Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kaldt skal det være, før bikkja trenger klær

minstemann

Recommended Posts

i vinter har jeg rett og slett blitt litt usikker på hvor kaldt det bør være før bikkja trenger dekken. Jeg har papillon, og er livende redd for å bli en sånn som kler på miniatyrbikkja til enhver tid. Papillon har ikke underull. Tidligere år har jeg ikke brukt dekken før det er under 10 minus.(så lenge det er tørt og vindstille selvsagt). Unntaket har vært på treninger, da jeg har latt de små hatt klær på i lange pauser. Men nå lurer jeg egentlig på om jeg venter for lenge med å kle på dem? Hvor mye varme er det egentlig i dekkhår? Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enkelt å greit bare å se an hunden.. Er ganske kjappt å se når den fryser..

Hunden kan være varm om det er vindstille og sol, selv om det er -5 grader.. Men om det blåser kan den fryse selv om det er +10 grader..

Om du vet du skal stå mye i ro, så er det bare å stappe et dekken i lomma, det tar ikke store plassen, og så kler du på hunden om det blir kald.. Når jeg trener LP med min hund, har jeg på henne dekken selv om det egentlig er ganske varmt.. Altså kan ha på henne dekken selv om det er 10 grader og ingen vind. Da blir hun ikke kald, og holder fokus på meg hele tiden, istedet for at hun er litt kald..

Min hund er helt korthåret og har omtrent ikke noe pels på magen.. Papillon har mye mer pels enn det og selv om de ikke har underull så tåler de en del.. Er ikke alle Papilloner som bruker dekken selv i iskaldt vær. Pelsen klarer masse. Så se heller an hunden din du, og kle på den når den er kald ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemannen min (jeg har springere) har omtrent ikke underull, men jeg kler sjelden på han. Han har kun dekken om det regner, rett og slett fordi han bli kliss våt tvers igjennom. Minusgrader derimot takler han egentlig greit, så det skal være rimelig kaldt før han trenger dekken.

Minstefrøken (4 måneder) bruker dekken i nedbør og om det er minusgrader, rett og slett fordi hun har bar mage og valpepelsen ellers ikke isolerer noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har chi jeg da, så lenge ddet er sol og lite vind klarer de seg stort sett om dagen, men når det er etpar minusgrader og mørkt ute så merker jeg at de synes det er kjølig. Da får de på dekkenet eller genseren. Det viktigste er at de er komfortable. Jeg merker på mine når de er kalde. Tispen tåler for det meste mer enn gutta bois :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig individuelt for dyre og situasjonen.

Når jeg hentet min GS (han var da 2 år) løp han rundt uten dekken i 16- 17 minus uten å plages, og så lenge han er i aktvitet og ikke er våt eller det er mye vind så trenger ikke dekken vinterstid heller (selv ned mot 20 minus har han klart seg helt fint uten). Men om han har vær aktiv og skal ha pause (eks jakt eller på hardere turer) så bruker han gjerne dekken tidlig på høsten også. Nå vinterstid har han dekken i pauser og når vi skal sove ute, men ved vanlig aktivitet klarer han seg uten, dette grunnet tilvenning over tid.

Så du må nok bare lære din hund å kjenne. Men med en såpass liten hund som papillon er det vel ganske lett å pakke med seg dekkenet "i baklomma"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rehabhund som har dekken på seg når det er kaldt og når det regner, men jeg ser ann på turene våre, når hun har vært litt i akitvitet (er godt oppvarmet) og skal være i endel aktivitet så tar jeg av hun dekkenet og har det over armen, når turen/treningen blir roligere så tas dekkenet på igjen.

Jeg vil ikke ta fra hun rulling og løping i snøen "naken", så jeg har funnet ut at det jeg gjør med av/på metoden med dekkenet fungerer perfekt for oss, men som sagt jeg gjør det etter hvordan aktiviteten er på turen/treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er heller ikke så veldig bekymra for om de fryser når vi bare går vanlig tur. For det første så holder de jo moderat tempo da, og for det andre så er de kanskje mer ærlige da, og viser lettere når de er utilpass. Utfordringen er helst når vi trener. Jeg tror mine hunder fortsetter å jobbe uansett om de er for kalde.. og så er jeg litt bekymra for skader i musklatur ol om de er for "eksplosive" når det er kaldt. Så jeg er mer ute etter en generell huskeregel, som omtrent den med vottene -eneste er at jeg er slik en frysepinn at da ville de gått påkledd i fra august til mai;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du drevet med hest?

Jeg opplever det slik at mange hestefolk som går over til hund glemmer noe av det første de lærte på hesteryggen (iallefall gjorde jeg det): man må huske å varme opp og ned for å hindre skader og sette igang/ roe ned muskelatur, sener og blodomløp. Mye av dette kan man nok også ta med over til treningen av hund.

Ved trening tror jeg det kan være veldig nyttig med dekken eller noe annet osm holder hunden varm og hindrer at den stivner mellom øktene. Når den først er igang så går det nok bra uten for mange, så lenge det er nogenlunde med fysisk aktivitet i treningen og ikke gradestokken er alt for kald... (men om du er en frossenpinn som du påstår så trener du sikkert ikke når der er så kaldt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har papillon selv. Hun syns ikke dette med dekken er så kjekt akkuratt når hun skal ta det på, men hun syns heller ikke det er kjekt å gå på tur i 2 timer å bli kliss våt og fryse. Så jeg tar bare på henne dekken når det regner og vi har tenkt å ta en lang tur. Av og til også når det snør så pelsen hennes ikke blir full av snøballer :D Tror hun skjønner når hun kommer inn igjen at hun var tørr på grunn av dekkenet.

Før jeg fikk dekken så så jeg at hunden min frøs når hun hadde gått tur i ca 45 min og jeg fortsatt hadde mer igjen av turen. Når det regnet og hun var våt da. Så jeg tror nok at papilloner også kan fryse selv om de har en masse pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har kommet borti en ny utfordring. Min egenavlede Aussie på 7mnd hoster/harker/høres ut som den har astma når den trekker i sele. Dette har pågått i hele sommer og jeg har prøvd å finne en sele som minimerer problemet, men enda ikke lyktes.   Valpen er undersøkt av veterinær for to uker siden hvor vet tror den kan ha hatt kennelhoste og at luftrøret fremdeles er irritert. Almenntilstanden er god og har vært hele vegen. Vi skal la vær å gå tur (kun aktivisering i hagen, på rally-treninger osv) på tre uker for å se om det hjelper at luftrøret får ro. Nå har det gått to uker til uten bedring (fremdeles harking når jeg holder på luftrøret) så jeg ser for meg at vi må inn igjen for røntgen osv. Denne hostingen/harkingen kommer kun når man legger press på luftrøret, aldri ellers. Dessverre er dette en hund som er ivrig på tur og trekker en del. Men det høres jo ikke bra ut.. hvis noen har erfaring med det samme så skriv gjerne litt om det også!   Jeg ser ikke for meg at vi finner ut av/får løst dette problemet med det første, og spør derfor dere om noen vet om en spesialsele som er utviklet for å unngå press på luftrøret? Evt om noen spesialsyr?
    • Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
    • Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...