Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke isolerende pels?

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Mulig et dumt spørsmål, - men jeg leste i tråden nedenfor at puddler ikke har isolerende pels. Denne rasen ble jo opprinnelig brukt til vannarbeid, så jeg ville tro den hadde det? Men jeg tar tydeligvis feil, eller?

Skrevet

Det trodde jeg også..men kanskje de ikke har underull? kanskje derfor de ikke røyter så mye som andre raser? Mulig pelsen bare beskytter mot vann? Det kan jo også være utstillingsklipp som gjør det..

Skrevet

Pudler har ikke underull, og det samme gjelder forøvrig Portugisisk vannhund. Dermed vil det si at hunder av disse typene ikke tåler kulde på samme måte som f.eks. en golden eller andre raser med tykk underull. Men allikevel har jeg aldri hatt problemer med at hunden min fryser på vinteren i Norge. Jeg bruker aldri varmedekken, kun regndress for å unngå snøballer i pelsen når vi er på skitur.

Portugisiske vannhunder sies å være spesielt godt tilpasset varme omgivelser, men min trives mye bedre om vinteren enn om sommeren, det ser jeg helt tydelig (til tross for at hun er barbert bak). Forøvrig er pelsen vannavstøtende, og kaldt vann ser ikke ut til å stoppe rasen i å bade. Når jeg f.eks. bader Chessea blir pelsen aldri helt våt, i alle fall ikke helt ned til huden.

Skrevet

Min erfaring er at en nybadet og velstelt puddel ikke har isolerende pels, i den forstand at vann holder seg ute. I den tiden storpuddel ble brukt til vannapportering vasket de ikke hundene i den grad det er vanlig nå, og pelsen beholdt det beskyttende fettlaget. Eksempelvis ble Sophus ble alltid søkkende dyvåt i regn, mens på skitne Lille Frk Mellompuddel preller vannet i større grad av..

En puddelpels har heller ikke underull og er derfor ikke så varmeisolerende som andre pelstyper, selv om det også avhenger på puddelens pelskvalitet.

Thelma som er forsvunnet er bare 7 mnd og har fremdeles mye valpepels. Valpepels er myk og dunete, og siden hun mest trolig er søkkvåt er pelsen heller ikke spesielt varmeisolerende.. Så om mulig vær grei å ta lufteturen til Hvervenbukta/Kolbotn, det haster for Thelma.

Mvh LivB

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...