Gå til innhold
Hundesonen.no

Slakt"avfall"


Peers

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg å kjøpe litt diverse slaktavfall til dyra her, blant annet bein, hjerter og annet de ser på som "snacks". Er det noen som vet hvor i Oslo man kan få tak i slikt? Jeg vet det er mange på forumet her som får tak i det, men jeg er fryktelig usikker på hvor jeg egentlig kan stikke innom for å få slike ting.

Jeg tenker da helst på Oslo, eller områder mer eller mindre i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønland er en sikker vinner. Stikk på Halalsjappene og bli venner med gutta. :D

Det er en i Brugata hvor jeg pleier å få litt gratis om jeg stikker innom på slutten av dagen før de pælmer ting. Samme med den på Grønland Basar.

Hjerter regnes nok ikke som avfall, men selges til rundt 30-40 kroner kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å kjøpe litt diverse slaktavfall til dyra her, blant annet bein, hjerter og annet de ser på som "snacks". Er det noen som vet hvor i Oslo man kan få tak i slikt? Jeg vet det er mange på forumet her som får tak i det, men jeg er fryktelig usikker på hvor jeg egentlig kan stikke innom for å få slike ting.

Jeg tenker da helst på Oslo, eller områder mer eller mindre i nærheten.

Du må nesten bare ta runden rundt og spørre i slaktebutikkene. Det er ihvertfall én på Adamstuen som er ganske hyggelige på det området. Og Strøm-Larsen på Torshov har digre griselabber til ca 20 kr kiloen (men det er dessverre det eneste billige hos dem). Hvis du kan kjøpe store mengder, kan det jo også være at du kan få en slaktebutikk til å bestille råvarer til deg.

Du kan også høre med de som har ansvaret for ferskvareavdelingen i større dagligvarebutikker. Er du heldig, får du kjøpe avskjær og ting som nettopp er gått ut på dato.

Hjerter er dyre, og må ofte spesialbestilles. Jeg kjøper hjerter direkte fra et slakteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønland er en sikker vinner. Stikk på Halalsjappene og bli venner med gutta. :blink:

Det er en i Brugata hvor jeg pleier å få litt gratis om jeg stikker innom på slutten av dagen før de pælmer ting. Samme med den på Grønland Basar.

Hjerter regnes nok ikke som avfall, men selges til rundt 30-40 kroner kiloen.

.. så du synes det er greit å støtte Halalslakt av dyr? Ville du selv funnet deg i at dine hunder ble avlivet ved at strupen ble kuttet over mens de var bevisste? For en del av halalsjappene bruker ikke norskt halalslaktet kjøtt (det er nemlig krav om at dyret skal bedøves først- og det er ikke bra for en del musliner. dyret skal være bevisst i det det får strupen kuttes og bønnen blir fremsagt). Hvis du lurer på hvordan dette foregår kan du gjøre et kjapt søk på internet på halalslakt (evnt kosherslakt. som er mye av det samme). Finnes videoer lagt ut fra store (utenlandske) slakterier. Velbekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra forskning.no.

Islam og jødedommen stiller krav til at slakting skal skje av dyr som er i full bevissthet. Men i Norge gjelder de samme reglene for religiøs slakting som for all annen slakting, forteller Lund. Dyret skal bedøves før stikking, og blod tappes mens det er bedøvet.

- Den eneste forskjellen ved muslimsk slakt (halalslakt) i Norge – det gjelder andre dyr enn gris siden muslimene ikke spiser svinekjøtt - er at en muslimsk prest leser en bønn for dyret, vendt mot Mekka, mens blodtappingen skjer.

...

På norske slakteri blir tre metoder brukt til bedøvning: boltepistol, elektrisk strøm eller karbondioksid (CO2).

Og fra Matportalen:

Når det gjelder omfanget av denne typen slakting, er dette ikke stort. En forholdsvis liten andel av kjøttet som selges i Norge stammer fra dyr som er slaktet på muslimsk vis.

Jeg går ut ifra at norske halalkjøtt handlerier ikke smugler inn kjøtt fra utlandet som er slaktet på ulovlig vis.

