Gå til innhold
Hundesonen.no

Østliekurs sommeren 2008

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Hva skal dere ta? Vurderer å melde meg på, da jeg ikke kom med på et annet kurs jeg hadde lyst til å gå (ag).. Har dere vært der før? er det gode kurs (tviler ikke, men morro å vite)?

Skrevet
Hva skal dere ta? Vurderer å melde meg på, da jeg ikke kom med på et annet kurs jeg hadde lyst til å gå (ag).. Har dere vært der før? er det gode kurs (tviler ikke, men morro å vite)?

Jeg har meldt på i uke 26 (rundering med Extra) :blink: Jeg har ikke vært der før, men har hørt mye positivt :P

Hvor og når er det? Link? :P

http://www.ostlie-hundesenter.no/ :P

• 2 weeks later...
Skrevet

JA, det er gode kurs!!! Å komme på kurs der var som å komme hjem ^_^ . Fantastiske folk, med en utrolig bred erfaring.

Ikke no wannabe for å si det sånn :icon_fun:

• 2 weeks later...
Skrevet

jegvil jegvil :yawn: men vet ikke hva jeg skal melde meg på i. har en liten plan om og starte noe bruks men HVA det har jeg ikke peiling på, vil få et godkjent resultet sont at jeg kan starte i bruksklasser på utstilling men vet ikke hva jeg trenger <_<

Skrevet

Jeg har kjempelyst til å gå mentalkunnskapskurset og sporkurset, men det blir ørlitegranne for dyrt for meg akkurat nå dessverre.. Så kjempespennende ut med mentalkunnskap syns jeg!

jegvil jegvil :yawn: men vet ikke hva jeg skal melde meg på i. har en liten plan om og starte noe bruks men HVA det har jeg ikke peiling på, vil få et godkjent resultet sont at jeg kan starte i bruksklasser på utstilling men vet ikke hva jeg trenger <_<

For å stille flat'en din i bruksklassen på utstilling så må du ha minimum 3. premie på jaktrprøve for retrievere.

Skrevet
Hvilken uke er det du skal? Det er nok lurt å melde seg på snart :yawn:

Planen var å ta et av sporkursukene men nå ser det ut til at jeg må flytte på våren så da sier nok penepungen nei desverre.

Får heller prøve å høste godene av det instruktørene i klubben lærer der. De trener hos han annenhver uke og går MASSE kurs der + at de er figuranter etc. for han.

Testet en av mine der i høst kan virkelig på det sterkeste anbefale han og de andre der.

Skrevet

Jeg har tenkt å melde meg på, men hva gjør vi som har to hunder? Er det dobbel kursavgift?

Har sendt dem mail for noen uker siden, men ikke fått svar enda.

Skrevet
Jeg har tenkt å melde meg på, men hva gjør vi som har to hunder? Er det dobbel kursavgift?

Har sendt dem mail for noen uker siden, men ikke fått svar enda.

Jeg ville ha ringt ;) Du bør melde på fort ;)

Skrevet

hm okay da trenger jeg jaktprøve for retriever ;) . . hehe

men hva annbefaler dere og trene til noen som ikke hvet hva de vill men har veldig lyst og prøve noe som ikke krever ALT for mye utstyr(blod ol.) da jeg ikke har muligheten og reise og hadde vært kjekt og ha treningsmulighetene tilgjenngelig :rolleyes:

Skrevet
Testet en av mine der i høst kan virkelig på det sterkeste anbefale han og de andre der.

Jeg vil heller anbefale folk å ta en offisiell mentaltest (K-test, MH, FA). En test hos Østlie koster kr. 1000,- (om han ikke har lagt på prisen), mens andre tester koster mellom 200-400 kroner. Og den individuelle bedømmingen får du også ved en vanlig, offisiell test.

Skrevet
hm okay da trenger jeg jaktprøve for retriever :D . . hehe

men hva annbefaler dere og trene til noen som ikke hvet hva de vill men har veldig lyst og prøve noe som ikke krever ALT for mye utstyr(blod ol.) da jeg ikke har muligheten og reise og hadde vært kjekt og ha treningsmulighetene tilgjenngelig :rolleyes:

Bruksspor! Du trenger ikke andre mennesker, du trenger ikke blod og du trenger ikke øde skog. I grunnen kan du godt legge sporet rett utenfor døra. :D

Skrevet
Bruksspor! Du trenger ikke andre mennesker, du trenger ikke blod og du trenger ikke øde skog. I grunnen kan du godt legge sporet rett utenfor døra. :)

Nå er vel strengt tatt blodspor også et bruksspor... :rolleyes: Definisjonen av en brukshund er ikke bare rottweiler eller schäfer som trener spor og rundering i skogen.. En jakthund, førerhund, narkohund osv er også brukshunder...

Spørsmålet er om du har noe mål med treningen. Er det kun for å syselsette hunden, er det greit nok å gå noen selvgåtte spor. Skal du konkurrere eller drive annen bruksrelatert sport, ville jeg unngått å gå egne spor i særlig grad. Du opplever ofte at hundene går veldig bra de sporene du selv har lagt, nettopp fordi de er nysgjerrig på hva du har gjort der ute.

Da er det heller bedre å lære hunden å bli nysgjerrig på andres spor og få full uttelling på de funn - både av gjenstander og figuranter i sporet først - og deretter - når hunden viser sporforståelse - gå inn og gå et og annet spor selv. Jeg har holdt på med spor i 18 år, og mine hunder har veldig sjelden gått spor som jeg har lagt.

Skrevet

takk for svar. Har veldig lyst og konkurere jah :rolleyes: men jeg er ikke sikker på om pengene strekker til på dette kurset så jeg venter heller 1-2 mnd og ser om det er noe plasser igjen og da har jeg kanskje fått litt mer peiling på hva innen bruks jeg vil drive med

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å dra i uke 28 med rundering, men jeg vet ikke om pengene strekker til så jeg må se hva det blir til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...