Gå til innhold
Hundesonen.no

Den Gærne Kamphunddama


Mari

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Genial historie og ytterst genial skrivekunst :icon_redface:

Når det gjelder eier av Umulius Børstus, så tror jeg nok at det var det første og beste som kom ut av kjeften hans mens adrenalinet rådet (jeg velger altså å håpe på at han selv skjønner hvor tåpelig det var og at han selv hadde skylden). Iaf etter at Umulius Børstus nesten ble spist av schäferen!

Håper jeg altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra! :icon_redface:

Trøste deg med at det sitter en krutt tønne av en schæfergal dame her... jeg har mer enn en gang brølt så spyttet sto i ansiktet på motparten.. (jeg har en schæfer som ikke brøler, men jeg har en bc som brøler... noe som gjør det enda verre, for jeg har jo ikke kontroll på han og det står det i boka at jeg burde hatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig utrolig bra skrevet!! Blir helt stum jeg! ...dvs det ble jeg ikke da for jeg lo så jeg grein.... Men bortsett fra det... :blink:

BOK! Ja, takk! Jeg ønsker meg den til jul!

...helt seriøst liksom! Skriv mer (eller mulig du allerede har skrevet mye?), ta kontakt med forlag! Skal se du kan få historiene dine publisert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari, i dag har jeg vært verre enn deg... *skammer seg* Jeg har vært ekte schæferhundeier jeg. Brølt damen opp i ansiktet. Jeg skriver nok ikke like morsomt som deg, men jeg trenger en liten avreagering, flere har hjulpet meg og jeg klarer så vidt å se gjennom tåka. Østlie hadde anbefalt avliving på flekken, så aggressiv og dårlig avreaksjon da.

Jo altså, jeg har en liten "unnskyldning", min datter har hatt bursdag, og 7 åringen ville gjerne ha stort bursdagsselskap, tre dager til ende. Mor nekter å være dårlig mor, bor tross alt fint til, men har gardiner og feil hund, men altså, jeg skal lage kake, pynte hus, lage mat, dekke på og ta i mot 14 søte småpiker... Det hele endte i ett mareritt og søte små piker er egentlig forkledde djevler, det var dag en. Dag to, var det stebarna sin dag for å komme på bursdagsfeiring... kunne ikke være dårligere og bakte dekket på og lagde middag. Glemte å ta ut kaken av ovnen så det ble ikke noe av, hvilket resulterte i at tenåringsdatter forsvant ut døren med ett smell (noen slet vist den dagen), så var det fam.drama her hjemme på søndag. I natt våknet jeg av syke schæferen min hadde fått diaré så jeg har luftet, tørket og vasket siden kl 03 i natt. Skjønner dere at jeg har hatt en tøff helg og at min oppførsel kan unnskyldes litt?

Til dagens hendelse. Jeg har forvillet meg inn i en liten skog her i strøket, går stille og rolig på tur og er veldig treg i kroppen og veldig tung i hodet. Men som den ekte schæfer eier jeg er, så har jeg alle antenner ute, øynene i nakken er på og ørene hører halsbånd på 3 mils avstand. Så når jeg føler vibber fra en setter, hører halsbåndet og øynene i front ser noe sort bak alle husene, så tar jeg altså hundene mine inn "her" og trasker videre. Ingen skal si at jeg ikke har kontroll, nei. Setterdamen roper til meg og spør om de er sinte, "Ja det er de" svarer jeg, det er jo sant, er jo en grunn til at de går her og er under kommando. Ikke får de lov til å hilse på setter***** som står med høy hale og stirrer på mine der i skogen heller...

Damen løper mot sin setter, som selvfølgelig flytter seg mot oss og smekker på han båndet og løper en km ut i skogen, mens hun brøler til meg at jeg skal ta dem i bånd. Nei det synes ikke jeg, jeg har kontroll jeg for tenk (også glemt bånd). Hadde hun enda spurt på en pen måte eller sagt at hun var litt engstelig for schæfere så mulig jeg hadde vært litt søt og gjort det. Men "brøler" (pene fruer brøler i gåsetegn) du til meg, får du svar slik er det bare. Da brøler jeg tilbake.

