Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseleksikonet


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hva kan vi gjøre for å redde raseleksikonet?

Slik det er nå så er det veldig rotete, bilder av blandinger er postet i rase-tråder, og det ligger mye tull ute.

Vi kan f.eks. dele opp i grupper, slik som hundesport er oppdelt, bare at hver underdel er for hver gruppe. I tilegg så kan blandingshunder få en egen undergruppe, slik at de slipper å bli blandet med renrasete hunder. (Ikke et vondt ord om blandingshunder altså)

Hvem er med meg og BcRex på dette forslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært kjekt med en opprydning der ja :innocent: Også kunne jo en modorator fast vært innom og slettet vekk ting som ikke hadde med rasen å gjøre, eks slettet vekk spørsmålene til folk også lå bare svarene igjen på en måte :wub: Eller komentarer som : åå så pen hund osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Enig der, Only blondie, men kunne jo vært litt kjekt hvis folk kunne ha satt sine spørsmål om en spesifikk rase i den gruppen rasen tilhører.

Hvis jeg har et spørsmål om Borzoi f.eks. så kan jeg lage en tråd i underforumet for gruppe 10. hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskudd på julegave til sonisene, rasegruppene har fått hver sin kategori!

Flyttet gamle tråder inn i (forhåpentligvis) riktig gruppe. Finner dere feil så trykk Tips oss :innocent: Raser som ikke er godkjent i FCI blir lagt under Blandingshunder så blir det mest mulig ryddig. Tråder vil bli ryddet etterhvert som modder og admin har et ledig øyeblikk.

Husk at det fremdeles ikke er lov å poste bilder man ikke har opphavsrett til selv, med mindre man har tillatelse. Tekst som er kopiert skal ha oppgitt kilde, eks rasestandarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hva med et raseleksikon delt opp i grupper slik dere sier, og med tråder med rase slik som det er nå. I f.eks. irsksettertråden så kunne første innlegg inneholdt en rasebeskrivelse, og så kunne de med irsk setter presentert sin hund i innleggene under, med tekst og bilder(noe ala. hva det har vært i de forskjellige hundegruppetrådene til nå.) Slik at det blir f.eks. ett innlegg per eier eller per hund? Ble mye rot dette her gitt, men bare lufter tankene mine. :innocent:

Edit: Oi, julenissen har vært her! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Supert jobba! :wub:

Men hva med å slette alle trådene, slik at vi kan begynne på nytt, for et bedre og mer oversiktlig system? (sikter til å bruke malen som Pip har laget)

Men supert, tusen takk Pip! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert jobba! :P

Men hva med å slette alle trådene, slik at vi kan begynne på nytt, for et bedre og mer oversiktlig system? (sikter til å bruke malen som Pip har laget)

Men supert, tusen takk Pip! :o

Trenger vel ikke å slette alle trådene vel? Bare de som ser herpet ut? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke å slette alle trådene vel? Bare de som ser herpet ut? :P

Men nå er en del helt ødelagt. Jeg har ikke sett så mye inne på de trådene, fordi det har hvert så mye rot. Masse innlegg der man bare må få med at bikkja er fin, eller der man bare spør om noe. For ikke snakke om alle blandingene som blir kasta inn i en tråd. Om jeg vil se på Border collie, så vil ikke jeg se drøss av blandingshunder. (dette er ikke hintet mot deg selvom jeg har quota innlegget ditt :P )

Men syns vi skulle fått en frisk start på raseleksikonet, med en god beskrivelse av rasen i første innlegg, og så kan man poste bilder under (som man faktisk har rett til å legge ut). Ligger en del bc-bilder av hunder folk ikke aner hvem er som kun har blitt hentet på nettet for å vise farger f.eks. (Tok det eksempelet fordi det er den eneste tråden jeg har hvert innom).

Ellers skal dere ha skryt for at dere lagde gruppene så fort :o Flinke er dere. *klappepå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*

Bare slett i vei, men hopp over irsk setter, for jeg orker ikke å lage på nytt igjen :P

Er helt enig, BC-tråden er et eneste rot... Så synes jeg at folk stort sett kan prøve å legge ut bilde av egne hunder, ikke tilfeldige bilder av hunden til kjæresten til venninnen til naboen av tanten liksom. :rolleyes: Bare min mening da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*

Bare slett i vei, men hopp over irsk setter, for jeg orker ikke å lage på nytt igjen :P

Er helt enig, BC-tråden er et eneste rot... Så synes jeg at folk stort sett kan prøve å legge ut bilde av egne hunder, ikke tilfeldige bilder av hunden til kjæresten til venninnen til naboen av tanten liksom. :rolleyes: Bare min mening da :o

Nei, som sagt jeg aner ikke hvordan de andre trådene er. Men BC-tråden er et eneste rot som du sier ja. Og masse bilder av showbordere og alt som er (som egentlig ikke har lov å legges der engang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt jeg aner ikke hvordan de andre trådene er. Men BC-tråden er et eneste rot som du sier ja. Og masse bilder av showbordere og alt som er (som egentlig ikke har lov å legges der engang).

Okei, er enig. Slett alt sammen, så blir det sikkert penere om vi begynner på nytt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å fjernet alle komentarer med "den ønsker jeg meg" eller lignenede og den hunden /rasen var søt. Tråene ville da bli mer informative og lettleste. :rolleyes: Og det burde kanskje legges til en trå om hva som er lov og ikke lov i raseleksikone. og der burde det skrives hva som må være med feks om hunden er regisrtret. skal kennel navne oppgies ellers skal det skrives at hunden er uregisrert. For det er en del som spør etter kennel navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...