Men jeg kan godt begynne å spørre om de selger norsk kjøtt. Det tar jo ikke lange tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er ulovlig å importere halalslaktet kjøtt fra utlandet.

Av det jeg kan finne av kilder gjøres dette i svært liten grad. Om du har kilder på noe annet, vil jeg gjerne se dem. Igjen, så er det ingen problem for meg å spørre hvor kjøttet kommer fra før jeg kjøper det.

EUs direktiv på slakt ligner forsåvidt litt på det norske, hvor dyret må bedøves før det slaktes.

Dessuten er ikke nødvendigvis norske slaktemetoder så innmari mye bedre. Se bare HER. (OBS! Sterke scener!)

I tillegg kan dine argumenter brukes på alle som bruker tørrfor også. Man vet vel lite om hvilke slaktemetoder som er brukt på kjøttet i tørrfor. Hvem vet hvor det kommer fra liksom. Jeg finner ingen regelverk om at kjøttet brukt i tørrfor må kommer fra norske dyr.

Mulig du forsikrer deg 100% om at alt kjøttet du forer hunden din med kommer fra dyr som er slaktet under norske forskrifter, men med mindre det står Gilde, Finsbråten eller whatever på pakken ser jeg ikke helt hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det gjøres i liten grad. Men hvor tror du det importerte kjøttet i såfall selges? Jo i halalbutikker, og i noen utvalgte restauranter (her jeg bor er det en pizzarestuarant som reklamerer med "ekte halal-kjøtt").. Og det er aldri hyggelig å se dyr bli drept- fikk desverre ikke sett linken fra denne datamaskinen. Feil kan skje i norske slakterier- det tviler jeg ikke på. Men etter regelverket skal i hvertfall dyret bedøves. Jeg har vært på saueslakteri og kyllingslakteri- og der foregikk alt etter forskriftene (riktig bedøvelse av dyr, forskriftsmessig behandling fra drivere). Selv om det er vemodig å se dyra bli til mat (for oss og firbeinte).

når det gjelder fôr til hund: bruker man feks V % H er det fra norskslaktede dyr. Labb lages (vistnok) også kun på Norske råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og størsteparten av halalkjøtt i Norge er slaktet etter det samme regelverket. :blink:

Hvem vet hvordan den lille delen av importert halalkjøtt er slaktet? Bare fordi det er importert betyr ikke at de er slaktet uten bedøvelse. Jmf. EU direktivet f.eks. Jeg kan se for meg at å importere kjøtt utenfor Europa er veldig dyrt, og at en slik import er både uøkonomisk og upraktisk i forhold til å bruke kjøtt fra Norge evt Europa.

Og jeg lurer igjen på hvordan du garanterer at dine hunders mat kommer fra dyr som er slaktet i henhold til norske forskrifter? At alt kjøtt dine hunder (evt du) har konsumt ikke har lidd?

Med mindre du kan garantere det, synes jeg faktisk du kaster grus i glasshus. :lol:

når det gjelder fôr til hund: bruker man feks V % H er det fra norskslaktede dyr. Labb lages (vistnok) også kun på Norske råvarer.

Du har aldri gitt hundene dine produkter som inneholder kjøtt importert fra utlandet? Du sier selv at uhell skjer på norske slakterier (ikke så rent lite heller i følge min venn som jobber på Gilde), så muligheten er vel tilstede for at du har foret med kjøtt fra dyr som har lidd. Hva er sjansen for det vs. sjansen for at jeg har gitt hundene mine halalslakt som har lidd? Og din mening for sannsynligheten holder ikke liksom.

Beklager at jeg er litt direkte, men når man blir anklaget for å aktivt støtte direkte dyremishandling må det nesten være lov. Det er en smule provoserende.

edit: føyde til noe etter meg's edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn jeg ser det, er det stor sannsynlighet at det JEG fôrer mine hunder med er norsk produsert. og det er forskjeller mellom uhell i ny og ne (hvis det skjer så ofte som du hevder er det grunn til å kontakte mattilsynet. det er ikke så mange nortura (som det heter nå) slakterier i Norge, så det er lett å finne feil. Slakteriene overvåkes av veterinærer- og forholdene på norske slakterier er ikke så ille. Dyr dør der- men det er kanskje ikke akkurat noen bombe?).

