Gå til innhold
Hundesonen.no

Slakt"avfall"


Peers

Recommended Posts

Det er fordi kjøttet kan importeres (lovlig eller ulovlig- ja det forekommer. Ulovlig slakt likeså, jmf artikler i dagbladet, vg, addresa). ) og selges i norge. Da trenger ikke dyret kjøttet stammer fra være slaktet etter norske regler.

men det bryr vi oss ikke om så lenge vi får billige oksebein og slintrer til Fido. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi kjøttet kan importeres (lovlig eller ulovlig- ja det forekommer. Ulovlig slakt likeså, jmf artikler i dagbladet, vg, addresa). ) og selges i norge. Da trenger ikke dyret kjøttet stammer fra være slaktet etter norske regler.

Aaargh! Hva vet du om antallet dyr som selges i Norge er slaktet på rituelt vis, kontra dyr som selges i Norge som har vært en del av "uhell"stastistikken? "Det er mer sannsynlig" holder liksom ikke i en diskusjon når du kritiserer andre. (Ja, for det gjør du.)

Angående import av rituelt halalslakt i Norge tror jeg det er minimalt. Å importere kjøtt fra muslimske land vil være både dyrt og upraktisk, og EU har ganske likt reglement som oss. Med mindre du kan vise til stastistikker som viser at det skjer i stor grad, og at dette kjøttet kommer fra rituelt slakt uten bedøvelse er argumentet litt tomt i min mening.

Hva vet du om sjansen for at dyrene jeg forer hundene mine med kommer fra dyr som er slaktet på uetisk vis når jeg får/kjøper halalkjøtt og spør hvor kjøttet kommer fra?

Hva vet du om hvor kjøttet i tørrforet, godbitene, whatever du forer hundene dine med kommer fra? Det meste av disse er ikke produsert i Norge heller.

Igjen, jeg må komme med de samme argumentene på nytt og på nytt...

men det bryr vi oss ikke om så lenge vi får billige oksebein og slintrer til Fido. Eller?

Herregud, skal vi ta det på det nivået? Greit. Du forer hundene dine med kjøtt som er avlet, vokst opp og holdt for å bli drept. Hvordan er livskvaliten til disse dyrene som før deg og dine hunder? Hva vet du om det? Skal jeg gå i detalj? Det er ikke politisk korrekt å støtte kjøttindustrien uansett hvordan du snur og vender på det. Du pælmer stein i glasshus når du kritiserer noen for å aktivt støtte uetisk behandling av dyr når du gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg holder meg så oppdatert jeg bare kan. Og unngår det jeg KAN. FKS vet jeg at v&h bruker norskt kjøtt. Gjett hva jeg fôrer med?? Men jeg kan ikke garantere for at produsenten ikke kjøper inn utenlandskslakt uten å si fra.

Likevel vil jeg ikke aktivt kjøpe noe fra butikker som selger kjøtt fra halalsklakt. Ulovlig omsatt kjøtt er vanligere enn man tror.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.341316

Som du kan lese skiller ikke dyrebeskyttelsen mellom ulike former for slakt, i motsetning til fagfolk (veterinærer).

Jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan godta slik slakting. Alle former for slakting er jo på sin måte ille, men noen er værre enn andre.

Jeg har ikke noen tall, men så vidt jeg ser har ikke du det heller... Mulig du kan finne noe ved å kontakte mattilsynet, men info om "uhell" er nok ikke offentlig informasjon? Jeg vet faktisk ikke.

For alle som ikke allerede har lest artikkel om religiøs slakting, så finnes dere en her: http://www.animalia.no/upload/Filer%20til%...tikkeldelen.pdf Denne er skrevet av ledende fagpersoner innen dette fagfeltet, hvis oppgave blant annet er å kontrollere slakterier. Disse folka kan det de driver med. Det jeg synes er viktig er at når man først skal drepe dyr for å spise dem, kan man prøve å gjøre dette på en "best (les: mindre ille)" mulig måte. Med tanke på forskning omkring smerte hos dyr, er "slakting med bedøvelse" bedre enn halal, og bedøvelsesmetoder er basert på kunnskap om dette. Om det finnes inkompetente folk eller giddalause folk på slakterier som ikke følger prosedyrene er dette en sak for mattilsynet. PÅ et veldrevet slakteri er det minimalt med uro, og bedøvningen skjer raskt. Selvsagt ikke uten innslag av frykt. Det er dessverre prisen dyra må betale for at vi skal spise dem.

Men nå kuppet jeg diskusjonen om slakteavfall. Det er ikke meningen. Jeg er bare litt engasjert i dette med halalslakt. :blink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ende over... :rolleyes:

Jeg har ikke noen tall, men så vidt jeg ser har ikke du det heller...

Men så er det ikke jeg som kommer med kritikken og påstandene heller.

