Gå til innhold
Hundesonen.no

Kyllingvinger


helle

Recommended Posts

Gikk fra i to sek, og da jeg kom opp igenn hadde hun spist 2 kyllingvinger. Var bare beina igjen, og hun har knasket dem i seg. Er en dvergpinscher.

Noe jeg bør gjøre?? Hun har nettopp spist den vanlige maten sin V&H..

Skal jeg få hun til å spy, eller bare la det gå og følge med på avføringen??? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra i to sek, og da jeg kom opp igenn hadde hun spist 2 kyllingvinger. Var bare beina igjen, og hun har knasket dem i seg. Er en dvergpinscher.

Noe jeg bør gjøre?? Hun har nettopp spist den vanlige maten sin V&H..

Skal jeg få hun til å spy, eller bare la det gå og følge med på avføringen??? :):D

Ikke få hunden til å spy! da kan den få stygge sår i halsen når beina kommer opp. Gi olje, eventuelt (flytende, medisinsk) parafin, så sklir det lettere gjennom. Er nok bare å følge nøye med å vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla spiste ti en gang, hun! Har du mulighet, så gi hunden din asparges på boks så raskt som mulig etter noe sånt. Det kapsler inn spisse ting, brukt i USA når hunder har spist sprøytespisser bla. Ellers så går det nok helt bra! Merket at avføringen til Tulla var litt klumpete/spiss dagen derpå, men det gikk bra. Følg med litt der, om det er blod i avføringen, eller rundt endetarmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre av dyrlegen at det kom ut innen 24 timer. Litt usikker på om det er 100% sant, men det tar i alle fall ikke to uker! ;) Ellers er det jo kjempeflott at hun i det hele tatt bajser. Det ville vært verre (og nervepirrende) om hun ikke gjorde det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hmm. har ikke gått 24 timer enda da.. hmm.. får passe på i kveld på kveldsturen tenker jeg.. Så kan jeg puste helt lettet ut i morgen.

Og om det skulle sitte fast? Hvordan merker jeg det? Er det sånn at hun ikke hadde gått på do da eller?

Forstoppelse, ja. Men faren for det er vel snart over. Tror nok dette går helt fint! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hmm. har ikke gått 24 timer enda da.. hmm.. får passe på i kveld på kveldsturen tenker jeg.. Så kan jeg puste helt lettet ut i morgen.

Og om det skulle sitte fast? Hvordan merker jeg det? Er det sånn at hun ikke hadde gått på do da eller?

Var de stekt? Det går nok fint, du merker det fort om de sitter fast. Se etter feber, slapphet, spying og om det virker som hun har vondt i magen (biter seg i magen, klynker). Men jeg tror nok det går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de stekt? Det går nok fint, du merker det fort om de sitter fast. Se etter feber, slapphet, spying og om det virker som hun har vondt i magen (biter seg i magen, klynker). Men jeg tror nok det går bra:)

ja, de var stekt i ovnen, så beina var temmelig harde og sprøe.. Fikk plukket en bit ut av munnen hennes, og denne var veldig hard, med spisse kanter, så derfor jeg fikk litt panikk..

Men ser ut til at det har gått bra. Hun har gått på do normalt i dag også, og ikke vist noe tegn på at hun har hatt vondt i det hele tatt. Jeg har også prøvd å klemme litt på magen, og hun har bare syns at det har vært deilig. Rullet rundt og laget koselyder :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt bra! Heldigvis ^_^

Nå kan jeg vel bare puste rolig ut?? Har jo gått noen dager nå, og hun har ikke vist noe tegn på at hun har vondt, og hun har gått på do som normalt, og spist som normalt.

Pust inn, pust ut! :wink: Faren er nok over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund har spist noe spisst som kan skade den innvendig, så er det en god idé å ta etpar bomullsdotter, gni dem inn med smør og gi dem til hunden.

Når bomullen passerer gjennom magen og tarmen, pakker den seg vakkert og beskyttende rundt eventuelle spisse ting, og tar dem med seg ut i motsatt ende. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg GA nettopp hundene mine kyllingbein. Hehe. De er visst så myke, at det er delte meninger om de er farlige eller li. Det er verre med harde bein som splinter seg, slik som kotelettbein o.l.

Normalt sett går det greit å la hundene spise bein, men da bør dem ikke være varmebehandlet.

Jeg gir hundene mine ofte kyllingbein(som f.eks. deler opp en høne og gir dem hver sin del), men da er det rått.

Det med sprø bein har noe med om beina er varmebehandlet eller ikke, rå bein er myekere en varmebehandelte bein derfor kan hundene spise rå kylling men helst ikke grillet siden de beina er sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får hundene nesten alltid restebena etter en kyllingmiddag. De får bare de store beina, ikke de bittesmå og spisse, og det har aldri vært noe problem. Men i forhold til trådstarters case så er det jo litt størrelsesforskjell på en dvergpincher (de du har?) og en gordon setter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får hundene nesten alltid restebena etter en kyllingmiddag. De får bare de store beina, ikke de bittesmå og spisse, og det har aldri vært noe problem. Men i forhold til trådstarters case så er det jo litt størrelsesforskjell på en dvergpincher (de du har?) og en gordon setter...

De mest potensielt skadelige kyllingbeina er lår- og leggbeina. De har høy molekyltetthet (de skal jo tåle hele vekten til dyret), og hvis de splintrer, så gjør de det normalt i lengderetningen. Man får da noen ganske skarpe, harde beinsplinter, og harde bein fordøyes dårligere enn myke.

De bittesmå, spisse beina er såpass tynne at magesyra tar knekken på dem - eller de blir i verste fall ikke helt nedbrutt, men uansett myket opp så mye at de ikke utgjør noen fare. Større beinbiter er verre for magesyra å bryte ned, og større bein som attpåtil er harde og splintret i lange biter, er det verste en hund kan få i tarmsystemet.

Nå burde sjansen for problemer med kyllingbein være ganske liten, fordi de stakkars broilerkyllingene er unge og attpåtil er avlet for å vokse kjempekjapt. En slakteferdig broiler klarer knapt å gå, og skjelettet er svakt og porøst. En voksen verpehøne er en helt annen sak; de har sterke og harde lår-/leggbein, og disse kan fort utgjøre en helt annen risiko enn bein fra broilere. Jeg driver selv med hobbyhøns av diverse gamle, tradisjonelle verperaser, og jeg ser merkbar forskjell på dem og de ferdigstekte broilerkyllingene jeg kjøper på butikken.

Uansett: det er mindre risiko med rå enn med kokte/stekte bein. Hvis man skal være på den helt sikre siden bør man gi rå bein, og i tillegg hakke i småbiter alle vektbærende bein - altså lår-/leggbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...