Gå til innhold
Hundesonen.no

Billappen


tm100021

Recommended Posts

Hvor mye må jeg regne med å bruke på lappen? Jeg kan ingen ting... Jeg har mopedførerbeviset, og trodde jeg da hadde det med trafikalt grunnkurs i boks, men neida... Har også fått beskjed jeg må ta den på nytt?

Og hva er det jeg MÅ ha? Altså for å få lappen godkjent?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. det har kommet mange nye teite regler det siste året ;)

For å begynne å øvelseskjøre med bil, må du ha et lite teorikurs (ny regel).

Langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring, (førstehjelpskurs?) er vel en del av pakka du MÅ ha.

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører ;)

jeg er skikkelig amatør og lat. Har KUN teorien igjen, og det var jeg hatt i noen år nå. Har strøket et par ganger, og sist gang fikk jeg 2-4 feil over. Før der igjen fikk jeg EN feil over to ganger på rad.

Blir meget deprimert av å stryke :P Nå skal jeg prøve igjen til vinter/høst og prøve å lese litt. Nå må jeg legge til at ting som jeg ikke brenner for går inn øret og ut det andre. En smule kons.problemer :)

Teorien i seg selv er også dyr. rundt 350 kroner(rett meg vist jeg tar feil), og det er syv feil. Og kun ETT alternativ er rett (slik var det da jeg tok den tidligere i år -og strøyk).

www.vegvesen.no kan gi deg svar på det meste tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn mellom 25 000 og 30 000 dersom du aldri har kjørt før (om det blir mindre er det bare en bonus). Gjennomsnittsantallet for timer som IKKE er obligatoriske er 30 i Rogaland. Hver time varer tre kvarter, og koster ca 500 (iallefall her). Nå er jeg sånn at jeg ikke gidder å gå til han som tilbyr halve prisen, men som har masse misfornøyde kunder, for jeg vil lære å bli en trygg sjåfør. Kunne i likhet med deg, ingenting før jeg begynte. Som Maria sier så er kjøreopplæringen delt i fem deler. Del 1 er trafikalt grunnkurs, del 2 er innledende kjøreopplæring og tekniske ferdigheter (gire, bremse, svinge, bruke lysene riktig- altså det rent tekniske ved kjøringen). Trinn 3 er at du skal kunne kjøre i trafikken. Rundkjøringer, trafikkregler, glattkjøring og forbikjøring. Når du er ferdig med trinn 3 skal du kunne kjøre i by og på land. Trinn fire er langkjøring og kartkjøring (hele trinn fire koster ca 6500 her), og på trinn 5 er det oppkjøring. På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet. Mørkekjøring og glattkjøring koster rundt 3500, forbikjøring ca 2500, oppkjøring blir vel et par tusen, og alle teorikursene koster endel- men jeg synes faktisk det er verdt det. Bruk tid og finn en skole som har godt rykte!

Det obligatoriske:

Trafikalt grunnkurs (inkludert mørkekjøring+førstekhjelp)

Veiledningstimene

Glattkjøring (sikkerhetskurs på bane)

Forbikjøring

Langkjøring

Karttur

+ diverse teorikurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører :)

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Det fantes tidligere en overgangsordning der de med "mopedlappen" ervervet gjennom det gamle systemet slapp hele det trafikale grunnkurset utenom mørkekjøringsdemo og førstehjelpskurs. Denne overgangen er nå avsluttet, og ALLE som skal ha førerkort første gang må ha kurset.

På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet.

Dette er ikke helt riktig, selv om jeg skulle ønske jeg kunne holde igjen elever som ikke er gode nok... *le*.

En veiledningstime er, som ordet tilsier, noe som skjer i samråd med eleven. Læreren sitter faktisk ikke og bestemmer noe som helst. Hvis man har kjørt ferdig en veiledningstime, kan ikke læreren nekte eleven å gå videre. Vi kan selvfølgelig anbefale...og hvis det er skikkelig ille - nekte å kjøre med personen. Heldigvis hører majoriteten av elever på oss, da. Men loven sier altså noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen er dyyyr! Har foreløpig brukt 5-10 tusen, og jeg har ikke tatt noen av de obligatoriske timene eller teoriprøven (selv om den ikke koster så mye da). Jeg har regnet å bruke ca. 20000 da jeg får øvd veldig mye hjemme (kjører hver dag). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er karttur??? Det har jeg aldri hørt om.

Når det snakkes om karttur er dette noe som ble innført for et par år siden, som er en ny del av det som tidligere var kjent som TS-pakken (langtur med forbikjøring) På denne turen skal elevene selvstendig planlegge og gjennomføre en selvvalgt rute. (Altså finne frem til et bestemt mål med kart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan lage en liste over alt jeg MÅ ha for å kunne ta lappen? Jeg har nettopp snakket med litt forskjellige oppdrettere rundt her, som har sagt de skal øvelseskjøre med meg:p

Det du trenger er:

Før øvingskjøring:

Trinn 1 Trafikalt grunnkurs (3 kvelder med teori, 1 kveld med førstehjelp, 1 kveld med mørkekjøringsdemonstrasjon) 17 timer.

