Gå til innhold
Hundesonen.no

Tsjekkoslovakisk ulvehund


Gjest

Recommended Posts

Hehe jeg regner med at dere i forumet har rett men jeg skal sende en mail til fru Hanne K. Ekholdt, bare sånn for moro skyld og spørre litt mere spesefikt denne gangen. så får jeg vel svar i løpet av onsdagen eller torsdagen.

Jeg legger igjen svare jeg får i fra Nkk hær når jeg får det en gang da :D spørs om de må slå opp et par ting..

Men for min intresse er vel denne saken sengt, jeg hadde ikke denne rasen før love tro i kraft og kommer da ikke til og få en ut i fra det jeg har funnet ut så langt. Tusen takk for all respons og infoen :D ( på tide og åpne et nytt emne hehe )

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde poenget med å lage den nye hundeloven var å samle alle lover om hund under ett, men det har jo ikke blitt gjort? For det står ikke noe i selve hundeloven om forbud av raser, det kommer i ymse foreskrifter?

Men ihvertfall, Annette (Loke) kom med en link - en foreskrift - det står litt mer om den her. Der står det bl.a.

Departementet har vært i tvil om hvor langt et forbud mot hundetyper som er en blanding av ulv og hund, bør strekkes. Departementet tar som utgangspunkt at det ikke har grunnlag for å foreslå noe forbud når det gjelder hundetyper som er vel etablert her i landet. Det kan være hensiktsmessig å avgrense dette til hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub før 1. januar 2003. Men er det skjedd innblanding av ulv i individer av rasen etter at den ble godkjent av den internasjonale organisasjonen (FCI) som Norsk Kennel Klub bygger sin registrering på, bør forbudet omfatte etterkommere av slike individer. Med en slik avgrensning antar departementet at forbudet kan gi et vern mot nye hundetyper som er en blanding av ulv og hund, at forbudet lar seg håndheve i praksis, og at etablerte og utbredte hundetyper går klar av forbudet.

En avgrensning som nevnt vil gjøre at hunderasene tsjekkoslovakisk ulvehund og saarloos wolfhond ikke rammes av forbudet. Departementet finner det imidlertid nødvendig å vurdere særskilt spørsmålet om et forbud mot disse rasene. Departementet legger til grunn at begge er hundetyper som krever mye av sin eier. Nøyaktige opplysninger om hvor sterkt ulveinnslaget er, er ikke fremkommet. For saarloos wolfhond skjedde siste innblanding med ulv for om lag 40 år siden. Tsjekkoslovakisk ulvehund har en kortere historie, og den første vellykkede innblanding av ulv i avlsprogrammet skjedde i 1958. Disse hundene finnes i bare et ganske lite antall i Norge i dag. Departementet er ikke kjent med at de hittil har voldt noen skade.

Interessant nok så står det ingenting spesifikt om TSU hverken på politiets eller tollvesnets sider om forbudte hunderaser da, så at damen på NKK svarer galt, er kanskje ikke så rart? På politiets side "Jeg skal skaffe meg hund", står det ikke mer enn:

Jeg skal skaffe meg hund

Du kan ikke holde, avle eller innføre farlige hunder, eller innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Dette er nedfelt i hundeforskriftens § 1.

Hvilke raser er forbudt i Norge?

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) pit bull terrier

b) amerikansk staffordshire terrier

c) fila brasileiro

d) toso inu

e) dogo argentino

Kan rasene som er forbudt være med utenlandske eiere - for eksempel på ferie - til Norge?

Nei, det kan de ikke. De kan heller ikke delta på utstilling eller lignende. Jf. forbudet mot å "innføre" farlige hunder i hundeforskriften § 1.

Resten er om amstaff, hvordan man kan bevise at hunden er lovlig osv.. På tollvesnets sider står det bare:

Det er forbud mot innførsel av farlige hunderaser til Norge. Forbudte hunderaser har ikke lov til å oppholde seg i Norge. De kan ikke delta på hundeutstillinger eller være med eieren på ferie her i landet.

Hunderasene som er forbudt i Norge er pit bull terrier, amerikansk straffordshire terrier, fila brasileiro, toso inu og dogo argentino.

Det er ikke tillatt å holde, avle eller innføre disse hunderasene. Det er heller ikke tillatt å innføre sæd eller embryo fra disse hunderasene. Utenlandske eiere har ikke lov til å ta med disse farlige hundene til Norge, verken til utstilling eller i forbindelse med ferieopphold i Norge.

Hunder som er født i Norge eller anskaffet (innført) før forskriften om farlige hunder trådte i kraft, kan medbringes og tilbakeføres lovlig til Norge. Dokumentasjon må i så fall framvises ved grensepassering.

Mer informasjon

Du finner mer informasjon om anskaffelse av hund på www.politi.no/tillatelser. Tollvesenet har også gitt ut en brosjyre om innførsel av kjæledyr. Brosjyren finner du på www.toll.no/publikasjoner.

Om det er siden man søker opp for å finne ut om du kan ha med deg TSU'en til Norge på ferie, er det jo veldig teit at det ikke står noe der om at de er forbudt her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg trodde poenget med å lage den nye hundeloven var å samle alle lover om hund under ett, men det har jo ikke blitt gjort? For det står ikke noe i selve hundeloven om forbud av raser, det kommer i ymse foreskrifter?
En lov administreres av Stortinget, d v s at endringer må behandles og vedtas av alle partiene på Stortinget før den kan iverksettes. En forskrift administreres av det enkelte fagdepartement. I f m hundeloven har Stortinget delegert den praktiske administrasjonen av loven ( d v s forskriften) til Justisdepartementet. Dermed kan departementet iverksette de endringene det måtte ønske uten å innhente overordnet ( d v s Stortingets) godkjenning. Det innebærer blant annet at nye raser kan forbys uten at Stortinget må behandle loven på nytt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lov administreres av Stortinget, d v s at endringer må behandles og vedtas av alle partiene på Stortinget før den kan iverksettes. En forskrift administreres av det enkelte fagdepartement. I f m hundeloven har Stortinget delegert den praktiske administrasjonen av loven ( d v s forskriften) til Justisdepartementet. Dermed kan departementet iverksette de endringene det måtte ønske uten å innhente overordnet ( d v s Stortingets) godkjenning. Det innebærer blant annet at nye raser kan forbys uten at Stortinget må behandle loven på nytt.

Ah, det visste jeg jo egentlig :D Greit å ha oppklart det, kanskje, så man kan sende damen på NKK link til denne diskusjonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...