Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemat


HHC

  

60 stemmer

  1. 1.

    • Ribbe
      13
    • Pinnekjøtt
      20
    • Julepølse/Medisterkaker
      8
    • Grandiosa
      2
    • Annet
      6
    • Lutefisk
      1
    • Kalkun
      8
    • Skinkestek
      2


Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Jojo, for all del.. At noen gjør det skjønner jeg jo. Men om man regner 4mill her i landet er det ca 60 000 pers som gjør det, og vi er jo flere enn det... At noen gjør det skjønner jeg, men selv om dette er bare tall var det høyere enn jeg trodde.. Dessuten - grandis? Hva med fjorland? ;D

Nå spiser garantert en del folk grandis på julaften "på trass". Kjenner til noen som gjør det. Men men.

Nå gidder jeg ikke å leite opp tall på hvor mange som tilhører forskjellige relgioner her til landet, men det er garantert fler enn 60 000 som ikke er kristne. Julen som vi kjenner den er vel en kristen høytid. Nå i hvert fall, at den var så kristen fra "tidenes morgen" trur ikke jeg ikke helt på. Men det er en annen diskusjon.

Hva er så mye bedre med fjorland? Blir man mindre ensom av å spise spaghetti med kjøttboller kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser garantert en del folk grandis på julaften "på trass". Kjenner til noen som gjør det. Men men.

Nå gidder jeg ikke å leite opp tall på hvor mange som tilhører forskjellige relgioner her til landet, men det er garantert fler enn 60 000 som ikke er kristne. Julen som vi kjenner den er vel en kristen høytid. Nå i hvert fall, at den var så kristen fra "tidenes morgen" trur ikke jeg ikke helt på. Men det er en annen diskusjon.

Hva er så mye bedre med fjorland? Blir man mindre ensom av å spise spaghetti med kjøttboller kanskje?

Fjorland var ironi ;-)

Men altså jeg spiser ikke grandis på muslimens "julaften"

Haha, altså tror du mente at jeg stod veldig på at alle skal spise julemat og sånn- men var faktisk bare litt overrasket over at tallet var såpass, trodde det var færre liksom - det var poenget ;-)

(Alle har vel sett fjorland pinnekjøtt til 200,- for litt stappe 2 poteter og litt kjøtt elns..) Har selv aldri spist fjordland som jeg kan huske (med unntak av grøt hos ei venninne) så jeg vet ikke helt hva som er i de men :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir sikkert alle muslimene veldig glade, siden du er nøye med menyvalget ditt på deres "julaften".

Jeg synes bare at du viser litt liten forståelse for at ikke alle kan ta hele julen fri og stappe i seg julemat og alt det som julen tilhører den 24/12. Det er "helt fælt" at noen gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jul uten ribbe på julaften. Selvfølgelig med tilbehør av poteter, grønnsaker, surkål, rødkål, rødbeter, sylteagurker og mammas hjemmelagde saus.

Jeg synes også tallet var stort på grandis, Kathrine - men det må nok være de som ikke feirer jul. Grandis er jo nasjonalpizzaen om ikke annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt, pinnekjøtt, pinnekjøtt!!

Mamma prøvde å lure oss til å bli ribbespisere når vi var små, men vi lot oss ikke lure og ble med pappa inn i pinnekjøttgalskapen.. Det morsomte er at den som hyler høyest om pinnekjøtt til julaften nå faktisk er mamma :P

Tror pinnekjøtt er en sånn greie du rett og slett må venne deg til, min kjære eks var svært skeptisk til å feire julaften med pinnekjøtt og spiste veldig lite første jula, den andre hogg han innpå og etter det har ribbe mistet smaken visstnok...

Hvilken smak sier jeg, det smaker dvask kjøtt og fett *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva spiser du på julaften?

Jeg spiser medisterkaker og julepølse med poteter og saus.

2. Hvorfor, og hvem er de 1,4% som spiser grandisen?

Fordi det er det mamma lager, og jeg ikke liker ribbe :P Hvem som spiser grandis er vel ikke så interessant? Jeg vil anta at det er folk som av forskjellige grunner feirer jul alene, som ikke gidder eller kan lage tradisjonell julemat.

Men altså jeg spiser ikke grandis på muslimens "julaften"

heh - Jeg veit ikke når muslimenes julaften er engang jeg? Hvorfor skal jeg bry meg om det, jeg er ikke muslim.. Spiser du muslimsk høytidsmat på muslimske høytider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at tallet på Grandiosa og kan ha noe med å gjøre at det finnes kresne barn som ikke vil ha julemat, og da er det enklest å bare sette inn en grandis i ovnen.. Dessuten er det noen som desverre ikke har råd til å feire jul med masse god julemat, juletre og gaver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser familien ribbe, medisterkaker og medisterpølser med poteter, surkål, saus osv. Selv skal jeg spise vegeboller(eller hva det heter) med poteter, saus osv. Spiser ikke kjøtt så det er alltid vanskelig å finne ut hva jeg skal spise.

