Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags bunnsubstrat


Maria

Recommended Posts

Heisann! :)

Jeg lurer egentlig på om noen av dere vet hva slags bunnsubstrat jeg burde kjøpe til kampfisk og hva jeg burde kjøpe til corydoras. Vet at coryene skal ha fint bunnsubstrat, men hvor fint? Sand eller fin grus? Og hva trives kampfisken best med?

Eventuelt skal jeg ha ancistrus i stedet for corydora. Hva slags bunnsubstrat foretrekker de?

Finner lite info om dette på¨nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :)

Jeg lurer egentlig på om noen av dere vet hva slags bunnsubstrat jeg burde kjøpe til kampfisk og hva jeg burde kjøpe til corydoras. Vet at coryene skal ha fint bunnsubstrat, men hvor fint? Sand eller fin grus? Og hva trives kampfisken best med?

Eventuelt skal jeg ha ancistrus i stedet for corydora. Hva slags bunnsubstrat foretrekker de?

Finner lite info om dette på¨nettet.

Kampfisk oppholder seg vel omtrent aldri i bunnsjiktet så for den kan du ha hva som helst. Skal du ha planter? God filtrering går jeg utfra du skal ha.

Corydoras skal ha sand, til nød avrundet grus uten noen som helst skarpe kanter. I karene mine har jeg 0,4-0,8 mm Rådasand, tror ikke jeg ville hatt stort grovere til dem.

Ancistrus oppholder seg der det er spiselige ting/alger; på røtter, store planteblader osv, og leter evt på bunnen etter matrester. De har ikke barter som Corydorasen og er vel ikke SÅ ømfindtlig, men sand blir aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle satse på sand, da? :) Jeg tenker det blir ancistrus nå med det første. Jeg tror ikke jeg kjøper 120 liter'n som jeg hadde planer om. Får begynne med et lite et så lenge jeg bor hjemme hos foreldrene mine som er dritt lei alt som heter akvarium (de hadde et stort et for noen år siden, men gikk skikkelig lei).

Skal ha en 22 liter til kampfisken (med pumpe, lysarmatur og varmekolbe), ellers mye planter og en rot.

Jeg innbiller meg at det er vanskeligere å rengjøre sand enn stein. Kan det stemme?

Synes kanskje sand er penest, men jeg må ta fra dyrebutikken der jeg jobber om jeg skal spare masse penger, og der tror jeg ikke vi har sand, kun veldig fin stein. Hva slags sand kan benyttes i så fall?

*fersk med akvarium*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha en 22 liter til kampfisken (med pumpe, lysarmatur og varmekolbe), ellers mye planter og en rot.

En Ancistrus har ikke noe å gjøre i en 22 liter. Eplesnegler kan funke som algespiser, ellers ville jeg klippet blader med alger og skrapt rutene om det blir et problem.

Jeg innbiller meg at det er vanskeligere å rengjøre sand enn stein. Kan det stemme?

Enklere å rengjøre, det skal jo ikke tas ut av karet. Drit og rusk legger seg evt oppå sanden, så er det bare å føre slangen en cm eller to over. Sanden er så tung at den blir liggende, driten suges opp.

Synes kanskje sand er penest, men jeg må ta fra dyrebutikken der jeg jobber om jeg skal spare masse penger, og der tror jeg ikke vi har sand, kun veldig fin stein. Hva slags sand kan benyttes i så fall?

Har du Biltema i nærheten? Vanlig, hvit blåsesand er billig og kjempefint. Ellers bør Rådasand være å få fatt i for alle dyreforretninger som selger kar og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha en 22 liter til kampfisken (med pumpe, lysarmatur og varmekolbe), ellers mye planter og en rot.

Du kan heller ikke ha corydoras i et så lite kar - de minste artene trenger minst 60 liter og skal holdes i ei gruppe på minst 5 stk. Da kan du selv tenke deg hvor trangt og uhygenisk det blir.

Nei, hold deg til en kampfisk i så få liter og event. noen snegler. Og da kan du og kjøpe bunnsubstrat etter din egen smak uten å tenke på funksjonalitet for fisken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at coryene trenger større plass, så derfor dropper jeg dem (de hadde vært aktuelle om jeg skulle ha 120 liter'n).

Ancistrusen det er snakk om er så liten som en negl, så derfor tenkte jeg at det ikke ville være noe problem å ha den der så lenge jeg ikke har den der når den blir mye større. Men selvsagt kan jeg bruke snegler i stedet for :) Må bare vente på ny forsyning til butikken.

Når det gjelder planter. Har kampfisk preferanser, eller kan jeg velge som jeg vil der også? Og hva med farge på sand/grus?

