Gå til innhold
Hundesonen.no

Brød

Kristina

Recommended Posts

Skrevet
Hva skjer med brød etter at det ikke kan selges lengre? Blir det bare kasta sammen med alt annet, blir det gitt bort, eller går det til dyremat?

Varierer fra butikk til butikk. Noen kaster rubbel og bit. Noen lar ansatte ta med "restene" hjem. Noen samler det i egne dunker til bønder etc som bruker det til dyremat. Og noen har avtaler med veledige organisasjoner som frelsesarmeen, bymisjonen og andre som samler inn mat til de som ikke har så mye (og til "suppekjøkken", daghjem/natthjem osv)

mvh

HeliX

Skrevet

Den gang jeg i min ungdoms vår jobbet på bakeri som sommerjobb sendte alle butikkene gårdagsvarer tilbake til bakeriet. Ved dagens slutt kastet vi alt i svartsekker og dette ble solgt/gitt bort som grisefor.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som skjer med alt hos oss... Alt av baguetter, rundtstykker, wraps osv blir kastet ved dagens slutt. Bakevarer blir pakket i esker, og hentet morgenen etter. Lurer på hva de gjør med de?

Skrevet

Vi henter "gammel" (stortsett er brødene bakt dagen før, og frukta har en og annen flekk) mat fra en lokal butikk 3-4 ganger i uka. Dette bruker vi som saue/heste/grise - mat. Veldig kjekkt for oss :lol:

Skrevet

Da jeg hadde hest hentet vi store sekker med brød hos den lokale butikken. Men ofte blir brødene solgt ut by the end of the day.

Skrevet

I en av disse lokale butikkene, gir de alt av bakverk? til dyrefor. Denne butuikken ligger i den samme gata som gamle skolen, så når jeg gikk til skolen fikk jeg alltid en pakke boller, som var gamle.( altså, ikke dagsferske) Ganske morsomt egentlig :lol:

Skrevet

På den forrige jobben min ville kantinedamen svart: Hva jeg gjør med gammelt bakverk? Selger det innimellom det nye dagen etter selvfølgelig. (Dette vet jeg faktisk at hun gjorde!). Etter hvert var det ingen som kjøpte mat der. Underlig ...

Skrevet
Den gang jeg i min ungdoms vår jobbet på bakeri som sommerjobb sendte alle butikkene gårdagsvarer tilbake til bakeriet. Ved dagens slutt kastet vi alt i svartsekker og dette ble solgt/gitt bort som grisefor.

Akkurat dette er veldig vanlig på østlandet ihvertfall, alle butikkene jeg har "jobbet" i der gjorde det sånn. Her oppe i nord er det mindre organisert, større avstander osv - så her er det stort sett opp til hver enkelt butikk om de kaster eller gjør en lokal avtale med en gårdbruker eller feks en hjelpeorganisasjon.

Skrevet

Jeg har alltid syntes det er merkelig at vi kaster fullt brukbar mat, som kunne blitt gitt bort for eksempel til veldedighet. Jeg sikter til ferdige wraps, påsmurte baguetter, rundtstykker, sandwich osv. Har alltid lyst til å ta med meg alt hjem og gi det til folk som trenger det, men det har jeg jo ikke lov til...

Skrevet
Jeg har alltid syntes det er merkelig at vi kaster fullt brukbar mat, som kunne blitt gitt bort for eksempel til veldedighet. Jeg sikter til ferdige wraps, påsmurte baguetter, rundtstykker, sandwich osv. Har alltid lyst til å ta med meg alt hjem og gi det til folk som trenger det, men det har jeg jo ikke lov til...

Og alt hadde nok blitt gitt vekk til veledighet hadde det ikke vært for disse forbaska få som ødelegger for de mange. Det vil si alle disse som henter til veledige organisasjoner, for så å fylle sin egen fryser så fort det er noe interessant. Mange butikker har opplevd dette, når biff, ribbe, pinnekjøtt, fenalår osv osv nærmer seg dato og blir gitt til en veledig organisasjon, så oppdager man at mange av de som henter plutselig har fryseren full av nettopp ytrefilet, ribbe, pinnekjøtt osv osv

Dermed vil mange butikker vegre seg fra å gi det vekk, for da taper de store summer i omsetning - for alle disse vanlige personene med vanlig økonomi som til vanlig kjøper sin mat der, plutselig har fått fyllt opp fryseren helt gratis. Helt ****** at det skal være sånn, men det er desverre det...

