Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal / skal ikke sterilisere


MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en 6,5 år gammel tispe som får løpetid hver 9 mnd med innbilt svangerskap hver gang.

De siste 2 årene har hun slitt med det innbilte, både hormonelt ( skal ri på alt og alle ) samt veske i buken. Hun hadde løpetid i oktober og den siste uke har hun drukket masse vann ( dobbelt av normalen ). Var hos dyrlegen i går og tok masse bloprøver, som ikke viste noe feil. Dyrlegen mener derfor at det er begynnelsen på en livmor betennelse og hun skal nå gå på antibiotika i 10 dager. Han mente at jeg bør vurdere å sterilisere henne.

Noen synspunker, skal eller skal ikke ?

Er det stor forskjell på tispene når de blir sterilisert ?

Skrevet

Siden tispen din har problemer med innbilt svangerskap, og nå også begynnende livmorbetennelse (som ofte ikke er så lett å bli kvitt har det først begynt), hadde jeg så absolutt vurdert sterilisering. Min erfaring med sterilisering på yngre tisper, gjerne under to-tre år, er at de kan bli litt roligere (les: balanserte i toppetasjen), men ikke nødvendigvis mindre aktive. På eldre tisper igjen kan det være vanskelig å se noen som helst forskjell. Hadde dette vært min tispe hadde jeg nok gått for sterilisering med en gang, men det er jo en vurdering siden det tross alt er et omfattende inngrep.

Skrevet

Kastrer tispa er mitt råd. Fortsetter det slik, kan du risikere å miste hunden i livmorbetennelse. Jeg har selv hatt tisper som har vært kastrert og jeg merket ingen forskjell på de, før og etter operasjonen.

Skrevet

Jeg har hørt om flere med gode erfaringer med akupunktur mot innbilt. Verdt å prøve før en operasjon?

Skrevet

hvis den har påbegyndende livmorsbetændelse, så er det bedste du kan gøre for din tispe, det er at få den steriliseret.

Det kan spare dig og din hund for mange problemer.

Mange tisper ender med at dø af komplikationerne ved livmorsbetændelse, og med nødsterilisering hos dyrlægen, som måske da allerede er for sent ude.

Min gamle tispe havde problemer med sin livmor før jeg fik hende, desværre fandt min dyrlæge først ud af det, efter hun havde udviklet kræft i livmoren flere år efter, og endte med at blive aflivet.

Så personligt vil jeg anbefale at sterilisere din tispe, ud fra erfaring med min egen tispe og venner/naboers tisper.

Har kendt flere der har endt ud med at nødsterilisere deres tisper, hvor det er endt i komplikationer.

Jeg kan desværre ikke huske statistikken på det, men i Danmark anbefaler dyrlæger at man steriliserer sin tispe før uheldet er ude, da mange tisper dør af livmorbetændelse, medmindre man satser på avl/udstilling.

Skrevet

Jeg ville også kasterert hvis det er begynnende livmorbetennelse.

Jeg har ikke merket så mye forskjell på Chicka etter inngrepet som ble gjort for over to år siden :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...