Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kaldt skal det være, før bikkja trenger klær


minstemann

Recommended Posts

i vinter har jeg rett og slett blitt litt usikker på hvor kaldt det bør være før bikkja trenger dekken. Jeg har papillon, og er livende redd for å bli en sånn som kler på miniatyrbikkja til enhver tid. Papillon har ikke underull. Tidligere år har jeg ikke brukt dekken før det er under 10 minus.(så lenge det er tørt og vindstille selvsagt). Unntaket har vært på treninger, da jeg har latt de små hatt klær på i lange pauser. Men nå lurer jeg egentlig på om jeg venter for lenge med å kle på dem? Hvor mye varme er det egentlig i dekkhår? Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enkelt å greit bare å se an hunden.. Er ganske kjappt å se når den fryser..

Hunden kan være varm om det er vindstille og sol, selv om det er -5 grader.. Men om det blåser kan den fryse selv om det er +10 grader..

Om du vet du skal stå mye i ro, så er det bare å stappe et dekken i lomma, det tar ikke store plassen, og så kler du på hunden om det blir kald.. Når jeg trener LP med min hund, har jeg på henne dekken selv om det egentlig er ganske varmt.. Altså kan ha på henne dekken selv om det er 10 grader og ingen vind. Da blir hun ikke kald, og holder fokus på meg hele tiden, istedet for at hun er litt kald..

Min hund er helt korthåret og har omtrent ikke noe pels på magen.. Papillon har mye mer pels enn det og selv om de ikke har underull så tåler de en del.. Er ikke alle Papilloner som bruker dekken selv i iskaldt vær. Pelsen klarer masse. Så se heller an hunden din du, og kle på den når den er kald ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemannen min (jeg har springere) har omtrent ikke underull, men jeg kler sjelden på han. Han har kun dekken om det regner, rett og slett fordi han bli kliss våt tvers igjennom. Minusgrader derimot takler han egentlig greit, så det skal være rimelig kaldt før han trenger dekken.

Minstefrøken (4 måneder) bruker dekken i nedbør og om det er minusgrader, rett og slett fordi hun har bar mage og valpepelsen ellers ikke isolerer noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har chi jeg da, så lenge ddet er sol og lite vind klarer de seg stort sett om dagen, men når det er etpar minusgrader og mørkt ute så merker jeg at de synes det er kjølig. Da får de på dekkenet eller genseren. Det viktigste er at de er komfortable. Jeg merker på mine når de er kalde. Tispen tåler for det meste mer enn gutta bois :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig individuelt for dyre og situasjonen.

Når jeg hentet min GS (han var da 2 år) løp han rundt uten dekken i 16- 17 minus uten å plages, og så lenge han er i aktvitet og ikke er våt eller det er mye vind så trenger ikke dekken vinterstid heller (selv ned mot 20 minus har han klart seg helt fint uten). Men om han har vær aktiv og skal ha pause (eks jakt eller på hardere turer) så bruker han gjerne dekken tidlig på høsten også. Nå vinterstid har han dekken i pauser og når vi skal sove ute, men ved vanlig aktivitet klarer han seg uten, dette grunnet tilvenning over tid.

Så du må nok bare lære din hund å kjenne. Men med en såpass liten hund som papillon er det vel ganske lett å pakke med seg dekkenet "i baklomma"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rehabhund som har dekken på seg når det er kaldt og når det regner, men jeg ser ann på turene våre, når hun har vært litt i akitvitet (er godt oppvarmet) og skal være i endel aktivitet så tar jeg av hun dekkenet og har det over armen, når turen/treningen blir roligere så tas dekkenet på igjen.

Jeg vil ikke ta fra hun rulling og løping i snøen "naken", så jeg har funnet ut at det jeg gjør med av/på metoden med dekkenet fungerer perfekt for oss, men som sagt jeg gjør det etter hvordan aktiviteten er på turen/treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er heller ikke så veldig bekymra for om de fryser når vi bare går vanlig tur. For det første så holder de jo moderat tempo da, og for det andre så er de kanskje mer ærlige da, og viser lettere når de er utilpass. Utfordringen er helst når vi trener. Jeg tror mine hunder fortsetter å jobbe uansett om de er for kalde.. og så er jeg litt bekymra for skader i musklatur ol om de er for "eksplosive" når det er kaldt. Så jeg er mer ute etter en generell huskeregel, som omtrent den med vottene -eneste er at jeg er slik en frysepinn at da ville de gått påkledd i fra august til mai;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du drevet med hest?

Jeg opplever det slik at mange hestefolk som går over til hund glemmer noe av det første de lærte på hesteryggen (iallefall gjorde jeg det): man må huske å varme opp og ned for å hindre skader og sette igang/ roe ned muskelatur, sener og blodomløp. Mye av dette kan man nok også ta med over til treningen av hund.

Ved trening tror jeg det kan være veldig nyttig med dekken eller noe annet osm holder hunden varm og hindrer at den stivner mellom øktene. Når den først er igang så går det nok bra uten for mange, så lenge det er nogenlunde med fysisk aktivitet i treningen og ikke gradestokken er alt for kald... (men om du er en frossenpinn som du påstår så trener du sikkert ikke når der er så kaldt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har papillon selv. Hun syns ikke dette med dekken er så kjekt akkuratt når hun skal ta det på, men hun syns heller ikke det er kjekt å gå på tur i 2 timer å bli kliss våt og fryse. Så jeg tar bare på henne dekken når det regner og vi har tenkt å ta en lang tur. Av og til også når det snør så pelsen hennes ikke blir full av snøballer :D Tror hun skjønner når hun kommer inn igjen at hun var tørr på grunn av dekkenet.

Før jeg fikk dekken så så jeg at hunden min frøs når hun hadde gått tur i ca 45 min og jeg fortsatt hadde mer igjen av turen. Når det regnet og hun var våt da. Så jeg tror nok at papilloner også kan fryse selv om de har en masse pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...