Gå til innhold
Hundesonen.no

Tsjekkoslovakisk ulvehund


Gjest

Recommended Posts

Hei !

Jeg er ute etter TJEKKOSLOVAKISK ULVEHUND noe som viser seg og være svært vanskelig og oppdrive i norge, jeg har så langt funnet et individ av denne rasen. Jeg håper at noen på forumet kanskje kan tilføre litt info, evet oppdretter, noen som har eller har at denne rasen og som kan tilføre info om hvordan den er og hva man må gjøre for og få tak i en valp. Håper på respons :blink:

m.v.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare til å blande europeisk ulv med schæfer det, og så blande de krysningene med schæfer igjen så har du rssen.

Ikke noe rart til at den rasen er forbudt når det er det nærmeste du kommer en hybridrase.

Nå har det vel vært en FCI-godkjent rase med alt det innebærer siden begynnelsen av 80-tallet eller noe, så SÅ enkelt er det vel neppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg reagerte på den ligger inne hos nkk med alle dater til bedøming i konkuranser, og det er en del hybrider i norge i dag. Men de kan og skal ikke registreres hos nkk. Fleste parten av trekhunder, har en gang blitt krysset over med ulv for og få opp ytelse og instinkt.

Det er en pen hund og ut i fra hva man kan lese om den, så er den ikke mere ustabil en dobberman, eller liggnede (alaska malamut).

Har ikke helt tro på at det i alle tilfeler er hundes utstabile vilt instikt som er skyld i angrep, ut i fra hva jeg har sett av hunde hold rundt om så er det rart det ikke er flere angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe rart til at den rasen er forbudt når det er det nærmeste du kommer en hybridrase.

Hvorfor er det ikke så rart egentlig? Rasen har da aldri vært til bry eller påført noen noe skade i Norge, så vidt jeg har fått med meg. Ikke ser jeg nødvendigheten av å forby en rase heller, hvor antallet registrerte individer er under ti på landsbasis. Det var vel heller få som i det hele tatt hadde hørt om den tsjekkoslovakiske ulvehunden, før noen i en desperat krampetrekning insisterte på å forby rasen, fordi den var så skummel (?!).

Imidlertid rammet ikke hundeloven saarlos wolfhound, som faktisk er en hybridrase, på lik linje med tsjekkoslovakeren. Så vidt jeg vet finnes det også noen individer av saarlos wolfhound her til lands, og at denne ikke ble forbudt er et mysterium for meg, for begge de to "rasene" er jo blodtørstige, barnespisende ulvehybrider!

Jeg kan ha noe forståelse for at amstaffen ble forbudt, da denne ikke kunne skilles fra pitbullen, som det allerede var forbud mot, ved DNA-analyse. Men at ulvehunden skulle forbys i samme slengen kom noe brått på, for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Saarlos eller TSU er "ulvehybrider" men "ekte" hunder. At man ikke har lagt vekt på å fjerne det ulveaktige utseendet under utviklingen av disse rasene skyldes vel at man ikke fant det nødvendig -for som det heter - man skal ikke skue hunden etter hårene! Og ja - forbudet av TSU er vel noe av det teiteste våre lovgivende myndigheter noensinne har gjort.. men massemedia og noen selvbestaltede eksperter sørget for det forbudet der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Saarlos eller TSU er "ulvehybrider" men "ekte" hunder. At man ikke har lagt vekt på å fjerne det ulveaktige utseendet under utviklingen av disse rasene skyldes vel at man ikke fant det nødvendig -for som det heter - man skal ikke skue hunden etter hårene! Og ja - forbudet av TSU er vel noe av det teiteste våre lovgivende myndigheter noensinne har gjort.. men massemedia og noen selvbestaltede eksperter sørget for det forbudet der..

Hvordan definerer du "hybrid"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hybrid er vel et avkom etter ulv og hund. Ikke et avkommer etter generasjoner av hybrider slik jeg ser det.

Altså for henholdsvis 20-30 og 70- 80 år siden (1980 for tjekkern og 1930 for saalos??) ble ulv og schæfer parret, og sikkert et par til i de kommend årene. Men etterhvert som avlet begynte på rasen har det vel ikke vært blandet inn mer ulv? Men avlet på de allerede etablerte "hybridene"?

Forskjellen i alder på de to rasene kan jeg se for meg at har vært med å virke inn på hvilken som ble ulovlig. La oss si at den første "rene" hunden i de to rasene kom etter 10 års avlsarbeid. Da vil det være bare 10-20 år siden man sluttet å blande inn ulv i tjekkern, mens saarlosen har hele 60- 70 år med renavl bak seg.

( for ordens skyld: disse tallene er anslag og tanker fra mitt hodet, ikke basert på faktisk forskning eller annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan definerer du "hybrid"?

Som folk flest antar jeg! Synes Shilamon ga en veldig fin definisjon - blanding av hund og ulv. Kan jo ta med i tillegg - en hunderase har du når foreldredyrene avler "rent", feks krysser du en schäfer med en schäfer, så er resultatet et kull schäfervalper. Krysser du en ulvehybrid med en ulvehybrid (hybrid i betydningen ikke renraset), så vil valpekullet kunne være veldig heterogent, hvor noen av dem faktisk i prinsippet kunne være rene ulver.. (ja sterkt forenklet, jeg vet at genetikk er "litt" mer komplisert enn som så men dette med blanding av arter er vel helt ned på gode gammel Mendel nivå og hans forsøk med erteblomster..). Både Saarlos og TSU er FCI godkjente hunderaser - og parrer du en TSU med en TSU feks, så får du et kull TSU-valper!

