Gå til innhold
Hundesonen.no

Østliekurs sommeren 2008

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Hva skal dere ta? Vurderer å melde meg på, da jeg ikke kom med på et annet kurs jeg hadde lyst til å gå (ag).. Har dere vært der før? er det gode kurs (tviler ikke, men morro å vite)?

Skrevet
Hva skal dere ta? Vurderer å melde meg på, da jeg ikke kom med på et annet kurs jeg hadde lyst til å gå (ag).. Har dere vært der før? er det gode kurs (tviler ikke, men morro å vite)?

Jeg har meldt på i uke 26 (rundering med Extra) :blink: Jeg har ikke vært der før, men har hørt mye positivt :P

Hvor og når er det? Link? :P

http://www.ostlie-hundesenter.no/ :P

• 2 weeks later...
Skrevet

JA, det er gode kurs!!! Å komme på kurs der var som å komme hjem ^_^ . Fantastiske folk, med en utrolig bred erfaring.

Ikke no wannabe for å si det sånn :icon_fun:

• 2 weeks later...
Skrevet

jegvil jegvil :yawn: men vet ikke hva jeg skal melde meg på i. har en liten plan om og starte noe bruks men HVA det har jeg ikke peiling på, vil få et godkjent resultet sont at jeg kan starte i bruksklasser på utstilling men vet ikke hva jeg trenger <_<

Skrevet

Jeg har kjempelyst til å gå mentalkunnskapskurset og sporkurset, men det blir ørlitegranne for dyrt for meg akkurat nå dessverre.. Så kjempespennende ut med mentalkunnskap syns jeg!

jegvil jegvil :yawn: men vet ikke hva jeg skal melde meg på i. har en liten plan om og starte noe bruks men HVA det har jeg ikke peiling på, vil få et godkjent resultet sont at jeg kan starte i bruksklasser på utstilling men vet ikke hva jeg trenger <_<

For å stille flat'en din i bruksklassen på utstilling så må du ha minimum 3. premie på jaktrprøve for retrievere.

Skrevet
Hvilken uke er det du skal? Det er nok lurt å melde seg på snart :yawn:

Planen var å ta et av sporkursukene men nå ser det ut til at jeg må flytte på våren så da sier nok penepungen nei desverre.

Får heller prøve å høste godene av det instruktørene i klubben lærer der. De trener hos han annenhver uke og går MASSE kurs der + at de er figuranter etc. for han.

Testet en av mine der i høst kan virkelig på det sterkeste anbefale han og de andre der.

Skrevet

Jeg har tenkt å melde meg på, men hva gjør vi som har to hunder? Er det dobbel kursavgift?

Har sendt dem mail for noen uker siden, men ikke fått svar enda.

Skrevet
Jeg har tenkt å melde meg på, men hva gjør vi som har to hunder? Er det dobbel kursavgift?

Har sendt dem mail for noen uker siden, men ikke fått svar enda.

Jeg ville ha ringt ;) Du bør melde på fort ;)

Skrevet

hm okay da trenger jeg jaktprøve for retriever ;) . . hehe

men hva annbefaler dere og trene til noen som ikke hvet hva de vill men har veldig lyst og prøve noe som ikke krever ALT for mye utstyr(blod ol.) da jeg ikke har muligheten og reise og hadde vært kjekt og ha treningsmulighetene tilgjenngelig :rolleyes:

Skrevet
Testet en av mine der i høst kan virkelig på det sterkeste anbefale han og de andre der.

Jeg vil heller anbefale folk å ta en offisiell mentaltest (K-test, MH, FA). En test hos Østlie koster kr. 1000,- (om han ikke har lagt på prisen), mens andre tester koster mellom 200-400 kroner. Og den individuelle bedømmingen får du også ved en vanlig, offisiell test.

Skrevet
hm okay da trenger jeg jaktprøve for retriever :D . . hehe

men hva annbefaler dere og trene til noen som ikke hvet hva de vill men har veldig lyst og prøve noe som ikke krever ALT for mye utstyr(blod ol.) da jeg ikke har muligheten og reise og hadde vært kjekt og ha treningsmulighetene tilgjenngelig :rolleyes:

Bruksspor! Du trenger ikke andre mennesker, du trenger ikke blod og du trenger ikke øde skog. I grunnen kan du godt legge sporet rett utenfor døra. :D

Skrevet
Bruksspor! Du trenger ikke andre mennesker, du trenger ikke blod og du trenger ikke øde skog. I grunnen kan du godt legge sporet rett utenfor døra. :)

Nå er vel strengt tatt blodspor også et bruksspor... :rolleyes: Definisjonen av en brukshund er ikke bare rottweiler eller schäfer som trener spor og rundering i skogen.. En jakthund, førerhund, narkohund osv er også brukshunder...

Spørsmålet er om du har noe mål med treningen. Er det kun for å syselsette hunden, er det greit nok å gå noen selvgåtte spor. Skal du konkurrere eller drive annen bruksrelatert sport, ville jeg unngått å gå egne spor i særlig grad. Du opplever ofte at hundene går veldig bra de sporene du selv har lagt, nettopp fordi de er nysgjerrig på hva du har gjort der ute.

Da er det heller bedre å lære hunden å bli nysgjerrig på andres spor og få full uttelling på de funn - både av gjenstander og figuranter i sporet først - og deretter - når hunden viser sporforståelse - gå inn og gå et og annet spor selv. Jeg har holdt på med spor i 18 år, og mine hunder har veldig sjelden gått spor som jeg har lagt.

Skrevet

takk for svar. Har veldig lyst og konkurere jah :rolleyes: men jeg er ikke sikker på om pengene strekker til på dette kurset så jeg venter heller 1-2 mnd og ser om det er noe plasser igjen og da har jeg kanskje fått litt mer peiling på hva innen bruks jeg vil drive med

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å dra i uke 28 med rundering, men jeg vet ikke om pengene strekker til så jeg må se hva det blir til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...