Gå til innhold
Hundesonen.no

Når du er på skole/jobb


LiLi

Recommended Posts

Hva gjør hunden din mens du er på skole/jobb og hva gjør du med den?

Altså er hunden din hjemme alene, er den med på jobb/skole, er den i hundepark, eller har den hundelufter hos seg?

Og hvis den er hjemme alene, hva gjør du med den? Går du tur før jobb/skole? Går du tur med en gang du kommer hjem? Hvor lenge er du borte, og greier hunden å holde seg uten å gå på do den tiden?

Hvor er hunden hvis den er alene hjemme?

Ble litt mange spørsmål men.. Håper det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er alene hjemme når vi er på jobb/skole...

Det er ikke alltid vi går tur med en gang vi kommer hjem men finner alltid på noe sammen med hunden(f.eks frisbee).

Det varierer hvor lenge vi er borte, men sjelden mer enn 7timer..

hunden greier fint å holde seg mens vi er borte.

hunden er som regel i stua når vi er borte, men er ofte vi har kommet hjem og han har brutt seg inn på soverommet vårt og lagt seg i sengen vår..... Rampegutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går tur ca 30 min før jeg drar på jobb og så er de alene til vi kommer hjem. bor hjemme nå, så da slipper de å være hjemme så veldig lenge alltid, for søstra mi (på 11 år) kommer som regel hjem ganske mye før meg og mamma. hun tar dem ut og tisser når hun kommer hjem og så går mamma eller jeg langtur som regel med en gang vi kommer hjem kl 16. Det hender de må vente littegrann da...

Når de er alene får de gå fritt på stua, kjøkkenet og soverommet til mamma. De gjør aldri noe galt nåe de er alene. (bare når vi er der... :) )

De klarer som regel å holde seg når de er alene, men bruker vi litt lang tid fra vi kommer hjem til vi går ut så hender det det lekker litt... men det er jo ikke så rart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er hjemme med min mor mens jeg er på skolen :)

Skulle du ikke ha henne med deg på skolen likevel? :?

Mona er alene hjemme mens vi er borte. Ganske lenge også, så det gnager på samvittigheten! Skal egentlig gå en tur med henne på morran, men jeg er så treig med å komme meg opp at det går litt dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goshi er alene hjemme når jeg er på jobb. Hun har sitt eget rom som hun er på. Der har hun radio og. Hun får seg en luftetur før jeg går, og når jeg er kommet hjem så går hun som regel ut i hundegården. Går ikke ny tur med en gang jeg kommer fra jobb. Hun er alene mellom 5 og 7 timer, og hun gjer ikke fra seg noe inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er jo hundene aldri alene(de har jo hverandre), men er både meg og far på jobb så luftes de før jeg går(for jeg begynner senest kl 09:00 og har kortest vei til jobben) så er de alene hjemme på rommet sitt til far er hjemme i halv fire fire tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Diego er alene hjemme.. På rommet mitt..

Han er jo vandt med at jeg sover til 2-3 om dagen. (I sommerferien)

Så jeg må dra han opp om morningen, hiver han ut i hagen..

Også opp på rommet mit igjen, og der sovner han..

Stakkaren er ikke vandt med å stå opp så tidligt... :)

Men han klarer seg fint alene, og har enda ikke hatt ett uhell.

Selv om han må være alene ganske så mangen timer av og til.

Edit: Han får mat også før jeg går.. Hihi..

Så nettopp at det kunne ses ut som om jeg sulter han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at hunden vår bråker så fælt når vi er borte har det vært sånn at hunden har ligget i bilen hele dagen. Da har jeg gått ut i lunchen med hunden. I en periode hadde vi hundepassere som hunden var hos iblandt, og en annen periode var hunden med typen på jobb om dagene. Men nå tror jeg vi kan la hunden være hjemme på dagtid. Da går jeg tur med hunden før jeg drar om morgenen. Når jeg kommer hjem er det rett ut på do, men hunden pleier å være så sliten av å være alene, så den sovner med en gang vi kommer hjem.

Hunden er i en del av huset (gangen nede og halve stua) Vi har sperret av inn til møblene og den delen. Så hunden får en plass den kan se ut av vinduet og så kan den gå ned trappen og i buret. Det fungerer bedre enn når ho lå i buret hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya er i hundegård hele dagen ammen med en annen hund.. Hun koser seg der,ligger og sover i det isolerte hundehuset.. Hun får luftings og mat før vi går, og luftings med en gang vi kommer hjem. Lengre tur utpå kvelden, og tssetur i elleve tida. altså fire turer.. Blir litt anderledes med den nye hunden, for nå bor jeg jo på skolen så er aldri lenger borte fra han enn to hundre meter. men da skal han stå i en enten innendørs eller tuendørs luftegård sammen med andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp klokken 6 og går 1 times tur med Cita på fjellet før jeg går hjem og eter frokost. Så blir huset tomt for mennesker som flyr frem og tilbake i sovne, og Cita legger seg til å sove i gangen med hodet på vinduskarmen slik at hun ser når jeg kommer hjem. Etter ca 7-8 timer kommer jeg hjem igjen og går 1-2 timers tur og trener litt før jeg går og gjør lekser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp klokken 6 og går 1 times tur med Cita på fjellet før jeg går hjem og eter frokost.

