Gå til innhold
Hundesonen.no

Veien mot hundekjøp, førsteutsiling


mr.leipsland

Recommended Posts

Etter å ha grublet vel og lenge bestemte jeg meg nylig for å anskaffe min første hund. Riktignok hadde familien hund da jeg var barn, men etter 7 hundeløse år er savnet stort og nå passer det endelig min livssituasjon å anskaffe hund.

Jeg kunne vel igrunn bare løpt til nærmeste oppdretter av flat coated retriver og levd lykkelig med det, men man har jo ett ønske om å være openminded samt gjøre en god research. Så da starter søket på google for å finne ei liste over hunderaser. Med lista vel printet ut er det bare å innse at det er mange raser. Over 300 faktisk(FCI). Frykten for å sitte igjen med 70 aktuelle raser brer seg, men etterhvert som jeg begynner å stryke ut kandidater kommer smilet. Faktisk kan de fleste strykes tvert, mens endel må googles opp for å finne ut hva som skjuler seg bak navnet. Vel gjennom alle finner jeg ut at jeg faktisk har klart å få lista ned i 18 kandidatraser fra 4 forskjellige grupper. Nærmere bestemt:

Gr.1

Australian kelpie

Bearded collie

Collie

Schäfer

Shetland sheepdog

Gr.2

Berner sennen

Entlebucher sennen

Hovawart

Newfoundlander

Gr.5

Alaskan malamute

Euraiser

Grønlandshund

Norsk buhund

Gr.8

Flat coated retriever

Golden retriever

Kooikerhund

Labrador retriever

Nova scotia duck tolling retriever

Lett blanding får man si. Magefølelsen sier at retrieverne og bernern er favoritter i racet og det irriterer meg igrunn litt. Er jeg virkelig så kjedelig i mitt hundevalg? Tydeligvis, men vi får se når jeg får grublet litt nøyere på akkurat disse rasene. Så får jeg håpe at mine hundeløse år ender iløpet av 2008! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en flatcoated. Jeg kan absolutt anbefale denne rasen dersom du ønsker en super allround-hund som kan brukes til omtrent alt: AG, LP, spor, snørekjøring, apportering, jakt osv. Du bør ha tid og energi nok til denne svært aktive og litt vimsete rasen. Ikke la deg skremme av det - de har som oftest en av-knapp! :) Ikke bare har den et vidt bruksområde, den er i tillegg utrolig vennligsinnet, veldig omgjengelig, - og matvrak av dimensjoner, noe som gjør dem lette å trene. Også er dem jo bare nydelige utseendemessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er kjempebra at du tar deg tid til å finne den perfekte rasen for deg. Rasene er jo faktisk kjempeforskjellig, så det er jo absolutt viktig å lese en del på forkant. Jeg har faktisk brukt noen år for å komme fram til min rase og ennå er det et år til jeg får min "drømmehund".

Det begynner snart å bli uutholdelig å vente, men nå er jeg iallefall sikker på rasevalget. Rasen jeg har kommet fram til passer til alle aktivitetene jeg vil holde på med og ellers er både gemytt og utseende perfekt for meg:)

Jeg har hele tiden tenkt på denne rasen (parson russell terrier) men har tatt mange "avstikkere" og lest om andre aktuelle raser.

ps. Leste i går at nuffen er verdens snilleste hunderase, og siden den er på lista di så kan du jo kanskje tenke litt ekstra på den? Søt er den også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rasene du nevner trenger en del stimuli både fysisk og psykisk. De fleste egner seg godt som familiehunder så lenge de får det de trenger. Alle rasene er typisk allroundere, kanskje unntatt malamuten og grønnlandshunden. Du har nesten alle pelslengder og forskjellige typer gemytt i de rasene du nevner.

Vanskelig valg, enklere for oss å hjelpe om du spesifiserer litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet mitt er at jeg ønsker en hund med minst like stort aktivitetsnivå som golden. Så at rasene jeg har plukket ut krever litt stimuli mentalt og fysisk er jeg helt klar over. Flat coated ligger helt klart på ett nivå som frister (og som jeg vet av erfaring at jeg ikke har noe problem med å følge opp).