Edit: Kjenner forøvrig noen som spiser pizza på julaften, men det er fordi de ikke liker julematen de får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he nå kommer jeg her! Vi spiser ingenting av delen på denne listen. Vi er troende katolikker som ikke er norske og vi spiser altså fisk rettere sagt laks. Fisk er katolikkens symbol. Så vi "må" spise fisk. Vi har altså ovnsbakt laks med dill saus og kokte poteter for meg er det julaften. Jeg hatet når mamma prøvde å lage varianter av julematen vår. Det er det verste jeg vet fordi det er slik jul skall være punktum.

men det jeg deriomot ikke kan fatte er pinne kjøtt HVA er det for noe??? Det finnes jo ikke kjøtt på de er bare bein jo! Og gelefisken deres lutefisk? HVORFOR?? Og de som skriker og hyler året rundt om usunt svinefett plutselig sitter og stapper i seg det aller feteste man finner på dette dyret??

He he ja jeg vet jeg er veldig provoserende, men det er jo en smule sannhet i det jeg skriver eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke hjemmelaga ribbe i år! Noen som vil adoptere meg?

Why my luuuv?

Og de som skriker og hyler året rundt om usunt svinefett plutselig sitter og stapper i seg det aller feteste man finner på dette dyret??

He he ja jeg vet jeg er veldig provoserende, men det er jo en smule sannhet i det jeg skriver eller? :P

Du har vel egentlig rett i det :closedeyes: :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa spiser jeg på juleaften?

Her i huset har vi treretters på julaften:

Einergravet ørret (om vi mangler det blir det bare vanlig gravet ørret) til forret

Reinsdyrstek med poteter og masse namme grønnsaker

Multekrem med mandel, etterfulgt av marsipangris (som må slaktes på ekte vis)

Historien bak:

Forretten kom inn på menyen for bare et par år siden som et resultat av min ene tentamen det året. Jeg gikk på kokk og tentamens oppgaven hadde vært festmiddag med høstens vilt. Jeg ble inspirert og med ett var en ny tradisjon innført på julaften: einergravet ørret til forrett.

Reinsdyrsteken er et kompromiss mellom mamma og pappa. Han spiste lutefisk og mamma varm roastbeef (ikke spør hvorfor). Da mamma ikke kan fordra lutefisk og pappa ikke ville ha roastbeef ble konklusjonen: vi må ha noe som begge liker, som er fra naturen og litt ekte norsk. Vi er jo en naturfamilie, så da falt valget på reinen. Hadde i flere år selvskutt rein fra naboen, men tror årets er fra butikken.

Desserten tror jeg ikke har noen stor historie annet enn at multer er godt og vi trengte noe å ha mandelen i. Pappa har jobbet mye med gris, så det er historien bak real slakt av marsipangrisen. Med både blod (syltetøy) og partering. Pappa ser til at alt skjer etter gjeldende lover:)

hvem spiser grandiosa?

Om kjæresten min blir ensom og forlatt tror jeg han kan være blatn dem. Han lever omtrent på grandis (stakkars han når vi flytter sammen, da blir grandisen utestengt på livstid tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jul uten ribbe på julaften. Selvfølgelig med tilbehør av poteter, grønnsaker, surkål, rødkål, rødbeter, sylteagurker og mammas hjemmelagde saus.

Jeg synes også tallet var stort på grandis, Kathrine - men det må nok være de som ikke feirer jul. Grandis er jo nasjonalpizzaen om ikke annet...

Skal bare nevnes at grandisen har bursdag den 11.februar - akkurat som et visst sonenmedlem :P

Jeg savner et alternativ for vegetarianere.... Familien min skal ha pinnekjøtt på julaften i år, jeg skal ha fylte paprikaer! nam

Sorry, er ikke så god til å finne på sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha pinnekjøtt.. Jeg liker ikke det jeg da, så spiser vel pølse eller noe :P Men liker pinnekjøtt lukta, er ikke jul uten ^_^

Og til de som spiser grandiosa, kan være som nevnt her folk som ikke feirer jul, men det kan også være andre f.eks småbarnsfamilier, som må ha noe mat til barna på formiddagen før selve julemiddagen.. Går utifra at de 1,4 % ikke er kun dem som spiser grandi som julemiddag, men som spiser grandi en eller annen gang iløpet av dagen.. Min bror kunne sikkert funnet på å smelt opp en grandi kjappt om det var lenge til julemiddagen.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe og medister-greier hører vel sammen? Her i huset spiser vi ribbe.

Noen luringer i foreslo et år at vi skulle ha pinnekjøtt, men flere av oss liker ikke sau noe større, og torsk/fisk vil være uaktuelt for meg! Skinkestek spiser jeg første juledag. Det hender at jeg spiser kalkun på nyttårsaften...

Over til noe litt annet:

Jul er faktisk ikke bare feiring av "Jesus sin fødsel". Det sies faktisk at Jesus ble født i november en gang... Jul er (i følge det jeg har lært og delvis kommet frem til selv) en samlet feiring av solsnu (derav alle lysene i busker og vinduer), St. Nicholas gavmildhet (pakker og å dele gleder) i tillegg til Jesu' fødsel.

Jeg feirer jul for å hylle St Nicholas gavmildhet og for å feire solsnu. Her hjemme rekker faktisk ikke solen ned i nesten 5 uker, fordi vi bor nedest i en ås! Så DET er virkelig noe å feire. Hyllingen av St Nicholas gjøres ved at vi gir mange tusen kroner til u-hjelp, ekstra penger (og gave) til fadderbarnet i Kenya og støtter forskjellige hjelpe- og veldedighet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...