Men poenget mitt er at jeg hadde ikke "aktivt" kjøpt kjøtt fra dyr slaktet på denne måten. Da støtter man forhåpentligvis kun Norsk "halalkjøtt". MEN Det ER faktisk en god del import av halalslakt på den "ekte" måten.

Og når det gjelder import av kjøtt- det importeres årlig store mengder fra Nwe Zealand og Argentina, Brasil. Så det er ikk avstanden som har nöe å si på hvor lønnsom importen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn jeg ser det, er det stor sannsynlighet at det JEG fôrer mine hunder med er norsk produsert.

Du har aldri foret med tørrfor produsert utenfor Norge? Aldri gitt godbiter som inneholder kjøtt produsert utenfor Norge? Og selv om et spesifikt for er produsert i Norge er det ikke sikkert råvarene kommer herfra. Du sjekker reglementet for slakting, og for import av kjøtt, i landene kjøttet brukt i disse produktene kommer fra? Skjønner du poenget mitt? Uten å vite med sikkerhet hvor kjøttet kommer fra er du like "aktiv" som meg. For selv om kjøttet ikke er merket "halal" er det ikke automatisk stuerent liksom.

Og vet du hva? Det er stor sannsynlighet for at det JEG forer mine hunder med er norsk produsert også!

Men poenget mitt er at jeg hadde ikke "aktivt" kjøpt kjøtt fra dyr slaktet på denne måten. Da støtter man forhåpentligvis kun Norsk "halalkjøtt". MEN Det ER faktisk en god del import av halalslakt på den "ekte" måten.

Da må du fortelle meg hvor stor andel av dette importerte halalslaktet som er slaktet uten bedøvelse. Du vet, med tall og sånn. Gjerne med en sammenligning for hvor mange "uhell" som skjer i den norske kjøttindustrien. Så kan vi se på den virkelige sannsynligheten liksom. Ikke bare hva du tror er sannsynlig.

Og for tredje gang, jeg har ingen problem med å spørre hvor kjøttet kommer fra før jeg kjøper det.

Og når det gjelder import av kjøtt- det importeres årlig store mengder fra Nwe Zealand og Argentina, Brasil. Så det er ikk avstanden som har nöe å si på hvor lønnsom importen er.

Dette er halalkjøtt som slaktes uten bedøvelse? Hvordan er reglementet for slakting på rituelt vis i New Zealand, Argentina og Brasil?

Hvordan er det med import fra typisk muslimske land? Like enkelt å importere derfra til Norge? Reglementet for kjøttimport er jo ganske forskjellig og beror på hvilket land kjøttet kommer fra. Og igjen, hvordan kan du påstå at halalkjøtt som er importert automatisk kommer fra dyr som er slaktet uten bedøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med import fra typisk muslimske land? Like enkelt å importere derfra til Norge? Reglementet for kjøttimport er jo ganske forskjellig og beror på hvilket land kjøttet kommer fra. Og igjen, hvordan kan du påstå at halalkjøtt som er importert automatisk kommer fra dyr som er slaktet uten bedøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da synes jeg du skal slutte å komme med påstander uten at du klarer å backe de opp.

Ingen av oss kan garantere at kjøttet fra dyrene vi forer hundene våre med ikke kommer fra dyr som har lidd under slaktingen. Så jeg skjønner ikke hvorfor du liksom skal være så mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert jeg er så mye bedre enn deg- Det har jeg ikke hevdet.- men har da satt meg så godt jeg kan inn i hva jeg gir bikkja, fra hvilket land fôret kommer fra. Det har sikkert du også. Jeg vil bare rette oppmerksomheten mot åkjøpe halalslaktet kjøtt (bipordukter)for DET KAN være importert kjøtt man kjøper- og da støtter man dette indirekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer du hundene dine med fjørfe? Eller vilt skutt av norske jegere? Eller fisk for den saks skyld?

I følge Stortinget medfører frakt av fjørfe et uakseptabelt skadenivå og høy dødelighet. Men fjørfe du bruker har du sikkert forsikret deg om at ikke er fraktet noen plass?

