Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemat

HHC

60 stemmer

1. 1.

• Ribbe
      13
    • Pinnekjøtt
      20
    • Julepølse/Medisterkaker
      8
    • Grandiosa
      2
    • Annet
      6
    • Lutefisk
      1
    • Kalkun
      8
    • Skinkestek
      2

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Jojo, for all del.. At noen gjør det skjønner jeg jo. Men om man regner 4mill her i landet er det ca 60 000 pers som gjør det, og vi er jo flere enn det... At noen gjør det skjønner jeg, men selv om dette er bare tall var det høyere enn jeg trodde.. Dessuten - grandis? Hva med fjorland? ;D

Nå spiser garantert en del folk grandis på julaften "på trass". Kjenner til noen som gjør det. Men men.

Nå gidder jeg ikke å leite opp tall på hvor mange som tilhører forskjellige relgioner her til landet, men det er garantert fler enn 60 000 som ikke er kristne. Julen som vi kjenner den er vel en kristen høytid. Nå i hvert fall, at den var så kristen fra "tidenes morgen" trur ikke jeg ikke helt på. Men det er en annen diskusjon.

Hva er så mye bedre med fjorland? Blir man mindre ensom av å spise spaghetti med kjøttboller kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser garantert en del folk grandis på julaften "på trass". Kjenner til noen som gjør det. Men men.

Nå gidder jeg ikke å leite opp tall på hvor mange som tilhører forskjellige relgioner her til landet, men det er garantert fler enn 60 000 som ikke er kristne. Julen som vi kjenner den er vel en kristen høytid. Nå i hvert fall, at den var så kristen fra "tidenes morgen" trur ikke jeg ikke helt på. Men det er en annen diskusjon.

Hva er så mye bedre med fjorland? Blir man mindre ensom av å spise spaghetti med kjøttboller kanskje?

Fjorland var ironi ;-)

Men altså jeg spiser ikke grandis på muslimens "julaften"

Haha, altså tror du mente at jeg stod veldig på at alle skal spise julemat og sånn- men var faktisk bare litt overrasket over at tallet var såpass, trodde det var færre liksom - det var poenget ;-)

(Alle har vel sett fjorland pinnekjøtt til 200,- for litt stappe 2 poteter og litt kjøtt elns..) Har selv aldri spist fjordland som jeg kan huske (med unntak av grøt hos ei venninne) så jeg vet ikke helt hva som er i de men :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir sikkert alle muslimene veldig glade, siden du er nøye med menyvalget ditt på deres "julaften".

Jeg synes bare at du viser litt liten forståelse for at ikke alle kan ta hele julen fri og stappe i seg julemat og alt det som julen tilhører den 24/12. Det er "helt fælt" at noen gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jul uten ribbe på julaften. Selvfølgelig med tilbehør av poteter, grønnsaker, surkål, rødkål, rødbeter, sylteagurker og mammas hjemmelagde saus.

Jeg synes også tallet var stort på grandis, Kathrine - men det må nok være de som ikke feirer jul. Grandis er jo nasjonalpizzaen om ikke annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt, pinnekjøtt, pinnekjøtt!!

Mamma prøvde å lure oss til å bli ribbespisere når vi var små, men vi lot oss ikke lure og ble med pappa inn i pinnekjøttgalskapen.. Det morsomte er at den som hyler høyest om pinnekjøtt til julaften nå faktisk er mamma :P

Tror pinnekjøtt er en sånn greie du rett og slett må venne deg til, min kjære eks var svært skeptisk til å feire julaften med pinnekjøtt og spiste veldig lite første jula, den andre hogg han innpå og etter det har ribbe mistet smaken visstnok...

Hvilken smak sier jeg, det smaker dvask kjøtt og fett *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva spiser du på julaften?

Jeg spiser medisterkaker og julepølse med poteter og saus.

2. Hvorfor, og hvem er de 1,4% som spiser grandisen?

Fordi det er det mamma lager, og jeg ikke liker ribbe :P Hvem som spiser grandis er vel ikke så interessant? Jeg vil anta at det er folk som av forskjellige grunner feirer jul alene, som ikke gidder eller kan lage tradisjonell julemat.

Men altså jeg spiser ikke grandis på muslimens "julaften"

heh - Jeg veit ikke når muslimenes julaften er engang jeg? Hvorfor skal jeg bry meg om det, jeg er ikke muslim.. Spiser du muslimsk høytidsmat på muslimske høytider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at tallet på Grandiosa og kan ha noe med å gjøre at det finnes kresne barn som ikke vil ha julemat, og da er det enklest å bare sette inn en grandis i ovnen.. Dessuten er det noen som desverre ikke har råd til å feire jul med masse god julemat, juletre og gaver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser familien ribbe, medisterkaker og medisterpølser med poteter, surkål, saus osv. Selv skal jeg spise vegeboller(eller hva det heter) med poteter, saus osv. Spiser ikke kjøtt så det er alltid vanskelig å finne ut hva jeg skal spise.

