Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksotiske katter


trespiser

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Hvis du med eksotiske katter mener andre arter enn tamkatten, er ikke dette lov å holde som husdyr i Norge i det hele tatt. Det ble vel også innført en lov for noen år siden om hvor mange generasjoner siden innkryssing med ville kattearter må være gjort i en katts stamtavle for at den skal kunne tas inn til landet (tre eller fire generasjoner, tror jeg).

I tillegg til bengalen, er det vel noen som driver med Savannah (krysning med serval) og Chausie (krysning med noe jeg ikke husker hva heter)i Skandinavia, men de "fullt domestiserte" generasjonene ser for mine øyne foreløpig ut som litt fjonge huskatter.

Jeg synes for øvrig at vanlige katter er rovdyr nok i massevis for det jevne norske hushold - egentlig ethvert hushold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner ikke til rasen kjempe godt. Men jeg har egentlig fortstått det slik at det er en variant av perser tror jeg. Vet ikke helt hvordan størrelsen er på de i forhold til andre katter.

Er selv intent kattemenneske, men kjenner til denne oppdretteren via noen som er kattemennesker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exotic er en korthårsvariant av perser. Så ekstreme som de er, burde de kanskje ikke vært lov de heller, men jeg har en mistanke om at trådstarter spør etter andre arter. Såvidt meg bekjent, er det ingen katteraser som tilhører arten huskatt (Felis silvestris catus) som er ulovlige i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte mer på savannah og servaler.. de er jo konge. uansett om de er lovlig eller ikke skal jeg ha en slik katt i norge. venter spent på svar fra mat tilsynet om saken :rolleyes:

eller så har jeg tenkt til å skaffe gaupe unger.. må bare finne en først.

noen som vet hvordan man kan skaffe de eller noen som driver med jakt her som kan komme over det i skogen? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte mer på savannah og servaler.. de er jo konge. uansett om de er lovlig eller ikke skal jeg ha en slik katt i norge. venter spent på svar fra mat tilsynet om saken :rolleyes:

eller så har jeg tenkt til å skaffe gaupe unger.. må bare finne en først.

noen som vet hvordan man kan skaffe de eller noen som driver med jakt her som kan komme over det i skogen? :rolleyes:

Tuller du med oss nå??? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg spøke med dette? i så fall blir det ingen som sitter å ler til slutt.

Jeg er seriøs og jeg ønsker av hele mitt hjerte å eie et stort kattedyr. Jeg har alltid vært fascinert av store katter og kommer alltid til å forsøke å skaffe meg det helt til jeg sitter med et i fanget.

Ut i fra mine kunnskaper er ikke store kattedyr farligere enn hunder på samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte mer på savannah og servaler.. de er jo konge. uansett om de er lovlig eller ikke skal jeg ha en slik katt i norge. venter spent på svar fra mat tilsynet om saken :rolleyes:

eller så har jeg tenkt til å skaffe gaupe unger.. må bare finne en først.

noen som vet hvordan man kan skaffe de eller noen som driver med jakt her som kan komme over det i skogen? :rolleyes:

Bare slapp av og vent på PM fra meg, du. Skal si fra når gaupene oppi lia her har leveringsklare unger. Skal finne de største og hissigste til deg, jeg.

Hvorfor skal jeg spøke med dette? i så fall blir det ingen som sitter å ler til slutt.

Nei, det ender vel gjerne med gråt.

Jeg er seriøs og jeg ønsker av hele mitt hjerte å eie et stort kattedyr. Jeg har alltid vært fascinert av store katter og kommer alltid til å forsøke å skaffe meg det helt til jeg sitter med et i fanget.

I strupen, tenker jeg er mer sannsynlig.

Ut i fra mine kunnskaper er ikke store kattedyr farligere enn hunder på samme størrelse.

Det sier vel mer om dine kunnskaper enn om kattedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for bra svar. Jeg skal bli den første til å ha en stor og fin katt.

vet at det er litt feil å spørre om her men er det noen som vet hvordan det er å ha ekte ulv som kjældyr? eller er irsk ulvehund en form for mindre ulver?

sitter med en maine coon i fanget nå.. håper han blir 20 kilo :blink:))

krysser fingrene for at jeg kan eie en stor katt snart. trenger stor katt eller ulv for kos og vakthold.

Men Savannah tar ikke større ting enn 35 kilo og det fleste bortsett fra barn er jo trygge da. Sal ikke være noe problem med det.. Gauper angriper sjeldent mennesker og det er mange fler som blir angrepet av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å forklare det

Jeg liker ville dyr, jeg liker å leve litt farlig og samtidig så kommer jeg til å føle meg tryggere om jeg hadt ett stort kattedyr.

