Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemat

HHC

60 stemmer

1. 1.

• Ribbe
      13
    • Pinnekjøtt
      20
    • Julepølse/Medisterkaker
      8
    • Grandiosa
      2
    • Annet
      6
    • Lutefisk
      1
    • Kalkun
      8
    • Skinkestek
      2

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Jojo, for all del.. At noen gjør det skjønner jeg jo. Men om man regner 4mill her i landet er det ca 60 000 pers som gjør det, og vi er jo flere enn det... At noen gjør det skjønner jeg, men selv om dette er bare tall var det høyere enn jeg trodde.. Dessuten - grandis? Hva med fjorland? ;D

Nå spiser garantert en del folk grandis på julaften "på trass". Kjenner til noen som gjør det. Men men.

Nå gidder jeg ikke å leite opp tall på hvor mange som tilhører forskjellige relgioner her til landet, men det er garantert fler enn 60 000 som ikke er kristne. Julen som vi kjenner den er vel en kristen høytid. Nå i hvert fall, at den var så kristen fra "tidenes morgen" trur ikke jeg ikke helt på. Men det er en annen diskusjon.

Hva er så mye bedre med fjorland? Blir man mindre ensom av å spise spaghetti med kjøttboller kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser garantert en del folk grandis på julaften "på trass". Kjenner til noen som gjør det. Men men.

Nå gidder jeg ikke å leite opp tall på hvor mange som tilhører forskjellige relgioner her til landet, men det er garantert fler enn 60 000 som ikke er kristne. Julen som vi kjenner den er vel en kristen høytid. Nå i hvert fall, at den var så kristen fra "tidenes morgen" trur ikke jeg ikke helt på. Men det er en annen diskusjon.

Hva er så mye bedre med fjorland? Blir man mindre ensom av å spise spaghetti med kjøttboller kanskje?

Fjorland var ironi ;-)

Men altså jeg spiser ikke grandis på muslimens "julaften"

Haha, altså tror du mente at jeg stod veldig på at alle skal spise julemat og sånn- men var faktisk bare litt overrasket over at tallet var såpass, trodde det var færre liksom - det var poenget ;-)

(Alle har vel sett fjorland pinnekjøtt til 200,- for litt stappe 2 poteter og litt kjøtt elns..) Har selv aldri spist fjordland som jeg kan huske (med unntak av grøt hos ei venninne) så jeg vet ikke helt hva som er i de men :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir sikkert alle muslimene veldig glade, siden du er nøye med menyvalget ditt på deres "julaften".

Jeg synes bare at du viser litt liten forståelse for at ikke alle kan ta hele julen fri og stappe i seg julemat og alt det som julen tilhører den 24/12. Det er "helt fælt" at noen gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jul uten ribbe på julaften. Selvfølgelig med tilbehør av poteter, grønnsaker, surkål, rødkål, rødbeter, sylteagurker og mammas hjemmelagde saus.

Jeg synes også tallet var stort på grandis, Kathrine - men det må nok være de som ikke feirer jul. Grandis er jo nasjonalpizzaen om ikke annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt, pinnekjøtt, pinnekjøtt!!

Mamma prøvde å lure oss til å bli ribbespisere når vi var små, men vi lot oss ikke lure og ble med pappa inn i pinnekjøttgalskapen.. Det morsomte er at den som hyler høyest om pinnekjøtt til julaften nå faktisk er mamma :P

Tror pinnekjøtt er en sånn greie du rett og slett må venne deg til, min kjære eks var svært skeptisk til å feire julaften med pinnekjøtt og spiste veldig lite første jula, den andre hogg han innpå og etter det har ribbe mistet smaken visstnok...

Hvilken smak sier jeg, det smaker dvask kjøtt og fett *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva spiser du på julaften?

Jeg spiser medisterkaker og julepølse med poteter og saus.

2. Hvorfor, og hvem er de 1,4% som spiser grandisen?

Fordi det er det mamma lager, og jeg ikke liker ribbe :P Hvem som spiser grandis er vel ikke så interessant? Jeg vil anta at det er folk som av forskjellige grunner feirer jul alene, som ikke gidder eller kan lage tradisjonell julemat.

Men altså jeg spiser ikke grandis på muslimens "julaften"

heh - Jeg veit ikke når muslimenes julaften er engang jeg? Hvorfor skal jeg bry meg om det, jeg er ikke muslim.. Spiser du muslimsk høytidsmat på muslimske høytider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at tallet på Grandiosa og kan ha noe med å gjøre at det finnes kresne barn som ikke vil ha julemat, og da er det enklest å bare sette inn en grandis i ovnen.. Dessuten er det noen som desverre ikke har råd til å feire jul med masse god julemat, juletre og gaver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser familien ribbe, medisterkaker og medisterpølser med poteter, surkål, saus osv. Selv skal jeg spise vegeboller(eller hva det heter) med poteter, saus osv. Spiser ikke kjøtt så det er alltid vanskelig å finne ut hva jeg skal spise.