Edit: Kjenner forøvrig noen som spiser pizza på julaften, men det er fordi de ikke liker julematen de får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he nå kommer jeg her! Vi spiser ingenting av delen på denne listen. Vi er troende katolikker som ikke er norske og vi spiser altså fisk rettere sagt laks. Fisk er katolikkens symbol. Så vi "må" spise fisk. Vi har altså ovnsbakt laks med dill saus og kokte poteter for meg er det julaften. Jeg hatet når mamma prøvde å lage varianter av julematen vår. Det er det verste jeg vet fordi det er slik jul skall være punktum.

men det jeg deriomot ikke kan fatte er pinne kjøtt HVA er det for noe??? Det finnes jo ikke kjøtt på de er bare bein jo! Og gelefisken deres lutefisk? HVORFOR?? Og de som skriker og hyler året rundt om usunt svinefett plutselig sitter og stapper i seg det aller feteste man finner på dette dyret??

He he ja jeg vet jeg er veldig provoserende, men det er jo en smule sannhet i det jeg skriver eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke hjemmelaga ribbe i år! Noen som vil adoptere meg?

Why my luuuv?

Og de som skriker og hyler året rundt om usunt svinefett plutselig sitter og stapper i seg det aller feteste man finner på dette dyret??

He he ja jeg vet jeg er veldig provoserende, men det er jo en smule sannhet i det jeg skriver eller? :P

Du har vel egentlig rett i det :closedeyes: :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa spiser jeg på juleaften?

Her i huset har vi treretters på julaften:

Einergravet ørret (om vi mangler det blir det bare vanlig gravet ørret) til forret

Reinsdyrstek med poteter og masse namme grønnsaker

Multekrem med mandel, etterfulgt av marsipangris (som må slaktes på ekte vis)

Historien bak:

Forretten kom inn på menyen for bare et par år siden som et resultat av min ene tentamen det året. Jeg gikk på kokk og tentamens oppgaven hadde vært festmiddag med høstens vilt. Jeg ble inspirert og med ett var en ny tradisjon innført på julaften: einergravet ørret til forrett.

Reinsdyrsteken er et kompromiss mellom mamma og pappa. Han spiste lutefisk og mamma varm roastbeef (ikke spør hvorfor). Da mamma ikke kan fordra lutefisk og pappa ikke ville ha roastbeef ble konklusjonen: vi må ha noe som begge liker, som er fra naturen og litt ekte norsk. Vi er jo en naturfamilie, så da falt valget på reinen. Hadde i flere år selvskutt rein fra naboen, men tror årets er fra butikken.

Desserten tror jeg ikke har noen stor historie annet enn at multer er godt og vi trengte noe å ha mandelen i. Pappa har jobbet mye med gris, så det er historien bak real slakt av marsipangrisen. Med både blod (syltetøy) og partering. Pappa ser til at alt skjer etter gjeldende lover:)

hvem spiser grandiosa?

Om kjæresten min blir ensom og forlatt tror jeg han kan være blatn dem. Han lever omtrent på grandis (stakkars han når vi flytter sammen, da blir grandisen utestengt på livstid tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jul uten ribbe på julaften. Selvfølgelig med tilbehør av poteter, grønnsaker, surkål, rødkål, rødbeter, sylteagurker og mammas hjemmelagde saus.

Jeg synes også tallet var stort på grandis, Kathrine - men det må nok være de som ikke feirer jul. Grandis er jo nasjonalpizzaen om ikke annet...

Skal bare nevnes at grandisen har bursdag den 11.februar - akkurat som et visst sonenmedlem :P

Jeg savner et alternativ for vegetarianere.... Familien min skal ha pinnekjøtt på julaften i år, jeg skal ha fylte paprikaer! nam

Sorry, er ikke så god til å finne på sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha pinnekjøtt.. Jeg liker ikke det jeg da, så spiser vel pølse eller noe :P Men liker pinnekjøtt lukta, er ikke jul uten ^_^

Og til de som spiser grandiosa, kan være som nevnt her folk som ikke feirer jul, men det kan også være andre f.eks småbarnsfamilier, som må ha noe mat til barna på formiddagen før selve julemiddagen.. Går utifra at de 1,4 % ikke er kun dem som spiser grandi som julemiddag, men som spiser grandi en eller annen gang iløpet av dagen.. Min bror kunne sikkert funnet på å smelt opp en grandi kjappt om det var lenge til julemiddagen.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe og medister-greier hører vel sammen? Her i huset spiser vi ribbe.

Noen luringer i foreslo et år at vi skulle ha pinnekjøtt, men flere av oss liker ikke sau noe større, og torsk/fisk vil være uaktuelt for meg! Skinkestek spiser jeg første juledag. Det hender at jeg spiser kalkun på nyttårsaften...

Over til noe litt annet:

Jul er faktisk ikke bare feiring av "Jesus sin fødsel". Det sies faktisk at Jesus ble født i november en gang... Jul er (i følge det jeg har lært og delvis kommet frem til selv) en samlet feiring av solsnu (derav alle lysene i busker og vinduer), St. Nicholas gavmildhet (pakker og å dele gleder) i tillegg til Jesu' fødsel.

Jeg feirer jul for å hylle St Nicholas gavmildhet og for å feire solsnu. Her hjemme rekker faktisk ikke solen ned i nesten 5 uker, fordi vi bor nedest i en ås! Så DET er virkelig noe å feire. Hyllingen av St Nicholas gjøres ved at vi gir mange tusen kroner til u-hjelp, ekstra penger (og gave) til fadderbarnet i Kenya og støtter forskjellige hjelpe- og veldedighet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...