Jeg er ferdig med denne diskusjonen. Den er helt meningsløs blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du ikke er blant de som spiser lam fra norske slakterier da, Meg? I såfall foreslår jeg at du går inn på denne siden, og ser den videoen det er link til der. Jeg siterer litt av det som står i artikkelen:

På videolinken under kan du se hvordan et lam slaktes ved et norsk slakteri. Dette er verken halal-slakt eller koscher-slakt, men helt vanlig, norsk måte å slakte lam på ved et godkjent slakteri.

Lammet bedøves først med en elektrisk tang, og slaktes så ved at strupen kutte opp. Deretter henges lammet med hodet ned, slik at blodet kan renne ut av kroppen.

Så foreslår jeg at du leser følgende artikler hos:

Dagbladet magasinet

Notura

Aftenbladet

Forskning.no

P4

Så kan vi jo diskutere igjen hvem som er umoralsk som støtter hva slags slakting? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN det er jo dette med bedøving som er selve forskjellen! I norge skal alle dyr bedøves før avlivning, også ved halalslakt. Men en rekke muslimer i Norge aksepterer ikke dette, og dermed importeres eller slaktes dyr/ omsettes kjøtt ulovlig. Det var i utgangspunktet faren for å få dette når man handler kjøtt i spesialforretninger som var grunnlag for mine innlegg. jeg har linket til avisutklipp som skriver at ulovlig omsetting skjer, og i tillegg kommer importkjøtt. Så "EKTE" halalkjøtt er i salg.

Jeg får ikke sett videoen her jeg sitter, men har selv vært på slakteriet. Brukes tanga rett, mister dyret bevissheten straks. Jeg har sett det i praksis på gris (gris slaktes ikke på halalmåte. muslimer spiser ikke gris) og sau, dyret faller sammen straks.

Hva som skjer med dyret etter at det er bevisstløst (uten hjerneaktivitet) er vel ikke viktig for lammet? Alle dyr avbløs (dvs strupen kuttes) etter at de er bedøvet. I Norge utføres halalslakt ved at dyra bedøves, og så avbløs- den eneste forskjellen fra "ordinær" slakt er avsigelse av bønn før dyret dør. Denne formen for avliving er ikke akseptert av alle muslimer, da enkelte mener dyret skal være levende OG bevisst i det halsen kuttes. At Gol slakter alle lamma på samme måte vil si at de bedøves først, og så avrennes (Dvs strupen kuttes).

Har du lest artikkelen om etisk slakting og dyrevelferd på www.animalia.no, under publikasjoner? Link til den i forrige innlegg. Det er der fokusert på den "ekstra" smerte og frykt dyr opplever ved å slaktes ved å få strupen kuttet mens de er bevisste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEn det er jo dette med bedøving som er selve forskjellen! Brukes tanga rett, mister dyret bevissheten straks.

Har du lest artikkelen om etisk slakting og dyrevelferd på www. animalia.no, under publikasjoner?

Leste du artiklene, så ser du at halalslakting - med bedøvelse ja - er langt mer utbredt enn du tror, og at det er mer kjøtt som er halalslaktet enn ikke. Samtidig ser man at gris - som ikke halalslaktes i det hele tatt, fordi svin er urent kjøtt ifølge muslimer og jøder - gasses ihjel med Co2 fordi det anses som mer humant enn med strøm, til tross for at - og jeg siterer:

- Ved CO2-bedøvning blir dyret ikke umiddelbart bedøvet. Gassen er ubehagelig å puste inn, og det er blitt rettet kritikk mot metoden ut fra at den ikke ivaretar kravet om god dyrevelferd ved slakting.

Så jeg syns vel du kaster stein i glasshus når du hevder at all halalslakting i Norge foregår ulovlig (dvs uten bedøvelse) uten å kunne dokumentere det, når slakting på "norsk" vis ikke nødvendigvis er noe særlig bedre..

EDIT: Ser jo at du har tilføyd en del etter at jeg begynte å skrive mitt svar. Men vi har akkurat samme poengene her, så det er vel ikke noe å diskutere, annet enn at om du skal beskylde spesialforetninger for å drive med ulovlig slakting, så bør du ha mer enn en artikkel å komme med, i og med at man finner den samme kritikken om norske slakterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg skriver da!! :blink:¨

At all Halalslakt i Norge foregår utenbedøvelse har du ihvertfall ikke hørt fra meg. :P jeg påpeker at det forekommer- og at det da er ulovlig. Men det forekommer!

Når det gjelder gris. CO2 er ikke behagelig å puste inn. Men gris er flokkdyr, og opplever det å bli skilt fra artfrender som veldig skremmende. og dermed forsøker man å finne den beste måten å bedøve dem på flere sammen. Man har vel ikke funnet den perfekte metoden enda.

Norske slakterier slakter etter norske regler. Dermed kritiserer jeg ikke dem (i denne omgan). jeg kritiserer halalslakt utført på ulovlig måte- som er å få tak i. Les artiklene jeg la ut. kontakt evnt mattilsynet for tall.

og med det drar jeg avgårde på juleferie uten internet. God jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...