Men altså, Setterdamen fortsetter å "brøle" til meg og mener det er urimelig at hun må gå ut i skogen pga slike som meg. Det er nå hennes valg det, jeg har kontroll på hundene mine repliserte jeg. Jeg fortsetter forbi med to hunder under kontroll. Damen fortsetter å "brøle" og DA fikk jeg nok. Legger ned hundene mine og ber henne til **** å holde ****, for ***** til mas har jeg ikke hørt på veldig lenge. Da blir damen veldig indignert for jeg banner til henne. Nå begynne jeg å bli usaklig... og jeg kan ikke gjengi halvparten for jeg husker ikke så veldig mye av hva jeg sa, det gikk så fort. Men noe var at hun burde ta seg sammen, hun hadde ett valg og at jeg var drittlei fisefine damer i pels med løse settere som mente de eide hele område (krydre selv med stygge ord lært av nordlending). Hun forsøker å gå... men da var jo jeg andrenalinsint alt og overhodet IKKE ferdig med damen og når jeg hører hun mumler noe om at jeg ikke hører hjemme i det strøket og burde vært innlagt på Gaustad, fyrer jeg alvorlig opp, ber gutta om å bli og løper etter henne, møkkforbanna! Nå får hun passet alvorlig påskrevet (jeg blir enda mer irritert over brillene med perler på, makan). DA sier hun at hun er redd schæfere! MEN DU KUNNE DA VEL TIL ****** SI DET MED EN GANG!! (beklager store bokstaver, måtte forsterkes) for da hadde jeg vært søt og tatt han i halsbåndet, til tross for at han er den snille av gutta mine. Jeg kom til fornuft sånn ca da, for da skjønte jeg litt mer av reaksjonen hennes, men behøvde da vel ikke å bruke min verdifulle tid på sånn pisspreik vel, når det hadde tatt 2 sekunder å si at hun var redd schæfere. Burde nok tatt hintet, men er litt lei av at jeg skal lese alle andres tanker bak pelskåper, perlebriller og fine hatter, med løs setter som det overhodet ikke er kontroll på (de later som de har det, med det er fordi de ikke kaller den inn så den kan være her).

Litt lenger ned i den lille skogen møter jeg en trailer mann med rottmann, han var riktig så søt og trivelig han, han støtter og trøster så godt han bare kan... For han å innrømmet at han hadde rotet seg inn i ett strøk han ikke helt følte seg hjemme i.

Nå skal det være sagt at jeg forsøkte å finne damen igjen for å be om unnskyldning for at jeg hadde vært usaklig, hadde til og med tatt Faro i bånd. Orket bare å spane litt på ett jorde, for innerst inne var jeg like sint som før og tenkte vel at om hun "brølte" til meg en gang til, så ville jeg bli minst like usaklig og sint igjen.

Beklager Mari for at jeg kuppet tråden din... men måtte få det ut og fortelle deg at du er ikke alene om å være skikkelig dum av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Syns du skriver bra jeg, Margrete, har ingen problemer med å se for meg situasjonen eller kjenne igjen følelsen i det hele tatt! Det er greit at hundene våre avreagerer bedre enn oss, sier jeg bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Denne tråden ga meg virkelig en hjertelig latter nå midt i julestria. Om dere gjorde rett eller feil vil ikke jeg sette meg til doms over, men jeg kunne meget vel tenkt meg og vært flue på veggen, eller pippip i trærne under hendelsene. Jess, vil ha bok jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
...

Beklager Mari for at jeg kuppet tråden din... men måtte få det ut og fortelle deg at du er ikke alene om å være skikkelig dum av og til.

Jeg hadde helt gått glipp av dette innlegget jeg! Du er hjertelig velkommen til å kuppe tråden når som helst, Margrete.