Jeg vil også skille meg ut ved å eie et slikt dyr. Kribler i magan bare av å tenke på det.

Det går jo an å temme de fleste dyr. Hvis det klikker for en vanlig katt så kan den være livsfarlig.. sikkert like farlig som en stor gaupe. Det må jo gå an å få en gaupe til å bli like menneskevennlig som andre husdyr?

Det finnes flere reptiler som er helt lovlige i sverige og mange har også reptiler i norge. De kan også kan være farlige som for eksempel Iguana som kan slå folk bevisstløse med halen sin.

Viser du frykt til et dyr som er truende mot deg så ligger du tynt an. Det er det som er farlig. Ellers mener jeg at det er 90% trygt å ha en gaupe så lenge man behandler den riktig og jobber mye med å temme den så lenge den er liten.

Det er folk som har Løve, Tigere og giftige slanger som kosedyr.

Men er det absolutt ingen her på forumet som vet om oppdrettere av store villkatter? eller er det noen som har tips og vet hvordan man kan lokke på gauper og eventuelt felle for gaupeunger?

Jeg ønske fortsatt kontakt med jegere som kanskje har mulighet til å skaffe meg en gaupeunge. Jeg vil bli evig takknemmlig, og selvfølgelig er jeg villig til å betale for jobben.

Mvh

Trespiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart vil jeg det beste for alle dyr. Alle dyr er vel egentlig ville. Det må jo være bedre for et dyr uansett å leve under kontrolerte forhold og få mat og vann på bordet, ikke komme i slåsskamp med andre dyr og ikke skade seg osv..

Dyr kan fortelle deg på sin måte hvis det ikke har det bra og da går det an å gjøre noe med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det ER bedre for ulver og gauper å leve vilt. Ulver skal leve i flokken. De er ikke laget for å bo i hus og gå tur langs gata. Instinktene deres tilsier at de skal ut og jakte, og ikke få maten servert. Å holde dem i fangenskap vil gjøre dem rastløse og dermed farlige -og ulykkelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulver er ikke avhengig av å leve i flokk.

Om det er sånn så har jeg ingen problemer å ha en kaninfarm ved siden av og la den få jakte på kaniner og spise de.. det skal jeg ordne om jeg får tak i en ulv eller gaupe ja. Det er jo naturens gang så jeg tenker ikke på det som dyreplageri.

katter er også laget for å jakte. Det er også rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg forstår deg rett skal du skaffe deg en 50-60 kaniner, og ha dem i hagen. Få en jeger (som burde være passe dust for å være villig til gå ut i skauen og hente en gaupe liksom.) Denne jegeren skal altså gå inn i den koslige lille stua til gaupemoren spørre pent om han/hun kan få en unge. Gaupemoren rekker han pent en søt liten unge og han stikker agårde med en gaupeunge under armen, og gir deg den med en sløyfe rundt halsen til jul? Kanskje han skal pakke den inn også?

Og samtidig som du har denne nusselige lille instinktløse gaupeungen skal du ha en liten nusselig like instinktløs ulveunge også? De skal spise de 50-60 kaninene som kanskje varer noen få uker? De to nusselige instinktløse villdyrene du har hjemme kommer til å oppføre seg som en god familiehund, og dere vil leve i sus og dus. Når de blir store skal de nok passe godt på huset ditt, og kanskje dere kan starte i IPO? De vil nok bli strålende der, men det er en viss sjanse for at de velger å bite over strupen din istedenfor å bite i den dumme armen.

Skjønner du hvor utrolig idiotisk dumt det høres ut? Hvis dette ikke er en elendig dårlig spøk håper jeg du skjønner hvor ut i natta dumt det er!

Ville dyr hører hjemme i naturen. Punktum. Og det er D Y R E P L A G E R I å ha en kaninfarm dyrene dine kan jakte på. Og med mindre du ikke vet hva dyreplageri er kan du sjekke på www.dyrebeskyttelsen.no der er det noen saker om grovt dyreplageri. Litt sånn som du planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulver er ikke avhengig av å leve i flokk.

Om det er sånn så har jeg ingen problemer å ha en kaninfarm ved siden av og la den få jakte på kaniner og spise de.. det skal jeg ordne om jeg får tak i en ulv eller gaupe ja. Det er jo naturens gang så jeg tenker ikke på det som dyreplageri.

katter er også laget for å jakte. Det er også rovdyr.

JO! Det ER dyreplageri! Nettopp fordi kaninene ikke har samme mulighet for å flykte som i naturen, punktum.

Og tar jeg helt feil nå, eller er det ikke ulovelig å gi levende bytte, som ikke har samme fluktmuligheten som i naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...