Om dyrebeskyttelsen har rett er dette standard slaktemetode på fjørfe forøvrig: (link)

"Dyrevernloven krever at fuglene skal bedøves før de avlives, og dette skjer

ved hjelp av strøm. Opphengt på samlebåndet etter føttene, føres fuglene automatisk inn i et kar med

strømførende vann.

..

Opphengingen på samlebåndet stresser fuglene og disponerer for skader som blød-

ninger, brudd og leddskader på vinger, ben, og bryst.

..

Samlebåndet fører fuglene videre til et knivblad som skjærer over strupen på

dyrene. Fuglene føres videre mot ribbemaskinen mens blodet drypper ut av dem.

Dersom fuglene er fullstendig bedøvet, spiller det liten rolle hvordan selve avli-

vingen foregår. Blodtapping ved kutt av halsvenene er smertefullt uten bedøvelse.

Dersom en fugl ikke forblør fullstendig før den ankommer ribbemaskinen, vil den

kunne våkne opp av bedøvelsen under ribbingen."

Prosedyrene fungerer visst ikke helt som de skal, slik at alle fuglene dør umiddelbart. Forskning viser at kyllingene opplever sterke smerter i beina når de blir hengt opp

på samlebåndet. (Dr. A. B. M. Raj: “Stunning or Killing Methods: Problems and Prospects”, Poultry International July 1995.)

Vilt blir skutt uten bedøvelse, hvor mange dør umiddelbart av det? Det er vel en grunn til at sporhunder er med som følger blodsporet?

Fisk blir jo regelrett kvalt.

Jeg tittet litt rundt, og fant intet mindre enn 11 lovgrudd siden 1993 begått av slakterier eller under transport av slaktedyr. Og det er visstnok bare et utvalg. Så kan man jo tenke på alt det som ikke har blitt oppdaget. Nei, nordmenns slaktepraksis er langt ifra stueren. Så å henge seg opp i den lille sjansen for at halalkjøttet man kjøper er slaktet på uetisk vis uten å feie for egen dør først? Da støtter man en uetisk praksis, men ikke en annen like uetisk praksis. Vel, jeg finner det en smule dobbeltmoralsk.

Så lenge du støtter kjøttindustrien i Norge støtter du til en viss grad at dyr utsettes for lidelse.

Men så er jo bikkjene kjøttetere da, so what'cha gonna do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sammenlignet med naturen er vi utrolig greie:P

Synes uansett valg og ønsker at man bør sjekke opp hvor mat kommer fra, så vet man hva man stapper i seg.

og en litt OT kommentar: denne tråden ligger ikke i debatten kjelleren, så kanskje man skal spise en is og roe gemyttene litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sammenlignet med naturen er vi utrolig greie:P

Synes uansett valg og ønsker at man bør sjekke opp hvor mat kommer fra, så vet man hva man stapper i seg.

og en litt OT kommentar: denne tråden ligger ikke i debatten kjelleren, så kanskje man skal spise en is og roe gemyttene litt?

IS er godt. :blink:)

11 lovbrudd på 14 år er faktisk ikke så mye, selv om det er elleve for mye.

Dyrebeskyttelsen er vel og bra, men det er kanskje ikke alltid objektiv info de kommer med. For objektiv info se: www.dyrevelferd.info eller www.fjorfe.org- her finner man også info om tiltak i forbindelse med å få lavere transportdødelighet.

Jada, man kan sikkert kritisere slakting i seg selv, men halalslaktede dyr må i tillegg til transport til slakteri, oppstalling i slaktefjøs og deretter driving, igjennom avlivning uten å bedøves først. Dvs de avbløs ved full bevissthet. Gjøres dette på korrekt måte tar det mindre enn et minutt. (avhengig av dyreslag). Men et minutt med luftrøret avskåret og hengende ut av halsen, og gapende sår som blodet spruter ut av- det er lenge! Det er rapportert om dyr som forsøker å reise seg- og tilfeller der store dyr som kyr har levd i 5 minutter etter at halsen er skåret. Da er det faktisk bedre å få en bolt i skallen eller lignende slik at dyret mister bevisstheten straks- FØR avblødning... Dyrene må nødvendigvis dø før vi kan spise dem. Men vi kan faktisk gjøre så mye vi kan for å minke lidelsene deres. Det er derfor det i Norge er strenge bestemmelser for hold, transport og slakt av dyr.- Det er derfor man SKAL bedøve dyr før de stikkes (avbløs).