=D> Det er bra gjort, vet ikke om jeg hadde klart det :wink:

Når jeg reiser på jobb kjører jeg Aro ned til min mor. Der er han hele dagen til jeg eller Stian henter han.... Før når mor jobbet var Aro inne i huset vårt hele dagen. Han er skikkelig treig om morgonen så det var nok å slippe han ut på do... Litt forskjellig hvor lenge det går fra vi er hjemme til vi går ut på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka får en liten luftetur og frokost før vi drar på jobb og skole. Når hun er hjemme alene ligger hun i en binge på et par kvadratmeter og sover. Det varierer en del når jeg går den ordentlige turen med henne. Men som oftest gidder jeg ikke å gå rett etter skolen. Da er jeg sulten og sliten, og setter meg gjerne en stund på datamaskinen før jeg tenker på å gå ut. Og da er det så kort tid til middag at den ordentlige turen på en til to timer som oftest ikke blir før i sekstiden. Men hun får gjerne en liten luftetur rett etter skolen da, sånn at hun får gjort fra seg litt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du ikke ha henne med deg på skolen likevel? :?

Mona er alene hjemme mens vi er borte. Ganske lenge også, så det gnager på samvittigheten! Skal egentlig gå en tur med henne på morran, men jeg er så treig med å komme meg opp at det går litt dårlig.

skal ta henne med etter hvert... men hun kan irritere meg en del, derfor lar jeg henne være litt hjemme i begynnelsen... Hun maser noe in i *******... hehe :P det er søtt... men det kan bli litt plagsomt i lengda... hun er så selskaps syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp klokken 7 og slipper Pito ut på tissetur. Så går hun rett og legger seg igjen (ikke særlig morgenfugl noen av oss nei :oops: )

og så er hun alene i 5-6 timer og når jeg kommer hjem så er det ut på tissing. Så gjør jeg lekser og spiser middag og så går vi ut på tur..

Det hender at hun har uhell når jeg ikke er hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer selv og jeg da :)

LiLi er hjemme alene mens jeg er på skolen. Det er ganske lang tid, blir nesten åtte timer hver dag. Men jeg har ikke så mye annet valg. Hun er med på skolen innimellom da, for vi er nesten alltid ute på skolen.

Jeg går ikke tur på morningen, skulle gjerne gjort det, men sliter nok med å komme meg opp som det er. Slipper henne ut i hagen mens jeg er på badet da. Når jeg kommer hjem går vi ut i hagen igjen, og går enten tur med en gang eller vi venter litt. Hun går løs i leiligheten når hun er hjemme alene. Tenkte egentlig å ha henne i valpegården, men hun trives mye bedre med å gå løs. Og så har hun kattedo som hun går på :P Det funker strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D> Det er bra gjort, vet ikke om jeg hadde klart det :wink:

Når jeg reiser på jobb kjører jeg Aro ned til min mor. Der er han hele dagen til jeg eller Stian henter han.... Før når mor jobbet var Aro inne i huset vårt hele dagen. Han er skikkelig treig om morgonen så det var nok å slippe han ut på do... Litt forskjellig hvor lenge det går fra vi er hjemme til vi går ut på tur...

hehe, men jeg slet veldig med det før! :wink: Noe veeeldig også! Å stå opp klokken 6 hver eneste dag er liksom ikke "meg" :) Men, men...

Kravet for å overta Balder var nemlig at jeg måtte stå opp 6 hver morgen, så jeg tvang meg selv til å gjøre det i begynnelsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, men jeg slet veldig med det før! :wink: Noe veeeldig også! Å stå opp klokken 6 hver eneste dag er liksom ikke "meg" :) Men, men...

Kravet for å overta Balder var nemlig at jeg måtte stå opp 6 hver morgen, så jeg tvang meg selv til å gjøre det i begynnelsen :P

Hm, kanskje jeg skal begynne å tvinge meg selv til å gjøre det også. Kjekt å få tatt en god tur på morgenen - har gjort det et par ganger, men det fristet ikke til umiddelbar gjentakelse for å si det sånn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje jeg skal begynne å tvinge meg selv til å gjøre det også. Kjekt å få tatt en god tur på morgenen - har gjort det et par ganger, men det fristet ikke til umiddelbar gjentakelse for å si det sånn. :P

haha, til slutt blir det bare deilig :P Jeg er en av de få som kommer på skolen uten å halvsove fordi jeg allerede har fått tid til å våkne på morgenturen på fjellet :P Derimot tar det igjen på formiddagen, for da sovner jeg mellom Simpsons og alle elsker raymon :P

Må innrømme at det ikke alltid frister like mye når det regner og blåser slik at man hører det i vinduene, menmen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, men jeg slet veldig med det før! :wink: Noe veeeldig også! Å stå opp klokken 6 hver eneste dag er liksom ikke "meg" :) Men, men...

Kravet for å overta Balder var nemlig at jeg måtte stå opp 6 hver morgen, så jeg tvang meg selv til å gjøre det i begynnelsen :P

Hvorfor var det kravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke var sikker på om jeg ville klare å gå så mye tur med en hund når jeg var 9 :wink: Der tok de jammen feil

ååå hehe så du var såpass ung :P Når jeg var 9 gikk jeg tur me besteforeldra mine sin labrador blanding..Hun var GAL og bare verdens beste :P Hun het cita forresten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...