Skrevet
Og alt hadde nok blitt gitt vekk til veledighet hadde det ikke vært for disse forbaska få som ødelegger for de mange. Det vil si alle disse som henter til veledige organisasjoner, for så å fylle sin egen fryser så fort det er noe interessant. Mange butikker har opplevd dette, når biff, ribbe, pinnekjøtt, fenalår osv osv nærmer seg dato og blir gitt til en veledig organisasjon, så oppdager man at mange av de som henter plutselig har fryseren full av nettopp ytrefilet, ribbe, pinnekjøtt osv osv

Dermed vil mange butikker vegre seg fra å gi det vekk, for da taper de store summer i omsetning - for alle disse vanlige personene med vanlig økonomi som til vanlig kjøper sin mat der, plutselig har fått fyllt opp fryseren helt gratis. Helt ****** at det skal være sånn, men det er desverre det...

Hvorfor kan de ikke bare levere det selv da? Det er vel ikke så innmari vanskelig..

Skrevet
Hvorfor kan de ikke bare levere det selv da? Det er vel ikke så innmari vanskelig..

Hehe - ikke for å være frekk - men har du noensinne drevet en butikk??

Da kan man liksågodt legge ned med en gang. Ting tar tid - og i hverdagen på en dagligvarebutikk er tid nok den knappeste faktoren. Skulle man levere det selv måtte man enten som butikksjef tatt en kjørerunde rundt hver eneste dag til alle mulige organisasjoner - eller så måtte man kjøpe en firmabil, og sette på en ekstra ansatt på det tidsrommet utkjøringen skulle foretas. Folk flest vil ha billige produkter og folk flest kjøper billigst mulig. Dermed er det feks ikke en eneste "normal" dagligvarebutikk som tjener på feks pizza grandiosa - man "gir" de vekk for å trekke kunder. Hadde nordmenn vært villige til å betale for dagligvarene som man gjorde før i tiden, så kunne man hatt mer folk på jobb og dermed kunne hatt mulighet til sånne ting - og feks utkjøring til eldre etc. Man kunne også satt kvalitet i høysetet og da kunne produsentene laget "skikkelig" mat som i enkelte andre land - ikke det rasket vi får i Norge (men det er en helt annen diskusjon)

Så kan man gjerne diskutere om det er fint og flott at vi har billigst mulig mat eller om vi alle skulle betalt litt mer sånn at man kunne brukt arbeidskraft på å kjøre rundt til organisasjoner med "restene" - jeg vet ikke helt. En annen sak er at om man kjører det ut til div organisasjoner, så har man fremdeles ingen garanti for at varene faktisk når de forbrukerne man ønsker at de skal nå - da må man kjøre rundt til de "som er mindre heldig stilt" selv - og da blir det litt av en rute......

Så på "spørsmålet" ditt - joda, det er akkurat SÅ innmari vanskelig

Skrevet
Hehe - ikke for å være frekk - men har du noensinne drevet en butikk??

Da kan man liksågodt legge ned med en gang. Ting tar tid - og i hverdagen på en dagligvarebutikk er tid nok den knappeste faktoren. Skulle man levere det selv måtte man enten som butikksjef tatt en kjørerunde rundt hver eneste dag til alle mulige organisasjoner - eller så måtte man kjøpe en firmabil, og sette på en ekstra ansatt på det tidsrommet utkjøringen skulle foretas. Folk flest vil ha billige produkter og folk flest kjøper billigst mulig. Dermed er det feks ikke en eneste "normal" dagligvarebutikk som tjener på feks pizza grandiosa - man "gir" de vekk for å trekke kunder. Hadde nordmenn vært villige til å betale for dagligvarene som man gjorde før i tiden, så kunne man hatt mer folk på jobb og dermed kunne hatt mulighet til sånne ting - og feks utkjøring til eldre etc. Man kunne også satt kvalitet i høysetet og da kunne produsentene laget "skikkelig" mat som i enkelte andre land - ikke det rasket vi får i Norge (men det er en helt annen diskusjon)

Så kan man gjerne diskutere om det er fint og flott at vi har billigst mulig mat eller om vi alle skulle betalt litt mer sånn at man kunne brukt arbeidskraft på å kjøre rundt til organisasjoner med "restene" - jeg vet ikke helt. En annen sak er at om man kjører det ut til div organisasjoner, så har man fremdeles ingen garanti for at varene faktisk når de forbrukerne man ønsker at de skal nå - da må man kjøre rundt til de "som er mindre heldig stilt" selv - og da blir det litt av en rute......

Så på "spørsmålet" ditt - joda, det er akkurat SÅ innmari vanskelig

Hei, ta det med ro! Sorry at jeg spurte så dumt, men ikke skyt.

Skrevet
Hei, ta det med ro! Sorry at jeg spurte så dumt, men ikke skyt.

Jeg skyter skjelden, startet tilogmed med å understreke at jeg ikke skrev det for å være frekk :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...