Gå til innhold
Hundesonen.no

Enkle metoder i Photoshop


Mirai

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en basic guide til hvordan gjøre ting i Photoshop. Photoshop kan du laste ned en trial på, den ligger på Adobes hjemmesider og du må registrere deg med mailen din der for å kunne laste det ned. Du trenger ikke laste ned den nyeste (CS3), det holder med en av de andre utgavene da det siste kan være litt tungt å dra for noen maskine.. Selv har jeg CS på den ene og CS2 på den andre.

1.jpg

Hvordan bør jeg starte?

Mange forskjellige meninger om dette. Det kommer an på i hvilken retning du liker å arbeide. Noen starter med å stille inn alt av farger, kontrast og slikt først og deretter ordne hud osv. penere, andre gjør motsatt. Finn deg en arbeidsmetode som gir deg god flyt og som du trives med!

Bildet jeg la ut på illustrasjonsbilde er litt grått og kjedelig. Det vil jeg gjerne endre på. For å gjøre det kan jeg gå frem på mange forskjellige metoder, jeg skal forklare den som jeg pleier å bruke.

Adjustment layer

Bildet jeg la ut på illustrasjonsbilde er litt grått og kjedelig. Det vil jeg gjerne endre på. For å gjøre det kan jeg gå frem på mange forskjellige metoder, jeg skal forklare den som jeg pleier å bruke.

adjustmentlayer.jpg

Det som er så veldig kjekt med adjustment layer er at du kan putte det over bildet ditt, og så "skjule" det, og deretter tegne frem de områdene av bildet du ønsker det skal virke på.

La oss si jeg vil øke kontrasten litt i dette bildet. Jeg trykker på rundingen for Adjustment Layer, og velger Curves. Her ser du nå en rett linje, som sier noe om hvor mye det er av hva i bildet. Jeg vil gjerne gjøre det lyse litt lysere, og det mørke mørkere.

For å få til det lager jeg en S-kurve. Rett og slett trykk på streken og dra litt i den. I mitt tilfelle ser den slik ut når jeg er ferdig (du ser resultatet mens du drar i strekene, så fiks på det til du er fornøyd):

curves.jpg

MEN! Plutselig fant jeg ut at jeg vil kun at det jeg nettopp gjorde skal påvirke ansiktet til personen på bildet. Hvordan gjør jeg dette?! :shocked: Ingen panikk. Det er en grunn til at Adjustment Layer er veldig praktisk.

Rett etter at du trykket "OK", så trykker du da "CTRL+i". Er du oppmerksom ser du at den hvite ruta på Layeret du jobber med, plutselig er svart. Du har nå "skjult" layeret. Måten du kan "tegne" det tilbake på er å bruke vanlig pensel (altså, brush), og du velger hvit som farge.

adjustmentlayer2.jpg

Jeg tegnet på litt ekstra, bare sånn at dere skjønner dealen.

For akkurat nå tok jeg kun for meg Curves, men det fungerer med de samme prinsippene for alle de andre alternativene nede på Adjustment Layer også :blink: Utforsk, det er sånn man lærer. Nå har du muligheten til å stille farger, kontraster, lys og skygger - og muligheten til å male dem effektivt av og på bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Action: bildebredde 550 pixler

Denne action vil gjøre bildet du bruker den på 550 pixler i bredden.

For å lage en ny action, klikk her:

action1.jpg

Deretter oppretter du en mappe, jeg har kalt min for "Julie". På den måten er det enkelt for meg å finne de actions som JEG har laget selv (create new set heter den i engelsk versjon).

action2.jpg

Nå kan vi sette i gang med å lage en ny action!

Klikk på ikonet til høyre for mappen vi nettopp brukte, "create new action".

Name: Her kan du selvfølgelig velge. Jeg pleier å sette noe som gjør at jeg husker hva actionen gjør. Kall denne for 550b f. eks, så vet du at det er for 550 i bredden.

Set: Der velger du mappen/navnet ditt, så den blir plassert i riktig mappe (riktig "set").

Trykk "record". Fra nå av vil Photoshop ta opp alt du gjør av handlinger i programmet, og gjøre det til en del av actionen du lager.

Trykk Image - image size og sett bredde til 550.

Nå kan du

a: Trykke på stoppknappen, og actionen er ferdig.

b: Ta file, save og velg den kvaliteten du vil at bildene skal ha. Og så trykker du på stoppknappen. Fordelen med dette er at den lagrer jo bildet når det er redusert i størrelsen, så du slipper å gjøre det manuelt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Eg får ikkje til at actionen lagrar biletet i .jpg, men kun i .psd. Går det ikkje and å la actionen lagre i .jpg-format?

Jeg får lagret i .jpg- format :D

Mulig jeg er dum men... Når man har laget actionen, hvordan bruker man den etterpå? :closedeyes:

Hmm.. jeg klikker på den lille "liste/meny" saken, deretter klikker jeg på butten mode, etter det scroller jeg ned til ønsket action, og klikker på den..

veeeldig rotete forklart.. det finnes sikkert en veldig mye enklere metode :)

kan ta "printscreen" av det... 2 sek... :)

edit:

1. først finner du frem det bildet du skal bruke action'en på...

2. åpne "actions" vinduet

3. 1-1.jpg

(klikk på det "ikonet" jeg har satt rød ring rundt..)

4. Da kommer denne listen opp:

2-1.jpg

Klikk på "button mode"..

5. deretter klikker du på den action'en du skal bruke

3-1.jpg

Håper det hjelp litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nokon som veit kva eg gjer feil når eg lagar action som skal lagre biletet i jpg.-format? For eg går på save as -> velg .jpg istadenfor .pfd ->og trykket OK på kvalitet 8, også stoppar eg actionen. Og der kjem det fram at save er med i actionen, men likevel skjer det ikkje.. Kva som er gale då?

*håpar på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita: Kanskje du startet å spille inn actionen FØR du åpnet bildet?

Susi&Nica: Hmm.. har jeg ikke opplevd før. Ha du prøvd å lukke bildet også før du stopper actionen? Du får rett og slett prøve deg frem, jeg har ingen gode tips der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...