Ulvehybrider er derimot en helt annen skål og det er høyst forståelig og fornuftig at det er forbudt å ha slike som kjæledyr! De er jo ikke tamme, og har mange trekk fra ulv - feks at de blir ikke husrene (for å ta et av de mer harmløse problemene..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer hybrid annerledes.

En hybrid er en blanding mellom to forskjellige arter av dyr/planter, etc - som f.eks. esel/hest - som blir muldyr (evt. mulesel), tiger og løve som blir "tigon", etc. Disse avkommene er ikke fertile.

Hund og ulv er begge to av samme art (canis) - og produserer derfor fertile avkom, og kan derfor ikke sies være hybrider men blandinger.

Men ja, det brukes "ulvehybrid" i så mange sammenhenger, så det er jo mulig det er jeg som har bommet i definisjonen her. Prøvde å google det, men fikk bare opp en million sider på tysk, så jeg ga opp..

Susanne

Edit - kjente en slik blanding (25% ulv) - og den var da ganske lik en hund... Litt egen og sær, men det vet jeg om nok av hunder som er også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Saarlos eller TSU er "ulvehybrider" men "ekte" hunder. At man ikke har lagt vekt på å fjerne det ulveaktige utseendet under utviklingen av disse rasene skyldes vel at man ikke fant det nødvendig -for som det heter - man skal ikke skue hunden etter hårene! Og ja - forbudet av TSU er vel noe av det teiteste våre lovgivende myndigheter noensinne har gjort.. men massemedia og noen selvbestaltede eksperter sørget for det forbudet der..

Som folk flest antar jeg! Synes Shilamon ga en veldig fin definisjon - blanding av hund og ulv. Kan jo ta med i tillegg - en hunderase har du når foreldredyrene avler "rent", feks krysser du en schäfer med en schäfer, så er resultatet et kull schäfervalper. Krysser du en ulvehybrid med en ulvehybrid (hybrid i betydningen ikke renraset), så vil valpekullet kunne være veldig heterogent, hvor noen av dem faktisk i prinsippet kunne være rene ulver.. (ja sterkt forenklet, jeg vet at genetikk er "litt" mer komplisert enn som så men dette med blanding av arter er vel helt ned på gode gammel Mendel nivå og hans forsøk med erteblomster..). Både Saarlos og TSU er FCI godkjente hunderaser - og parrer du en TSU med en TSU feks, så får du et kull TSU-valper!

Ulvehybrider er derimot en helt annen skål og det er høyst forståelig og fornuftig at det er forbudt å ha slike som kjæledyr! De er jo ikke tamme, og har mange trekk fra ulv - feks at de blir ikke husrene (for å ta et av de mer harmløse problemene..).

Jeg siterer Runar Næss:

"Å definerere en hybrid

Definisjonen av en hybrid er like vidtfavnende som den er uklar. Betegnelsen omfatter avkom av enhver hunderase (over 450 stk.) eller blanding av disse, avlet med enhver andel av ulveblod (genetisk materiale fra ulv) i nyere tid. Dette er en så vid definisjon for noe individ at en ”standard” eller generell karakteristikk er umulig. "

Så lenge man har "renavlet" (les; innavlet) en "rase" som har sitt fundament i ULV og HUND så vil naturlig nok individene i denne "rasen" også ha (noen av) ulvens egenskaper. Hva FCI har godkjent er vel revnende likegyldig i den forbindelse?

Og hvis manglende renslighet skulle være et særtrekk for "ikke-hunder" - så burde mange av dagens miniatyrhundraser stå i fare for å miste sin FCI-godkjenning, he, he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar fra NKK og rasen er lovlig i NORGE ! bare sånn at det er klart. :D

Men jeg kom jo ikke no å finne en valp ser jeg, dere har diskutert livlig. Hvis det er noen på forumet i hvertfall som har eller vet om noen som kan oppdrive denne rasen så vær så snill og si i fra.

I følge NKK som jeg fikk mail fra i dag er denne rasen lovlig i norge selv om mange tror og mener noe annet som jeg leser lengre opp hær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. det der de faktisk ikke..Nå må NKK holde tungen rett i munnen... Les litt her du.

jeg får ta en mail til da, for dette er hva jeg fikk til svar :

Hei,

Denne rasen er lovlig i Norge.

Med vennlig hilsen

Hanne K. Ekholdt

Norsk Kennel Klub

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Rasen er tillatt i den grad hunden er født i eller importert til Norge før 01.01.2004. Dvs at den ene TU'en som finnes i Norge er lovlig.. Det gies i Hundeloven (se lovdata.no eller google hundeloven) ikke anledning til import av voksne hunder født før 01.01.2004 etter forbudets itredelse, embryo eller sædimport av farlige hunder eller hunder som kan forveksles med disse.. Nå har ikke Frk Ekholt jobbet i NKK så lenge. så mulig hun kommer med en rettelse til deg snart, når hun ser at hun har tatt feil: Hvis ikke- HURRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...