Sorry om jeg spør dumt, men det er vel bedre å vite helt grunnleggende ting FØR man stapper fisk og rekvisita i et akvarium som ikke passer sammen. Vannverdier og sånne ting har jeg faktisk mer peiling på enn helt spesifikke preferanser hos ulike arter. Vi hadde en veldig fin bok om alle slags fisk, men denne forsvant visst for meg. Kan ikke finne den igjen. På akvaforum står det lite om sånt, de skriver mest om vannverdier, slekt osv.

Når det gjelder biltema.. Hm. Jeg vet faktisk ikke om jeg har det i nærheten, tror ikke det. Men det er ikke noe problem å få tak i sand om jeg bestiller fra jobben :)

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den siden, men takk allikevel :icon_redface:

Nå har jeg flyttet over kampfisken i det nye karet sammen med en sebrasnegle. Så da får vi håpe han trives. Han bruser i hvertfall veldig med finnene nå i forhold til det han gjorde i bollen (forståelig nok). Kan ta bilde av karet når det er fikset ordentlig.

Jeg endte forresten opp med veldig fine steiner med store, glatte steiner oppå. Og i tillegg til tre planter satt jeg inn en liten rot.

Forresten.. Hva kan årsaken være til at det er mye luftbobler i akvariet? Det er bobler på innsiden av glassene, om dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den siden, men takk allikevel :icon_redface:

Nå har jeg flyttet over kampfisken i det nye karet sammen med en sebrasnegle. Så da får vi håpe han trives. Han bruser i hvertfall veldig med finnene nå i forhold til det han gjorde i bollen (forståelig nok). Kan ta bilde av karet når det er fikset ordentlig.

Jeg endte forresten opp med veldig fine steiner med store, glatte steiner oppå. Og i tillegg til tre planter satt jeg inn en liten rot.

Forresten.. Hva kan årsaken være til at det er mye luftbobler i akvariet? Det er bobler på innsiden av glassene, om dere skjønner hva jeg mener.

Har du startet opp karet nå også sluppet fisken oppi??? Vannet må modnes først og det tar noen dager, men hvis du kan en del om vannverdier (som du skrev) har du jo nå gjort stikk motsatt av det man skal.

Hva med nitritten som kommer? Stabil temperatur? Riktig PH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, holdt jeg på å si. :icon_redface:

Jeg hadde forsåvidt ikke noe alternativ (som da var å ha fisken i en salatbolle som jeg nå har hatt de to siste dagene, etter at bollen til fisken knuste samme dag som jeg kjøpte den).

Jeg tok med ca. halvparten av vannet fra akvariet der fisken ble kjøpt, det høres sikkert snålt ut, men jeg gjorde altså det. Vannverdiene er fine allerede, det har jeg sjekket.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å skive inn her hva jeg driver med når det gjelder akvarie uansett. Jeg har ingen ønsker om å drepe fisken eller å putte den rett oppi drikkevannet vårt. Poenget er at jeg måtte ha et akvarium snarest, og fant da en slags kriseløsning på dette, som jeg mener fungerer.

Takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å skive inn her hva jeg driver med når det gjelder akvarie uansett. Jeg har ingen ønsker om å drepe fisken eller å putte den rett oppi drikkevannet vårt. Poenget er at jeg måtte ha et akvarium snarest, og fant da en slags kriseløsning på dette, som jeg mener fungerer.

Takk :icon_redface:

Vel...når du ikke forteller kan ikke vi vite så du har ingen grunn til å komme med slike utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunn til utsagn: det meste er vanskelig å forklare over nett, så det jeg burde ha gjort var å vente en stund med å fortelle om karet, slik at dere fikk se det ferdige resultatet, da jeg ikke forventer at dere skal forstå fremgangsmåten uten at jeg har fortalt dere hva den går ut på.

Men jeg skal gjøre mitt ytterste for å holde akvariet best mulig. Takk for hjelpen så langt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannverdiene kommer til å være fine i en kort periode før du får nitritboom om et par uker (om ikke før). Test vannet ofte, gi veldig lite mat, ha gode vannbytterutiner - så krysser vi fingrene for at det går bra. Du kan ikke låne litt godt brukt filtermateriale fra jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presisere litt her: colliegirl sier, som riktig er, at trådstarter må la vannet "modnes" først. Dersom hun med "modnes", mener innkjøring, så tar det nok mye lenger tid enn et par dager - i allefall to uker. Nøyaktig etter to uker i drift vil nitritten dukke opp. Så selv om trådstarter mener at vannverdiene ser fine ut nå, så vil de endre seg! Og trådstarter sier at hun overførte litt av vannet i akvariet hvor fisken kom fra, - dette har ingen ting å si for vannverdiene bare for å ha sagt det. De gode bakteriene ligger i filteret, ikke i vannet. Det eneste du kan hente derfra er alger og riktig temperatur..