Utstilling og LP-konkurranser interesserer meg ikke, mens spor/søk virker spennende. Først og fremst skal alikevel hunden være en aktiv turkamerat enten det er joggeturer i marka, skogs/fjellturer med kløv, snørekjøring osv. Hunden bør heller ikke ha problemer med å bade om sommeren. Hjemme i stua tar jeg gjerne en bamse som elsker å daffe i sofaen mens den får kos og klem :)

Ett lite spørsmål. Hovawarten dukker alltid opp i "rasevelgere" for meg. Jeg har null kjennskap til rasen, men beskrivelser av den (som f.eks på canis.no) virker veldig forlokkende. Alikevel sier magefølelsen min at denne har sterkere drifter enn "behagelig familiehund" skulle tilsi. Noen som vet? Jeg må uansett få en tur til biblioteket og låne ei bok om den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at retrieveren må være perfekt for deg, enten det er toller, flat, golden eller labb. Du vet kanskje at det også finnes noe som heter "Dual Purpose"-linjer, hunder som er avlet litt nærmere jakt-delen. Da får du en superaktiv og flott spor/søkshund, som samtidig er lett å trene, liker å bade, er bra bygget ift. fysisk mosjon, kan ta seg en hviledag i sofaen, og en hund du mest sannsynlig kan ha løs endel, med riktig trening. De tre siste alternativene er nok best dersom du kunne tenke deg kløv, trekk eller snørekjøring, da blir tolleren kanskje noe liten. Mange av rasene du har nevnt krever endel pelsstell, og ikke alle er like lett-trente (f.eks Eurasier). Noen, som malamuten og grønlandshunden kan du kanskje aldri ha løs. Malamuten er også kjent for å kunne være litt kranglete med andre hunder av samme kjønn, spesielt hannene, men er jo en suveren tur og trekk-hund. Ikke alle av disse tykkpelsede orker å være særlig aktive i varmen. Sheltie er en fantastisk liten rase, men faller igjennom i kløv/trekk-sammenheng. Hoffen er det andre her inne som har myye mer peiling på, som sikkert vil svare deg etterhvert.

Lykke til med et spennende valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet mitt er at jeg ønsker en hund med minst like stort aktivitetsnivå som golden. Så at rasene jeg har plukket ut krever litt stimuli mentalt og fysisk er jeg helt klar over. Flat coated ligger helt klart på ett nivå som frister (og som jeg vet av erfaring at jeg ikke har noe problem med å følge opp).

Utstilling og LP-konkurranser interesserer meg ikke, mens spor/søk virker spennende. Først og fremst skal alikevel hunden være en aktiv turkamerat enten det er joggeturer i marka, skogs/fjellturer med kløv, snørekjøring osv. Hunden bør heller ikke ha problemer med å bade om sommeren. Hjemme i stua tar jeg gjerne en bamse som elsker å daffe i sofaen mens den får kos og klem :)

Ett lite spørsmål. Hovawarten dukker alltid opp i "rasevelgere" for meg. Jeg har null kjennskap til rasen, men beskrivelser av den (som f.eks på canis.no) virker veldig forlokkende. Alikevel sier magefølelsen min at denne har sterkere drifter enn "behagelig familiehund" skulle tilsi. Noen som vet? Jeg må uansett få en tur til biblioteket og låne ei bok om den rasen.

Skal du ha en kløv/trekkhund stryk sheltien og kooikeren, de er for små, muligens også tolleren.

Jeg syns de andre retrieverne(spesielt flat) høres ut som om de kan passe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet mitt er at jeg ønsker en hund med minst like stort aktivitetsnivå som golden. Så at rasene jeg har plukket ut krever litt stimuli mentalt og fysisk er jeg helt klar over. Flat coated ligger helt klart på ett nivå som frister (og som jeg vet av erfaring at jeg ikke har noe problem med å følge opp).

Utstilling og LP-konkurranser interesserer meg ikke, mens spor/søk virker spennende. Først og fremst skal alikevel hunden være en aktiv turkamerat enten det er joggeturer i marka, skogs/fjellturer med kløv, snørekjøring osv. Hunden bør heller ikke ha problemer med å bade om sommeren. Hjemme i stua tar jeg gjerne en bamse som elsker å daffe i sofaen mens den får kos og klem :)

Ett lite spørsmål. Hovawarten dukker alltid opp i "rasevelgere" for meg. Jeg har null kjennskap til rasen, men beskrivelser av den (som f.eks på canis.no) virker veldig forlokkende. Alikevel sier magefølelsen min at denne har sterkere drifter enn "behagelig familiehund" skulle tilsi. Noen som vet? Jeg må uansett få en tur til biblioteket og låne ei bok om den rasen.

Ja den erfaring jeg har med hovawart, er også alt andet end familiehund, da de har stærke drifter til at beskytte.

Du skal prøve at finde noget tysk litteratur om hovawarten, da det ikke bare siger familiehund.

Den har været brugt og bliver brugt i Tyskland som vagthund, på lige fod med andre brugshunde, bør den stimuleres og

bruges.