I Norge bedøves de fleste kyllinger ved gass (Dvs de gasses). Dette skjer ved over halvparten av slakteriene. Andre bruker strøm, og det er her feilene har kommet- men de slakteriene dette gjelder har fått refs for dette og rutinene skal være skjerpet. Høns slaktes ikke lenger for humant konsum. Kjøper en norsk hundemat med fjørfe er det stort sett "avdankede" høner i fôret:O)

Det etiske nivået en vil legge seg på varierer vel- et sted på grensen settes- for meg går den blant annet ved slaktemetoder.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det etiske nivået en vil legge seg på varierer vel- et sted på grensen settes- for meg går den blant annet ved slaktemetoder.

:rolleyes:

På en merkelig måte synes jeg at når man spiser kjøtt burde man også kunne stå for det groteske, smertefulle og åpenbare faktum at man dreper dyr for å spise de. Dette er en prosess de fleste ikke takler å se eller forholde seg til, og ihvertfall ikke utføre selv. Man liker å innbille seg at det finnes humane måter å drepe dyr på, (og det etter at de har levd i unaturlige, latterlige dårlige forhold. )

Selvsagt betyr ikke det at man bør drepe dyr på verst mulig vis, men vi snakker om pest eller kolera, - altså vi dreper - hvor mye kan man pynte på det liksom?

Jeg synes at hvis man skal sette grenser noe sted er det aller viktigste og mest effektive - størrelse på forbruk.

I Norge er det ingen som trenger å spise kjøtt for å være sunn, frisk og økonomisk ok.

Hundene våre derimot, må absolutt ha kjøtt. Men forbruket og tilstanden i industrien ville åpenbart vært drastisk forbedret hvis hunden var den største forbrukeren og ikke mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dyr må dø for at vi og hundene våre skal få mat. All "naturlig" død er en lidelse for dyrene, enten de dør av sykdom, skade eller rovdyr.

Når vi snakker om lidelse i forbindelse med frakt og slakt av fjørfe, så er ikke dette så aldeles forferdelig hvis man sammenligner det med hvordan de lever fra klekking til slaktealder. Ta nå såkalte "frittgående" høner. De går "fritt" sammen med tusenvis, noen ganger titusenvis, andre høns i et enormt lokale. Ammoniakkstanken er så sterk at de får øyebetennelse av det. De plukker fjør av hverandre og hakker hverandre til blods. Døde og døende høner ligger blant de levende. Og de stresses helt utrolig av å gå så mange sammen.

Jeg driver selv med hobbyhøns. Jeg har cirka 30 høns, hvorav omlag 5-6 haner. Alle kjenner alle, og selv om enkelte individer kan ryke ihop noen ganger (som f.eks. Fru Klukka og Brona, og hanene Argon og Lucifer) så er det stort sett veldig fredelig i hønsehuset og hønsegården. Men dverghanen Argon fikk grisebank av Lucifer i dag, og han var skikkelig blodig i ansiktet. Og Fru Klukka og søstera Brona sloss også til blodet flyter hvis den ene kommer for nær den andres kyllinger. Dette er naturlig hønseatferd, og det er ikke vakkert.

Når det gjelder slaktedyrs opplevelse av dødsangst, så tror jeg mange av dem opplever slik angst mange ganger i løpet av livet. Noen av hønsene mine er langt mindre tamme enn andre, og de blir vettskremt hvis de blir trengt opp i et hjørne. Og jeg må jo løfte dem opp av og til og sjekke at alt er bra med dem. De fleste høns får panikk da, for det er ikke normalt for dem å bli løftet. Er det noe bedre enn angsten de føler i slakteriet?

