Gå til innhold
Hundesonen.no

Altspisende Decoy liker IKKE råfor...


Tore

Recommended Posts

Synes dette er så fasinerende og rar at jeg starter like godt en tråd om det... :D

Decoy, det største matvraket av en tollertulling som spiser absolutt alt han kommer over uten å tenke på at det skal ut igjen, Mandariner, majones, dopapir, nøtter, plommer, madrassbiter, gress, lønnsslipp, plastikk, ketchup, mobilladderledninger alt går ned uten et tygg som om det kulle vært trøfler med sjokoladestrø...

Men når han blir servert en saftig klatt med rått vitaminisert hakket kjøtt (det er ikke V&H eller NP) så griner han på nesa å viker unna....... :lol:

Buster derimot feirer jul & bursdag hver dag han får det servert, han som står lenge å tygger forpellets uten særlig entusiasme...

En liten film som virker i noen mediaavspillere...

http://spor.se/film/decoy_vs_raafor.wmv

Første gang jeg har sett en hund som synes pellets er mye bedre en råfor, åsså at det skulle være altspisende Decoy... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har sett en hund som synes pellets er mye bedre en råfor, åsså at det skulle være altspisende Decoy... :)

Mitt tips er å la det ligge. Kjenner igjen reaksjonen i fra de første gangene hunden min fikk rått kjøtt. Maten forsvant gjerne i løpet av natten eller neste dag. Til å begynne med virket det som om han var litt forvirret over det hele. (Forer med tørrfor, men gir rått kjøtt når det passer seg sånn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Torunns: kan hende hunden bare synes det er uvant og ikke er helt sikker på hva den skal gjøre.

Husker godt da jeg begynte å råfore mine. Det ble servert råe hønestykker og de to yngste kastet seg over maten med liv og lyst, men eldstemann, som kom spurtende mot matkoppen sin som vanlig, bråsoppet tvert da han oppdaget hva som lå der. Mer forvirret og fornærmet ansikt skal du lete lenge etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hårballen tvinger det jo i seg bare så buster ikke skal få det, han beskytter det også om buster skulle komme for nærme... :)

Merkelig hund, er nok bare at det er uvandt...

Han har ikke fått mere vom heller på noen dager nå, bare ser på buster som kaster det i seg... Så må han selv knaske i seg tørre forkuler.... :rolleyes:

Blir sikkert vandt etterhvert ja, var bare så overaskende første gangen, en hund som spiser absolutt alt som om det er favorittmaten skulle ikke spise råfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tinka fikk V&H for første (og hittil eneste) gang (gratisprøve), rynka hun på nesen og var skeptisk. Hun er jo riktignok sannsynligvis en av de mest griske og matglade hundene som vandrer rundt her på jorda, så hun måtte jo spise det, men det var litt ekkelt sånn til å begynne med. Da hun kjente smaken ble det fort favorittmaten hennes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får han da? Ble litt nysgjerrig nå.... ^_^

hyssst, hemmelig... :closedeyes:

98% opptagningsevne mot V&H som har 96?%, å litt mere fett en V&H...

Men neste gang bestiller vi med mindre fett, er nok ment litt mot aktive trekkhunder det vi fikk denne gangen...

Det er også hakket i stede for kvernet, så det er faktiske biter å tygge på mot V&H som ligner mere på grøt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke så lett å si hva vi forer med når produktet ikke har noe navn.. :) Å ikke kan kjøpes av dødlige (vi er nemmelig udødlige)

Men foret ser ut til å være meget bra, å skulle noe ikke være optimalt for vår hund, kan man bare endre på innholdet før man bestiller, vi skal prøve mindre fett neste gang...

Blokkene er tynne nok til at det er bare å kaste de på bakken så går den i mange biter, mot v&h som må tines litt før den hugges eller sages sunt...

Ja å prisen er meget folkelig... 1000kr for 100kr... :barfy: Mot v&h som er 2500kr for 100kg... 150% prisforskjell det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i så fall i stor skala da, :barfy:

Produktet er så "stabilt" produsert at de har fått det testet med tanke på opptaksevne å slikt på samme måte som v&h...

