopedførerbevis kode M145 (den gamle modulen) må hun ha hele det trafikale grunnkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Personen må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år og være selv over 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

ja ikke sant..

man kan starte å undre seg over reglene hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne ha øvelseskjørt jeg..

har hatt lappen sammenhengende i 5 år..

men så var det det der med å være over 25 år da...

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

hihi... jeg er ikke skvetten av meg :) hihi...

tror jeg har vært med på mere "utrygge" ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde omtrent ikke tatt i en bil før jeg begynte med lappen. Men jeg øvelseskjørte MYE med pappa underveis.

Lappen min kostet ca 23 000, og da kunne jeg ABSOLUTT ikke kjøre før jeg begynte. Da kostet en time 450 kr og steg til 475 mens jeg holdt på (nå er vel timene oppi over femhundrelappen for 45 min)

Men det å kunne øvelseskjøre med noen er GULL verdt.

PS. Nå ble lappen min billigst mulig pga jeg sto på både teori og oppkjøring på 1. forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

Kanskje det har noe med at du har tatt en utdannelse? Bare litt sånn villt gjetta så regner jeg med at du har fått litt mer kunnskap om å lære opp andre til å kjøre bil, enn hva den gjennomsnitlige 23 åring rundt om i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

*klippet*

Godt å høre noen sette ord på det! Hører ikke annet enn folk som sutrer over hvor dyrt det er å kjøre opp, og hvor mange timer læreren "tvinger" dem til å ha! :)

Dere som synes det er så fryktelig dyrt å kjøre opp; ja, det koster dere en del penger der å da, men har dere tenkt på at dette er en investering som gjøres én gang? Hva med pengene dere for eksempel legger igjen hos frisør? Har dere tenkt på at en kjøreskole har store utgifter til reparasjon av bil, bensin, bomring, lønn til lærere, materiell, lønn til kontordame, telefonutgifter, husleie, annonsering, osv osv. Faren min er daglig leder på kjøreskole, jeg jobber der selv og jeg vet så alt for godt hvor lite de faktisk sitter igjen med av penger. Av en kjøretime til 450kr, så er det faktisk ikke såå mange kroner de sitter igjen med. I tillegg er faren min på jobb til 19. hver kveld omtrent, uten å tjene mer på kveldstid. Jeg blir bare så utrolig provosert over at alle mener at det å kjøre opp er så fryktelig dyrt. Et eksempel; en elev ved kjøreskolen var av samme oppfatning. Helt til hun fortalte at hennes mann tjente over 3500 i timen for å hjelpe folk med datatrøbbel. I denne prisen hadde han ingen utgifter til kontordame, bil, bensin osv. Han skulle heller ikke lønne noen andre enn seg selv..

Anbefaler dere å øvelseskjøre så mye dere overhodet kan. Ikke bare for å spare penger, men å kjøre bil krever faktisk årelang trening. Du er ikke verdensmester i det du har lappen i hånden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...