For å gjøre meg selv enda mindre sjarmerende tror jeg at jeg hadde hatt et større problem med dusinet av småpiker enn forfinede pelskledde settereiere, og det sier litt. For jeg har på følelsen av at jeg hadde reagert rimelig likt som deg på det siste. :lol:

Men nå fikk jeg en idé til en ny tråd. Så kanskje kom det noe godt utav det alikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Margrete, hvis folk VIRKELIG er redd en rase, eller hunder generelt - så tror jeg faktisk ikke de tar seg tid til å kjefte og smelle og kakle i vei... da er min erfaring i at de tar beina på nakken og forsvinner så raskt de kan, eller bare "visner" litt hen; de stopper neppe og begynner å rope og skrike til deg. Så sånt tror jeg faktisk er en dårlig "unnskyldning" - for hvorfor hun skal være usaklig.

Husker en med hvit gjeterhund som fortalte at de slapp HELT unna all den vanlige "schäferhetsen", fordi ingen skjønte at det var i store trekk samme bikkje som de rød/svarte, eller fordi "hvite hunder er jo så søte og pene". Så er det rasen - eller er det fordommene eller er det dette at det er lett å slenge ut av seg noe om "schäfere"?

Nei, for min del kunne du godt glemt hele forsøket på å be om unnskyldning. La dem dø i synden!! :glare: :blink::rolleyes:

Antagelig skyldes nok hele greia at pelsdama i virkeligheten er rasende misunnelig på deg som ikke trenger bånd - så hun må finne på noe annet. En jeg luftet sammen med fortalte dette; vedkommende hadde flere hunder som gikk løs, også på fortau. Da kommer det dame med liten hund i bånd som begynner å utagere, hvorpå flerhundseieren ba sine hunder om å gå pent - hvilket de gjorde, med full blikkontakt. Da kom damen med den lille hunden nærmest ETTER dem for å kjefte og be flerhundseieren om å "ta hundene sine i bånd øyeblikkelig" - mens den lille hunden utagerte og brølte og dro i alle retninger i båndet så selv med sine sju-åtte kilo var uhåndterlig for eieren... som fortsatte å "rase" mot løshundene. Logikk? Nei, hvorfor det liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har ett og annet å lære av dere temperamentsfulle "kamphund/schæferdamer". Jeg har søt, liten, ufarlig hund, som liksom bare mååå hilses på av alt og alle jeg, nemlig. Det syns hvertfall alle andre. At jeg trekker meg laaaangt ut av veien inn i buskas og greier, og drar frem godis og virkelig jobber for å få til en bra "passering" på knøtt, er virkelig ingen hindring for enkelte - neida, man løser bare ut den fine knappen på idiotsnella og slipper hunden INN i buskaset til oss. :angry2: Desverre er jeg for pinglete til å si i fra, annet enn å trekke med meg knøttis enda lenger vekk, eller gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha, det er ikke så mye å lære. Jeg er av dem som blir skikkelig forbannet hvis noe føles utrettferdig. Enda verre er det hvis min hund blir feiltolket. Da er jeg der med en gang og forsvarer min hund! Han er jo tross alt bare en hund og gjør alt på hunders vis. Skal han straffes for det? Ok, at han misforstår og overreagerer - men han er fortsatt en hund.

Senest i dag møtte vi en kastrert amstaff hann på tur. Eieren var rask til å ta den i en halti når vi passerte. Jeg VET at min hund overreagerer på andre hannhunder og det er MITT problem. Jeg syns ikke noe om at den andre hunden tas i bånd ved passering. Det er MITT problem og så lenge MIN hund er i bånd så løser ting seg opp veldig fint. Enten så blir det full fest og moro ellers blir det høy haleføring og testing av grenser..En kastrert hannhund hadde han neppe reagert på uansett. Det var så vidt jeg gadd å veksle et par ord med amstaff-eieren. Enten så hadde hun dårlig erfaring med schäfere eller så var hun vandt med negative tilbakemeldinger fra andre hundeeiere.