Men ja, er litt spennende å teste det, synes også det er en fordel at det er faktiske kjøttstykker å varierende konsistens på foret, mot v&h som blir bare en kjøttgrøt uten tyggemotstand...

Edit: Nå høres det neste ut som jeg prøver å snakke stygt om V&H, men vi elsker V&H.! :)

Men nå prøver vi dette ukjente som er merkelig bra også sett opp mot v&h...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg høres det ut som kjøttblandinger man kan få fra ulike utsalg... PÅ rudshøgda vet jeg mange hundekjørere har fått tak i slike kjøttblandinger. Mye billigere enn V&h (var nede i 4-5 kr kg sist mot 10 kr kg for v&h), så det er jo kjekt. Problemet der er fryseplass... *sukk* gleder meg til å få stort hus med eget fryserom:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i så fall i stor skala da, :(

Produktet er så "stabilt" produsert at de har fått det testet med tanke på opptaksevne å slikt på samme måte som v&h...

Men ja, er litt spennende å teste det, synes også det er en fordel at det er faktiske kjøttstykker å varierende konsistens på foret, mot v&h som blir bare en kjøttgrøt uten tyggemotstand...

Edit: Nå høres det neste ut som jeg prøver å snakke stygt om V&H, men vi elsker V&H.! :(

Men nå prøver vi dette ukjente som er merkelig bra også sett opp mot v&h...

Ser det på ingen måte som negativt om V&H, men ble bare veldig intressert:)

Kunne godt tenke meg å begynne med BARF selv, men det er utrolig mye arbeid å sette seg inn i, og ikke minst drive med, samt at det krevet mye større fryseplass en V&H. Og V&H funker jo som bare det, kunne dog ønsket meg litt mer fett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenke meg å begynne med BARF selv, men det er utrolig mye arbeid å sette seg inn i, og ikke minst drive med, samt at det krevet mye større fryseplass en V&H. Og V&H funker jo som bare det, kunne dog ønsket meg litt mer fett i det.

Hvorfor vil du begynne med BARF hvis du allerede råfôrer ..? Hva forventer du skal være forbedringen ved å bytte til grønnsaks-holdig diett? Hvis du ønsker mer fett i V&H så er det jo bare å tilsette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du begynne med BARF hvis du allerede råfôrer ..? Hva forventer du skal være forbedringen ved å bytte til grønnsaks-holdig diett? Hvis du ønsker mer fett i V&H så er det jo bare å tilsette det.

BARF er bare en annen type råforing hvor man kan lage sin egen miks. (BARF= Bones and Raw Meat). Du kan stort sett velge hva du vil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkene er tynne nok til at det er bare å kaste de på bakken så går den i mange biter, mot v&h som må tines litt før den hugges eller sages sunt...

Ja å prisen er meget folkelig... 1000kr for 100kr... ;) Mot v&h som er 2500kr for 100kg... 150% prisforskjell det...

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvor i all verden bor du om du betaler 2500,- for 100 kg V&H i blokker?? Svalbard ;)

Hvis du betaler dette tror jeg du blir grundig lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvor i all verden bor du om du betaler 2500,- for 100 kg V&H i blokker?? Svalbard ;)

Hvis du betaler dette tror jeg du blir grundig lurt...

jeg betaler 20 kr for 1 kg V&H.. Jeg har ikke funnet det billigere i bergen. Det er uansett billigere enn å fore med tørrfor..

Noen som vet om det går an å få tak i V&H billigere enn det i bergen? Jeg vil ha pølsene, de er så praktiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betaler 20 kr for 1 kg V&H.. Jeg har ikke funnet det billigere i bergen. Det er uansett billigere enn å fore med tørrfor..

Noen som vet om det går an å få tak i V&H billigere enn det i bergen? Jeg vil ha pølsene, de er så praktiske ;)

Bare for å poengtere det; det er blokkene som er nevnt tidligere i tråden, og disse har en billigere kilopris enn pølsene.

Selv må jeg betale 26 kr for en kilo pølser. Jeg vil helst ha blokker, men så stor fryser har jeg ikke gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...