Nei, det beste ville vel vært om slaktedyrene ikke ble født i det hele tatt... ;-)

--------------------

Edit:

Jeg må bare tillegge noe. Cirka 50% av slaktevekten til dyr og fjørfe består av innmat og annet som ikke regnes som egnet til menneskemat. Av den spiselige innmaten er det forsvinnende lite som brukes til menneskemat, resten blir til dyrefôr, limproduksjon, hud- og skinnprodukter, og en god del går faktisk rett til kompostering eller brenning.

Det hadde vært flott om flere mennesker var interessert i å fôre rått, slik at mer av disse råvarene kunne ende opp som hundefôr.

Det er ganske utrolig at cirka 95% av all hundemat (tørrfôr) som selges i Norge, er importert. Svært få tørrfôr produseres i Norge, til tross for at det er tonnevis av råvarer å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og størsteparten av halalkjøtt i Norge er slaktet etter det samme regelverket. :blink:

Hvem vet hvordan den lille delen av importert halalkjøtt er slaktet? Bare fordi det er importert betyr ikke at de er slaktet uten bedøvelse. Jmf. EU direktivet f.eks. Jeg kan se for meg at å importere kjøtt utenfor Europa er veldig dyrt, og at en slik import er både uøkonomisk og upraktisk i forhold til å bruke kjøtt fra Norge evt Europa.

Og jeg lurer igjen på hvordan du garanterer at dine hunders mat kommer fra dyr som er slaktet i henhold til norske forskrifter? At alt kjøtt dine hunder (evt du) har konsumt ikke har lidd?

Med mindre du kan garantere det, synes jeg faktisk du kaster grus i glasshus. :P

Du har aldri gitt hundene dine produkter som inneholder kjøtt importert fra utlandet? Du sier selv at uhell skjer på norske slakterier (ikke så rent lite heller i følge min venn som jobber på Gilde), så muligheten er vel tilstede for at du har foret med kjøtt fra dyr som har lidd. Hva er sjansen for det vs. sjansen for at jeg har gitt hundene mine halalslakt som har lidd? Og din mening for sannsynligheten holder ikke liksom.

Beklager at jeg er litt direkte, men når man blir anklaget for å aktivt støtte direkte dyremishandling må det nesten være lov. Det er en smule provoserende.

edit: føyde til noe etter meg's edit

Etter å ha lest i addresseavisa i dag, kom jeg til å tenke på denne diskusjonen.

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/artikkel?D...ate=printpicart

Jeg tror ikke dette er uvanlig. Flere sauebønder (som jeg kjenner) kan fortelle at de stadig blir spurt om de kan selge levende sau til personer med muslimsk bakgrunn - som da gjerne har med seg bil og henger og rett og slett oppsøker gårder. Det tilbys en høyere pris enn den bonden selv får ved levering til slakteri.

At dyr kan oppleve frykt og stress er "opplest og vedtatt"- og at denne responsen er sterkere ved slakting uten bedøvelse er også sett. At ville dyr dør på "værre" måte er i denne situasjonen irrelevant- dette er snakk om menneskeskapte lidelser. Og å blande inn generell velferd hos høns i denne sammenhengen er heller ikke relevant. Nå er det snakk om halalkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å blande inn generell velferd hos høns i denne sammenhengen er heller ikke relevant. Nå er det snakk om halalkjøtt.

Jo, det er relevant. Fordi du tar avstand til en form for tilført lidelse på dyr, men støtter aktivt en annen.

Men mindre du kan garantere at alt kjøttet dine hunder får i seg kommer fra dyr som ikke har lidd under avlivningen (noe som er umulig), blir det dobbeltmoralsk å kritisere andre.

Støtter du kjøttindistrien, så støtter du det du kritiserer meg for å gjøre, nemlig å påføre lidelse på dyr. Uansett om du (eller hundene dine spiser gris, halal eller egg for den saks skyld. Det er poenget mitt.

Jeg går utifra at kjøtthandlerne jeg handler fra følger loven jeg. Og for n'te gang, jeg har ingen problem med å spørre hvor kjøttet kommer ifra.

Jeg nevnte forresten denne diskusjonen til en nær venn som har jobbet for Gilde. Han lo. "Hun skulle tatt seg en tur på slatkehallen hun. Da kunne hun sett at troen om at alle dyrene som slaktes i Norge er avlivet på skånsom måte, rett og slett er urealistisk idyll." "Uhell" som du kaller det, skjer ikke bare av og til, det skjer hele tiden.