Jeg var mye raskere til å tenne for x år siden. Nå gir jeg rett og slett **** :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag møtte vi en kastrert amstaff hann på tur. Eieren var rask til å ta den i en halti når vi passerte. Jeg VET at min hund overreagerer på andre hannhunder og det er MITT problem. Jeg syns ikke noe om at den andre hunden tas i bånd ved passering. Det er MITT problem og så lenge MIN hund er i bånd så løser ting seg opp veldig fint. Enten så blir det full fest og moro ellers blir det høy haleføring og testing av grenser..En kastrert hannhund hadde han neppe reagert på uansett. Det var så vidt jeg gadd å veksle et par ord med amstaff-eieren. Enten så hadde hun dårlig erfaring med schäfere eller så var hun vandt med negative tilbakemeldinger fra andre hundeeiere.

Det kan jo faktisk være at hennes kastrerte amstaffhanne ikke er så flink med andre hanner selv? At hun tok ham i bånd for å ta hensyn til deg? Det er ikke sikkert hun var redd for din hund,men heller reaksjonsmønstreret til sin egen.

Jeg har gått i den der fella før. Irritert meg grønn når andre krysser gata når de så meg gå med Bacon (amstaff), når jeg visste at hun ikke ville gjort hunden noe som helst foruten å få i leksoppfordring. Hun var super med andre hunder. Men så så den andre hunden Bacon, og gikk i totalt angrepsmodus og jeg skjønte at det ikke handlet om rase fra den andre hundeeierens side. Noen ganger handler det ikke om våre forhatte raser, noen ganger er det de andre som har problemer. Og da setter jeg faktisk enorm pris på at de tar hensyn. Det synes jeg bare er ansvarlig.

Det er MITT problem og så lenge MIN hund er i bånd så løser ting seg opp veldig fint. Enten så blir det full fest og moro ellers blir det høy haleføring og testing av grense

Vel, MIN hund skal ikke få erfaring i høy haleføring og testing av grenser. Jeg vil rett og slett ikke at han lærer akkurat det jeg. Så jeg hadde gjort som amstaffeieren, tatt ham i bånd og gått unna. Han får ikke møte andre hanner, jeg prøver nemlig å unngår hannhundproblematikk. Så om du blir fornærmet av at jeg tar ham i bånd og går unna, vel da er det DITT problem at du kanskje er i overkant hårsår. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig skyldes nok hele greia at pelsdama i virkeligheten er rasende misunnelig på deg som ikke trenger bånd - så hun må finne på noe annet. En jeg luftet sammen med fortalte dette; vedkommende hadde flere hunder som gikk løs, også på fortau. Da kommer det dame med liten hund i bånd som begynner å utagere, hvorpå flerhundseieren ba sine hunder om å gå pent - hvilket de gjorde, med full blikkontakt. Da kom damen med den lille hunden nærmest ETTER dem for å kjefte og be flerhundseieren om å "ta hundene sine i bånd øyeblikkelig" - mens den lille hunden utagerte og brølte og dro i alle retninger i båndet så selv med sine sju-åtte kilo var uhåndterlig for eieren... som fortsatte å "rase" mot løshundene. Logikk? Nei, hvorfor det liksom...

*ler* Ja det skal være sikkert og vist, den har jeg opplevd noen ganger gitt.

Nå skal det legges til historien at noen damer og jeg har rottet oss sammen vi. En med jaktgolden og en annen med katledog oppi veien her. Så nå går vi titt og ofte der nede med -løse- bikkjer, vi sliter litt med jaktgolden som sliter noe alvorlig med å forholde seg til mor (bare bebbisen 5 mnd), men hun kan gå løs når hun vil og mor har mat i hånden :tongue: . Gått der i dag vi, setterdamen ble møtt på, mens min schæfersak brølelekte med catledog, vi avbrøt leken og kalte inn helt uten trøbbel. Damen skulle til å åpne kjeften, satte blikket i henne og hun holdt kjeft!

Det var en deilig følelse det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...