Også sier colliegirl at de minste coryartene trenger minst 60 liter - må bare rette på det: jeg har selv en gruppe på 5 pygmépansermaller i et 30 liters kar og det fungerer utmerket.

Beklager hvis jeg er litt krass, men akvarie er noe jeg er svært interessert i, og følte jeg bare måtte "rette" litt her.. :icon_redface:

PS: Maria - det er ikke nødvendig med varmekolbe i en 22 liter dersom karet står i en stue eller i et annet oppvarmet rom :lol: I mitt 30 liter har jeg ikke varmekolbe og har en konstant temp. på 25-26 grader. Vær forsiktig med fóring fremover slik at du kanskje slipper nitrittoppblomstring. Da må du i såfall skifte 1/3 av vannet noen dager, til nitritten går over til nitrat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og tilbakemeldinger, showtime. :) Forsåvidt vet jeg at et akvarie må "modnes", så jeg håper dette går bra.

Jeg skal følge nøye med på akvariet. Vil nødig at det skal skje noe med det som ikke er bra, for å si det sånn. Jeg skal huske på det med foringen.

Forøvrig er rommet karet står i relativt kaldt (soverom), så jeg tror nok jeg er nødt til å ha varmekolbe. Nå ligger temperaturen på akkurat 25 grader, med kolbe.

Hvordan fungerer "bactozym"-tabletter? Er det noe vits i å prøve med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presisere litt her: colliegirl sier, som riktig er, at trådstarter må la vannet "modnes" først. Dersom hun med "modnes", mener innkjøring, så tar det nok mye lenger tid enn et par dager - i allefall to uker. Nøyaktig etter to uker i drift vil nitritten dukke opp. Så selv om trådstarter mener at vannverdiene ser fine ut nå, så vil de endre seg! Og trådstarter sier at hun overførte litt av vannet i akvariet hvor fisken kom fra, - dette har ingen ting å si for vannverdiene bare for å ha sagt det. De gode bakteriene ligger i filteret, ikke i vannet. Det eneste du kan hente derfra er alger og riktig temperatur..

Faktisk tar det 35 dager før bakteriefloraen i filteret er stabilt nok til å nøytralisere eventuell nitritt. Men det jeg mente med at vannet må modnes er netopp at selve vannet må modnes - ikke bare bakteriekulturen i filteret som trenger tid på seg. Dvs. at overskuddsoksygen, event. klor, tungmetaller etc. må luftes ut og nøytraliseres ved at vannet får stå et par uker + at temp. PH, KH og GH må stabiliseres på rett nivå.

Jeg antok at det ikke var filter i karet jeg da... :)

Også sier colliegirl at de minste coryartene trenger minst 60 liter - må bare rette på det: jeg har selv en gruppe på 5 pygmépansermaller i et 30 liters kar og det fungerer utmerket.

Beklager hvis jeg er litt krass, men akvarie er noe jeg er svært interessert i, og følte jeg bare måtte "rette" litt her.. :)

Hva er det man sier...jo; ingen regel uten unntak... Pygme'n er så langt jeg vet den eneste coryen som kan gå et i så lite kar som 30 liter, men ikke i en 22 liter. Og husk at anbefalt literstørrelse er minimum...

PS: Maria - det er ikke nødvendig med varmekolbe i en 22 liter dersom karet står i en stue eller i et annet oppvarmet rom :) I mitt 30 liter har jeg ikke varmekolbe og har en konstant temp. på 25-26 grader. Vær forsiktig med fóring fremover slik at du kanskje slipper nitrittoppblomstring. Da må du i såfall skifte 1/3 av vannet noen dager, til nitritten går over til nitrat.

Vil nå anbefale varmekolbe uansett jeg da for å opprettholde mest mulig stabil temperatur, unntaket er vel om man bor i et relativt nytt hus og med varmekabler i gulvet. Skal ikke store temperatursvingningene til før det kan gå galt, især ikke om det er en labyrintfisk i et lite kar uten dekkglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karet jeg har er med pumpe/filter, varmekolbe, dekkglass og armatur. :) Tenkte jeg skulle nevne det.

Dessverre er jeg redd de to nettene i bollen ga veldig store svingninger i temperatur (grunnen til at bolle er uaktuelt), så jeg håper det ikke går utover fisken. Jeg hadde bollen på varmekablene den siste dagen (så det var ca. 26 grader hele tiden), men før det var det ganske mye kaldere i vannet dens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den fineste grusen vi hadde på jobben, og det ser egentlig veldig greit ut.. :yawn: Har jo ikke corydoras, men nå vet jeg i alle fall hva jeg kan kjøpe dersom jeg skulle få slike en gang. Kommer nok til å investere i et stort kar etter hvert (tenker ca. 200 L), men ikke før jeg flytter for meg selv. Går med en liten drøm om ciklidekar jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...