Nogle hovawarter får så stærk beskytter trang/territorie bevidsthed, at alt og alle der kommer på dens område der ikke hører til, risikerer at få klar besked på at holde sig ude af dens territorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schæfer ramler rett inn i mange av kravene dine :) Og større sofabikkje enn vår finner du iallfall ikke, og det har hun vært siden hun kom :)

jeg synes iallfall vår schæfer har et behagelig aktivitetsnivå, hun er aktiv, uten å være helt spinnvill (nå er hun halvannet år og på gang med løpetid nr 2 så noooooe spinnvill er hun jo ) Lettlært, synes at det er kjempekuult og bruke nesa .. jeg må bare lære meg og bruke den jeg også .... hun har vært for ung til å trekke, men trekker meg opp bakker på kommando, så litt trekk er det jammen i damen. Snill og god som dagen er lang :)

trevtn15.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også mange av de samme rasene som deg før jeg endte opp med nettopp en hovawart, en rase som etter min mening er undervurdert :)

Siden jeg er førstegangshundeeier kan jeg ikke uttale meg i dybden om hvordan rasen er ift alle de andre du nevner interesse for, men at en hoffe krever mer enn en retriever er det vel liten tvil om..

Jeg søkte mye på nettet, men på de norske sidene er det stort sett den samme informasjonen du finner. Selv gikk jeg til anskaffelse av boken med det treffende navnet "Hovawart" /"Special Rare-Breed Edition " av Dedier og Pavan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet mitt er at jeg ønsker en hund med minst like stort aktivitetsnivå som golden. Så at rasene jeg har plukket ut krever litt stimuli mentalt og fysisk er jeg helt klar over. Flat coated ligger helt klart på ett nivå som frister (og som jeg vet av erfaring at jeg ikke har noe problem med å følge opp).

Utstilling og LP-konkurranser interesserer meg ikke, mens spor/søk virker spennende. Først og fremst skal alikevel hunden være en aktiv turkamerat enten det er joggeturer i marka, skogs/fjellturer med kløv, snørekjøring osv. Hunden bør heller ikke ha problemer med å bade om sommeren. Hjemme i stua tar jeg gjerne en bamse som elsker å daffe i sofaen mens den får kos og klem ;)

Ett lite spørsmål. Hovawarten dukker alltid opp i "rasevelgere" for meg. Jeg har null kjennskap til rasen, men beskrivelser av den (som f.eks på canis.no) virker veldig forlokkende. Alikevel sier magefølelsen min at denne har sterkere drifter enn "behagelig familiehund" skulle tilsi. Noen som vet? Jeg må uansett få en tur til biblioteket og låne ei bok om den rasen.

hei

har nå min 3. hoffe, og det er en fantastisk rase. Men det er en brukshund, ingen ren familiehund. De er mer krevende enn en "behagelig familiehund", selv om de i aller høyeste grad er en behagelig familiehund OM de får nok stimulig, mentalt som fysisk. Alle mine hoffer har vært sofagriser og stortrivdes med det, men de har da også fått bruke seg utenom. Fenris, som vi har nå, ligger i senga på ryggen og koser hver morgen. Den første tispa mi varsla på ringeklokka, og boffa på rare mennesker om vi var ute når det var mørkt, men det var også alt som var av vokt i henne. Han jeg har nå bjeffa på spøkelsene på MH, det er alt vi har sett av vokting i ham- Det er nok mer normalt å se mer vokting i de enn hva jeg har sett i mine.

De har mye arbeirdslyst, mye energi, mye hund! jeg har også border collie, dog en ganske rolig type, men hoffen krever mer en borderen. ingen tvil. Men her kommer det nok mye an på linjer og individ. første tispa mi var mindre krevende igjen. De to jeg har hatt som valper har vært krevende i valpeperioden. Lånte en cocker-valp ei helg her for en stund siden, og det var som å ha en voksen hund i hus sammenlikna med en hoffevalp. Nå var hoffe valp nr 1 mye mer krevende en valp nr 2 her i huset, så det er nok individuelt det også. Mange hoffer er VELDIG krevende i 12-24 mnd alderen, mange blir omplassert da... allergi ser du.. ;)

vil ikke skremme deg bort fra rasen, tror en hoffe hadde fått det supert ut i fra hva du skriver, men man må være klar over at det er en brukshund, ikke en staselig og stor golden :icon_fun: De elsker sporing, kløv og snørekjøring! :blink:

en annen ting med hoffen er at de aldri blir voskene mentalt, de er barnslige og morsome hele livet. Søster til første hoffen min er nå 11 år, de fikk her om dagen spøsrmål om hvor gammel den valpen var.. Slik jeg ser det er det bare positivt at de er så barnslige og full av sprell hele livet, noen synes det er slitsomt.

Bare spør om det er noe du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du nevner bearded collie på lista di. Det er andre på sonen som har veldig mye mer greie på beardiser enn meg, jeg tenkte bare jeg skulle si at dersom du synes det er greit med en del pelsarbeid (som MÅ gjøres, uansett hva du skal bruke hunden til), så er dette verdens søteste og gladeste rase og kan brukes til mye forskjellig. Min lille Symra sin oppdretter driver for eksempel aktivt med lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...