Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt = pikslete?


Ingvild

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at en del av bildene jeg tar og legger ut på nettet kan ha bra kvalitet, men alt som er rødt (særlig skarpt rødt) er en anelse pikslete. Hva i alle dager kommer dette av?

Noen eksempler:

IMGP2548.jpg

IMGP2097.jpg

IMGP2119.jpg

IMGP2204.jpg

IMGP2133.jpg

Alle disse bildene er tatt med et Pentax digitalt speilrefleks, og det irriterer meg litt fordi nesten alt utstyret til Tinka er rødt! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp litt, men ikke så veldig mye, å stille ned fargemättnaden på røde farger, men f.eks. på bildet av Tia ble de rødoransjebrune på kinnet og over øyet også svakere. Skjerfet ble dermed fremdeles pikslete og mer grått mens Tia ikke fikk like fin farge i ansiktet lenger - ikke en helt god løsning med andre ord.

Fargeskarphet og saturasion finner jeg ikke siden photoshopen min er svensk, og jeg suger i svensk. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn ja, hehe. Nei, de er ok fra kamera. Men ta dette bildet, da:

yyyy.jpg

Dette har jeg redigert på samme måte som det andre bildet av Tia (bortsett fra at jeg nå ser at det ikke er samme bildet) - den eneste forskjellen er at jeg på det første bildet har brukt et annet program til å redusere størrelsen. Er det virkelig så avgjørende hvilket program jeg bruker til sånt? Bildene er tatt med samme innstillinger forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reduserer du størrelsen på bildet i PS da.?

Korrekt er Alt+Ctrl+I

ser det du la ut først har 72 dotter pr tomme... Det er for lite for foto... Det du la ut sist nå har 96 dotter det er fortsatt for lite synes jeg, se foreksempel på skyggene nederst på skjerfet (kan være ISO støy)...

du må finne instillingen for dotter pr tomme i vinduet som kommer ved Alt+Ctrl+I... (resolution pixels/inch)

her bør tallet være 180 dotter pr tomme...

prøv på et bilde fra kamera å se hvasom skjer... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reduserer du størrelsen på bildet i PS da.?

Korrekt er Alt+Ctrl+I

ser det du la ut først har 72 dotter pr tomme... Det er for lite for foto... Det du la ut sist nå har 96 dotter det er fortsatt for lite synes jeg, se foreksempel på skyggene nederst på skjerfet (kan være ISO støy)...

du må finne instillingen for dotter pr tomme i vinduet som kommer ved Alt+Ctrl+I... (resolution pixels/inch)

her bør tallet være 180 dotter pr tomme...

prøv på et bilde fra kamera å se hvasom skjer... ;)

ser at en del av mine bilder er 240.. bør jeg stille til 180?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dpi, ppi og mytene rundt dette... ^_^

Siden pixles pr inch forkortes dpi var det dpi jeg bruke siden ingen har hørt om ppi...

Å myten med pcskjerm vs 72dpi(dots) er helt feil...

En pcskjerm ser KUN etter ppi(desverre fortkortet dpi)...

Bevisets makt. :o

7 dpi (dotter pr tomme)

bloons_7dpi.jpg

720dpi (dotter pr tomme)

bloons_720dpi.jpg

Identiske u say.? jepp...

poenget er at begge bildene er 412 x 324 pixler, å pixler er det eneste en pckjerm ser etter...

Men ja, feil av meg å si dotter om pixler (selv om en pc-pixel er det samme som en "pc-dott" (men ikke det samme som en "print-dott"))

:lol:NÅ BLE DERE KLOKE NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o NÅ BLE DERE KLOKE NÅ!

Nei :P Så for å få bort den pikslete effekten på Tia sitt skjerf skal jeg stille inn dpi på minst 180 når jeg redigerer størrelsen? Da må noen i så fall lære meg hvordan jeg kan redigere størrelsen på mange bilder på en gang i photoshop, for hittil har jeg brukt et annet program til det, men der kan jeg ikke stille inn noe annet enn piksler x piksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...