Under øvingskjøring:

Trinn 2 1 veiledningstime (teknisk nivå) 45 minutter

Trinn 3 Sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) 4 timer (tar ofte hele dagen, fordi man må kjøre til banen og tilbake)

1 veiledningstime (trafikalt nivå) 45 minutter

Trinn 4 Sikkerhetskurs på veg (teori om ulykker og risiko, forbikjøring, langkjøring, selvstendig landevegstur og refleksjon og oppsummering) 13 timer

= 36 timer obligatorisk opplæring

Teoriprøve

Oppkjøring

I tillegg, om du ikke allerede har gjort det, må du fylle ut søknad om førerkort for å kunne ta teoriprøve og oppkjøring hos vegvesenet. Søknadsskjema får du hos trafikkskolene.

Lykke til :)

Red: Tenkte jeg skulle ta med våre priser, så du får et lite hint om hva det vil koste deg. Prisene varierer selvfølgelig mye fra landsdel til landsdel...

Trafikalt grunnkurs inkl. mørkekjøring: 3400,- (mørkekjøring MÅ du ha før øvingskjøring nå i den mørke årstiden)

Veiledningstimer og kjøretimer: 550,- hver

Sikkerhetskurs på bane: 3850,-

Sikkerhetskurs på vei del 1 (forbikjøring og langtur) 4100,-

Sikkerhetskurs på vei del 2 (planlegging og gjennomføring av tur med kart) 3000,-

Oppkjøring 2100,-

Gebyr til biltilsynet ved oppkjøring 720,-

Gebyr til biltilsynet ved teoriprøve 335,-

Utstedelse av førerkort 200,- (+ 65,- for bilde, dette kan du ta når du tar teoriprøven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i drammen koster kjøretimene 500kr.

Hittil har jeg (kremt, mamma) brukt tjue tusen, og jeg har heller ikke øvelseskjørt veldig mye. Du må nok regne med å bruke mellom 20-25000 kr.

Vi har betalt alt, unntatt teoriprøven. det må man betale på biltilsynet selvsagt når man skal ta prøven. Har kun oppkjøring og teori igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Uansett må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon fra det trafikale grunnkurset. Det er få igjen som rammes av overgangsregler, men hvis hun har førerkort klasse m146 av nyere dato, så slipper hun selvfølgelig trafikalt grunnkurs, for da har hun allerede hatt det. Er det et eldre førerkort må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon før oppkjøring, men hun kan øvelseskjøre uten det. Hvis hun har mopedførerbevis kode M145 (den gamle modulen) må hun ha hele det trafikale grunnkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Personen må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år og være selv over 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

ja ikke sant..

man kan starte å undre seg over reglene hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne ha øvelseskjørt jeg..

har hatt lappen sammenhengende i 5 år..

men så var det det der med å være over 25 år da...

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

hihi... jeg er ikke skvetten av meg :) hihi...

tror jeg har vært med på mere "utrygge" ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde omtrent ikke tatt i en bil før jeg begynte med lappen. Men jeg øvelseskjørte MYE med pappa underveis.

Lappen min kostet ca 23 000, og da kunne jeg ABSOLUTT ikke kjøre før jeg begynte. Da kostet en time 450 kr og steg til 475 mens jeg holdt på (nå er vel timene oppi over femhundrelappen for 45 min)

Men det å kunne øvelseskjøre med noen er GULL verdt.

PS. Nå ble lappen min billigst mulig pga jeg sto på både teori og oppkjøring på 1. forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

Kanskje det har noe med at du har tatt en utdannelse? Bare litt sånn villt gjetta så regner jeg med at du har fått litt mer kunnskap om å lære opp andre til å kjøre bil, enn hva den gjennomsnitlige 23 åring rundt om i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

*klippet*

Godt å høre noen sette ord på det! Hører ikke annet enn folk som sutrer over hvor dyrt det er å kjøre opp, og hvor mange timer læreren "tvinger" dem til å ha! :)

Dere som synes det er så fryktelig dyrt å kjøre opp; ja, det koster dere en del penger der å da, men har dere tenkt på at dette er en investering som gjøres én gang? Hva med pengene dere for eksempel legger igjen hos frisør? Har dere tenkt på at en kjøreskole har store utgifter til reparasjon av bil, bensin, bomring, lønn til lærere, materiell, lønn til kontordame, telefonutgifter, husleie, annonsering, osv osv. Faren min er daglig leder på kjøreskole, jeg jobber der selv og jeg vet så alt for godt hvor lite de faktisk sitter igjen med av penger. Av en kjøretime til 450kr, så er det faktisk ikke såå mange kroner de sitter igjen med. I tillegg er faren min på jobb til 19. hver kveld omtrent, uten å tjene mer på kveldstid. Jeg blir bare så utrolig provosert over at alle mener at det å kjøre opp er så fryktelig dyrt. Et eksempel; en elev ved kjøreskolen var av samme oppfatning. Helt til hun fortalte at hennes mann tjente over 3500 i timen for å hjelpe folk med datatrøbbel. I denne prisen hadde han ingen utgifter til kontordame, bil, bensin osv. Han skulle heller ikke lønne noen andre enn seg selv..

Anbefaler dere å øvelseskjøre så mye dere overhodet kan. Ikke bare for å spare penger, men å kjøre bil krever faktisk årelang trening. Du er ikke verdensmester i det du har lappen i hånden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...