Jeg føler vi går i ring i denne diskusjonen, og at jeg må komme med de samme argumentene om og om igjen. Det er lite fruktbart. Jeg har sagt det jeg har å si, så jeg tror jeg bare lar den ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er relevant. Fordi du tar avstand til en form for tilført lidelse på dyr, men støtter aktivt en annen.

Men mindre du kan garantere at alt kjøttet dine hunder får i seg kommer fra dyr som ikke har lidd under avlivningen (noe som er umulig), blir det dobbeltmoralsk å kritisere andre.

Støtter du kjøttindistrien, så støtter du det du kritiserer meg for å gjøre, nemlig å påføre lidelse på dyr. Uansett om du (eller hundene dine spiser gris, halal eller egg for den saks skyld. Det er poenget mitt.

Jeg går utifra at kjøtthandlerne jeg handler fra følger loven jeg. Og for n'te gang, jeg har ingen problem med å spørre hvor kjøttet kommer ifra.

Jeg nevnte forresten denne diskusjonen til en nær venn som har jobbet for Gilde. Han lo. "Hun skulle tatt seg en tur på slatkehallen hun. Da kunne hun sett at troen om at alle dyrene som slaktes i Norge er avlivet på skånsom måte, rett og slett er urealistisk idyll." "Uhell" som du kaller det, skjer ikke bare av og til, det skjer hele tiden.

Jeg føler vi går i ring i denne diskusjonen, og at jeg må komme med de samme argumentene om og om igjen. Det er lite fruktbart. Jeg har sagt det jeg har å si, så jeg tror jeg bare lar den ligge.

Jeg har vært på slakteri. Flere faktisk. Det er ikke hyggelig, men det gikk faktisk relativt rolig for seg- folkene var rolige, dyra var ikke urolige. Et dyr som slaktes med bedøvelse skal miste bevisstheten momentant. Uhell forekommer, men det er skjerpet og hvis forholdene er ille skulle jeg likt å vite hvilket slakteri din kamerat jobber på- for det er mulig mattilsynet må kobles inn. Ved halal slakt uten bedøvelse er dyret bevisst i opptil 2 min etter halsen er kuttet over. Det er en forskjell der.

Man kan alltids finne dyr som har det dårlig-- jeg sier ikke at det er greit- men her diskuterer jeg halal. Er enig i deg når det kommer til dyrevelferd hos andre dyr- mye må gjøres- men ett sted kan man begynne. Velger man de mest dyrevennlige alternativene feks, da støtter man denne produksjonsformen på samme måte som man støtter andre produksjonsformer når man kjøper kjøtt/produkter derfra. Så klart må man anta at kjøttet man kjøper er slaktet etter norske regler, men i spesialbutikker som selger til spesielle grupper med spesielle krav, og som ikke godtar norske metoder som gode nok- da er det stor sannynslighet for at man får kjøtt slaktet på annen måte. Men hvis du mener at det kjøttet du kjøper er slaktet på norsk måte, skjønner jeg ikke hvorfor du hisser deg opp. For da er vi jo enige. Og med denne diskusjonen er jeg ikke ute etter å ta DEG- jeg retter søkelyset mot religiøs slakting som er i mot norske regler og som påfører dyra unødvenig smerte og frykt- når det finnes bedre metoder.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart må man anta at kjøttet man kjøper er slaktet etter norske regler, men i spesialbutikker som selger til spesielle grupper med spesielle krav, og som ikke godtar norske metoder som gode nok- da er det stor sannynslighet for at man får kjøtt slaktet på annen måte.

Jeg er muligens svært kørka, for jeg skjønner ikke den setningen din her? Selv halalslakting har regler å følge når de slaktes i Norge, om at de ikke skal være bevisste, sant? Men her sier du "så klart man må anta at kjøttet man kjøper er slaktet etter norske regler" samtidig som du vrir det over til at halalslakt ikke følger norske regler? Da må jeg jo spørre som Mari, hvordan VEIT du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...