Edit: Kjenner forøvrig noen som spiser pizza på julaften, men det er fordi de ikke liker julematen de får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he nå kommer jeg her! Vi spiser ingenting av delen på denne listen. Vi er troende katolikker som ikke er norske og vi spiser altså fisk rettere sagt laks. Fisk er katolikkens symbol. Så vi "må" spise fisk. Vi har altså ovnsbakt laks med dill saus og kokte poteter for meg er det julaften. Jeg hatet når mamma prøvde å lage varianter av julematen vår. Det er det verste jeg vet fordi det er slik jul skall være punktum.

men det jeg deriomot ikke kan fatte er pinne kjøtt HVA er det for noe??? Det finnes jo ikke kjøtt på de er bare bein jo! Og gelefisken deres lutefisk? HVORFOR?? Og de som skriker og hyler året rundt om usunt svinefett plutselig sitter og stapper i seg det aller feteste man finner på dette dyret??

He he ja jeg vet jeg er veldig provoserende, men det er jo en smule sannhet i det jeg skriver eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke hjemmelaga ribbe i år! Noen som vil adoptere meg?

Why my luuuv?

Og de som skriker og hyler året rundt om usunt svinefett plutselig sitter og stapper i seg det aller feteste man finner på dette dyret??

He he ja jeg vet jeg er veldig provoserende, men det er jo en smule sannhet i det jeg skriver eller? :P

Du har vel egentlig rett i det :closedeyes: :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa spiser jeg på juleaften?

Her i huset har vi treretters på julaften:

Einergravet ørret (om vi mangler det blir det bare vanlig gravet ørret) til forret

Reinsdyrstek med poteter og masse namme grønnsaker

Multekrem med mandel, etterfulgt av marsipangris (som må slaktes på ekte vis)

Historien bak:

Forretten kom inn på menyen for bare et par år siden som et resultat av min ene tentamen det året. Jeg gikk på kokk og tentamens oppgaven hadde vært festmiddag med høstens vilt. Jeg ble inspirert og med ett var en ny tradisjon innført på julaften: einergravet ørret til forrett.

Reinsdyrsteken er et kompromiss mellom mamma og pappa. Han spiste lutefisk og mamma varm roastbeef (ikke spør hvorfor). Da mamma ikke kan fordra lutefisk og pappa ikke ville ha roastbeef ble konklusjonen: vi må ha noe som begge liker, som er fra naturen og litt ekte norsk. Vi er jo en naturfamilie, så da falt valget på reinen. Hadde i flere år selvskutt rein fra naboen, men tror årets er fra butikken.

Desserten tror jeg ikke har noen stor historie annet enn at multer er godt og vi trengte noe å ha mandelen i. Pappa har jobbet mye med gris, så det er historien bak real slakt av marsipangrisen. Med både blod (syltetøy) og partering. Pappa ser til at alt skjer etter gjeldende lover:)

hvem spiser grandiosa?

Om kjæresten min blir ensom og forlatt tror jeg han kan være blatn dem. Han lever omtrent på grandis (stakkars han når vi flytter sammen, da blir grandisen utestengt på livstid tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jul uten ribbe på julaften. Selvfølgelig med tilbehør av poteter, grønnsaker, surkål, rødkål, rødbeter, sylteagurker og mammas hjemmelagde saus.

Jeg synes også tallet var stort på grandis, Kathrine - men det må nok være de som ikke feirer jul. Grandis er jo nasjonalpizzaen om ikke annet...

Skal bare nevnes at grandisen har bursdag den 11.februar - akkurat som et visst sonenmedlem :P

Jeg savner et alternativ for vegetarianere.... Familien min skal ha pinnekjøtt på julaften i år, jeg skal ha fylte paprikaer! nam

Sorry, er ikke så god til å finne på sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha pinnekjøtt.. Jeg liker ikke det jeg da, så spiser vel pølse eller noe :P Men liker pinnekjøtt lukta, er ikke jul uten ^_^

Og til de som spiser grandiosa, kan være som nevnt her folk som ikke feirer jul, men det kan også være andre f.eks småbarnsfamilier, som må ha noe mat til barna på formiddagen før selve julemiddagen.. Går utifra at de 1,4 % ikke er kun dem som spiser grandi som julemiddag, men som spiser grandi en eller annen gang iløpet av dagen.. Min bror kunne sikkert funnet på å smelt opp en grandi kjappt om det var lenge til julemiddagen.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe og medister-greier hører vel sammen? Her i huset spiser vi ribbe.

Noen luringer i foreslo et år at vi skulle ha pinnekjøtt, men flere av oss liker ikke sau noe større, og torsk/fisk vil være uaktuelt for meg! Skinkestek spiser jeg første juledag. Det hender at jeg spiser kalkun på nyttårsaften...

Over til noe litt annet:

Jul er faktisk ikke bare feiring av "Jesus sin fødsel". Det sies faktisk at Jesus ble født i november en gang... Jul er (i følge det jeg har lært og delvis kommet frem til selv) en samlet feiring av solsnu (derav alle lysene i busker og vinduer), St. Nicholas gavmildhet (pakker og å dele gleder) i tillegg til Jesu' fødsel.

Jeg feirer jul for å hylle St Nicholas gavmildhet og for å feire solsnu. Her hjemme rekker faktisk ikke solen ned i nesten 5 uker, fordi vi bor nedest i en ås! Så DET er virkelig noe å feire. Hyllingen av St Nicholas gjøres ved at vi gir mange tusen kroner til u-hjelp, ekstra penger (og gave) til fadderbarnet i Kenya og støtter forskjellige hjelpe- og veldedighet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...